Assetto Corsa Competizione

Nupe_31

Member
Joo tullut nyt testattua ohjaimella ja kaverilla T300-ratilla. Aivan kelvoton tosiaan default-asetuksilla, mutta ei kannata tuomita sen perusteella. Säätämällä nuo saa kuntoon, niin oikein mallikas ihan pädilläkin! Valmiit arvot löytyy helposti netistä.

Vaatii toki harjottelua pädin kanssa, että tulee tuntumaa ja alkaa auto pysymään radalla. Oikeilla asetuksilla tuo rattikaan ei nimittäin vispaa laidasta laitaan ruudulla, kun ohjaus on smoothimpaa vähän kuin ratilla ajaisi.

Eihän tämä mikään helppo peli ole pädillä jos kovaa vedetään, mutta kysehän onkin simulaatiosta. Pahimmat valitukset pädiohjauksesta menee varmasti noiden default-asetuksien piikkiin. Aivan eri peli kun ne laittaa kuntoon.

Mitä tulee ruudunpäivitykseen niin olisihan se kiva olla 60 fps, mutta ei tuo 30 fps ole niin paha varsinkaan jos on näyttö käytössä. Tuota nykimistä on telkkarilla pelatessa, mutta eiköhän tuo saada korjattua kuntoon päivityksillä.
 
Viimeksi muokattu:

Ac3way

Well-Known Member
Digital Foundryn testi oli hyvä, mutta jäin miettimään saisiko PS4 Prolla 1080p tilaan pakotettuna pelin pyörimään kuin normaalilla PS4:lla, mutta vielä hieman nopeammin?
 

Gunslinger

Well-Known Member
Joo tullut nyt testattua ohjaimella ja kaverilla T300-ratilla. Aivan kelvoton tosiaan default-asetuksilla, mutta ei kannata tuomita sen perusteella. Säätämällä nuo saa kuntoon, niin oikein mallikas ihan pädilläkin! Valmiit arvot löytyy helposti netistä.

Vaatii toki harjottelua pädin kanssa, että tulee tuntumaa ja alkaa auto pysymään radalla. Oikeilla asetuksilla tuo rattikaan ei nimittäin vispaa laidasta laitaan ruudulla, kun ohjaus on smoothimpaa vähän kuin ratilla ajaisi.

Eihän tämä mikään helppo peli ole pädillä jos kovaa vedetään, mutta kysehän onkin simulaatiosta. Pahimmat valitukset pädiohjauksesta menee varmasti noiden default-asetuksien piikkiin. Aivan eri peli kun ne laittaa kuntoon.

Mitä tulee ruudunpäivitykseen niin olisihan se kiva olla 60 fps, mutta ei tuo 30 fps ole niin paha varsinkaan jos on näyttö käytössä. Tuota nykimistä on telkkarilla pelatessa, mutta eiköhän tuo saada korjattua kuntoon päivityksillä.

Ittellä ei varsinainen nykiminen ota enää silmään, tietysti paremmalla fps:llä tuntuma olisi vielä parempi. Kuvan hyppiminen häiritsee edelleen paikoitellen, onnekksi koko kuvan hyppimistä on aika vähän. Teknisesti uskon, että tasainen 30fps on mahdollista, ainakin onlinessa ja yksinpelissä sopivalla määrällä ai-kuskeja.

Suosittelen kyllä hommaamaan vaikka käytetyn ffb-ratin, jos mitenkään mahdollista käyttää. Näissä simuissa se tekee todella ison osan ajamiseen ja fiilikseen.

Digital Foundryn testi oli hyvä, mutta jäin miettimään saisiko PS4 Prolla 1080p tilaan pakotettuna pelin pyörimään kuin normaalilla PS4:lla, mutta vielä hieman nopeammin?

Ajan tätä just PS4 Proolla, 1080p tilassa, ilman multisamplausta. Luulisin, että pyörii lähes yhtä hyvin, kuin perus pleikkarilla, kuva vaan sutteroi välillä ikävästi ja kuva pomppaa. Joissakin kohti fps taas nykii jonkin verran. Noi kun saavat fiksattua, niin ihan passeli.

Toki kauneusvirheitä löytyy suhkot paljon, jotka tekee yleisilmeestä tökerön. Esim objektit (puut yms) ei lähesty nätisti, vaan niiden modeleissa on niin suuria eroja, että näyttävät välillä liikkuvan.

Summa summarum. Pienen totuttelun jälkeen oikein pelattava, mutta korjauspäivityksellä tästä saa vielä selkeästi paremman tuntuisen.

Pari kertaa oon jakanut ACC ajoa Twitchiin ja melko samalta näyttää pyörimisen siellä, mitä itsellä ruudulla oli, tästä pätkästä voi vaikka katsoa miltä näyttää yksinpelikisa käytännössä, PS4 Pro, 1080p -tilassa.

 
Viimeksi muokattu:

quassimo

Active Member
Kävipä semmonen hazardikin yhdes uramoodin viikonlopussa että jäi molempiin kisoihin renkaanvaihtosatsiksi sama sarja. Ekassa kisassa oikea eturengas meni flatspotiksi ja tämä aiheutti tajutonta ravistusta autoon. No kun tämä sarja tuli toisessa kisassa alle niin sama ravistus jatkui ja heti varikolta n. 400m ja kumi puhki. Siinä olikin vähän ihmettelemistä GTS - pelurilla että jaa että näinkin voi käydä. Olkaa tarkkoina kun tää onkin näköjää simulaattori.
 

Gunslinger

Well-Known Member
Kävipä semmonen hazardikin yhdes uramoodin viikonlopussa että jäi molempiin kisoihin renkaanvaihtosatsiksi sama sarja. Ekassa kisassa oikea eturengas meni flatspotiksi ja tämä aiheutti tajutonta ravistusta autoon. No kun tämä sarja tuli toisessa kisassa alle niin sama ravistus jatkui ja heti varikolta n. 400m ja kumi puhki. Siinä olikin vähän ihmettelemistä GTS - pelurilla että jaa että näinkin voi käydä. Olkaa tarkkoina kun tää onkin näköjää simulaattori.

Itte testasin ekoilla kerroilla ajaa ABS 0:lla. Sen verta helposti veti lukkoon, että 2 kierosta ja kumi puhki tiukassa jarrutuksessa.
 

Gunslinger

Well-Known Member
Huom. Kaikki ratilla ajavat: Ratin kääntösäde pitää asettaa itse oikeaksi, ratin asetuksista, autoa vaihtaessa. Muuten ajettavuus voi olla todella erikoinen.

Esim. Ferrarissa on 480’ kääntö ja Porchessa 800’, muut on siltä väliltä. Tiedot poimittu ACC Kunos ja GT Planet foorumeilta.

FDF7FD91-9871-41D2-9FF8-3DA0C514D190.jpeg

Toinen erikoisuus on Engine Mapit. Autosta riippuen, yleensä 1-4 kuivalle, 5-8 märälle ja joissakin 9–12 erikoisempia, esim lämmittelykierokselle. 1 kulkee koviten ja 4 säästää polttoainetta eniten. Hyvä tietää, jos joutuu joskus säästelemään bensaa, ei kannata lämästä 12, vaan vaikkapa 4.
 
Viimeksi muokattu:

Barca11910

Well-Known Member
Huom. Kaikki ratilla ajavat: Ratin kääntösäde pitää asettaa itse oikeaksi, ratin asetuksista, autoa vaihtaessa. Muuten ajettavuus voi olla todella erikoinen.

Esim. Ferrarissa on 480’ kääntö ja Porchessa 800’, muut on siltä väliltä. Tiedot poimittu ACC Kunos ja GT Planet foorumeilta.

Näytä liitetiedosto 3370

Toinen erikoisuus on Engine Mapit. Autosta riippuen, yleensä 1-4 kuivalle, 5-8 märälle ja joissakin 9–12 erikoisempia, esim lämmittelykierokselle. 1 kulkee koviten ja 4 säästää polttoainetta eniten. Hyvä tietää, jos joutuu joskus säästelemään bensaa, ei kannata lämästä 12, vaan vaikkapa 4.
Ai tässä on tälläinen systeemi. iRacing on koodattu käytännössä niin että paras kääntösäde on aina 900.
 

Gunslinger

Well-Known Member
Ai tässä on tälläinen systeemi. iRacing on koodattu käytännössä niin että paras kääntösäde on aina 900.

Juu, ei ole edes vaihtoehtoa soft lockille, vaan itse pitää huomioida tuo ja muuttaa. Tässä on aika paljon kaikenlaista hienoo systeemiä, mitä ei kerrota suoraan pelissä, vaan pitää tietää, tai kuulla muilta.
 

ohjeah

Well-Known Member
Tuo kääntösädehomma on ilmeisesti konsoliversion bugi. Tai ominaisuus.. PC:llä siis toimii ihan niin kuin pitääkin että ratista säädetään sen täydet 900/1080 astetta, niin peli säätää joka autolle automaattisesti oikeaksi. Kenties ne sen joskus korjaa konsoleillekin..
 

pumo

Member
Huom. Kaikki ratilla ajavat: Ratin kääntösäde pitää asettaa itse oikeaksi, ratin asetuksista, autoa vaihtaessa. Muuten ajettavuus voi olla todella erikoinen.

Esim. Ferrarissa on 480’ kääntö ja Porchessa 800’, muut on siltä väliltä. Tiedot poimittu ACC Kunos ja GT Planet foorumeilta.



Toinen erikoisuus on Engine Mapit. Autosta riippuen, yleensä 1-4 kuivalle, 5-8 märälle ja joissakin 9–12 erikoisempia, esim lämmittelykierokselle. 1 kulkee koviten ja 4 säästää polttoainetta eniten. Hyvä tietää, jos joutuu joskus säästelemään bensaa, ei kannata lämästä 12, vaan vaikkapa 4.
Enginemapit ei kuitenkaan iha kaikkiin päde:
Tuo heppu on jonkin sortin pelisuunnittelija.
Hänellä on myös hyvä yt kanava missä kertoo asioita todella tarkasti
 

Gunslinger

Well-Known Member
Enginemapit ei kuitenkaan iha kaikkiin päde:
Tuo heppu on jonkin sortin pelisuunnittelija.
Hänellä on myös hyvä yt kanava missä kertoo asioita todella tarkasti

Juu, tuolta oon kans katsonut engine mapit. Porcshee just tänään testailin ja siinäkin oli hiukan eri tavalla ohjelmat. 1-4 kisaan, 5-8 aika-ajoon ja 9 jokin matala tehoinen erikoisuus.
 
Viimeksi muokattu:

Gunslinger

Well-Known Member
Millä autolla porukka tykkää ajaa eniten? Vaikka ACC:ssä on vain GT3:sia, niin autoissa on selkeästi eroja ajettavuudessa yms.

Alussa ajoin Ferrari 488:lla, joka on hyvin balanssissa aina, joka radalla, eri olosuhteissa. Sitten testasin vähän Audia, joka on paikoitellen nopeampi, mutta myös haastavampi. Nyt olen ajanut pari iltaa Porschea ja se on oma uusi lemppari.

Jos unohtaa sutteroinnin, niin on tämä mahtava simu, joka ajokerralla tullut uusia asioita vastaan. Nyt olen päässyt Competition EU servuille, niin ei tiedä ikinä ennakkoon mikä rata tulee, 20 auton kisoja, joissa ei ole pahimpia törttöiliöitä ja suurin osa osaa myös ajaa siististi kilpaa, toki näkyy joukossa hätäilijöitä, jotka kolaroi parin ekan kieroksen aikana, vaikka kisassa pituutta 1h.

Teknisesti ACC:een konsolikäännös on 6 luokkaa, mutta simuna 9+, pelkkää timanttia (ainakin PS4 Proolla).
 
Viimeksi muokattu:

ohjeah

Well-Known Member
Nyt olen päässyt Competition EU servuille, niin ei tiedä ikinä ennakkoon mikä rata tulee, 20 auton kisoja, joissa ei ole pahimpia törttöiliöitä ja suurin osa osaa myös ajaa siististi kilpaa, toki näkyy joukossa hätäilijöitä, jotka kolaroi parin ekan kieroksen aikana, vaikka kisassa pituutta 1h.

Tiedä sitten onko tämäkin nyt sitten konsoleilla eri tavalla, mutta ainakin pc:llä cp-kisoissa on joka toinen päivä random rata ja joka toinen päivä ennalta määritetty. Kisojen pituudessa on myös eroja 45min-1h, ja lisäksi muistaakseni joka kuukauden ensimmäinen sunnuntai on kahden tunnin kisa.
 

Gunslinger

Well-Known Member
Tiedä sitten onko tämäkin nyt sitten konsoleilla eri tavalla, mutta ainakin pc:llä cp-kisoissa on joka toinen päivä random rata ja joka toinen päivä ennalta määritetty. Kisojen pituudessa on myös eroja 45min-1h, ja lisäksi muistaakseni joka kuukauden ensimmäinen sunnuntai on kahden tunnin kisa.

Aika pitkälti noin. Saattaa samana päivänä olla randomeja ja väliin ilmoittaa seuraavan kisan jo ennakkoon. Samoin keli, aika ja varikkopysähdyssäännöt vaihtelee kisoittain. Viime sunnuntaina olisi ollut joku isompi lähtö, 2h kisa ja rata tiedossa, mutta en siihen joutanut osallistumaan.
 

Gunslinger

Well-Known Member
Pleikkari versioon tuli eilen odotettu päivitys. Lopputulos ei tietenkään ole täydellinen, mutta oikeaan suuntaan mentiin.

Testasin PS4 Pro, G29 & Full HD setillä ja tälläiset huomiot tein. Resoluution ja piirtoetäisyyden varmistin kuvakaapusten avulla.

-Päivitys parantaa rattien ffb:tä. (Ainakin G29)
-Ratin ffb bugittaa edelleen välillä ja korjaantuu erinäisillä kikoilla
-Peri pyörii 4K TV:llä ja 1080p Supersampling päällä nyt paljon smoothimmin. Enää ei haittaa ajamista. Tosin resoluutio on tippunut ja muutenkin tarkka piirtoetäisyys huonontunut.
-Perus 1080p tilassa, peli pyörii kuten ennenkin, eli lukittu 32fps ja sutteroi, kuva on kuitenkin huomattavasti terävämpi ja tarkka piirtoetäisyys pidempi.
-Perus pleikkarin ruudunpäivitykseen tai grafiikoihin päivitys ei kuulemma vaikuttanut.
-Moninpeliin tuli private lobbyt, mutta niissä on jotain ongelmaa ja poistettiin meilkein heti käytöstä. Privaatti lobyt tulee kuulemma, kunhan saavat fixattua sen kuntoon.
-Huom. Autojen valot ovat edelleen olemattomat

Vaikka peli meni 4K ja supersampling tilassa rumemmaksi, niin pidän autopelissä tasaista, korkeaa pyörimistä tärkeämpänä ja otan päivityksen ilolla vastaan. Niille joille grafiikat ovat tärkeämpiä, niin pakota Pleikkari 1080p tilaan ja pidä supersampling Off:lla.
 
Viimeksi muokattu:

nikob

Active Member
Saako tuota vaikeustasoa säädetty jotenkin kesken uran? Easyllä tuli aloitettua, mutta melkein saisi normiin nostaa.
 

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
Nextgen päivitys tulee ensin vuoden alkupuolella. Sitten tämäkin on vihdoin konsoleilla 60fps ja oikeasti hyvässä kunnossa. Mitä se siis on jo nyt lukuunottamatta ruudunpäivitystä.

Olen nyt itse pelaillut viime ajat tietokoneella tätä ja onhan se ihan eri peli. Sulava ruudunpäivitys tekee niin paljon. Siirryn tosin takaisin Xboxin puolelle tämän päivityksen myötä.
 
Ylös Bottom