Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

360 kiinni PC-näyttöön? Apua amatöörille?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pm83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

pm83

New Member
Hei! Olen hankkimassa lähitulevaisuudessa Xbox 360:n mutta varaa ei ole vielä HD televisioon. Olen lukenut että halpa vaihtoehto on juntata 360 kiinni PC-näyttöön. Voisiko joku ystävällisesti opastaa, jos kyseinen asia on tosi, että mitä kaikkea tarvitaan Xbox 360:n ja PC-näytön yhteensopivuuden saavuttamiseksi? Mitä PC puolella täytyy koneessa olla? Entä täytyykö ostaa lisäpiuhoja ym?

Kiitokset!
-Paulus
 
Vastaus: 360 kiinni PC-näyttöön? Apua amatöörille?

paulus sanoi:
Hei! Olen hankkimassa lähitulevaisuudessa Xbox 360:n mutta varaa ei ole vielä HD televisioon. Olen lukenut että halpa vaihtoehto on juntata 360 kiinni PC-näyttöön. Voisiko joku ystävällisesti opastaa, jos kyseinen asia on tosi, että mitä kaikkea tarvitaan Xbox 360:n ja PC-näytön yhteensopivuuden saavuttamiseksi? Mitä PC puolella täytyy koneessa olla? Entä täytyykö ostaa lisäpiuhoja ym?

Kyllä tuo on ihan tosi homma, eikä vaadi edes mitään kikkailuja - Microsoft on julkaissut tätä varten ihan virallisen VGA-kaapelinkin. PC:tä ei tähän operaatioon vaadita lainkaan (muuten kuin että ehkä haluat pitää PC:n ja Boksin kiinni samassa näytössä yhtä aikaa, jotta vältyt johtojen vaihtamiselta).

Parhaiten tähän soveltuu laajakuvanäyttö, mutta kyllä vanhanaikaisella 4:3-kuvasuhteenkin monitorimallilla tulee toimeen, jos kestää katsella mustia surureunoja kuvan ympärillä tai vaihtoehtoisesti väärään kuvasuhteeseen venytettyä kuvaa. Toinen huomionarvoinen seikka on näytön liitännät: kannattaa hankkia monitori, jossa on VGA-liittimen lisäksi DVI-liitin, niin näytölle on helpompi köytää muutakin käyttöä sen jälkeen kun olet liittänyt Boksin HDTV:hen.

Tähän operaatioon et siis tarvitse muuta kuin Xbox 360:n VGA-johdon sekä tietysti sen PC-monitorin.

Aiheesta löytyy muitakin keskusteluja tältä alueelta, ks. vaikka tämä:
http://www.konsolifin.net/bbs/showthread.php?t=33427
 
Vastaus: 360 kiinni PC-näyttöön? Apua amatöörille?

Suuret kiitokset Xbugsille vastauksesta! Asia vaikuttaa helpolta, jopa näin osaamattomalle. Pitää ilmeisemmin ostaa VGA-piuha samalla kun hakee koneen kaupasta, jotta pääsee herkuttelemaan paremmalla kuvalla.

Muuten, täytyykö näytöstä tehdä mitään säätöjä erikseen, vai toimiiko näyttö 360:n kanssa samantien? Ja minua eivät mustat reunat haittaa, nehän ovat vain tyylikkään näköiset, musta on aina in. :)
 
Vastaus: 360 kiinni PC-näyttöön? Apua amatöörille?

paulus sanoi:
Muuten, täytyykö näytöstä tehdä mitään säätöjä erikseen, vai toimiiko näyttö 360:n kanssa samantien? Ja minua eivät mustat reunat haittaa, nehän ovat vain tyylikkään näköiset, musta on aina in. :)

Kannattaa ehkä vaihtaa sieltä konsolin asetuksista se näyttötaajuus 50 -> 60 Hrz vielä ennen siirtoa monitoriin.
 
Vastaus: 360 kiinni PC-näyttöön? Apua amatöörille?

Sekin tietysti vaikuttaa, että millainen monitori on kyseessä. Itsellä ainakin 17'' tuumainen lcd on riittänyt joihinkin peleihin hyvin, muttei kaikkiin (tosin 20'' LG tulossa) . Varsinkin se, että joutuu istumaan nenä monitorissa kiinni rassaa. Pitäisi ostaa x360:a varten vähintaan 23 tuumainen littu tv...ihan oikeasti, jotta pelikokemus olisi mainio. Tai sitten monitori, joka on widescreen ja iso...
 
Vastaus: 360 kiinni PC-näyttöön? Apua amatöörille?

Kiitokset vastauksista! Itselläni on 19" LG:n peruslaatikko, joten eiköhän silläkin saa peliä aikaan. Nyt vaan odottelen ensi kuuta että saan ostettua 360:n. :)
 
Vastaus: 360 kiinni PC-näyttöön? Apua amatöörille?

Olen ostamassa uutta VGA-kaapelia ja ajattelin varmistaa, että oliko tuossa MS:n omassa kaapelissa ne adapterit eli 2x RCA -> 3,5mm plugiks ja sitten se VGA mini gender changer jolla saa tavan CRT-monitorin VGA-johdon tähän VGA-johtoon kiinni?
 
Vastaus: 360 kiinni PC-näyttöön? Apua amatöörille?

Napster sanoi:
Olen ostamassa uutta VGA-kaapelia ja ajattelin varmistaa, että oliko tuossa MS:n omassa kaapelissa ne adapterit eli 2x RCA -> 3,5mm plugiks ja sitten se VGA mini gender changer jolla saa tavan CRT-monitorin VGA-johdon tähän VGA-johtoon kiinni?

Kyllä kumpaankin kysymykseen. Tsekkaa noi kuvat niin uskot :)

Microsoftin VGA-kaapeli: [kuva1] [kuva2]
 
Vastaus: 360 kiinni PC-näyttöön? Apua amatöörille?

Auttakaa! :confused:

Ostin siis tuon MS:n VGA kaapelin jolla X360 pitäisi saada kiinni näyttöön.
Tuli 2 Ongelmaa:

1. Kun kytken sen näyttöön niin kaikki sujuu muuten hyvin paitsi että väreistä punainen ja violetti korostuvat aivan liikaa. Ja kyllä, olen kokeillut säätää näytön värejä.

http://img144.imageshack.us/img144/7473/kuva210tm2.jpg

2. En oikein tajua miten tämä liitetään esim. kajareihini. Eikös tuo pitäisi olla juuri toisinpäin? Eli ei uros vaan naaras -liitin.
http://img306.imageshack.us/img306/8969/kuva213gc0.jpg

Näinkö?
http://img446.imageshack.us/img446/4989/kuva214vx1.jpg

Nuo saattavat olla tyhmiä kysymyksiä, mutta toivon että voitte auttaa. :o
 
Vastaus: 360 kiinni PC-näyttöön? Apua amatöörille?

The Bladekill sanoi:
2. En oikein tajua miten tämä liitetään esim. kajareihini. Eikös tuo pitäisi olla juuri toisinpäin? Eli ei uros vaan naaras -liitin.
http://img306.imageshack.us/img306/8969/kuva213gc0.jpg

Näinkö?
http://img446.imageshack.us/img446/4989/kuva214vx1.jpg

Nuo saattavat olla tyhmiä kysymyksiä, mutta toivon että voitte auttaa. :o

Olen liittänyt tuon monitorin äänen sisääntuloon ja liittänyt korvalaput monitorin äänen ulostuloon. Toinen vaihtoehto voisi ehkä olla liittää tietokoneen Line In-liittimeen ja kuunnella äänet PC-kaiuttimien kautta?
 
Vastaus: 360 kiinni PC-näyttöön? Apua amatöörille?

Nisupulla sanoi:
Olen liittänyt tuon monitorin äänen sisääntuloon ja liittänyt korvalaput monitorin äänen ulostuloon. Toinen vaihtoehto voisi ehkä olla liittää tietokoneen Line In-liittimeen ja kuunnella äänet PC-kaiuttimien kautta?
Löysin tällaisen eli eiköhän se tällä hoidu:
http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/FI/EN,CRID=2173,CONTENTID=9584

Vielä kun tuon väriongelman saisi pois päiväjärjestyksestä.
 
Vastaus: 360 kiinni PC-näyttöön? Apua amatöörille?

Onko olemassa mitään laitetta jolla saisi näyttöön kiinni kaksi vga-kaapelia, ja voisi esim. kytkimellä valita pc:n ja xo:n väliltä? Omasta 19-tuumaisesta tft:stä löytyy ainoastaan vga-liitin, eikä viitsisi koko ajan olla johtoja irroittelemassa.
 
Vastaus: 360 kiinni PC-näyttöön? Apua amatöörille?

Nisupulla sanoi:
Toinen vaihtoehto voisi ehkä olla liittää tietokoneen Line In-liittimeen ja kuunnella äänet PC-kaiuttimien kautta?


Eikö tuollainen onnistuisi periaatteessa mp3-soittimella, jossa on Line in-liitin?(Creative zen nano plus)
 
Vastaus: 360 kiinni PC-näyttöön? Apua amatöörille?

Päivää kaikille!
Lähes pari vuotta keskustelualuetta seuranneena rohkenin nyt myös itse kirjautua tänne. Porukka täällä vaikuttaa erittäin asiantuntevalta.

Sitten itse aiheeseen. Väsyneena ps3:n odotteluun olen todennäköisesti ostamassa boksin lähiaikoina ja ajattelin liittää sen pc:n kanssa samaan näyttöön. Näytön vga-liitäntä on varattu tietokoneelle ja vapaana on dvi-liitäntä. Onko boksi mahdollista liittää dvi-liitäntään esim. vaikka tätä adapteria apuna käyttäen http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=7356? Vai onko olemassa muitakin vaihtoehtoja?
 
Vastaus: 360 kiinni PC-näyttöön? Apua amatöörille?

peluuri sanoi:
Onko boksi mahdollista liittää dvi-liitäntään esim. vaikka tätä adapteria apuna käyttäen http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=7356? Vai onko olemassa muitakin vaihtoehtoja?
Kyllä tuonkin pitäisi onnistua, mutta varmaan järkevämpää olisi laittaa se PC kiinni DVI-piuhalla (jos PC:n näytönohjaimesta siis DVI-liitäntä löytyy) ja XO sitten kiinni näyttöön VGA:lla ilman mitään adaptereita.
 
Vastaus: 360 kiinni PC-näyttöön? Apua amatöörille?

Näytönohjain on niin vanha, että siitä ei löydy dvi-liitäntää. Mutta jos sen kuvan saa myös tuon adapterin avulla tuotua näytölle ilman että tapahtuu pahempaa heikkenemistä kuvanlaadussa, niin XO lähtee tilaukseen.
 
Vastaus: 360 kiinni PC-näyttöön? Apua amatöörille?

Itseäni ärsyttää vga-piuhan kanssa leikkimisessä kuvasuhteet. X360 liitettynä vga-piuhan kautta monitoriin (monitori on LG L2000C-SF), joka on 4:3 aiheuttaa monesti päänvaivaa. Esimerkiksi PGR3 toimii oikealla kuvasuhteella vain 1024x768 asetuksilla. Toinen hyvä esimerkki on Saint's Row, joka toimii terävän näköisenä 1280x768 (toivottavasti reso oikein) tilassa ja esimerkiksi 1280x1024 resolla Saint's Row jostain syystä näyttää aivan karmealta - aivan kuin olisi 640x480 resoluutio. Yleensä pelit toimivat 1280x1024 tilassa parhaiten mustien sururaitojen kanssa, koska kuvasuhde on tällöin oikein.

Tekisipä Microsoft vga-pihaa varten päivityksen, että jokaista peliä varten voisi säätää muistiin eri astukset, niin ei tarvitsisi koko ajan vaihtaa asetuksia.
 
Vastaus: 360 kiinni PC-näyttöön? Apua amatöörille?

sCeNtEd sanoi:
Yleensä pelit toimivat 1280x1024 tilassa parhaiten mustien sururaitojen kanssa, koska kuvasuhde on tällöin oikein.

Tekisipä Microsoft vga-pihaa varten päivityksen, että jokaista peliä varten voisi säätää muistiin eri astukset, niin ei tarvitsisi koko ajan vaihtaa asetuksia.

Itseäni jurppii sama myös. Inhoan skaalausta, tapahtui se sitten itse raudassa tai näytöllä. PGR3:a ei viitsi edes pelata kun kuva näyttää niin kauhealta 1280*1024 -resoluutiolla. Jos X0:n resoluution vaihtaa 1024*768:aan, niin tilanne on jo paljon parempi mutta tällöin näyttö taas joutuu skaalauspuuhiin pelin sijaan kun natiiviresoluutio on isompi, ja ei sekään näytä kovin hyvältä. Skaalaus on aina skaalausta, oli se toteutettu kuinka hyvin tahansa.

Koko hommasta tulee vaikutelma, että pelien ja xboxin resoluutiopolitiikka ei ole ihan loppuun asti pohdittu. Onneksi sentään suurin osa peleistä toimii ok sururaitojen kera. Täytyy kai silti jossain elämänvaiheessa sijoittaa siihen HD-televisioon.
 
Ylös Bottom