Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Radio-ohjattavat harrastuksena

Omenanraato

Well-Known Member
Löytyykös foorumilta rc touhusta kiinnostuneita?

Työkaveri sai mut innostumaan lennokeista ja sellaistahan varmaan jokainen on halunnut lentää pikkupojasta asti. Itsellä jäänyt aina siihen kun olen ajatellut että 300-500e menee palasiksi ekalla lennolla ja toisaalta ei riitä tietotaito tai kiinnostus rakennella niitä ja kuulema valmiiksi lentokuntoiset paketit on huonoja.

Työkaverilla on Multiplexin EasyStar ja sitä tuntuu jokainen kehuvan, että jos aloitat..aloita siitä. Minä vastarannan kiiskinä ja ihmisenä joka haluaa kaiken olevan isompaa ja parempaa haaveilin heti saman valmistajan Cularis koneesta jossa siipien kärkiväli on 2,6m (starissa jäädään 1,3m).

Tarpeeksi kun selailin niin aloin uskomaan muita ja jätin Culariksen tulevaisuuteen. Marssin tänään RC-Sabe:en Turussa ja ilmoitin haluavani koko paketin Multiplexin Easy Glideriin (isompi siis oltava kuin työkaverilla..kärkiväli tässä 1,8m ja etumoottori).

Lopulta mukaan tarttui:
Multiplex Easy Glider elektric (sisältää moottorin ja taittolapapotkurit)
Spectrum dx6i ohjain
2kpl 3kennoisia 2200mAh LiPo akkuja
230/12v laturi akuille
4kpl servoja
Nopeudensäädin
Jatkojohtoja.
Liimaa

Koko setille tuli hintaa 490e...kallista oli, mutta pitäs noilla osillakin selvitä jopa jos vaihtaa konetta.

Pari jatkojohtoa tais jäädä tiskille kun ei kassissa näkynyt joten huomenna uusiks kauppaan.

Kotona tajusin vasta myös, että eihän tuossa koneessa ole oikeasti mitään valmiina. Pelkäsin ettei taito ja halu riitä kasaamiseen elektroniikka asentajan koulutus taustasta huolimatta. Mukana tuli kuitenkin loistavat ohjeet joiden avulla meni 3-4h niin kone on kasassa muutoin, mutta siivekkeille tarvitsen ne jatkojohdot ja moottorin johdot täytyy vielä juottaa. Peräsin toimii ohjaimesta kuitenkin jo moitteitta. Loppupeleissä tuo oli myös aika mielenkiintoista joten tulevaisuudessa varmasti innostuu enemmänkin rakentelemaan.

Koneeseen on tarkoitettu kaksikennoinen akku, joten tila loppui kesken kolmikennoiselle akulle, joten jouduin puukolla kovertamaan rankalla kädellä sisustaa. :) lisäksi runkoon tuli kootessa joku putki, jolle ei toistaiseksi ole löytynyt selitystä (ilmeisesti tarvittaisiin jos olisi riippuliidokkina ja käytettäisiin hinauskoukkua.) joten katkaisin siitäkin 5cm pätkän kun oli tiellä.

Lisätilaa tarvitsi myös spectrumin vastaanotin joka on kaksiosainen, normaalin yksiosaisen sijasta.

Konehan on elapor aineesta joka näyttää ja tuntuu ihan styroksilta, mutta ilmeisesti kestää lähes mitä vain ja pysyy koossa pikaliimalla. :)

Työkaveri on pistänyt easystariinsa kameran ja se olikin juuri se, joka minut sai innostumaan. Ensin opetellaan lentämään ja sitten kameraa kiinni. Kotona tosin tajusin että easy gliderissa saa tehdä rankkoja muutoksia jotta kamera mahtuu kyytiin. Voi olla että tällä vain harjoitellaan ja kameraa sitten uuteen koneeseen.

Ikinä en tosiaan ole tuollaisella lentänyt. Työkaverilla oli pc:lle simulaattori jota ohjattiin USB:hen tulevalla ohjaimella. Sellaisella varmasti onkin järkevin harjoitella, jotta liikkeet iskostuu takaraivoon oikeaa lentämistä ajatellen. Jos huomenna sais koneen kuntoon ja ilmat suosii niin jouluksi lentämään. :)


Mites muilla? Keskustellaan rc:stä yleisesti oli ne sitten maassa, vedessä tai ilmassa. :) itsellä ois takapihalla joki ja vaunun kausipaikalla järvi, joten venehommatkin kyllä kiinnostais joskus.


Edit: Tässä vielä huonohko kuva mun koneesta tässä vaiheessa.
small
 
Noniin, myyjän häsläyksen jälkeen saatu sopivat jatkojohdot, tosin niistäkin liittimistä täytyi puukolla irroitella palasia.

Nyt jokatapauksessa kone ensilentoa vailla valmis. Kaikki meni muuten ok, mutta teippausta en ole eläessäni osannut ja päin mäntyä se nyttenkin meni.

Jos huomenna ilmat sallii niin testilentoa kehiin, nyt jo liian pimeää. :)


Kuvia: http://omenanraato.1g.fi/kuvat/lennokit/easyglider/
 
Vastaus: Radio-ohjattavat harrastuksena

Mullakin harrastuksen kyllä radio-ohjattavat, muttei kuitenkaan lentokoneet. Rata-autoilla ajelen. :)
 
Itseltäni löytyy kopteri kaapista pölyttymästä, merkkiä en nyt muista, mutta ei mikään lelu kuitenkaan... Joskus valmispakettina tilasin, piti olla kaikki säädöt ym kohdallaan mutta ei. Ensimmäinen lento päättyi komeasti maahan, moottori ja lavat rikki. Noh, uudet osat ostettuani ajattelin kokeilla uudelleen, mutta säädöt olivat niin päin mäntyä ettei mitään rajaa... Itse en osaa säätää enkä netistä löytänyt ohjeita... Mieli tekisi päästä lentämään, mutta minkäs voit. Joku ratas sieltä taisi vielä olla entinen, pitäisi sekin vaihtaa. Mistähän saisin apua tällaiseen ongelmaan? :D pienestä pojasta asti haaveillut tästä, enää puuttuu vaan taidot :D
 
Vastaus: Radio-ohjattavat harrastuksena

Neljä autoa löytyy täältä. Tamiya tt-01 driftailuun, traxxas rustler radalle ja yleiseen kohellukseen, traxxas stampede yleiseen kohellukseen ja axial ax-10 kallioilla ja maastossa ajeluun.
Aloitin vuonna 2007 ostamalla tuon peden käytettynä ja siitä se sitten lähti. Tänä vuonna kyllä tullut ajettua todella vähän. Radalla kävin vissiin kaksi kertaa kun viime vuonna ajoin sitä yli 1000 kierrosta. Saattaa tosin johtua juurikin tuosta ettei tänä vuonna oikein innostanut enää. Tuossa viereisellä hiekka alueella tullut aina ajeltua pedellä, mutta tänä vuonna koko alue vedettiin sileäksi eikä siellä enää viitsi ajaa. Tamiya hajosi viime kesänä joten silläkään ei tullut ajettua vaikka korjaus olisi maksanut vain 30-40e.

Tarttis jaksaa tsekata missä kunnossa akutkin on jos edes pari kertaa kävisi pöllyttämässä lunta tuolla koulun pihalla. Se onkin ainoa hyvä asia koko talvessa ja silloin ei tartte mittailla moottorin lämpöjä vaikka olisikin pikkasen liian pitkät välitykset.

38187112443735472245100.jpg


Video joka autosta:
[video=youtube;HANlfetqb8g]http://www.youtube.com/watch?v=HANlfetqb8g&feature=g-upl&context=G2133748AUAAAAZAAPAA[/video]
[video=youtube;8HrsUy0jIXk]http://www.youtube.com/watch?v=8HrsUy0jIXk&feature=g-upl&context=G202923fAUAAAAZAAaAA[/video]
[video=youtube;EFsxqMdRK68]http://www.youtube.com/watch?v=EFsxqMdRK68&feature=g-upl&context=G2186c69AUAAAAZAAbAA[/video]
[video=youtube;KpJ6h59lx6I]http://www.youtube.com/watch?v=KpJ6h59lx6I&feature=g-upl&context=G244c5faAUAAAAZAAYAA[/video]
 
Haaveissa on ollut jo useamman vuoden ajan ostaa kunnon rc helikopteri tai lentokone. Toistaiseksi olen kuitenkin vielä harjoitusasteella. Harjoituslaitteena toimii tuommoinen
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/14872/cdjqc/Syma-S006-Alloy-Shark-Helicopter-3CH

En tiedä onko se lainkaan samanlainen ohjastettava kuin kalliimmat laitteet mutta kyllä tuonkin lennätys on hauskaa. Ja yllättävän kestävä helikopteri on kyseessä, alas on nimittäin tultu monta kertaa melko vauhdikkaasti mutta vielä se lentää.
 
Vastaus: Radio-ohjattavat harrastuksena

Haaveissa on ollut jo useamman vuoden ajan ostaa kunnon rc helikopteri tai lentokone. Toistaiseksi olen kuitenkin vielä harjoitusasteella. Harjoituslaitteena toimii tuommoinen
Syma S006 Alloy Shark Helicopter 3CH - kauko-ohjattava ladattava helikopteri | Tuotekuvasto | Verkkokauppa.com

En tiedä onko se lainkaan samanlainen ohjastettava kuin kalliimmat laitteet mutta kyllä tuonkin lennätys on hauskaa. Ja yllättävän kestävä helikopteri on kyseessä, alas on nimittäin tultu monta kertaa melko vauhdikkaasti mutta vielä se lentää.

Voin kertoa omasta kokemuksesta ettei ole lähellekkään sitä mitä kunnon kopterit. Omistan kyseisen kopun sillä onnistuu lentäminen 5v tyttäreltänikin. Tuota "isoa" kiinan kopteria en ole vielä uskaltanut pahemmin lennättämään... tuolla kuvia omista leluista--> http://kristalli.kuvat.fi/kuvat/RC/Oma+kalusto
puuttuu drifteri, crawleri ja taka tuuppi lelu, kuvia niistä jahka kerkiää
 
Vastaus: Radio-ohjattavat harrastuksena

Tuli pikkasen jopa valkoinen maa niin käytiin testaamassa vieläkö nuo kulkee. Alkuperäinen video ei nyi yhtään, movie maker sai pari kohtaa pikkasen nykimään ja tube sitten veti kunnolla vituiksi. No saa siitä selvän kuitenkin.

[video=youtube;IaerF00zlcg]http://www.youtube.com/watch?v=IaerF00zlcg&feature=g-upl&context=G2bdc4dcAUAAAAAAAAAA[/video]

edit: Hyvin kyllä pysy mäksällä lennokki hanskassa. Itse en noin korkealle edes uskaltaisi ekalla kerralla konetta viedä.
 
Vastaus: Radio-ohjattavat harrastuksena

Tänään kuvattu parempi video. Ei nyi ja nylkytä kokoajan.
[video=youtube;lmpW5mYpkLE]http://www.youtube.com/watch?v=lmpW5mYpkLE[/video]
 
edit: Hyvin kyllä pysy mäksällä lennokki hanskassa. Itse en noin korkealle edes uskaltaisi ekalla kerralla konetta viedä.

Työkaverilla oli sellanen simulaattori pc:lle ni sitä ku muutaman tunnin pelas niin oli itseluottamus kohdallaan. :D Syke oli ainakin 200 siltinkin. :)

Jälkeenpäin olen saanut kerran talon seinään ku en uskaltanut laskeutua kun tuntu liian kovalta vauhdilta. (nokka kasaan ja iso urakka liimailla). Ja näissä pätee se et jos joku menee pieleen niin älä jatka samana päivänä missään nimessä. Noh, minähän ootin liimauksen kuivumisen ja taivaalle. Taas laskeutuminen tuntui et tulee liian kovaa ja nostin ylös...puuhun. Siitä selvittiin ehjänä kunhan sen sieltä alas ensin sai. Tässä vaiheessa viimeistään ois pitänyt lopettaa. Sit oli syke ja v-käyrä sillä tasolla ettei kone enää ollut muussa kuin herran hallussa ja taas puussa!

Tällä kertaa oksasta roikkumalla kone irtosi, valitettavasti. Perä edellä maahan ja koko peräisin aivan säpäleiksi ja murtui jokainen ohjaukseen liittyvä kohta. Myös siivestä10cm pala pois.

Kaikki on taas liimattuna ja sisällä testattu toimivaksi, mutta lentämään en oo uskaltanut mennä kyl. :D

Opin ainakin sen, et ihan sama mikä menee pieleen niin lopetan kunnes luotto on tullut takaisin.
 
Vastaus: Radio-ohjattavat harrastuksena

Itekin lentelin kesällä 2007, mutta "piti" myydä kamat kun muutin kaupungin keskustaan. Mulla oli Multiplexin EasyStar, joka on kyllä varmaan yksi maailman helpoimmista lennokeista, video todisteena. Moottori sijaitsi siis koneen "niskassa" takapotkurilla. Vaihdoin vakiomoottorin harjattomaan, mutta takapotkuri rajoitti uuden ropellin kokoa. Olisin tahtonut isomman potkurin suuremman väännön toivossa, mutta piti tyytyä muistaakseni 9-tuumaiseen. Tein jonkun telinevirityksen, että sain moottorin vähän korkeammalle ja siten isomman potkurin. Ei tainnut ihan pystysuoraan nousta loputtomasti mutta hyvin tuli potkua lisää, nälkä kuitenkin kasvoi syödessä.. Ostin parikin uutta koneetta (liian aikaisessa vaiheessa), yksi oli Formosa 1 ja toisen nimeä en juuri nyt muista.

Formosa meni nopeasti säpäleiksi liian rohkeiden manööverien vuoksi eikä sitä voinut enää korjata. Se kolmas kone oli lento-ominaisuuksiltaan hieman omituinen ja liian tehoton, joten sen myötä myös innostuis hieman hiipui. Kyllähän minä senkin koneen taisin jotenkin rikkoa.

Kuitenkin se video siitä hienoimmasta koneesta. Ai että oli mukavaa mennä läheiselle pellolle lennättämään niin korkealle että tuskin näki konetta enää, sitten moottori pois ja hiljalleen ympyröissä alas. Välillä linnut seuraili hetken ja ihmettelivät.
Kuvaan ja ohjaan konetta itse, niin helppoa sen lennättäminen oli. :) Ai ai, mitä muistoja..
Ja pahoittelut kivikautisesta mobiililaadusta.
[video=youtube;fieEyStPhfI]http://www.youtube.com/watch?v=fieEyStPhfI[/video]
 
Itse kasasin kopterin. 450 sarjalaisen mini titanin. Kaikkineen sellainen tonni tuli laitettua kaikkinensa. Ohjain oli 6 kanavainen ja maksoi hunajaa. Kuin myös itse mini titan paketti. Joku 300e. Moottorit, varaosia ymsyms. Kallista oli. Mutta oli se mahtava laitos! Ja se kun sai koota itse ihan rauhassa.

Lennätettävyys ei niin loistoluokkaa, 450 t-rex olisi ollut paljon parempi vaihtoehto. Mutta hintansa puolesta myös kalliimpi.

Mutta jos 6ch kauko löytyy ja innostusta hekoja kohtaan, niin kannattaa harkita HK-450 CCPM 3D electric helikopter kittiä. 35.95e! Halpa!

Tuli sitten myytyä muuton vuoksi se. Jälkeenpäin harmittaa...

EDIT: On saattanut hobbykingissä nousta hinnat, en tiedä. Jos jotain kiinnostaa, niin kurkaamaan vain!
 
Noniin, ollaan työporukasta saatu kasaan jo neljän hengen porukka ja ainakin kaksi on ollut lisäksi jo erittäin innostuneita lentämisestä.

Lauantaina käytiin lentelemässä ja oli kaverin koneet hieman liian tehokkaita muille aloittelijoille, nimittäin ainoastaan mun kone pysyi ehjänä. :)

Yks näistä rikotuista koneista päätyi kuitenkin toisen työkaverin omistukseen, joten vain yhdeltä puuttuu kone.

Itsellä easyglider, yhdellä oli formosa ja easystar huomattavan tehokkailla koneilla ja näistä nimenomaan tuo easystar sitten vaihtoi omistajaa.
Tänään sit alettiin katselemaan jotain todella halpaa konetta et saadaan tuolle yhdellekin lentoväline.

Koska koneita lentää vähän jokainen, ei haluttu enää liidokkia kun easystar+glider jo on. Joten hänelle tilattiin tämä:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=12944
Helppo aloittelijalle, mutta voi lennellä vähän kokeneempikin. YouTubesta kun katselin niin tulee kyllä upeasti veteenkin alas..joskaan kaverin ei moista ole tarkoitus harrastaa ainakaan aluksi.

Samalla sit päätin, että vaikka itsellä ei ole monen suosittelemaa sataa lentokertaa takana, niin päätin tilata itselle liidokin kaveriksi 3d taitolentokoneen.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17333
Tuohon tilasin myös sukset. Tuskin ekaa lentoa kauemmin ehjänä pysyy, tai ehkä pysyy jos on malttia lentää. :)


Samalla sit katselin, että kesällä ostan vielä yhden koneen:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10443
Ihan vain koska on niin jumalattoman siisti vekotin kun katselee videoita youtubesta. Tämänkin lentäminen näillä taidoilla saattaa aiheuttaa muissa aikamoisia naurunpurskauksia, mut saatava se on keväämmällä. :)

Lisäksi meillä on asuntovaunu kausipaikalla alueella jossa on vain metsää. Järvi on, mutta laskeutua en veteen kyllä uskalla. Joten sinne hankin kesään mennessä tämän:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14552
Pääsee vähän veneilyn makuun myös.

Kaikkea krääsää tuli tilattua ja tulevia koneita varten viisi vastariakin. Meidän porukasta ei kukaan oikein jaksa tuota kokoamis puolta, eikä sitä mun ja yhden toisen lisäksi muut ilman apua varmaan pystyis tekemäänkään, joten on kyllä hienoa kun on vastaria ja akkua vailla valmiiksi koottuja koneita myytävänä.

Huomenna viel akut ja kavereiden pikkuroina tilaukseen. Muutamien viikkojen päästä toivonmukaan 4-5 koneella taas lentelemään.




Tuohon viikonlopun lentelyyn palatakseni täytyy ihmetellä oman koneen akunkestoa. Orkkiksena siihen kuuluis 2kennon 2000mAh akku, mutta mulla on 2200 ja 3 kennoinen. Lennettiin noin 40min ennen kuin loppui. Toki ajettiin koneella vain ylös ja liideltiin pitkään.

Onnettomuuksia tosiaan sattui. Ensin kaveri teki lentoneitsyytensä menettämisensä mun koneella ilman ongelmia. Halusi sitten koittaa sitä tehokasta easystaria. Maasta ilmaan, samantien pieni kaarrosliike, mutta kuitenkin liian nopea. Kone syöksyyn ja suoraan maahan. Ensin näytti et vain kuomu irtosi. Koneelle päästyä huomattiin et siipien etupuolella ei ollut mitään. Koko keula palasina ja elektroniikka ympäri lumihankea.
Lennettiin mun koneen akku sitten loppuun ja lähdettiin kahville lämmittelemään. Kaveri nappasi kaapistaan Formosan taitolentokoneen jossa tosiaan myös oli käsittämättömän ylimitoitettu kone.

Sit mun koneeseen toinen akku sisään ja lentelee. Kaveri esitteli formosa taitojaan ja vauhtia. Samalla sit toinen lähti mun koneen kans ilmaan. Seurattiin muut sitten mun konetta kun samalla formosasta loppui akku. Kaveri koitti liidellä ilman moottoria ja tehdä pakkolaskua, mut menetti hallinnan ja lensi päin sitä joka ohjasti mun konetta. Sen olkapäästä kone lensi mun naamaan.
Ihmisvaurioilta onneksi vältyttiin, mutta koneen koko keula kasassa ja moottori roikkui johdoistaan.

Osuma aiheutti kuitenkin sen, että mun konetta ohjastanut menetti näköhavainnon koneeseen ja kun sai sen takaisin, ei tiennyt mitenpäin kone oli. Ohjeista huolimatta teki niin isoja liikkeitä ettei kone enää ollut hallussa. Todella pitkään taisteli vastaan, mutta kone meni niin kauas ettei sitä kunnolla nähnyt. Lopulta se "kierteellä" sieltä tuli pellolle...todella kauas.
Lähdettiin sinne sit rämpimään ja jätettiin ohjain lähtöpisteeseen. Koneelle kun päästiin niin etäisyydeksi arvioitiin 500-600m. Näin et kone oli täysin kunnossa ja nostin sen päänpäälle merkiksi että kaveri ottais toisessa päässä hallinnan. Siitä sit heitin koneen kohti kaveria ja siitä huolimatta vahingossa kaarsi koneen entistä kauemmas. Lopulta sai sen hallintaan ja lensi kunnialla takaisin samalla kun minä ja toinen kaveri rämmittiin hangessa takaisin.

Hauskat reissut oli kyllä. Nyt vain ootellaan meidän pienimuotoisen "kerhon" uutta lentoreissua..toivonmukaan isommalla konemäärällä. :D
 
Vastaus: Radio-ohjattavat harrastuksena

Tuollainen Traxxas e-revo 1/16 tuli hankittua jokunen kuukausi sitten ja siihen sitten kaveriksi rinnankytketyt 2s lipot (2200mAh, 40c). Aika haipakkaa kulkee noilla ja ajoaika on todella pitkä.

 
Vastaus: Radio-ohjattavat harrastuksena

Viime aikoina jäänyt hiukan vähemmälle tuo radio-ohjattavalla leikkiminen, mutta tänään oli sopivasti aikaa käydä poitsun kanssa hiukan pärräämässä :) Aika helkutin hyvin tuo kyllä noilla 2s-lipoilla kulkee ja ihan hyvä, etten ostanut alkuun 3s-lipoja. Alla lyhyehkö video tämän päivän ajelusta. Ekassa osassa tuuli pääsi ikävästi puhaltamaan ja molemmissa on kameran tarkennus ollut hitusen pielessä. Toivottavasti tuosta nyt jotain selvää saa.

[video=youtube;nHmwqP4nLRc]http://www.youtube.com/watch?v=nHmwqP4nLRc[/video]
 
Vastaus: Radio-ohjattavat harrastuksena

Hitsi kun on alkanut poltella päästä lennättää kopteria. Erityisesti kiinostais jonkinlainen quadcopter johon sit pieni kamera kiinni ja pääsis kuvaileen ilmasta käsin. Täytyy varmnaan hankkia ensin jokin halpa lelukopteri, jolla vois kotona harjotella hallintaa.
 
Tuon taitolentokoneen kanssa ei käynyt hyvin. Sillon heti kun akku saapui postissa niin samana iltana lentämään. No eihän siitä mitään tullut kun unohdin ladata akun. Ehkä 20sek pysyi ilmassa ja tuli alas kun ei voimaa ollut. Keulamuovit halki ja 500m päästä rämpiminen umpihangessa koneen noutoa.

Seuraavana päivänä uusiksi mutta tuuli oli kova..tajusin et liian kova, mutta polte lentämään oli liian suuri. Pellon lumi oli jo kovaa, mutta sen päällä 5cm pehmeää lunta, joka aiheutti sen että sukset upposivat lumeen ja kone aina nokalleen lumeen. No tehoa kun piisaa niin ajattelin lähteä kädestä lentoon. Nousi ehkä 5-10m niin nopeasti etten ehtinyt kissaa sanomaan ja kaarsi maahan pystyyn.

Moottorin kiinnikkeet hajosivat koneen päästä...tai no se "styroks" petti, joten liimaamalla selviää. Samalla hajosi yksi lapa potkurista ja koko keulapala, semmoinen ohutta muovia oleva. Joten nyt tulossa Kiinasta 5 keulapalaa, 4 potkuria ja 2 potkurin suojapalaa. Et on sit varaosia. :) noi mitä hajosi maksaa yhteensä noin 6e, joten ei onneks paha.


Noh, tuosta nyt pariviikkoa aikaa jo. Mutta tänään aamulla katoin että upea ilma. Täysin tyyntä, aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta, -8 pakkasta, kantohanki. Eli EasyGlider kainaloon ja pellolle. Ei oo viel itelle ennen tullut näin täydellistä lentokeliä eteen. Kone lenteli ihan itsekseen. Tein rauhallisia isoja kaarroksia, välillä heitin silmukkaa, välillä syöksyjä ja välillä vain liitelin ilman moottoria. Noin 35min lensin yhdellä akulla tulematta kertaakaan alas. Loppuun vielä täydellinen laskeutuminen aivan jalkojen juureen. Täytynee tänään vielä toinen akku lentää tyhjäksi myös.

Tuon taitolentokoneen yhteyteen ostin sillon Kiinasta spectrumiin sopivia vastareita, mutta en saanut millään siitä käännettyä peräsimen toimintaa, joten käänsin servon. Myöskään siipiä en saanu toimimaan erikseen. Noh, tänään ajattelin moista vastaria koittaa glideriin ja tutkin rauhassa niin sieltähän ne asetukset ohjaimista löytyi kun vain viitsi katsoa. Eli ohjelmointi toimi kuten pitääkin. Helpottaa paljon taitolentokoneen kanssa kunhan varaosat tulee.
Samalla huomasin, että ohjaimessahan on Timeri kanssa. :D helpottaa jatkossa tuokin lentelyä kun ei tartte arvailla akunkestoa.

Hieno harrastus kyllä tämä, kunhan malttaisi ensin opetella tuolla helpolla koneella kunnolla, tai malttais edes olla menemättä koneen kanssa ulos noilla tuulilla joilla koneeni olen hajoitellut. Samaten täytyis ymmärtää pysyä poissa liian pienistä lentopaikoista...tilaa on oltava.
 
Ylös Bottom