Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Metal Gear Survive

Eliminaattori

Kielinatsimoderaattori
Ylläpitäjä
Kehittäjä ja julkaisija: Konami
Julkaisupäivä: 22.2.2018
Genre: Selviytymiskauhupeli
Pelaajamäärä: Tarinapeli yksin tai 1-4 pelaajan co-op survival-moodi (erikseen)
Alustat: PlayStation 4, Xbox One, PC
KonsoliFINin ennakko: tulossa
Traileri:


Vaikka otsikossa lukeekin Metal Gear, niin pelillä on varsin vähän tekemistä kyseisen pelisarjan kanssa. Äänet ovat tuttuja aikaisemmista Metal Gear -sarjan peleistä, hahmojen liikkuminen on tuttua ja teknisesti peli vaikuttaa erittäin valmiilta.

Kyseessä on ensimmäinen Metal Gear -pelisarjan tuotos, jonka kehittämisessä japanilainen legenda, Hideo Kojima ei ole mukana, mutta pelisarjaa on tästä huolimatta jatkettu. Metal Gear Surviven tausta juontaa juurensa Metal Gear Solid V: Phantom Painin ajoilta, jolloin pelaaja "imaistiin" portaalin kautta rinnakkaistodellisuuteen.

Yksinpeliä ei päässyt betassa kokeilemaan, mutta selviytymismoodi on erittäin mielenkiintoisen oloinen. Tarkoituksena on suojella poraa, joka kerää arvokasta raaka-ainetta maan alta. Väliajan umpeutuessa vihollisjoukot päästetään valloilleen ja pelaajien tulee rakentaa esteitä zombeja muistuttavien örvelöiden pysäyttämiseksi. Maastosta kerätyn materiaalin avulla rakennetaan tukikohdan puolella erilaisia varusteita haastavampia koitoksia varten.

Roolipelimäinen hahmojen kehittäminen kuuluu myös erittäin vahvasti peliin mukaan. Kykypisteillä voi avata erilaisia hyökkäyksiä ja tehostaa esimerkiksi lähitaisteluun kuuluvia asioita. Aseiden tasojen nostaminen, ruoasta ja juomasta huolehtiminen sekä liuta lääkintätarpeita ovat myös tarpeen pitempien ja haastavampien koitosten läpäisemiseksi.

Metal Gear Surviven avointa betaa on mahdollista kokeilla vielä tänään, jolloin kolmen päivän testijakso päättyy.

Kojiman puuttumisen vuoksi Konamia on arvosteltu sosiaalisessa mediassa rankasti pelisarjan jatkamisen vuoksi, mutta siitä huolimatta tässä on onnistuttu. Mielipiteitänne, kiitos!
 
Ainakin tuolla Mikkiksen Storessa tuli käyttäjä-arvioiden muodossa niin pahasti gagulia niskaan että en muista vastaavaa tapahtuneen ihan hetkeen. Taitaa olla aika jätettä?

https://www.microsoft.com/en-us/store/p/metal-gear-survive-beta/c1z82s61ng2t

Eipä paljon lämmitä vaikka on Xbox One X Enchanced jne. jos on vaan huono.

Harmi itse huomasin Betan liian myöhään, olisihan siitä voinut sauhut ottaa vaikka co-opit ei ole omalle kohdalle se ykkös juttu. Alkaa toisaalta jo Zombiet kyllästyttää ja nyt niitä piti sitten tunkea Metal Gear peliin?

Tämäkään kaveri ei oikein digannut. Saa nähdä pitääkö tuo videossa mainittu mikromaksu pay to win ennustus paikkaansa. Ei hyvä juttu jos pitää, siinä tapauksessa toivottavasti jää yhä useamman kohdalla peli hyllyyn.

 
Tuli betaa viikonloppuna parin kaverin kanssa pelattua kiitettävästi ja ostoonhan tuo meni samantien. Kyllä tuo cooppina kavereiden kanssa toimii ja pelihän on taattua Metal Gear laatua. Kova kuumotus jäi odotella kuukauden päästä tapahtuvaa julkaisua.
Ja tosiaan, monelle tuntuu olevan kova paikka että pelisarja jatkuu ilman Kojimaa että peli pitää lytätä täysin.
 
Nostetaanpas tuore julkaisu ylös.

Ensimmäiset tunnit takana ja videoita on saanut katsella liiankin kanssa. Toisaalta hyvä niin, sillä Konami päätti tehdä alkutaipaleen mahdollisimman hankalaksi kontrollien osalta - niitä ei nimittäin saa säädettyä alussa ollenkaan. Saatan erehtyä, mutta esimerkiksi netistä löydettävien ohjeiden perusteella "pidä padin vasenta puolta pohjassa" avaa ainoastaan pikaviesti- ja gesturevalikot. Vasta ensimmäiseen baseen saavuttuani peli tarjosi eräästä kohtaa "save and quit" -vaihtoehdon ja ennen pelin aloittamista pystyi säätämään ne mieleisekseen. Täyttä typeryyttä moinen pelisuunnittelu, kontrollit ovat pelin tärkein asia. EDIT: Eli kontrollit ja muut asetukset saa säädettyä, kun klikkaa padin vasenta alakulmaa.

Sitten spoileri-osastolle, mutta nämä ovat vielä aivan peruskauraa ja käsittää noin tunnin verran pelaamista baseen saapumisen jälkeen. Suojataan nyt varmuuden vuoksi.

Peli neuvoo alussa paikan, josta saa ensimmäiset saaliseläimet napattua (kunhan olet ensin väsännyt melee-aseen itsellesi) ja samaan syssyyn löytyy myös muutama pullo puhdasta vettä. Mutta niillä ei oikeasti pötkitä pitkälle. Seutu on aivan hemmetin karua ja sieltä löytyy harvakseltaan mitään syötävää. Juomavettä on kyllä hyvin tarjolla, mutta sitäkin pitää juoda "raakana", sillä keittäminen ei ole alussa mahdollista. Pahinta on juuri ruoan puute, sillä nälän yltyessä silmissä alkaa sumenemaan, olo heikkenee, ei jaksa juosta ja niin edelleen. Kaiken lisäksi hahmoa saa parannella koko ajan likaisen veden haittavaikutuksista.

Tehtäviä kone kyllä jakaa auliisti ja palkitsee tietyistä suorituksista tavarakasalla, mutta koetapa mennä tekemään niitä, kun kaikki aika menee epätoivoiseen hengissäpystymistaisteluun.

Aivan uskomatonta tuubaa tämä alku. Jos pelasitte betaa, niin siinä kaikki reseptit oli annettu valmiiksi ja hahmot kehitetty pitkälle, joten ei voi verrata tähän. Kaiken lisäksi jos rupeat lukemaan ohjeita, niin hahmosi nääntyy sillä aikaa nälkään ja janoon. Paussia kun ei ole (ainakaan löytynyt vielä). Edit. ja pause on juuri options-valikko, kun näppäimen viimein löysi.
 
Viimeksi muokattu:
Jotain videoita kattelin ja vaikka peli näytti ihan hauskalta niin silmiin pisti et jamppa taisteli kokoajan janon ja nälän kanssa, mihkään oikeen voinu lähtee kun piti ettii juotavaa ja ruokaa kokoajan. Sit kun saa -50% tarjouksessa niin voi harkita, vaikka peliä saa uutena 35€.
 
Heh, kamulle valitin aamupäivällä samasta asiasta ja vastauksena sain "Se on Survive!". Mutta on tämä hieman turhauttavaa, kun taisteluissa ei kestä mitään ruoan takia ja ainoa keino on blokata viholliset aidalla + tökkiä kepillä läpi ennen esteen hajoamista. Hyvä jos puolet energiamittarista on tallella nälän vuoksi ja juosta ei juurikaan voi janon takia. Käytännössä selviytyminen vaatii vaeltamista ympäriinsä ja suht pian avattavilla "markkereilla" pystyy kartoittamaan kaikkia taktisia paikkoja. Eläimet ilmestyvät tietyin väliajoin uudestaan samoihin paikkoihin ja porkkanoita + marjoja löytää aina silloin tällöin pienenä hätävarana.

Pahinta on kuitenkin jatkuva vaara myrkyttyä saastuneesta vedestä, kun sitäkin on pakko juoda. Puhdasta vettä on tähän mennessä löytynyt viisi pulloa ja yhdestä putelista saa 30% janon tunnetta pois. Jostakin luin, että vasta Chapter 7:ssa saa tarvittavat vermeet veden keittämiseen, joten siihen asti mennään kipeällä masulla. Vatsatauti menee tuskallisen hitaasti pois ilman lääkitystä ja hahmo oksentelee jatkuvasti. Baseen olisi saanut rakennettua lääkintäpisteen, mutta tein sitten vahingossa toisen keittopisteen ruoalle, eikä siihen käytettyä päivityspalikkaa saa purettua. Perkele. Vatsatauti kaiken lisäksi lisää janon tunnetta ja totta kai silloin juodaan lisää paskavettä! Perkele.

On tämä silti hieman edennyt, kun menee tee tehtävä - käy metsästämässä - valmista ruoka, syö ja juo ja rinse and repeat -taktiikalla, mutta hidasta on. Tavaraa on löytynyt hurjia määriä, reseptejäkin suht monta - sekä ruokaan että varusteisiin.
 
Aika hyvät micromaksut taas tässäkin pelissä, jos halut toisen save slotin joudut maksamaan siitä 10€ :rolleyes:
 
En muista tiedä, mutta Hideo Kojiman lähdön sekä sen kaiken konami paskamyrskyn jälkeen olen itse sitä mieltä että. #fuckonami enkä varmaa tulee tukemaan koko lafkaa enää missään muodossa. Konami on yrityksenä niin paska että sinne en rahojani ala työntää, ihan sama vaikka kyseinen Metal Gear Survival olisi yhtä suuri kun jeesuksen toinen tuleminen. Mitä se ei kyllä ole.
 
Hideo Kojiman lähdön sekä sen kaiken konami paskamyrskyn jälkeen olen itse sitä mieltä että. #fuckonami
Mikäs tämä paskamyrsky oli ja miten se nyt näin kovia tunteita nostattaa edelleenkin? En seurannut peliskeneä kovin tarkasti vuosina 2008-2015, joten valaiskaa niitä syitä Kojiman lähtöön ja muuhun konami-vihaan?
 
En ole uhrannut edes ajatusta ylimääräiselle save-slotille. Tallennukset voi joka tapauksessa tehdä vain omassa tukikohdassa. Sitten olisi eri juttu jos tallennuksia voisi käyttää kesken tehtävän, ennen vaikeita kohtia.

Alkuhankaluuksien jälkeen on vaikuttanut oikein mukiinmenevältä. Mutta ollakseen selviytymis"kauhu"peli, niin sen suhteen on laimeahko tapaus. Toki yksi hyvä säikytys sieltä on tullut vastaan ja MG:lle ominainen ääni vihollisen havaitessa sinut nostaa aina tunnelmaa. Kovin on alussa vielä, mutta katsotaan. Potentiaalia on jos mielikuvitusta on hyödynnetty tarpeeksi.
 
No niiku näin lyhyesti, Hideo Kojima on perfektionisti, työskennellyt konamilla vuodesta muistakseni 1987. Kulutti rahaa ja viivästytti MGS5 niin paljon että haluisi viimeistellä sen niin hyvin ja kunnolla kun mahdollista, konami ei siitä tykännyt ja paskamyrsky alkoi, konami sulki kojima productions los angelsin, ei antanut kojiman ottaa vastaan palkintoja jne. Paskamyrsky alkoi ynnä muuta. P.T (Silent Hills) tuli myös peruutettua, nyt näyttää siltä että konami keskittyy tulavaisuudesa vain mobiilipelehin koska ne on halvempia, Metal Gear Survival on köyhän miehen metal gear kyhätty kasaan MGS5 jämistä ilman Kojima. Kojima lähti helvettiin ja perusti kai uuden yrityksen, hänen uusin tekele on nyt tuleva Death Stranding.
 
Se oli Konamilta ihan fiksua, ettei antanut Kojiman enää jatkaa/pitkittää MGS5 tekoa, tuntui rahaa palavan ihan helvetisti ja Konami on kuitenkin voittoa hakeva firma..Muu perseily sen jälkeen onkin sit eri juttu..En usko, että Kojimakaan mikään puhdas pulmunen kyseisessä jutussa oli..
 
Se oli Konamilta ihan fiksua, ettei antanut Kojiman enää jatkaa/pitkittää MGS5 tekoa, tuntui rahaa palavan ihan helvetisti ja Konami on kuitenkin voittoa hakeva firma..Muu perseily sen jälkeen onkin sit eri juttu..En usko, että Kojimakaan mikään puhdas pulmunen kyseisessä jutussa oli..

Peli maksoi 80 miljoonaa, tuotti 179 miljoonaa ensimmäisen myyntipäivän aikana. Voin luvata että suurin syy oli että kyseessä oli A Hideo Kojima Game. Koko tarinaa sekä mitä kuliseissa on tapahtunut emme varmasti saa koskaan tietää, mutta konamin paskamainen kohtelu työntekijöitä kohtaan ja kojiman lähtö/potkut eivät varmasti olleet millään tavalla fiksu teko firmalle.
Emme tiedä millaisista viivästyksistä/hiomisesta Hideo oli unelmoinut, mutta mikäli vielä jotkut muistaa MGS5 oli monelle pettymys ja ehkä sarjan heikoin lenkki, johtuu se varmasti osittain siitä että pelille ei annettu lisää aikaa.

Eiköhän kaikki firmat ole sitä tuottoa hakevaa, eri tavalla sitten millä kustannuksella ja miten sitä haetaan.

Noh, Metal Gear Survive, tässä nähdään se esimerkki kun sitä kehitysaikaa ei anneta ja itse pelin luojaa Kojimaa ei ole mukana, valmiina on pökäle.
 
Viimeksi muokattu:
Peli maksoi 80 miljoonaa
Kotakun uutisen perusteella kehityskustannukset olivat >80 milj. dollaria alkuvuodesta 2015 eli ennen pelin julkaisua. Tähän päälle tulee vielä lisätä markkinointi, joka monesti huitelee samoissa lukemissa kehityskustannuksen kanssa.

"Somewhat related, the same Nikkei report says that Metal Gear Solid 5’s development costs have surpassed 10 billion yen/US$80 million)"
 
Lisää aiheesta, tämä on se mitä alunperin yritin sanoa. Tässä vähän paremmin selitettynä:



Jos ihmiset oikeesti tykkää ja nauttii tästä, ei siinä mitään go for it! Itselleni nyt on vain tietyt rajat ja periaatteet miksi en rahojani joka peliin syystä tai toisesta laita.

Ohan tämä myös surullista, konamilta kuitenkin tuli ehkä kaksi mun lempi pelisarjaa, metal gear ja silent hill joiden tulevaisuus näyttää melko huonolta. Toivon että sielä konamilta saadaan joku järki käteen.
 
Tullut pelattua nyt noin 60h tätä ja on kyllä koukuttanut ja kovaa. Yksinpeli meni eilen läpi ja meno jatkuu tämän jälkeen basen rakentelulla ja puolustustehtävillä kuten online puolellakin. Myös neljä uutta hahmoluokkaa aukesi joissa on tekemistä että saa kaikki skillit avattua. Online puolella on kavereiden kanssa tullut tahkottua jonkin verran ja loistavaa settiähän tämä on. Jos siis tämän tyyliset survival pelit kiinnostaa niin iso suositus täältä. Katkeroituneet Kojima fan clubin jäsenet voivat passata suosiolla. Tämän kuun aikana tulossa myös ilmaista lisäsisältöä
 
Ylös Bottom