Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Älykellot

Vastaus: Älykellot

Kaiken kaikkiaan 1200e hinnasta huolimatta olen kyllä positiivisesti yllättynyt.

Äijä vissiin ui rahassa? Aivan jäätävä hinta yhdestä rannekellosta, pelkästään se ihana Applen logo siinä maksaa muutaman satasen. Kyllähän 1,2 tonttua voi sijoittaa huomattavasti paremminkin, mutta en tuomitse.
 
Vastaus: Älykellot

1200€ en kyllä itse maksaisi älykellosta missään tapauksessa, ikinä. Oikeasta kellosta voisin helposti maksaakkin, mutta en älykellosta kun niiden elämä on max. 3v, hidastuu yms. kuk kunnon kellosta saa helposti pari kymmentä vuotta irti, jopa enemmänkin.
 
Vastaus: Älykellot

Mulla taas on se, että pebbleen siirtymisen jälkeen en voisi enää palata kelloon joka näyttää "vain" ajan.

Tässä maksan siitä, että saan pidettyä 95% ajasta puhelimen taskussa.

Itse kello on ihan rahansa arvoinen. Se mikä tuossa ei ole missään järkihinnassa on tuo mun ranneke, joka maksoi tuosta osuudesta 500euroa. Ja on aivan mielipuolinen. Vaadin vain metallirannekkeen ja se toinen ei mahdu ranteeseen, joten valinnanvaraa ei ollut.

Edit: Pointti on siis se, etten missään määrin vertaa kelloa ja älykelloa keskenään. Niiden tarkoitus on täysin erilainen. Älykello ei missään nimessä ihan normi jantterille ole tarpeellinen. Itse en enää ilman voi elää älypuhelimen aktiivikäyttäjänä.

Mullakin on ollut rannekelloja +10v ranteessa ja niin sen kuuluu ollakin, älykellosta ajattelen samoin kuin puhelimesta, se vaihdetaan 1-2v välein ja saman hinnan se puhelinkin maksaa, tämä on vain lisäosa siihen. Siinä missä vaikkapa ajopenkkiin (vertaa älykello) on menny reilusti yli tonni. Sillä kun ei tee yhtään mitään ilman pelikonetta (esim ps4, vertaa iphone).

Ajattelumaailma on siis täysin erilainen normaali kelloon nähden. Se on se mitä harva kellon käyttäjä ymmärtää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Älykellot

Edit: Pointti on siis se, etten missään määrin vertaa kelloa ja älykelloa keskenään. Niiden tarkoitus on täysin erilainen. Älykello ei missään nimessä ihan normi jantterille ole tarpeellinen. Itse en enää ilman voi elää älypuhelimen aktiivikäyttäjänä.

Mullakin on ollut rannekelloja +10v ranteessa ja niin sen kuuluu ollakin, älykellosta ajattelen samoin kuin puhelimesta, se vaihdetaan 1-2v välein ja saman hinnan se puhelinkin maksaa, tämä on vain lisäosa siihen. Siinä missä vaikkapa ajopenkkiin (vertaa älykello) on menny reilusti yli tonni. Sillä kun ei tee yhtään mitään ilman pelikonetta (esim ps4, vertaa iphone).

Ajattelumaailma on siis täysin erilainen normaali kelloon nähden. Se on se mitä harva kellon käyttäjä ymmärtää.
Mä en tajua miksi jengi suuttuu toisten rahankäytöstä. Jos kyseessä olisi esim. auto, ei ketään kiinnostaisi laittaisiko autoon 500e vai 50000e. Nämä on vain ja ainoastaan mielipideasioita. Itsekin olen älykellooni ihastunut ja tavallinen kello tuntuu älykellon jälkeen jotenkin oudolta. Veikkaan, että puhutaan samasta asiasta, kuin jos pitäisi vaikka pakosta vaihtaa älyluuri tavalliseen "peruskännykkään".

Monet laittavat rahojaan pukuihin, asuntoihin, autoihin, viihde-elektroniikkaan, niin miksei omia työllä ansaittuja euroja voi laittaa siihen mistä pitää, on se sitten tietyn valmistajan älykello.

Älykello on erittäin hyvä lisä kännykän rinnalle. Luuri voi olla palavereissä/pyöräillessä/autoillessa taskussa ja voit silti nähdä mitä maailmalla tapahtuu (olet helpommin saavutettavissa, eikä luuria tarvitse kaivella esiin).
 
Nostetaas vanhaa ketjua, vaikka ei älykelloon liitykään, niin aikalailla samaan puettavaan älyteknologiaan liittyy.

Mä kiinnostuin Ouran älysormulsesta ekan version kohdalla, mutta ei tullut mieleenkään ostaa kun näytti kamalalta.
No jäi unholaan ja tässä oma terveydentila on nykyisin todella huono tapaturman seurauksena. Lääkärit koittaa tehdä kaikkensa mun yöunien eteen, kun kivut on kovat.
Oon tässä jokusen viikon miettinyt minkä hankkisi, jotta pystyisi saamaan kunnon dataa monesta eri asiasta ja etenkin nukkumisesta.

Vähän taas asia unohtui ja Prinssi Harry uutisoinnin myötä muistin Ouran. Näin uuden mallin joka näyttää jo todella hyviltä normaalilta sormukselta. Joten juuri äsken tilasin sit itselleni Ouran. 8viikkoa lupailtiin toimitusajaksi.

Jos jollain on tämä, tai eka versio niin luen mieluusti kaikkia kokemuksia.
 
Nyt on Oura ollut viikon kädess.
Pidin tilauksesta asti, eli vajaa 2kk sitä sovitesormusta sormessa, jotta tottui valmiiksi. Se oli siis pelkkä muovinen mallikappale ilman elektroniikkaa. Siitä huolimatta oli jopa pieni shokki, että tämä aito versio tuntuu kevyemmältä ja selvästi huomaamattomammalta sormessa. Näyttää myös hyvältä.

Akunkesto kyllä hämmästyttää, miten ton kokoinen laite voi mitenkään sisältää ylipäätään tuon määrän elektroniikkaa, saati akun...saati viikon kestävän akun.

Datan osalta olen saanut uneen juuri sitä vahvistusta mitä ennakkoon kaipasin. Tuli viikko sitten koiranpentu taloon, joten sen kanssa on joka yö minä, tai vaimo heräilty ja sormuksen data on yksi yhteen vaimon havaintojen ja omien kokemuksien kanssa.
Myös liikkuminen näyttäisi näyttävän sitä mitä pitää.

Tässä kun saa pidemmältä ajalta dataa käyttöön ja jaksaa noita muistiinpanoja pistää, niin saa kyllä todella hyvää tietoa pitkän ajan muutoksista ja esim nukkumaanmenon ajankohdan vaikutuksista jne.
Itseasisss tuo data on yllättänyt hyvin positiivisesti ja olen sormuksen kyllä erittäin tyytyväinen.

Näin viikon jälkeen tästä on itelle ollu enemmän rahoille vastinetta, kuin 3v jälkeen älykellosta.

+ Ulkonäkö
+ Paino
+ Huomaamattomuus sormessa
+ Akunkesto ihan käsittämätön
+ Datan tarkkuus (joo joo, ei korvaa sairaaloiden laitteita, eikä pidäkään, vertailukohdat ihan muualla)
+ Datan määrä eri alueista.
+ Akku latautuu laturissa nopeasti
+ Hinta (314e on mun mielestä tekniikkaan nähden hävyttömän halpa)
+ Ilmaiset sovitussormukset ennen toimitusta
+ 24/7 käyttö, kestää jopa saunan ihan virallisesti. Ei tarvi poistaa sormesta kuin lataukseen.

- Ei reaaliaikaista sykettä, tai muuta dataa, joskin akunkulutus ois ihan muuta, mut vois sieltä saada sellasen minuutin testin aktivoitua.
- Ei sykkeen tai muiden elintoimintojen seurantaa päivällä, vain nukkuessa. Ilmeisesti se niitä kuitenkin mittaa, koska jos päivällä katsoo töllöä, sormus tulkitsee sen lepäämiseksi ja näyttää kyllä sykkeen siinä.
- Ruuminlämpö näytetään +-0, jotain asteikolla keskimääräisestä. Eli jos yön aikana on lämpötila ollut vaikka 0,3 astetta kylmempi kuin normaalisti. Kaipaisin ihan lämpötilaa.

Kokonaisuutena öistään ja/tai liikkumisestaan kiinnostuneelle ei voi kuin suositella.

854AE49B-8F84-47C9-A42F-9887A81619C9.jpeg
 
Nyt alkaa olemaan Ourasta dataa useammalta viikolta ja etenkin pilvipalvelun kautta alkaa saamaan mielenkiintoista dataa.

Pilvipalvelun kautta kun voi vertailla eri asioita sieltä näkyy esimerkiksi selvä yhteys kehon lämmön ja syvän unen määrän kanssa. Toki aika yleisesti tiedossa oleva asia, että ihminen nukkuu paremminn viileässä. Itsellä +-0,2 astetta ei juuri näy missään, mutta neljänä yönä ollut -0,4 astetta kehon lämpö ja vaikutus syvän unen määrään on ihan valtava.

Toisaalta näin kipujen kanssa elävänä ja äärimmäisen huonosti nukkuvana on käynyt hyvin selväksi, että noin 8 päivän välein nukun suhteellisen hyvät unet, johtuen siitä et kroppa on todella väsynyt viikon valvomisesta. Toisaalta huomaa kyllä miten esim sykevälivaihtelu muuttuu tämän samaisen valvomisen myötä kokoajan pahemmaksi huipentuen tähän parhaimpaan yöhön, jonka jälkeen se lähtee taas laskemaan. Sama juttu sykkeen ja hengitystiheyden kanssa. Eli täytynee yrittää seurata näitä hyviä unia ja unilääkkeet käyttöä ajoittaa niihin väliin sopivasti, jotta hyviä öitä tulisi useammin.

Lähes vuodepotilaana oleminen pomppaa tilastoista silmille pahemmin kuin sitä arjessa ajattelee. Olen päivästä keskimäärin vajaat 13h täysin paikallani ja se ei sisällä vielä nukkumista.
Kun taas on ollut lääkärireissuja, jolloin kuormittuu ja kivut pahenee, on myös kaikissa tilastoissa pari päivää heikompaa.

Sormus on kyllä ollut käsittämättömän tarkka ja alkaa selkeästi antamaan juuri sellaista dataa unesta kuin odotinkin, oikeastaan enemmänkin ja olen alkanut ymmärtämään eri asioiden vaikutuksesta uneen ja päivän vireystasoon ihan uudella tavalla.
 
Ennen kuin joku tarttuu tuohon tilaukseen kannattaa huomioida, että Gen3 sormuksen äpin käytöstä veloitetaan 6€/kk. Jos et maksa tuota niin se on vain 400€ sormus. Ei mitään muuta. Entä jos ostais 800€ Apple Watchin ja 6€ kuukausmaksulla se rupeis näyttää vasta kellonaikaa. Ei näin Oura, ei näin.

 
Ennen kuin joku tarttuu tuohon tilaukseen kannattaa huomioida, että Gen3 sormuksen äpin käytöstä veloitetaan 6€/kk. Jos et maksa tuota niin se on vain 400€ sormus. Ei mitään muuta. Entä jos ostais 800€ Apple Watchin ja 6€ kuukausmaksulla se rupeis näyttää vasta kellonaikaa. Ei näin Oura, ei näin.

Sikäli virheellinen tieto, sillä sormusta voi käyttää ilman tilausta. Siinä on silloin ne samat kolme jakoa kuin nykyisinkin. Eli valmius/uni/aktiivisuus.
kaikki sen ulkopuolella sit sisältyy siihen palveluun.
Sen takia itse tilasinkin itelleni ja vaimolle, kun sai vanhana asiakkaana lifetime diilin, eli ilmaisen palvelun. Tosin tuo palvelu on sikäli edullinen, että sormusta voi käyttää ilmankin, toisin kuin monella kilpailijalla ja on 1/3-1/4 siitä hinnasta mitä muilla.

ps. Mun koodit loppu jo mut yv:llä saa toisen linkin (vaimon 3kpl) jos joku ostaa haluaa.
 
Itse tartuin vuos sitten black friday tarjoukseen. Silloin sai 100€ alennuksen stealth sormuksesta. Mitään valittamista ei kyllä ole muuten kuin akku heikkenee aika nopeesti. Alussa kesti aika hyvin sen luvatun viikon. 10kk jälkeen toiminta-aika on tippunut sinne 4 päivän paikkeille. Vuoden päästä voisin kuvitella, että kestää päivän. Tosin täytyy edelleen ihmetellä miten paljon ovat saaneet teknologiaa tuonne sormuksen sisään. Toivottavasti tässä gen3 kestää akku paremmin.

Jos joku haluaa käyttää mun koodia: https://ouraring.com/taf/13b970f71c
 
Mä hommasin kans n. vuosi sitten, ja olen ollut tyytyväinen kyllä dataan mitä sormus tuottaa. Kyllähän nuo gen 3 ominaisuudet tarkoitti sitä että pakko on siirtyä. Tuosta lisämaksullisen datan hyödyllisyydestä / tarpeellisuudesta itselle en ole täysin vakuuttunut, koska perusinformaatio kattaa sen tarpeen mitä olen toivonut sormukselta.

Tässä on mun koodit, jos joku haluaa käyttää, näillä saa 50€ alennusta sormuksesta ja 6kk ilmaista laajennettua jäsenyyttä:

edit: koodit käytetty.
 
Viimeksi muokattu:
Itse tartuin vuos sitten black friday tarjoukseen. Silloin sai 100€ alennuksen stealth sormuksesta. Mitään valittamista ei kyllä ole muuten kuin akku heikkenee aika nopeesti. Alussa kesti aika hyvin sen luvatun viikon. 10kk jälkeen toiminta-aika on tippunut sinne 4 päivän paikkeille. Vuoden päästä voisin kuvitella, että kestää päivän. Tosin täytyy edelleen ihmetellä miten paljon ovat saaneet teknologiaa tuonne sormuksen sisään. Toivottavasti tässä gen3 kestää akku paremmin.
Mulla takuu loppui jo 1,5v sitten ja akku kesti 6-7 päivää kesäkuuhun asti jolloin tippui 4 päivään. Silloin otin ouraan yhteyden ja sanoin et palaa asiaan kun tippuu alle neljään. Tän kuun alussa romahti kahteen päivään ja viime viikolla tuli takuuseen uusi sormus. Vaikka tosiaan takuu loppunut ajat sitte. sen suhteen esimerkillistä toimintaa siellä ollu.
 
Mä en noihin älysormuksiin ole lähtenyt, mutta applen älykello on ollut ranteessa noin 3 vuotta enkä voisi ilman enää elää. Käytän tätä eniten sään/kalenterin/viestin/jne tsekkaamisen, kuunneltavan musiikin valintaan/säätöön, kaupoissa maksamiseen, Sirin käskyttämiseen sekä kodin älylaitteiden säätämiseen, mutta myös tietenkin urheilua harrastaessa kello mittailee sykkeitä. Sen lisäksi pidän ajatuksesta, että tämä seurailee sydämen tilaa ja varoittelisi, jos jotain huolestuttavaa eteisvärinää havaitsisi.

Ainoa harmittava asia tässä Applen kellossa on surkea akunkesto, minkä vuoksi unta en voi tällä seurata. Haluan pitää kelloa kädessä hereillä olon ajan, minkä vuoksi nukkumaan mennessä se on pakko laittaa latautumaan. Tässä, kun Apple saisi kelloaan paremmaksi, niin tämä olisi täydellinen mulle.

Mutta ehdottomasti älykello on mulle sellainen, että en enää ilman halua elää. Kun tämä nykyinen sanoo itsensä irti, niin hankin kyllä heti uuden tilalle.
 
Itsellä kans oli Applen eka älykello ja olin täysin samoissa fiiliksissä kuin @nedruska tuossa yllä.
Sit ku tapaturman jälkeen jäin kotiin, ni alkoi jotenkin ahdistamaan ylipäätään kellon katsominen. Sen seurauksena Apple Watch jäi kokoajan laturiin. Lopulta luovuin siitä ja myin pois. Sit huomasin että mul on älyttömästi parempi olo, kun en reagoi sekunnin välein johonkin ilmoitukseen. Sen vuoksi aloin pitämään puhelinta äänettömällä ja karsin 90% ilmoituksista pois. Jotenkin rentouttavampaa elää näin.
Enää en pidä edes normaalia rannekelloa.

Ouraan sais kyllä tulla maksuominaisuus, ettei tarttis puhelinta kantaa välttämättä ollenkaan mukana.
 
Mä olen käyttänyt Ouraa jotain kolme vuotta, vaikka Fitbitin kellokin on ollut ties kuinka pitkään. Kello ranteessa nukkuminen vain tuntuu jotenkin niin oudolta, että mieluummin mittaan unen laatua sormuksella. Kaikkea jännää siitä on huomannut, varsinkin alkoholin käytön vaikutuksesta unen laatuun.

Nyt, kun tuo uusi malli tuli myyntiin, niin kyllähän se "elinikäinen jäsenyys" oli sellainen täky, johon on pakko tarttua. Mitään hajuakaan ei tietysti ole, mitä käytännön iloa siitä uudesta paremmasta statistiikasta on, mutta insinööri rakastaa dataa, ja uudet vimpaimet ovat aina iloinen asia.

Jos siis joku vielä himoitsee uutta älysormusta, niin tässä oma alelinkkini:
https://ouraring.com/taf/66cb422138

Tuolla siis 50 euron ale sormuksesta ja 6kk:n Oura-jäsenyys.
 
Tässä näkyy miten uusi sänky vaikutti unen tehokkuuteen:
DA68D2DE-A021-45B5-85B2-E3C6C531B462.jpeg


Sit taas kun itsellä hermosäryt pahenee liikunnasta, niin tässä näkee hyvin miten vaikuttaa kun kaksi kaveria tuli pelaamaan illalla biljardia mun luokse. Itse en edes paljoa pelannut, kunhan katselin sohvalta. Ylempänä normaali keskiverto yö ja alempana tuo to-pe välinen yö. Vaikutus oli vastaava unen/palautumisen jokaisella alueella, mutta sykkeestä näkyi hyvin miten rasitus lisää kipuja ja miten se näkyy heti:
47D04300-DAD1-488E-B02C-424343199E83.jpeg
 
Kello ranteessa nukkuminen vain tuntuu jotenkin niin oudolta, että mieluummin mittaan unen laatua sormuksella.
Itseasiassa oon kyllä miettinyt tätä. Jos Applelta tulisi Ouran kaltainen älysormus, niin saattaisin jopa ostaa sen kellon kaveriksi tämän vuoksi. En kuitenkaan jaksa mitään ylimääräisiä appejä, jotka ei sulaudu tähän mun nykyjärjestelmään saumattomasti ja ilman säätöjä.

Harkitsin tosin aiemmin syksyllä kuitenkin Ouraakin, mutta nyt kun Ouralle tuli kuukausimaksullinen palvelu, niin totesin, että pitäköön tunkkinsa. Tyhmää ostaa sormus, jos sen ominaisuuksista saa vaan pienen osan käyttöön ja toisaalta en tuon hintaisesta laitteesta ole enää valmis maksamaan pysyvää jo heti alusta alkaen melko kallistakin (ottaen huomioon, mitä sillä saa) kuukausimaksua.
 
Itseasiassa oon kyllä miettinyt tätä. Jos Applelta tulisi Ouran kaltainen älysormus, niin saattaisin jopa ostaa sen kellon kaveriksi tämän vuoksi. En kuitenkaan jaksa mitään ylimääräisiä appejä, jotka ei sulaudu tähän mun nykyjärjestelmään saumattomasti ja ilman säätöjä.

Harkitsin tosin aiemmin syksyllä kuitenkin Ouraakin, mutta nyt kun Ouralle tuli kuukausimaksullinen palvelu, niin totesin, että pitäköön tunkkinsa. Tyhmää ostaa sormus, jos sen ominaisuuksista saa vaan pienen osan käyttöön ja toisaalta en tuon hintaisesta laitteesta ole enää valmis maksamaan pysyvää jo heti alusta alkaen melko kallistakin (ottaen huomioon, mitä sillä saa) kuukausimaksua.
Toki ourassa on oma sovelluksensa, mutta kyllähän sellainen olisi Applen omassakin. Ja sulautuu kyllä ilman mitään säätöjä. Synkronoituu jopa terveys apin kanssa.
 
Toki ourassa on oma sovelluksensa, mutta kyllähän sellainen olisi Applen omassakin. Ja sulautuu kyllä ilman mitään säätöjä. Synkronoituu jopa terveys apin kanssa.
Oma sovellus johon pitää luultavasti tehdä erillinen tili.
Mutta siis sujuvuudella tarkoitin esim sitä, että sormus ja kello "puhuisivat keskenään" koska niiden toiminnot on kuitenkin osittain päällekkäisiä. Tällaista ei Applen ulkopuolinen sormus luultavasti koskaan pysty tekemään, mutta kuvittelisin Applen oman jo pystyvänkin.

Mutta kuten jo kirjoitinkin, niin olin jo melkein luopumassa tästä täydellisen sykronoinnin haaveesta ja hankkimassa Ouraa, mutta päättivät sitten iskeä ulos tuon kuukausimaksun ja se ajatus meni sen siliän tien. En todellakaan ole kalliin sormuksen lisäksi valmis maksamaan hamaan tulevaisuutaan 72e/vuosi tästä (joka todennäköisesti jossain vaiheessa vielä kallistuukin tuosta). Ei sen sormuksen tuomat hyödyt älykellon lisäksi (lähinnä unenseuranta) todellakaan ole tuon arvoisia.
 
Ylös Bottom