Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Piirtopöydät

Knight

Active Member
Tekisi mieli hankkia piirtopöytä. En haluaisi mitään halvalla väsättyä liuskaa, vaan riittävän laadukkaan ja jykevän pöydän sekä tarkan kynän piirtämiseen. Hinthaarukka ilmeisesti on varsin kova. Kuinka halvalla saa keskilaadukkaan vehkeen? Mihin merkkeihin/malleihin kannattaa vilkaista? Toimiiko piirtopöytä ylensäkään mitenkään fiksusti, saako tarkkaa jälkeä?
 
Vastaus: Piirtopöydät

Itse ostin verkkokauppa.comista viime viikolla Aiptekin A4-kokoisen piirtopöydän, ja oon ollu hemmetin tyytyväinen. Hintaakaan ei ollut kuin vajaa 80e. Wacomista voi tietysti maksaa sen 600e, jos on oikeasti Pro ja tekee sillä hommia ihan työkseen. Tai jos on ylimääräistä rahaa.

EDIT: Niin ja jälki on siis tosiaan hemmetin hyvää. Jos on photoshop, niin sillä saa aika tehokkaasti säädettyä kuinka herkästi se tunnistaa painalluksen, ja "kynän kärkiä" löytyy hyvä valikoima. Toi Aiptekin kynänkärki tunnistaa 512 eri painetasoa.
 
Vastaus: Piirtopöydät

Griever sanoi:
Itse ostin verkkokauppa.comista viime viikolla Aiptekin A4-kokoisen piirtopöydän, ja oon ollu hemmetin tyytyväinen. Hintaakaan ei ollut kuin vajaa 80e. Wacomista voi tietysti maksaa sen 600e, jos on oikeasti Pro ja tekee sillä hommia ihan työkseen. Tai jos on ylimääräistä rahaa.

EDIT: Niin ja jälki on siis tosiaan hemmetin hyvää. Jos on photoshop, niin sillä saa aika tehokkaasti säädettyä kuinka herkästi se tunnistaa painalluksen, ja "kynän kärkiä" löytyy hyvä valikoima. Toi Aiptekin kynänkärki tunnistaa 512 eri painetasoa.

No tämähän kuulostaa jo ihan hyvältä. Olisiko tarkempi mallimerkintä mahdollista saaha?
 
Vastaus: Piirtopöydät

Griever sanoi:
EDIT: Niin ja jälki on siis tosiaan hemmetin hyvää. Jos on photoshop, niin sillä saa aika tehokkaasti säädettyä kuinka herkästi se tunnistaa painalluksen, ja "kynän kärkiä" löytyy hyvä valikoima. Toi Aiptekin kynänkärki tunnistaa 512 eri painetasoa.

Olisko tuosta mahdollista saada jonkinlaista kuvan tapaista Grieverin käytössä, siis :rolleyes: . Olen itsekin joskus katsellut piirtopöytien perään, mutta aina ei voi muistaa kaikkea.
 
Vastaus: Piirtopöydät

Knight sanoi:
No tämähän kuulostaa jo ihan hyvältä. Olisiko tarkempi mallimerkintä mahdollista saaha?
Aiptek Hyper Pen 12000U - A4-piirtopöytä. Verkkokauppa.comista vaan hakuun. ID-luku on 8726. Hinta 76,90e. Ne tilas niitä näköjään just ison lastin, niin toimituskin on parissa päivässä. Ite jouduin venaan viikon, kun ei ollu enää varastossa.

Jarmo Hänninen sanoi:
Olisko tuosta mahdollista saada jonkinlaista kuvan tapaista Grieverin käytössä, siis :rolleyes: . Olen itsekin joskus katsellut piirtopöytien perään, mutta aina ei voi muistaa kaikkea.
No tässä ois yks töherrys, minkä sillä rustasin. Eli lyijykynäpiirustuksen skannasin ja sitten photarilla piirsin uudelle layerille. Niin ja tuossa ei oo käytetty sitä painetunnistusta kaikista herkimmillään, koska muuten se menis helvetin tarkaks. Ja mun käsi ei oo vielä niin harjaantunu, että siitä ois mitään hyötyä :)
Niin ja herjaajien ei tartte tulla kommentoimaan, toi on vasta ensimmäinen kuva minkä olen piirtopöydällä tehnyt :p
 
Vastaus: Piirtopöydät

Griever sanoi:
No tässä ois yks töherrys, minkä sillä rustasin. Eli lyijykynäpiirustuksen skannasin ja sitten photarilla piirsin uudelle layerille. Niin ja tuossa ei oo käytetty sitä painetunnistusta kaikista herkimmillään, koska muuten se menis helvetin tarkaks. Ja mun käsi ei oo vielä niin harjaantunu, että siitä ois mitään hyötyä :)
Niin ja herjaajien ei tartte tulla kommentoimaan, toi on vasta ensimmäinen kuva minkä olen piirtopöydällä tehnyt :p

Minä tollasta saisi aikaan hiirellä ikuna, vaikka kuinka vanhan pohjalle rustaisin. Kuinka hyvin Photari käyttäytyy piirtopöydän kanssa, onko ongelmia yhteensopivuuden/tarkkuuden kanssa? Onko ongelmia ollut käytön suhteen muuten?
 
Vastaus: Piirtopöydät

Knight sanoi:
Minä tollasta saisi aikaan hiirellä ikuna, vaikka kuinka vanhan pohjalle rustaisin. Kuinka hyvin Photari käyttäytyy piirtopöydän kanssa, onko ongelmia yhteensopivuuden/tarkkuuden kanssa? Onko ongelmia ollut käytön suhteen muuten?
Ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. USB-väylään vain kiinni ja levy sisään. "NEXT - NEXT - NEXT - FINISH" ja se on siinä. Tulihan tuon mukana muutama simppeli piirustusohjelma, mutta photari on ajanut asiansa paremmin kuin hyvin, joten olen käyttänyt vain sitä.

Ja pirun tarkkahan tuo on. Eli jonkun verran joutuu zoomaamaan, että saa tarpeeks suoraa viivaa. Muutoin tulee semmosta himorunkkarin tärisevää jälkeä :)
Ja se ei siis toimi kuten hiiri, vaan tuo levy vastaa näyttöä. Eli jos osoitin on näytön vasemmassa yläkulmassa ja painat kynällä levyn oikeaan alakulmaan, niin osoitin hyppää suoraan näytön oikeaan alakulmaan. Eli ei tarvitse "raahata" osoitinta koko ajan. Tietysti jos haluaa aina raahata sitä, niin valikosta saa piirtopöydän käyttätymään kuin hiiri. Selitinköhän liian hankalasti?
 
Vastaus: Piirtopöydät

Griever sanoi:
Ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. USB-väylään vain kiinni ja levy sisään. "NEXT - NEXT - NEXT - FINISH" ja se on siinä. Tulihan tuon mukana muutama simppeli piirustusohjelma, mutta photari on ajanut asiansa paremmin kuin hyvin, joten olen käyttänyt vain sitä.

Ja pirun tarkkahan tuo on. Eli jonkun verran joutuu zoomaamaan, että saa tarpeeks suoraa viivaa. Muutoin tulee semmosta himorunkkarin tärisevää jälkeä :)
Ja se ei siis toimi kuten hiiri, vaan tuo levy vastaa näyttöä. Eli jos osoitin on näytön vasemmassa yläkulmassa ja painat kynällä levyn oikeaan alakulmaan, niin osoitin hyppää suoraan näytön oikeaan alakulmaan. Eli ei tarvitse "raahata" osoitinta koko ajan. Tietysti jos haluaa aina raahata sitä, niin valikosta saa piirtopöydän käyttätymään kuin hiiri. Selitinköhän liian hankalasti?

Ei, oikein hyvin selitetty. Ongelma nyt on enää hinta - 77 ei ole ainakaan minulle mikään pikkuraha. Kuinkahan nopeasti näiden tuotteiden hinnat laskevat? Entä kannattaako harkita käytettynä ostamista?
 
Vastaus: Piirtopöydät

Olen itsekkin miettinyt tuota piirtöpöytää ja katsoinkin tuota verkkokaupan piirtopöytää. Kun tuo piirtäminen on kiinnostanut pienestä asti niin se olisi ihan kiva vehje. Eli se verkkokaupan pöytä on ihan hyvä`? Ajattelin kesällä ostaa sellaisen! niin saa alkaa piirtelemään koneen ruudulle :)
 
Vastaus: Piirtopöydät

Knight sanoi:
Ei, oikein hyvin selitetty. Ongelma nyt on enää hinta - 77 ei ole ainakaan minulle mikään pikkuraha. Kuinkahan nopeasti näiden tuotteiden hinnat laskevat? Entä kannattaako harkita käytettynä ostamista?
En hintojen tippumisesta Aiptekilla tiedä, mutta Wacomilla on aina ollu helvetin korkeat hinnat. Ja vanhojen tuotteiden hintalaskuja ei ole näkynyt, ne on vain hävinnyt markkinoilta sitä mukaa kun uudet on tullut tilalle. En tietysti ole mikään piirtopöytien hintatutkinnan ekspertti, joten saatan puhua puuta heinää. Mutta vanhoja en kyllä löytänyt mistään. Käytettyinä saattaa tietysti jostain löytyä, kannattaa vaan varmistaa että siinä on kaikki varmasti kunnossa. Voi tulla muutoin kalliimmaksi kuin uuden ostaminen, jos pitää ruveta osia vaihtelemaan :p

Tietysti halvemmalla pääsee, jos tyytyy pienempikokoiseen. Eli samalta firmalta löytyy (verkkokaupasta taas) A6-kokoinen piirtopöytä ja hintaa ei ole kuin 33,90e. Siitä taas en osaa sanoa juuta tai jaata, että miten hyvin niin pieni pöytä toimii käytännössä. Koska se pöytä kuitenkin vastaa näyttöä, niin voi tulla kursorille liikaa nopeutta. Ellei sitten laita raahausoptiota päälle, ja säädä nopeutta helvetin pieneksi. Mutta tarkkuudet oli ainakin samat kuin tuossa A4-kokoisessakin.
 
Vastaus: Piirtopöydät

Onhan tuossa Aiptekissa karsittu ominaisuuksista, mm. paineentunnistuksessa ja kallistusarvoissa, mutta peruskäyttäjälle se on varmaan ihan käypä. Hinta on ainakin ihan kohdallaan.
 
Vastaus: Piirtopöydät

KALAS sanoi:
Olen itsekkin miettinyt tuota piirtöpöytää ja katsoinkin tuota verkkokaupan piirtopöytää. Kun tuo piirtäminen on kiinnostanut pienestä asti niin se olisi ihan kiva vehje. Eli se verkkokaupan pöytä on ihan hyvä`? Ajattelin kesällä ostaa sellaisen! niin saa alkaa piirtelemään koneen ruudulle :)
Onhan se hemmetin hyvä. Wacom tietysti hehkuttaa kuinka niiden kynissä on hyvä grippi jne., mutta kyllä tuohonkin tottuu. Kynä on siis yhtä paksu kuin kuulakärkikynä (joka voi aluksi tuntua oudolta, kun on tottunut piirtämään lyijykynällä), mutta siihen tottuu nopeasti. Eli lukuunottamatta oikeita alan ammattilaisia, on Aiptek varsin varteenotettava vaihtoehto jokaiselle.

Kannattaa varautua myös ostamaan skanneri (ellei semmoista jo omista), sillä se helpottaa piirtämistä aika pirusti. Ilman apuviivoja ei onnistu zoomaus ja ilman zoomausta viivoista tulee todella hataria. Koska tuo on kuitenkin liukuvampi pinta kuin tavallisessa paperissa, eli ei saa ihan samanlaista otetta piirtämiseen. Ellei sekin ole sitten vain tottumiskysymys - en tiedä, koska olen käyttänyt tuota vasta viikon.

Sami Turunen sanoi:
Onhan tuossa Aiptekissa karsittu ominaisuuksista, mm. paineentunnistuksessa ja kallistusarvoissa, mutta peruskäyttäjälle se on varmaan ihan käypä. Hinta on ainakin ihan kohdallaan.
Näinpä, erittäin hyvin sanottu.
 
Vastaus: Piirtopöydät

Skanneria on käytetty jo todella pitkään siitä ei ole huolta. Taitaa A6-koolla mennä aika tihrustamiseksi, joten jätän sen omaan arvoonsa. Uskon, että ammatti-ihmiset kyllä vaativat piirtopöydältä "hiukan" eri asioita kuin meikäläinen, minun olisi tarkoitus hommata piirtopöytä lähinnä näpertelyyn. Koettaisin tehdä koneella värillisenä ja siistinä sitä mitä olen tehnyt kaikki ruotsin tunnit koulussa.
 
Vastaus: Piirtopöydät

Knight sanoi:
Koettaisin tehdä koneella värillisenä ja siistinä sitä mitä olen tehnyt kaikki ruotsin tunnit koulussa.
On se hyvä tietää miten ne valtion koulutusmenot käytetään.. ;)

Ei vaan, anteeksi vinoilu. Itse heitin roskiin järkyttävän määrän vanhoja piirustuksiani ennen Kööpenhaminaan muuttamista. Nyt kaduttaa. Papereiden skannailu on vaan niin työlästä, ettei kaikkia töitään millään ehdi/viitsi siirtää digitaaliseen muotoon.

Ihan hyvä idea varmaan tuollainen piirtopöytä. Mielelläni kyllä testaisin sitä käytännössä ennen ostopäätöksen tekoa. Pahoin pelkään, että karvalakkimallin piirtopöytä ei kovin ahkerassa käytössä olisi ainakaan meikäläisellä, vaikka paljon piirrustelenkin. Kunnollinen ja nopea skanneri voisi olla viksumpi sijoitus.
 
Vastaus: Piirtopöydät

feldon sanoi:
Pahoin pelkään, että karvalakkimallin piirtopöytä ei kovin ahkerassa käytössä olisi ainakaan meikäläisellä, vaikka paljon piirrustelenkin. Kunnollinen ja nopea skanneri voisi olla viksumpi sijoitus.
Niin eihän tällä piirtopöydällä siis mitään niitä näitä voi töherrellä kokeilevalla kynän sinne tänne heiluttelulla (kuten paperille voi). Mutta tällä on näppärä mustata piirustuksen ääriviivat. En ole ikinä pitänyt tavallisesta käsin mustaamisesta, koska jos käsi vähänkin lipsahtaa, niin siinä sitä sitten ollaankin sormi suussa. Ja vaikka tavalliset lyijykynätyöt ilman mustausta ovatkin usein hienoja, ei niitä voi kuitenkaan värittää. Tai tietysti voi, mutta lopputulos on kauhea. Ja vaikka photarilla voikin muuttaa lyijykynän jäljen mustaksi, näkyy siitä silti se kokeileva viivan vetäminen (ylimääräinen töherrys).

Eli puhtaimman ja hienoimman lopputuloksen saa skannerin ja piirtopöydän yhdistelmällä. Jos taas tykkää pelkästä piirtelystä eikä välitä mustauksesta/värittämisestä, kannattaa tyytyä ihan tavalliseen paperiin.
 
Vastaus: Piirtopöydät

Olisiko tästä Trustin mallista mihinkään? Bongasin Seinäjoen Lakeus Officesta maanantaina tuommoisen about 78 euron hintaan myivät.

Ergonomically designed large tablet for drawing, handwriting, sketching, colouring and picture editing
High resolution wireless 3 button mouse allows you maximum freedom
Wireless pressure sensitive 3 button pen provides all the comforts of a normal pencil
Signature verification software included for maximum security
Active tablet space 152 x 203 mm (8" x 6")
 
Vastaus: Piirtopöydät

Jarmo Hänninen sanoi:
Olisiko tästä Trustin mallista mihinkään? Bongasin Seinäjoen Lakeus Officesta maanantaina tuommoisen about 78 euron hintaan myivät.
Hassu juttu, hiiri ainakin näyttäisi olevan täysin identtinen tämän Aiptekin mukana tulleen kanssa :)

Hämäs vaan, kun ei teknisissä tiedoissa lukenut tarkkaa paineentunnistustasojen määrää. Ja pienenpihän tuo on kuin tämä aiptek (joka on siis 12" * 9")
Mutta luulis tuonkin olevan ihan kelpo peli :)
 
Vastaus: Piirtopöydät

Minua kiinnostaisi tietää, onnistuu piirtäminen käytännössä suoraan pöydälle ilman apukuvia, vai meneekö se turhaksi säätämiseksi? Ts. onko piirtopöydän ainut funktio toimia normaalin piirtelyn apuna vai voiko sen avulla itsessääkin saada hyvää jälkeä?
 
Ylös Bottom