Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Aluekoodien murtaminen kiellettyä vai sallittua?

JuhaS14

New Member
Olemme käynneet hieman keskustelua seuraavasta asiasta:

Eli saako aluekoodaukset yhä ohittaa vai tulkitaanko ne kopiosuojauksiksi? Eli onko ns. Freeloaderit yms laittomia? Koska nehän purkavat salauksen.

Onko täällä kenelläkään parempaa tietoa tuon lain tulkinnasta esim. freeloaderien ja mod-piirien suhteen?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Aluekoodien murtaminen kiellettyä vai sallittua?

Uudessa tekijänoikeuslaissakaan aluekoodeja ei rinnasteta kopiosuojauksiin, joten niiden kierto esim. laite modaamalla on edelleen sallittua.
Ongelmana vain on, että varsinkin konsoleissa modit mahdollistavat lähes aina myös kopiosuojan kierron, joten lähes kaikki mod-piirit ovat täten laittomia.
 
Vastaus: Aluekoodien murtaminen kiellettyä vai sallittua?

Eikö kuitenkin laitonta ole vain kopiosuojauksen purku, ei sellaiseen sopivien välineiden hallussapito? Silloin modattu kone on ihan laillinen, jos sillä pelaa aitoja pelejä. Entä muuttuko piirien myyminen laittomaksi? Kopiosuojauksen purkuhan tapahtuu oikeastaan silloin, kun kopio tehdään, ei silloin kun kopiota pelataan.
 
Vastaus: Aluekoodien murtaminen kiellettyä vai sallittua?

scaler sanoi:
Eikö kuitenkin laitonta ole vain kopiosuojauksen purku, ei sellaiseen sopivien välineiden hallussapito? Silloin modattu kone on ihan laillinen, jos sillä pelaa aitoja pelejä. Entä muuttuko piirien myyminen laittomaksi? Kopiosuojauksen purkuhan tapahtuu oikeastaan silloin, kun kopio tehdään, ei silloin kun kopiota pelataan.
Tai oikeastaan peliä kopioitaessa pelistä jää pois osa joka mahdollistaa pelin pelaamisen tavallisessa koneessa. Konsolipeleissä ei siis sinänsä ole kopiosuojauksia.
 
Vastaus: Aluekoodien murtaminen kiellettyä vai sallittua?

scaler sanoi:
Eikö kuitenkin laitonta ole vain kopiosuojauksen purku, ei sellaiseen sopivien välineiden hallussapito? Silloin modattu kone on ihan laillinen, jos sillä pelaa aitoja pelejä. Entä muuttuko piirien myyminen laittomaksi? Kopiosuojauksen purkuhan tapahtuu oikeastaan silloin, kun kopio tehdään, ei silloin kun kopiota pelataan.

http://www.effi.org/tekijanoikeus/laki/tekijanoikeus-faq.html#TEKNINEN-SUOJAUS

"DVD-levyjen aluekoodausta siinä muodossa kuin sitä tänä päivänä käytetään ei voida pitää direktiivin 6 artiklan 3 kohdassa tarkoitettuna suojakeinona. Aluekoodauksella ei voida estää aluekoodattujen levyjen levittämistä."

Yleistäisin tämän virkkeen koskemaan myöskin DVD-formaatissa olevia - sekä näihin rinnastettavia - pelejä. En kuitenkaan vanno asian olevan näin.


Kopiosuojauksen (ei siis aluekoodin) purkamista varten olevien työkalujen levittämisestä sanotaan näin:

http://www.effi.org/tekijanoikeus/laki/tekijanoikeus-faq.html#YKSITYINEN-KAYTTO

"Suojauksen voi periaatteessa kiertää teoksen katselua varten, mutta vain periaatteessa, koska tällaisten laitteiden tai ohjelmien levittämisestä voi saada vuosi vankeutta."
 
Vastaus: Aluekoodien murtaminen kiellettyä vai sallittua?

scaler sanoi:
Eikö kuitenkin laitonta ole vain kopiosuojauksen purku, ei sellaiseen sopivien välineiden hallussapito? Silloin modattu kone on ihan laillinen, jos sillä pelaa aitoja pelejä. Entä muuttuko piirien myyminen laittomaksi? Kopiosuojauksen purkuhan tapahtuu oikeastaan silloin, kun kopio tehdään, ei silloin kun kopiota pelataan.
Näinhän esim. Australian korkein oikeus näki asian ja Sony hävisi kiistansa mod-piirejä asentanutta ja myynyttä heppua vastaan. Euroopassa pitänee vielä odottaa ensimmäistä oikeudenkäyntiä asian tiimoilta, ennenkuin konsolien mod-piirien laillisuus lopullisesti selviää.
 
Vastaus: Aluekoodien murtaminen kiellettyä vai sallittua?

Olin itse tekemässä uutta aihetta tästä, kunnes löysin tämän ketjun. Minua häiritsee suunnattomasti konsolivalmistajien asentamat aluelukot, joka lähes pakottaa minut pelien importtaajana, modaamaan laitteen. Onneksi GameCubessa on Freeloader, joten laitetta ei tarvitse availla.

Kysymys kuuluu, miksi minä en saa pelata/katsoa omilla rahoillani ostamaani peliä/DVD:tä? Tämä on täysin absurdia ja kuluttajia loukkaavaa toimintaa.
 
Vastaus: Aluekoodien murtaminen kiellettyä vai sallittua?

danholo sanoi:
Olin itse tekemässä uutta aihetta tästä, kunnes löysin tämän ketjun. Minua häiritsee suunnattomasti konsolivalmistajien asentamat aluelukot, joka lähes pakottaa minut pelien importtaajana, modaamaan laitteen. Onneksi GameCubessa on Freeloader, joten laitetta ei tarvitse availla.

Kysymys kuuluu, miksi minä en saa pelata/katsoa omilla rahoillani ostamaani peliä/DVD:tä? Tämä on täysin absurdia ja kuluttajia loukkaavaa toimintaa.

Tossahan puhuttiin 'teknisestä apukeinosta suojauksien purkamiseen' tms. Edelleen olen sitä mieltä että ns. boottilevy (DC & GC) on rinnastettavissa vaikkapa MOD-piiriin ja näin ollen siitä voi saada vuoden vankeutta.
 
Vastaus: Aluekoodien murtaminen kiellettyä vai sallittua?

danholo sanoi:
Olin itse tekemässä uutta aihetta tästä, kunnes löysin tämän ketjun. Minua häiritsee suunnattomasti konsolivalmistajien asentamat aluelukot, joka lähes pakottaa minut pelien importtaajana, modaamaan laitteen. Onneksi GameCubessa on Freeloader, joten laitetta ei tarvitse availla.

Kysymys kuuluu, miksi minä en saa pelata/katsoa omilla rahoillani ostamaani peliä/DVD:tä? Tämä on täysin absurdia ja kuluttajia loukkaavaa toimintaa.

Allekirjoitan tämän täysin. On täysin naurettavaa alistua näiden ahneiden viihdeyritysten käskytettäviksi. Mutta maailma ei ole täydellinen.. jossain kuulemma tapetaankin ihan viattomia ihmisiä. Täytyy vaan vastustaa kaikkea epäoikeudenmukaisuutta parhaan kykynsä mukaan..
 
Vastaus: Aluekoodien murtaminen kiellettyä vai sallittua?

Oliver sanoi:
Uudessa tekijänoikeuslaissakaan aluekoodeja ei rinnasteta kopiosuojauksiin, joten niiden kierto esim. laite modaamalla on edelleen sallittua.
Ongelmana vain on, että varsinkin konsoleissa modit mahdollistavat lähes aina myös kopiosuojan kierron, joten lähes kaikki mod-piirit ovat täten laittomia.

Eikös uudenkin tekijänoikeuslain tulkinta ole sellainen, että mikäli välineen (laite tai ohjelmisto) ainut tarkoitus on suojausten murtaminen, se on luvaton? Ja mikäli välineellä on myös lain sallimaa käyttöä (kuten aluerajoitusten kiertäminen), väline on laillinen. Näin ollen mod-piirit olisivat edelleen aivan selkeästi laillisia ilman potentiaalisia tulkintaerimielisyyksiä.

Tämähän olisi ihan järkeenkäypä tulkinta ja sopusoinnussa muun lainsäädännön kanssa, jossa puututaan nimenomaan laittomaan toimintaan silloin kun sitä tapahtuu, ei pelkästään siihen että joku voisi teoriassa rikkoa lakia. Tämän periaatteen mukaisesti esim. veitsiä ei ole julistettu laittomasti, mutta toisten puukottaminen on. Samoin PC:t eivät ole laittomia, vaikka niillä on mahdollista käyttää myös laittomia kopioita.

(Eri asia on sitten, kuinka luontevasti termejä "järkeenkäypä" ja "uusi tekijänoikeuslaki" voidaan käyttää yhdessä...)
 
Vastaus: Aluekoodien murtaminen kiellettyä vai sallittua?

Lex Karpelahan myös kieltää EUn ulkopuolelta tulevien teosten myymisen aikasta jyrkästi. Esmes nykyään on lailla kiellettyä tuottaa sarjakuvia jenkeistä jos samaa julkaisua ei löydy EUn alueelta.. Tietysti voit pyytää tälle luvan julkaisijalta. Kaippas tuossa on ihan sama näissä aluekoodeissakin.
 
Vastaus: Aluekoodien murtaminen kiellettyä vai sallittua?

Xbugs sanoi:
Näin ollen mod-piirit olisivat edelleen aivan selkeästi laillisia ilman potentiaalisia tulkintaerimielisyyksiä.
Näin minäkin tuon tulkitsisin, mutta minäpä en olekaan juristi. Kun Sony lähtee Suomessa vetämään ensimmäistä modipiirien asentajaa oikeuteen, asia viedään varmasti Korkeimpaan oikeuteen asti, ja sieltä saadaan sitte kuulla se lopullinen totuus.

Toivottavasti täällä ollaan enemmän Australian kuin USA:n kannalla. Ja kaikkein parastahan olisi, jos PS3:sta poistettaisiin aluekoodaukset kokonaan. (X360:n osaltahan peli on jo menetetty.)
 
Ylös Bottom