Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Call of Duty: Modern Warfare II - moderni sota jatkuu

Nyt selvisi kampanjan tehtävät:

 
Enakkotilauksen saa peruttua kanssa. Eli voi ennakkotilata nyt, ladata ja sitten betan loputtua perua ennakkotilauksen.

Niin ja itseasiassa voi heti lataamisen jälkeen jo perua pre-orderin, niin ei varmastikaan jää unholaan. Eli se Pre-order vain määrittää onko Storessa saatavilla vai ei. Mutta joo, eipä tässä nyt montaa tuntia Open vaihettakaan tarvitse enää odottaa.
 
Ihan käsittämättömän hidas kyllä toi spectauksen vaihto s&d:ssä. Varmaan 5s menee joka kerta. Jos tää on se hinta mikä pitää maksaa kypäräkamerasta, niin sitten mieluummin vanha tapa takaisin.

E: tosi orvon näkönen tää scoreboardkin kun näkyy vaan tapot, assistit ja pisteet. Ei niitä oo tainnut enää pystyä näyttään pariin vuoteen kun voi mennä tunteisiin, mutta kuolemat olis kiva nähdä :)

E2: Aim accelerationia ei voi myöskään säätää mitenkää. Kai? En tiiä onko codeissa koskaan voinutkaa, mutta nyt parin vuoden tauon jälkee tuntuu jotenki huonolle.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se IW onnistunut taaskaan yllättämään vaan surkea tekele sieltä tuli taas. Ennakkotilaus peruttu.
 
Juu kyllä menee itselläkin peruutukseen ennakkotilaus. Huomenna vielä kanssa betaa jäljellä, mut en tiedä kiinnostaako edes pelata enään. S&D ihan ok, ja kaikki muut pelimuodot tuntui huonolle. Betassa noissa 6v6 muodoissa onneksi vain yksi large mappi peluutuksessa, museo tai mikä lie, mutta pelkään että koko versiossa niitäkin on enemmän. Ihan kamalaa tervanjuontia 12 pelaajalla.

Perkki systeemi IMO aika huono idea. Kill streakkien näennäinen "ongelma" on ollut se että palkitaan pelaajia joilla menee jo muutenkin hyvin. Tämä vain mielestäni lisää sitä kuilua hyvien ja huonompien pelaajien välillä, että hyvät perkitkin ovat palkinto minkä saa aikasemmin kun on hyvä. Vituttaa S&D:ssä ekat muutama rundi ilman ghostia juoksennella. Tai no siis vituttaa codeissa yleisestikin että UAV on edes olemassa, ja sen myötä että "pitää" pelata Ghostia. Ihan jäätävä määrä taas kaikkea pään räjäyttävää rompetta ängetty peliin. Uutena all time kestoinhokkina joku ihmeen sähkötikku mikä saa ukon ampumaan itsekseen. Launchiin ei varmaan (taaskaan) ole tulossa mitään ranked tjsp. pelimuotoa missä edellämainittuja kamaluuksia olisi karsittu.

Snipun tähtäimessä oli kanssa jotenki tyhmät kontrollit ainakin oletuksena. Hengityksen pidättäminen ja zoom-kertoimen vaihto molemmat saman tatin klikkauksen alla oli ainakin omille aivoille aika erikoinen ajatus. Väripaletti oli kanssa haettu jostain Gears1 / mw3 linjalta, eli kaikki oli saatu mahdollisimman harmaanruskeaksi. En tiedä oliko tästä johtuvaa, mutta usein oli vaikeuksia hahmottaa paikallaan olevia vihollisia. Ns. hukkuivat maastoon. Aika heikosti betassa pääsi myös muokkaamaan aseita. Suurimmassa osassa aseita oli kehityskaari 1/1, eli ei voinut avata mitään niihin. Monet näyttivätkin pelaavan valmisclasseilla, että sai vähän modattua pyssyä käyttöön. Aika erikoinen ratkaisu, kun codin juttu on aina ollut nimenomaan omien classien tekeminen.

30 lvl tuli kuitenkin tahkottua. Hauskoja juttu olivat se ihmeen "porapommi" millä saa hätisteltyä nurkassa istuvat pois, sekä Metal Gearista lainatut kumiukot. Itsekin haksahdin niihin usein... Sellainen tunne kuitenkin oli alati läsnä, että mw19 teki monet asiat paremmin / oli hauskempi pelata, mikä ei ole koskaan hyvä juttu jatko-osan kohdalla.
 
Itsekin tuli testailtua, vaikka odotukset ei nyt kovin suuret olleet. En ole koskaan kokenut olevani CoD-mies, mutta MW2019 yllätti positiivisesti ja siitä alkoi parin vuoden codi-rutistus. Toisaalta en ajautunut pelin pariin vain kyseisen julkaisun hyvyyden ansiosta vaan siihen aikaan ei ollut paljon vaihtoehtoja. Koin, että MW2019 meni koko kehityskaarensa huonompaan suuntaan. Koko ajan lisääntyi kaikenlaiset anime-, sarjakuva- ym. naurettavat hahmot sekä laserpyssyt jne., jotka vei pelin farssin puolelle. Toisaalta väheni esim. tunnelmalliset yövedot realism-modeineen. Semmiten kun vaihtoehtoja tuli, niin CoDittaminen loppui Enlistedin, Insurgencyn ja BF2042:n myötä.

Miltä paluu sitten tuntui? Ensinäkin yllätti liikkumisen hidastempoisuus. Toki tuorein pohja oli BF:stä ja siltä pohjalta liikkuminen tuntui kuin olisi pelannut Insurgencyä. Aseet on myös mallinnettu hienosti tuntumaltaan ja yksityiskohdilta mikä myös tuo insumaista fiilistä, vaikka ratkaisuissa ja tuntumassa on myös eroja. 6 vs. 6 TDM ja lipunvaltaus vaan ovat sitä perus-CoDia. Se on omaan makuun tylsää ja yllättää sillä miten nopeasti se saa aikaan turhautumisen ja raivon tunteita. Peli tuntuu myös päämäärättömältä. Periaatteessa kannattais vaan olla paikallaan jossain nurkassa, kun liikkuessa altistaa itsensä campperin tai taaksespawnaajan tulilinjalle. Tässä ei ole pelillisesti oikein mitään ideaa vaan peli on puhdasta räiskyttelyä.

Sitten meni kokeiluun Ground War. Ensinäkään peliä ei meinannut löytyä. Lopulta löytyi jostain +200ms servulta. Peli lagasi ja tökki ja ukot warppaili niin järjettömästi, että peli oli jo siltä osin pelikelvoton. Kartta tuntui kohtuuttoman suurelta 32 vs 32 pelaajamäärälle. Välimatka saattoi olla 450m, joka tuntuu bäfässäkin liian suurelta, mutta tässä ukkeli juoksee vieläpä puolet hitaammin, niin eihän tuossa ole mitään järkeä. Hetkittäin kun peli ja pelaajat keskittyi kahden lipun välimaastoon, oli pelissä hauskatkin hetkensä, mutta pääasiassa tämä alleviivasi sen, että kaikkien odotusten rikkomisesta huolimatta BF2042 on lopulta ihan laadukas ja toimiva julkaisu (näin vuoden korjailujen jälkeen) ja hoitaa tämän tontin huomattavasti paremmin.

Sitten Invasion. Siihen oli tässä vaiheessa todella matalat odotukset. Mutta itseasiassa tämä oli parasta CoDia piiiitkään aikaan. Tätähän pelaisi ihan mielellään. Vaikka tässäkin perimmiltään on kyse vain tappojen ja kill-streakkien keräämisestä, niin mapeissa oli kuitenkin hyvin Insurgencyn Push -tyylinen flow. Rintamalinja eteni mapissa ja oli selvää mistäpäin tulevat omat ja mistäpäin viholliset, eikä kukaan spawnaillut taakse tai sivustoihin (ellei sitten vienyt vihollisen selustaan tactical insertionia). Tämäkin on pelillisesti järjetöntä räiskintää. Ei tässä mitään strategiaa tai taktiikka ole, mutta tässä räiskyttely on sentään mukavan intensiivistä ja selkeää. Ei tullut tylsiä hetkiä, kun 40 pelaajaa keskittyy suht tiiviiseen rintamalinjaan. Insurgencyä valitettavasti muistutti myös mappien ulkoasu, joka oli lähi-itää ja aavikkokaupunkia samalla tavalla kuin Insussakin. Ihan hyvin maistuisi vaihteeksi vaikka slaavilaistyyppinen maisema. Tässäkin taisi olla crossplay päällä, mutta yllätyin hyvästä menestyksestäni crossplaystä huolimatta. Ilmeisesti matala TTK ja aim assist tekee meikäläisestä taistelukentän terminaattorin. Tähän peliin kyllä sopisi hyvin se, että ei olisi aim assistia, mutta ei myöskään PC-konsoli crossplaytä.

Ei tämä nyt ehkä pelkän Invasioninin ansiosta ostoon mene. Epäilykseni aiheita ovat se, että riittääkö tällaiselle pelimuodolla CoD:ssa pelaajia? Muuttuko liikkuminen nopeammaksi jänishyppelyksi pelaajapalautteen takia? Saati ampuminen? Meneekö aseet rekyylittömiksi lasertussukoiksi kuten monesti aiemmin? Onko riittävästi Invasion-mappeja vai keskitäänkö pelkästään Warzoneen ja 6 vs. 6:een? Entäs alkaako taistelukentällä pyöriä animetytöt, laserpyssyt, tultasyöksevät lohikäärmepyssyt ja muuttuvatko viholliset legoiksi kuollessaan? Nimittäin se ottaa pannuun maksaa 80€ siitä, että pian on käsissä aivan toisentuntuinen ja näköinen peli, mitä Betassa lupailtiin.
 
Betan perusteella:

  • Oho, moottori jopa toimii, eikä jatkuvasti takertele kuin edeltäjänsä
  • Aseet tuntuvat paremmilta, mutta näissäkin on selkeästi tasapainotus edelleen päin mäntyä
  • Kentistä on mahdoton sanoa vielä mitään. Osa tuntuu liian pieniltä, toiset liian isoilta. Invasionissa meno tuntuu taantuvan joka kerta siihen, että porukka kykkii kahdessa samassa paikassa.
  • Bottien lisäys tekee varsinkin kill streak -palkinnoista ihan liian helppoja kerätä. Taistelukenttä on jatkuvasti jonkun pommituksen alla, eikä siitä tule muuta kuin turhautuminen.
  • Killcamin tyyllittely poliisikameran näköiseksi on jälleen kerran sitä umpisurkeaa tilannetajua ja medialukutaidottomuutta, mitä CoDilta odottaakin.
  • Uusi gunsmith on aika pitkälti sama kuin edeltäjänsä, mutta demon perusteella on vaikea sanoa miten eri lisäosat eroavat toisistaan.
  • Kolmannen persoonan moodi on ihan turhake.
  • Panttivankien pelastaminen on hauska pelimuoto, mutta sekin liian usein päätyy vaan siihen, että pelaajat metsästävät toisiaan. Aniharva betan aikana edes viitsi yrittää pelastusoperaatiota.
Summa summarum. Sama COD, eri pakkaus. Nyt sentään näyttäisi pelikokemus olevan parempi uuden moottorin myötä. Mikäli Warzonea ei mokata heti alkuunsa ihan täysin, niin sitä voisi ehkä varovasti odottaa pienellä innolla.
 
Lvl 26 saa riittää itselle.

Hyviä puolia

-Aseet tuntuu ja kuulostaa tosi hyviltä
-Peli pyörii PS5 rautaisen hyvin oli pelaajia sitten 12 tai 64
-Uusi perkki systeemi tuo kaivattua syvyyttä pelaamiseen.
-Uusi gunsmith on loistava lisä kun samoja aseen osia ei tarvi grindata joka aseella.
-Mapit on hyviä
-Kolme täysin erilaiselta tuntuvaa pelimuoto. Perus 6vs6, 32vs32 ja 3rd person modi
-Hyvin kuuluvat jalkojen äänet kertoo mistä vihuja tulee


Mikä ei toimi

-Hyvin kuuluvat jälkojen äänet aiheutta sitä että vihut usein ennakkotähtää ja vain odottaa tuloasi
-Serverit lagas todella pahasti välillä kun ukot vaan spawnas välillä naaman eteen.

Ei tästä paljon valitettavaa jäänyt. Premium versio on tilauksessa ja kohta räiskitään. Peli on paljon taktisempi ja hidastempoisempi kuin pitkiin aikoihin on ollut. Upean näköistä ja hauskaa menoa betan perusteella.
 
Betan perusteella:

  • Bottien lisäys tekee varsinkin kill streak -palkinnoista ihan liian helppoja kerätä. Taistelukenttä on jatkuvasti jonkun pommituksen alla, eikä siitä tule muuta kuin turhautuminen.
Tämä bottiasia minulta olikin mennyt ihan ohi. Tämä kyllä selittää miksi saatoin huomata pitkään katolta räiskyteltyäni, että vieressä seisoo 2 vihollista, jotka ei ammu minua ja paljon muutakin aasimaista toimintaa. Ehkä itsellä on vähän negatiivinen mielikuva keskiverto cod-pelaajasta, niin ei tullu mieleen, että ovatkin botteja. Selittää myös omaa erinomaisuutta sekä taistelun tunnetta. Mutta saiko niistä botti-tapoista sitten pisteitä kill streakkiin? Kun välillä ihmettelin, että mikä maksaa kun oli useampia tappoja jo alla, mutta ei vaan irronnut kill streakkiä.

Niin ja nuo äänet. 6 vs. 6:ssahan ne toimi ihan mainiosti. Eipä nuo kyllä silti ollut vielä Insurgencyn tasolla. Jalkojen äänet kyllä buenot, mutta esim. aseiden pauke on ihan samanlaista ampuipa sisällä tai ulkona. Ja sitten tuossa Invasionissahan ne äänet oli sitten aivan sekaisin ja bugitti huomattavan paljon.
 
Mulla pisti ekana silmään realistisempi liikkuminen- nyt juostessa liikkuu muutkin vartalon osat kuin pelkästään jalat. Äänimaailmaa oli parannettu myös huomattavasti. Itse pelaaminen nyt oli taattua codia eli arcaderäiskettä jossa tuntuu, että kukaan ei juokse normaalisti nurkan takaa vastaan vaan hypitään niin nuin mitkäki reikäpäät. Tuo on asia mille pitäis ehdottomasti jotain tehdä.

Codeissa on ollut aina sama ongelma, että pelin kehityksessä ei ole uskallettu ottaa mitään riskejä. Toisaalta codit ovat aina myyneet hyvin ja pelaajat tietävät mitä saavat sen ostaessaan niin hölmöähän se tavallaan olisikin muokata liikaa. Summasummarum, tämä tekele jää kyllä itseltä kaupan hyllyyn ja ostan sitten, kun sen saa alelaatikosta puoli ilmaiseksi käydä hakemassa.
 
Tulipahan kokeiltua PS5 konsolilla ja en muistakkaan milloin olisi toiminut näin hyvin.
Pelasin perus 6vs6 räiskettä ja kerrankin maistui vaikka pelaan 4g yhteyden yli. Ukot eivät lentele pitkin seiniä tai tule ovista liukumalla vaan kerrankin hieman hitaammin ja mielestäni realistisemmin. Grafiikka oli mielestäni hyvää ja jopa ympäristö tuhoutui enemmän kuin nykyisessä Bäfän tekeleessä. Aikaisemmin aina ollut perkeleitä ilmassa kun 1vs1 tilanteet häviää pingin takia mutta nyt ei ollut sitä ongelmaa. Eniten näissä peleissä ärsyttää kun lobbyssa kerätään porukkaa niin kuuluu kaikkien penikoiden rääkyminen mitä ei saa mutetettua, vai saako ?
 
Tulipahan kokeiltua PS5 konsolilla ja en muistakkaan milloin olisi toiminut näin hyvin.
Pelasin perus 6vs6 räiskettä ja kerrankin maistui vaikka pelaan 4g yhteyden yli. Ukot eivät lentele pitkin seiniä tai tule ovista liukumalla vaan kerrankin hieman hitaammin ja mielestäni realistisemmin. Grafiikka oli mielestäni hyvää ja jopa ympäristö tuhoutui enemmän kuin nykyisessä Bäfän tekeleessä. Aikaisemmin aina ollut perkeleitä ilmassa kun 1vs1 tilanteet häviää pingin takia mutta nyt ei ollut sitä ongelmaa. Eniten näissä peleissä ärsyttää kun lobbyssa kerätään porukkaa niin kuuluu kaikkien penikoiden rääkyminen mitä ei saa mutetettua, vai saako ?

Siellä on asetuksissa täppä jolla saa automaattisesti kaikki mutelle.
 
Tulipahan kokeiltua PS5 konsolilla ja en muistakkaan milloin olisi toiminut näin hyvin.
Pelasin perus 6vs6 räiskettä ja kerrankin maistui vaikka pelaan 4g yhteyden yli. Ukot eivät lentele pitkin seiniä tai tule ovista liukumalla vaan kerrankin hieman hitaammin ja mielestäni realistisemmin. Grafiikka oli mielestäni hyvää ja jopa ympäristö tuhoutui enemmän kuin nykyisessä Bäfän tekeleessä. Aikaisemmin aina ollut perkeleitä ilmassa kun 1vs1 tilanteet häviää pingin takia mutta nyt ei ollut sitä ongelmaa. Eniten näissä peleissä ärsyttää kun lobbyssa kerätään porukkaa niin kuuluu kaikkien penikoiden rääkyminen mitä ei saa mutetettua, vai saako ?
Paljon pyörii pingit 4G yhteydellä? Itsellä "kiinteä" 5G "vaativaan verkkopelaamiseen TELIA tm" ;D ja pingit pyörii noin 100-120 välillä.
 
Kyllähän se ratsastaa nimellään osittain mutta myös sillä että edellinen Reimagine oli jo niin hyvä. Saa nähdä miten tämän tarinan kanssa käy mutta MP tuntuu ainakin tosi hyvältä ja monipuoliselta.
Ehdottomasti ratsastaa nimellä. Modern Warfare -lisänimellä kulkeneet Call of Dutyt ovat olleet kautta sarjan historian ihan niitä parhaimpia pelejä, joten ei ihme, että sama nimi lisää mielenkiintoa. Pelin täytyy kuitenkin lunastaa odotukset. Tässä beta ainakin osittain jo onnistui.
 
Maksullista kampanja DLC:tä tulossa huhujen mukaan. Samainen henkilö väittää että maksullinen legacy karttapaketti tulossa myös.

 
Ylös Bottom