Hmm... 30fps? Voi luoja :/
Täytyy ehkä sittenkin alkaa toivomaan että tekevät tämän vielä joskus PC:lle. Eihän tuo ole sulavaa pelaamista.
Joo-o,
Ei ole sulavaa pelaamista näyttää nyt olevan pikkuisen subjektiivinen näkemys. Minulla on tietokoneella käytössä 144Hz näyttö ja en voisi kuvitellakkaan, että pelaisin hiiri + näppis - kompolla 30fps gäpillä mitään peliä. Jos ohjaus tapahtuu hiirellä matalan FPS:n (alta 60fps), suuret FPS heittelyt sekä v-syncin tuoman input lagin tuntee heti HIIRESSÄ. Ohjaimella taas tuntuma on ihan toinen ja siinä pientä input lagia tarvitaan, koska se tekee ohjaimella ohjaamisesta "luonnollisempaa". Ohjaimen herkkyys ja liikuteltavuus ei ole lähellekkään samaa tasoa hiiren kanssa, joten korkeat freimit minimaalisella input lagilla tekee ohjaamisesta hankalampaa.
Nyt kun on saatu tuo alta pois ja oletetaan, että pelataan peliä, pädillä jolla korkeat freimit minimaalisen input lagin kanssa ei ole tarpeen, voidaan ruveta keskustelemaan onko täysin lukittu 30fps tasaisella frame timellä riittävä "sulavaan" pelaamiseen. Sulavuus pelaamisessa tulee siitä, että frame time on täysin tasainen taikka vaihteleva, mutta mahdollisimman minimaalinen (jatkuva korkea fps). Korkea, mutta suurella skaalalla heittelevä fps ei tee pelaamisesta ja pelistä sulavaa.
No nyt kun on saatu tuo alta pois, että yksinomaan korkea fps ei suoraan takaa sulavaa pelikokemusta ja oletetaan, että pelataan pädillä peliä jossa on järkkymätön 30fps:n lukitus tasaisella frame timellä. Nyt voidaan ruveta keskustelemaan siitä millaista peliä pelataan. Onko kyseessä peli joka tarvitsee nopeaa reagoimista, onko kuvakulma first person tai third person, tarvitaanko täysin tarkkaa ohjausta esim. tähtäimelle yms. Eli itse peli ja se pelin tyyli määrittelee sen kuinka paljon inputlagia peli kestää ettei peli tunnu enää sulavalta. RD2 on kolmannesta persoonasta kuvattu peli jossa tilanteet eivät tule olemaan pientä reaktioaikaa kysyvää taikka tähtääminen täydellistä tarkuutta vaativaa hommaa. Ei siis tarvita korkean fps:n tuomaa minimaalista input lagia, että pelaaminen olisi riittävän sulavaa.
Sitten kun tullaan vielä siihen, mitä ylläkin on jo mainittu, että lukittuun FPS:ään tasaisella frame timellä kun lyödään taitavien pelinkehittäjien kikat (motion blur yms.) jolla huijataan pelajaa näkemään tilanne sulavana niin voidaan sanoa, että pelaaminen 30fps:n gäpillä on riittävän sulavaa kun peliä pelataan pädillä, kuvakulma on kolmannesta persoonasta ja itse peli ei vaadi liian nopeaa reaktioaikaa taikka täydellisen tarkkaa tähtäystä.
Minulla ei ole mitään ongelmia pelata ensin tietokoneella jotain räiskintää yli 100fps:llä ja hetken päästä pelata esim. Spider Mania pädillä ja konsolilla. Spider Man tuntuu riittävän sulavalta pelin omaan tarkoitukseensa enkä todellakaan mieti pelatessani, että ompahan tämäkin paskile vaan 30fps:sää.
Ei mulla muuta, mutta lopettakaa toi 30 fps:stä vinkuminen. Tilanteesta riippuen se on riittävän sulava eikä riko pelikokemusta.