Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

As Dusk Falls

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
1658298421011.png

Nimi: As Dusk Falls
Kehittäjä: Interior Night
Julkaisija: Xbox Game Studios
Alustat: Xbox Series X|S, Xbox One, PC
Lajityyppi: interaktiivinen elokuvapeli
Julkaisu: 19.7.2022
Kotisivut: https://www.asduskfalls.com/
KonsoliFIN Pelisivu: https://www.konsolifin.net/peli/dusk-falls

As Dusk Falls on INTERIOR/NIGHT-studion alkuperäinen vuorovaikutteinen draama, joka tarkastelee kahden perheen yhteenkietoutunutta elämää kolmen vuosikymmenen ajan. Tarina alkaa pieleen menneestä ryöstöstä pienessä arizonalaiskylässä vuonna 1998. Valinnoillasi on suuri vaikutus henkilöiden elämään tinkimättömässä tarinassa petoksesta, uhrauksesta ja sinnikkyydestä.

Julkaisutraileri


Omat fiilikset ensimmäisen chapterin jälkeen:
Ensimmäinen pelin kuudesta chapterista pelattu. Aikaa meni 50 minuuttia. Tämä tuntui kuin minisarjan ensimmäiseltä jaksolta ja se varmaan on tarkoituskin. Peli on niin vahvasti tarinapainotteinen. Pelattavaa on lähinnä Quick Time Eventit ja pelaajan tekemät päätökset pitkin tarinaa. Tulee mieleen Telltalen episodipohjaiset pelit, kuten Walking Dead, mutta tämä etenee vieläkin elokuvamaisemmin.

Graafinen tyyli on vähintäänkin mielenkiintoinen. Siinä missä ympäristöt ja asiat, kuten autot, liikkuvat reaaliajassa on hahmot pätkitty stillkuviksi siihen päälle. Samaten kamera-ajot ovat kuin mistä tahansa televisiosarjasta, joten varsinkin alkuun hahmojen liikkumattomuus vaatii totuttelua. Toisaalta kun tarinaan ja päätöksiin pääsee kiinni, niin en tähän juurikaan kiinnittänyt huomiota.

Peli onnistui ensimmäisellä jaksollaan koukuttamaan juuri niinkuin onnistuneen televisiosarjan pilottijakso tekisi. Seurattiin kahden eri seurueen tapahtumia muutaman tunnin ajalta. Keveinä ja arkisina alkaneet kohtaukset ja päätöksien teko kiihtyi chapterin loppua kohden lopullisilta vaikuttaviin varsin kohtalokkaisiin napin painalluksiin. Vielä kun jakso vedetään yhteen sen loputtua ja näet kaikki haarautuvat polut mihin tarina olisi voinut edetä, niin tiedät että päätöksillä oli vaikutusta. Hauska lisä tämä yhteenveto. Onneksi kulkemattomat polut eivät kuitenkaan paljastaneet mitään, joten uudelleenpeluuarvoa jää rutkasti.

Ovatko muut ehtineet vielä kokeilemaan? Minä otin aika rankan linjan heti ensimmäisessä jaksossa, kun
laitoin perheenisän ampumaan haulikolla rikollisporukan vanhinta veljestä.
 
Tämä odottelee viikonloppua ja saman sohvan co-oppia ennakkoladattuna. Odotukset ovat ihan kohtuulliset ja toivottavasti pysyy vielä hetken spoilereilta suojassa.

Sen verran on tullut luettua, että xCloudissa puhelimella pelattaessa tähän on rakennettu jonkinlainen "natiivi kosketusohjaus", eli ei virtuaaliohjainta kuvan päällä, vaan näyttöä voi koskettaa mistä vaan ja ilmeisesti tämä ratkaisu toimii hyvin. Vaihtoehtoisia valintoja tullee varmasti kokeiltua tätä kautta, kun pääjuoni on kertaalleen koettu.
 
Tämä odottelee viikonloppua ja saman sohvan co-oppia ennakkoladattuna. Odotukset ovat ihan kohtuulliset ja toivottavasti pysyy vielä hetken spoilereilta suojassa.

Sen verran on tullut luettua, että xCloudissa puhelimella pelattaessa tähän on rakennettu jonkinlainen "natiivi kosketusohjaus", eli ei virtuaaliohjainta kuvan päällä, vaan näyttöä voi koskettaa mistä vaan ja ilmeisesti tämä ratkaisu toimii hyvin. Vaihtoehtoisia valintoja tullee varmasti kokeiltua tätä kautta, kun pääjuoni on kertaalleen koettu.
Tätähän voi siis pelata jopa kahdeksan pelaajaa yhtä aikaa. Tässä nimenomaan puhelimet toimii ohjaimina ja päätökset tehdään enemmistön valinnoilla.

Sen sijaan pelaaminen puhelimella xCloudin kautta pitää tosissaan sisällään natiivin kosketusnäyttötuen. Peli on sen tyyppinen, ettei virtuaaliohjainta kuvan päälle tarvita. Hyvä lisä ja mahdollisuus pelata peli aika vaivattomasti myös puhelimen ruudulta.
 
Jaksot kaksi ja kolme pelattu.

Noin kolme tuntia takana. Edelleen hyvin vahva televisiosarjan omainen tunnelma tässä on, mikä ei ole ollenkaan huono juttu. Jaksot jäävät tiukkoihin tilanteisiin. Päätöksillä on edelleen isot vaikutukset. Hyvän ja pahan rajat hämärtyvät ja jokaisella on omat motiivit. Tähän mennessä on ollut oikeinkin onnistunutta tarinankerrontaa.
 
Onkos tämä siis millanen idealtaan? Joku murhamysteeri? Jotain yliluonnolista tms? Laittelin latautumaan mutta on muutan jäliltä mobiilinetin varassa niin meinaa vähän hitaasti valua konsolille. :)
 
Onkos tämä siis millanen idealtaan? Joku murhamysteeri? Jotain yliluonnolista tms? Laittelin latautumaan mutta on muutan jäliltä mobiilinetin varassa niin meinaa vähän hitaasti valua konsolille. :)
Ei ole tullut ainakaan vielä mitään yliluonnollista vastaan, enkä usko että tulee.

Sen enempää spoilaamatta tämä on kolmen jakson perusteella ollut useamman hahmon näkökulmasta kerrottua tarinaa epätoivoisesta tilanteesta, uudesta alusta, salailusta, korruptiosta ja väkivallasta. Paikoin aika arkisia juttuja ja väliin rankempia. Kolmannen jakson alussa jopa kysyttiin, että haluanko pelata tietyn kohtauksen vai skipataanko se koska kohtaus voi olla joillekin liian raju.
 
Tämä liikahti jälleen kahden jakson verran eteenpäin. Aika vähän on viime päivinä ehtinyt ylipäätään pelata, mutta onneksi nyt sentään vähän. Viisi jaksoa siis takana ja ilmeisesti enää yksi edessä. Noin viisi tuntia peliä takana, eli edelleen mennään tunti per jakso periaatteella.

Edelleen juoni jaksaa pitää otteessaan ja edelleen tuntuu että valinnoilla on merkitystä. Tämä on peli, joka on lähes pakko pelata uudelleen. Ainakin itselle tulee jakson yhteenvetoa katsoessa sellainen fiilis, että aika paljon jää yhdellä läpipeluukerralla näkemättä ja että kuinka rankasti erilaisen tarinan peli kertoisi eri valinnoilla.

Tällä ensimmäisellä pelikerralla olen yrittänyt päästä kaikki Quick Time Eventit läpi kertaheitolla. Olla mahdollisimman reilu, looginen ja ystävällinen. Ja mennä rakkauden perässä. Toisella kierroksella ajattelin mokata kaiken mahdollisen, niin pelattavat osiot kuin ihmissuhteet. :D
 
Tätä peliä aloitellut parina eri päivänä, mutta jotenkin tuo visuaalinen tyyli ei toimi alkuunkaan. PowerPoint - animaatiot yhdistettynä perinteisempään 3D-maailmaan tuntuu todella raskaalta konseptilta pelata. En tiedä onko vastaavaa tyyliä nähty aiemmin missään, lähin esimerkki mikä tulee itselle mieleen on NDS:n Hotel Dusk. Tarinavetoiset pelit kelpaa kyllä, mutta tämä taitaa jäädä lopulta pelaamatta ulkoasunsa takia. Se taitaakin olla ensimmäinen kerta koko harrastuksen aikana. Vähän sen julkistustrailerin perusteella arvioinkin ettei tämä iske, mutta päätin nyt kokeilla kuitenkin.
 
Tässä taas yksi peli, jota ei varmaankaan olisi tullut pelattua ilman Game Passia. Mielestäni mukavan erilainen ja juonellaan otteessaan pitävä peli. Todennäköisesti tämä tulee pelattua uudelleenkin eri valinnoilla?
 
Tämä meni läpi. Tykkäsin.

Fiilis oli kuin ensimmäisen kauden televisiosarjaa katsoneella - hyvässä mielessä. Peli nappasi otteeseensa ensimmäisestä jaksosta alkaen ja jätti tilanteita auki seuraavaa jaksoa varten, jolloin pelin jatkaminen kutkutteli. Peli tarjoili varsin paljon päätöksiä pelaajan tehtäväksi. Kriittisimmät ilmoitettiin ruudulla risteyskohtina. Paljon jää yhdellä läpipeluukerralla kokematta. Peli kulki loppuun asti noin tunti per jakso kaavalla, joka toimi hyvin. Tiesi sen suhteen mitä odottaa jakson aloittaessaan.

Tässä kuvakaappaus kuudennen jakson haarautuvista poluista. Huom. kuvassa näkyy vain osa kuudennen jakson mahdollisuuksista ja muokkasin kuvasta pois spoilaavat tekstit. Ei pitäisi spoilata oikeastaan mitään. Tämä jokaisen jakson lopussa näytetty tarinapuu oli omaan makuun todella mukava lisä.
1659071066865.png
Pelin läpipelaamisen jälkeen pääsee hyppäämään haluttuun jaksoon ja kohtaan, jos haluaakin yrittää pelata tilanteen eri tavalla.

Graafisesti peli varmasti jakaa mielipiteet. Stillkuvina "liikkuvat" hahmot ovat varsin erikoinen toteutustapa. Varsinkin kun kaikki muu on perinteistä 3D-mallia ja sulavasti liikkuvaa. Parhaimmillaan tällä tavoin saatiin toteutettua hahmoille kunnon ilmeitä ja eleitä, joskin pysähtyneinä kuvina. Huonoimmillaan hahmot nykivät liikkuessaan häiritsevästi. Siinä missä olen useampaan kertaan maininnut tämän olevan kuin televisiosarja, niin tavallaan tämä on myös kuin sarjakuvan ja videopelin risteytys graafisen tyylinsä takia.

As Dusk Falls onnistuu olemaan yksi parhaista episodipohjaisista "valinnoilla on merkitystä" -peleistä. Menee sinne Telltalen pelien parhaimmiston joukkoon. Tarina jää aikamoiseen cliffhangeriin, joten oletettavissa on että tämä saa jatkoa. Joko DLC:n muodossa tai numeroituna kakkososana. Oma veikkaus on muutaman jakson mittainen lisäosa puolen vuoden päästä. :)
 
No niin, täälläkin meni läpi ensimmäisen kerran tuo päätarina ja hyvinhän tämä Interior/Nightin debyytti maistui. Caroline Marchalin kipparoiman studion juuret johtaa Quantic Dreamiin, joten sinänsä pelin genre ei yllätä, mutta tuollainen "interaktiivinen sarjakuva" on kieltämättä hyvin luova ja rohkea valinta audiovisuaaliseksi ilmeeksi. Itselle tämä toi mieleen lähinnä Max Paynen välivideot, joka ei ole huono juttu ja itse kyllä opin pitämään tästä valinnasta kohtuullisen nopeasti. Laadukas suomenkielinen tekstitys sopi myös hyvin tämänkaltaiseen "interaktiivinen elokuva/sarjakuva" kokemukseen.

Tarina ja ääninäyttely on hyvällä tasolla As Dusk Fallsissa, kuten pitääkin olla. Varsinkin Fargo sekä Ozark tulee mieleen tunnelmasta ja tämäkään ei ole omaan makuuni huono asia. Vakavasti otettavaa rikosdraamaa aikuisempaan makuun ei liikaa ole videopeleissä. Alkuun kohtuullisen maanläheinen kasvutarina saa hiljalleen huomattavasti syvyyttä ja näin vasta yhden version tarinasta nähneenä ei vielä ole nähnyt kuin korkeintaan puolet kaikesta. Ja nyt nähdyillä valinnoilla jäi useampikin valinta näin vaikutuksiin nähden mietityttämään ja nyt kun tiedän seuraukset, niin ehkä olisi sittenkin pitänyt valita toisin. Ja tässä pelin valintojen suola piileekin, joskus valitsee vähiten huonoimman vaihtoehdon ja toivoo sen johtavan haluttuun lopputulokseen. Ja usein joutuu siltikin väärään suuntaan, mutta toisaalta joka tapauksessa seuraavatkin isommat valinnat saattavat antaa mahdollisuuden korjata tilannetta. Ja nyanssien tasolla jo ihan yksinkertaiset valinnat keskustelussa luovat pohjaa hahmojen luonteelle. Pelaaja tuntee jatkuvasti tekevänsä merkityksellisiä valintoja.

Guardianin Keza MacDonald kuvaili hyvin 4/5 arvostelussaan tarinaa:

As Dusk Falls comfortably exceeds the standard of its genre when it comes to plotting, characterisation, performance and the impressive malleability of the story. It’s a story about trauma and what it takes to overcome it, really; reluctant teen criminal Jay Holt stayed with me, particularly, touchingly innocent despite what he’s been exposed to in his life. Narrative games exist outside gaming’s old technological arms race, now, and because we’re not focusing so much on how realistic they look, they’re free to tell much better stories.

Jaksojen jälkeen näytettävä "prosessikaavio" näyttää hyvin selkeästi kuinka paljon vaihtoehtoisia tapahtumaketjuja olisi ollut ja myös prosentteja tehdyistä valinnoista vs. muiden pelaajien valinnat (yllättävän usein oltiin 20-30% valintoja tehty). Ja kun tässä pelissä isot ja pienet valinnat vaikuttaa lopputulokseen monella tasolla, niin uudelleenpeluuarvoa on siis tarjolla reilusti tätä kautta, jos kaikki mahdolliset eri vaihtoehdot haluaa nähdä.

Pelillisesti tässä on hyvin perinteiset QTE-näppäilyt mukana, jotka eivät maata mullista. Rämpytystä, pohjassa pitämistä, ylöspäin painamista ja niin edelleen. Pelasin tämän saman sohvan co-oppina, jossa toisella oli puhelimella Companion App, joka toimi oikein mallikkaasti. Samat käskyt sieltä luurin näytöltäkin sai antaa ja dialogiin tulee sekuntikellon tikittäessä tehtyä omaan fiilikseen sopivia valintoja. Jos pelaajille tuli eri valinta dialogiin, niin kone "arpoo" kumpi valitaan. Todellisuudessa kahdella pelaajalla tuo arpa ei ollut sattumanvarainen, vaan joka toinen osui minulle, mikä oli sääli ja mahdollisesti bugi, koska pelissä mainitaan valinnan olevan sattumanvarainen. Mielenkiintoinen puoli tässä yhteistyössä oli varsinkin ne keskustelut sohvalla, jotka piti käydä "tienhaara" valinnoissa, joissa pitää olla enemmistön samaa mieltä (eli kahdestaan molempien), ellei joku käytä "veto-oikeutta" (näitä on 3x käytössä perusasetuksilla per chapter). Kahdeksan pelaajan co-oppina tämä olisi varmasti vieläkin mielenkiintoisempi psykologinen kokemus, kun erilaiset ihmistyypit vetäisivät eri suuntiin ja enemmistön ääni ratkaisee. Hyvässä porukassa tämä saattaa olla erittäinkin viihdyttävä partypeli, vakavasta luonteestaan huolimatta.

**

Onneksi Microsoft otti tämän julkaistavaksi ja toivottavasti vielä saadaan jatkoakin tähän tarinaan. Ja onhan tässä vihjeet jatkosta aika selkeät, joten uskotaan lisää olevan tulossa.
 
Itse tykkäsin tästä todella paljon ja oli 5/5 pitkän aikaa.. Tai oli siihen asti, kunnes tuli yllättävä loppu ja peli jäi kuin vähän kesken. Laadukasta menoa, äkilliseen loppuun asti. 3/5
 
Itse tykkäsin tästä todella paljon ja oli 5/5 pitkän aikaa.. Tai oli siihen asti, kunnes tuli yllättävä loppu ja peli jäi kuin vähän kesken. Laadukasta menoa, äkilliseen loppuun asti. 3/5
Joo, kieltämättä jää vähän kuin kesken. Tai siis vähintäänkin sellaiseen cliffhangeriin, että jos tälle ei tule jatkoa niin harmittaa.
 
Tuli pelattua tämä ja oli todella iloinen yllätys. Juoni piti otteessaan eikä tullut oikeastaan mitään suvantovaiheita tms. Tuohon esitystapaan tottui todella nopaeasti eikä se mitenkään häirinnyt, kuvat oli kuitenkin aika ilmeikkäitä ja osuvia kuhunkin tilanteeseen.
Lisäpisteitä siitä että vaimokin pelasi tämän läpi ja tykkäsi ;) (anteliaat avut QTEssä auttoi paljon - esim. erinomainen walking dead pelisarja jäi hänellä hermostumiseen koska QTEt ei oikein onnistunut)
 
Ylös Bottom