Autoilun ihanuutta ja omistamisen tuskaa

karpaasi

Well-Known Member
Perheenlisäyksen ja työn vaihdon johdosta piti löytää auto, joka kattaa kaikki tarpeet:
-568l takakontti
-tilaa neljälle aikuiselle ja lastenistuimelle
-säädettävät iskunvaimentimet
-Neliveto
-tehoja 280hv vauhdinnälkään

On ollut mainio peli tähän mennessä ja bonuksena melko harvoin näkee liikenteessä Lontoossa:)

20230226_085221~2.jpg
 

shamaniac

Well-Known Member
Perheenlisäyksen ja työn vaihdon johdosta piti löytää auto, joka kattaa kaikki tarpeet:
-568l takakontti
-tilaa neljälle aikuiselle ja lastenistuimelle
-säädettävät iskunvaimentimet
-Neliveto
-tehoja 280hv vauhdinnälkään

On ollut mainio peli tähän mennessä ja bonuksena melko harvoin näkee liikenteessä Lontoossa:)
Hieno kulkuväline. En tunnista mallia enkä jaksa googlata, joten sen ehkä olisi voinut heittää mukaan. VW:llä toki hienon näköisiä kulkineita useammissakin eri malleissa ja joskus itsekin niitä harkinnut. Toki en noin uutta miltä tämä vaikuttaa.

Asioita ihmettelevänä yksilönä jäin miettimään että onko isokin "bonus" että on harvinainen auto? Minulle riittäisi että oma mobiili sopii itselle eikä ole väliä onko niitä muualla paljon vai vähän.
 

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
Asioita ihmettelevänä yksilönä jäin miettimään että onko isokin "bonus" että on harvinainen auto? Minulle riittäisi että oma mobiili sopii itselle eikä ole väliä onko niitä muualla paljon vai vähän.
Vastaan tähän omalta osaltani, vaikkei kysymys minulle ollutkaan esitetty. Omalla kohdalla auton tarve olla erikoinen on laskenut kokoajan iän myötä. Mieluummin otan varmatoimisen, suhteellisen uuden sekä takuunalaisen auton. Mahdollisimman huolettoman siis. Tähän päälle haluan niin paljon ajomukavuutta parantavia varusteita kuin budjetti kestää. Ei se tietysti haittaa, jos auto on harvinaisempi, mutta en ole siitä valmis hirveästi ekstraa maksamaan, joten autoni ei ole harvinainen. :) Tietysti tämän varmatoimisen huolettoman auton rinnalla voisi olla joku harrasteauto jolla ajellaan muutaman kerran kesässä, mutta sen suhteen on vielä kukkaron nyörit pysyneet kiinni.

Nuorempana tilanne oli autojen suhteen toinen. Silloin auton nimenomaan piti olla sporttinen ja "erikoinen".
Kaksi ensimmäistä omaa autoani olivat:
-Vuoden -85 kakkoskoppainen GTI Golf täydellä korisarjalla, madalluksilla, ralliratilla ja muilla "amisherkuilla". 18-vuotiaan pojanklopin unelma siis. :D
-Seuraavaan autoon tulikin sitten iso hyppäys niin tehoissa, varusteissa kuin vuosimallissa, mutta myös hinnassa. Se oli vuoden -00 S4 Audi. Neliveto ja lastutettuna noin 310hv. Tuplaturbo vauhditti 2.8 litran veekutosta.

Tämän jälkeen onkin ollut vain kaksi perhefarmari Ford Focusta. Toki niissäkin hyvä varustelutaso, mutta eivät ole erikoisia eivätkö tehokkaita, mutta aahh niin huolettomia.

Autohistoriastani muuten näkee, että vaihdan autoa harvoin. Tosi harvoin. Yleensä samalla autolla mennään vuosia ja taas vuosia.
 

shamaniac

Well-Known Member
No, jos harvasta puhutaan niin minulla on kolmas auto menossa. Ensimmäisen oman auton taisin ostaa 2004.

Mitä taas tulee siihen että täytyisi olla mahdollisimman tuoretta ja takuullista että on huoleton... Minulla on vähän sellainen fiilis että se rahasumma minkä tuoreemmasta ja takuullisesta täytyy maksaa ei ole sen "huolettomuuden" arvoista.

Lainausmerkit sen vuoksi että tuntuu että tuttavapiirissä tuoreempia autoja huolletaan ja korjataan jatkuvasti ja rahaa palaa satasia, jopa tonneja mutta oma 2002 vuoden japsi se vain porskuttaa. Sen hinta oli 1100 euroa ja vaikka sen kestävyydestä ei ollut mitään tietoa niin yksi isompi remontti voi olla uudemmissa autoissa jo tuon verran.

Mikään asiantuntija en tietenkään ole mutta tosiaan oma näkemys on että en koe järkeväksi panostaa kun ei tunnu että sille rahamäärälle saa vastinetta. Varsinkin kun vanhemmistakin autoista löytyy kyllä jo ne kaikki tarpeelliset ominaisuudet. Itse asiassa jo omassani on sellaisia juttuja, joita en tarvitse, kuten vakionopeudensäädin tai penkinlämmittimet. Ikinä en ole tarvinnut/käyttänyt kumpaakaan yhdessäkään autossa. Samoin sähkölasit voisin heittää järveen ja ottaa helpommin korjattavat ja varmemmat veivilasit tilalle. Tosin niitäkään tarvitse ikinä aukoa kun on ilmastointi. En edes muista milloin olen aukonut auton laseja viimeksi.

Sitten vanhemmista autoista puuttuu kaikki ylimääräinen monimutkaisuus, joka on ikävän usein sitä että juuri mitään ei voi tehdä itse vaan se on aina huoltamoreissu. Pelkkä vikakoodin kuittaus voi pakottaa maksuhommiin vaikka ei olisi mitään ajoa estävää vikaa, jos olen oikein siis tajunnut.

Eikös muutenkin autoteollisuus(kin) mene siihen suuntaan että aletaan maksamaan kuukausimaksua eri ominaisuuksista? Kun luin tuosta niin luulin vitsiksi ja kun tajusin että totta niin jatkoin silti nauramista asian typeryydelle. Luulisi että jos ne asiat on jo autossa valmiina niin niiden vakiovarusteiksi lisääminen toisi ostajia enemmän mitä saadaan sillä että kaikki on mukana mutta kaiken käytöstä pitää erikseen maksaa :D
 

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
No, jos harvasta puhutaan niin minulla on kolmas auto menossa. Ensimmäisen oman auton taisin ostaa 2004.

Mitä taas tulee siihen että täytyisi olla mahdollisimman tuoretta ja takuullista että on huoleton... Minulla on vähän sellainen fiilis että se rahasumma minkä tuoreemmasta ja takuullisesta täytyy maksaa ei ole sen "huolettomuuden" arvoista.

Lainausmerkit sen vuoksi että tuntuu että tuttavapiirissä tuoreempia autoja huolletaan ja korjataan jatkuvasti ja rahaa palaa satasia, jopa tonneja mutta oma 2002 vuoden japsi se vain porskuttaa. Sen hinta oli 1100 euroa ja vaikka sen kestävyydestä ei ollut mitään tietoa niin yksi isompi remontti voi olla uudemmissa autoissa jo tuon verran.
Ainakin nyt näiden kahden Fordin kanssa se on ollut huolettomuuden arvoista. Ihan ilman lainausmerkkejä, sillä kummassakaan autossa ei ole ollut mitään vikoja. *koputtaa muuta* Katsastuksessakaan ei tarvitse kovin usein käydä, eikä näin ollen siitä huolehtia. Takuu hoitaa ne mahdolliset viat, joita ei itse töpeksi ja sitten vaan käyttää määräaikaishuolloissa. Näiden kanssa on siis ollut todella huoletonta. Tottakai uusi auto on aina kallis, mutta se on juurikin puntaroitava, että mistä haluaa maksaa.
Mikään asiantuntija en tietenkään ole mutta tosiaan oma näkemys on että en koe järkeväksi panostaa kun ei tunnu että sille rahamäärälle saa vastinetta. Varsinkin kun vanhemmistakin autoista löytyy kyllä jo ne kaikki tarpeelliset ominaisuudet. Itse asiassa jo omassani on sellaisia juttuja, joita en tarvitse, kuten vakionopeudensäädin tai penkinlämmittimet. Ikinä en ole tarvinnut/käyttänyt kumpaakaan yhdessäkään autossa. Samoin sähkölasit voisin heittää järveen ja ottaa helpommin korjattavat ja varmemmat veivilasit tilalle. Tosin niitäkään tarvitse ikinä aukoa kun on ilmastointi. En edes muista milloin olen aukonut auton laseja viimeksi.

Sitten vanhemmista autoista puuttuu kaikki ylimääräinen monimutkaisuus, joka on ikävän usein sitä että juuri mitään ei voi tehdä itse vaan se on aina huoltamoreissu. Pelkkä vikakoodin kuittaus voi pakottaa maksuhommiin vaikka ei olisi mitään ajoa estävää vikaa, jos olen oikein siis tajunnut.
Tämä on myöskin sitä, että mistä haluaa maksaa. Ymmärrän hyvin jos ei halua maksaa uusista varusteista, mutta kyllä itse tykkään kun niiden makuun on päässyt.
Eikös muutenkin autoteollisuus(kin) mene siihen suuntaan että aletaan maksamaan kuukausimaksua eri ominaisuuksista? Kun luin tuosta niin luulin vitsiksi ja kun tajusin että totta niin jatkoin silti nauramista asian typeryydelle. Luulisi että jos ne asiat on jo autossa valmiina niin niiden vakiovarusteiksi lisääminen toisi ostajia enemmän mitä saadaan sillä että kaikki on mukana mutta kaiken käytöstä pitää erikseen maksaa :D
Tämä onkin sitten typerintä mitä on autoteollisuudessa vähään aikaan nähty. Katsotaan kuinka laajalle tuo leviää, mutta on sitä totta tosiaan nyt jo jotain kuukausimaksullisia ominaisuuksia.
 

shamaniac

Well-Known Member
Ainakin nyt näiden kahden Fordin kanssa se on ollut huolettomuuden arvoista. Ihan ilman lainausmerkkejä, sillä kummassakaan autossa ei ole ollut mitään vikoja. *koputtaa muuta* Katsastuksessakaan ei tarvitse kovin usein käydä, eikä näin ollen siitä huolehtia. Takuu hoitaa ne mahdolliset viat, joita ei itse töpeksi ja sitten vaan käyttää määräaikaishuolloissa. Näiden kanssa on siis ollut todella huoletonta. Tottakai uusi auto on aina kallis, mutta se on juurikin puntaroitava, että mistä haluaa maksaa.
Niin, se taitaa olla että mistä kukainenkin haluaa maksaa ja/tai kokee saavansa arvoa rahalleen. Tarkoitus oli tosiaan vain sanoa että en itse koe että haluan enempää panostaa. Ostan sitten tilalle tonnilla tai parilla toisen jos ihan pakko on auto vielä olla :D Töihin pääsen ilmankin ja ruuat saa tilattua kotiin jos sattuu että ei ole jossain vaiheessa autoa. Muita käyntejä sen verran vähän että ei nyt keksi miksi pitäisi laittaa tuota tonnia enempää auton hankintaan. Mistä päästäänkin varmaan taas siihen subjektiivisuuteen, että vähän kiinni mitä tarpeita sille autolle on.

Minullakin on siis perhe mutta silti pärjättäisiin varmaan hyvin ilman autoakin. Se vain helpottaa sen verran että se on nyt sitten ollut. Mutta kauheasti en siitä ala maksamaan.

Tämä on myöskin sitä, että mistä haluaa maksaa. Ymmärrän hyvin jos ei halua maksaa uusista varusteista, mutta kyllä itse tykkään kun niiden makuun on päässyt.
Niinhän se on mutta toisaalta olettaisin että vanhoihinkin autoihin saa ne yleisimmät varusteet. Mitä täysin oleellista lisähärpäkettä muka on keksitty mitä ei vaikka yli 10 vuotta vanhoissa autoissa ole? Eikö sen ikäisissä ole ratin- ja tuulilasinlämmittimetkin jo olleet vai olenko ihan hukassa? Itse pidän melko turhina noita mutta ehkä jos auto olisi muualla kuin katoksessa niin voisi miettiä enemmän tuota tuulilasinlämmitintä.

Tämä onkin sitten typerintä mitä on autoteollisuudessa vähään aikaan nähty. Katsotaan kuinka laajalle tuo leviää, mutta on sitä totta tosiaan nyt jo jotain kuukausimaksullisia ominaisuuksia.
Joku kirjaimellinen pelimies jossain autofirmassa on miettinyt pelaillessa mikromaksuja ja DLC-kamaa ja saanut "mahtavan" idean :D
 

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
Niin, se taitaa olla että mistä kukainenkin haluaa maksaa ja/tai kokee saavansa arvoa rahalleen. Tarkoitus oli tosiaan vain sanoa että en itse koe että haluan enempää panostaa. Ostan sitten tilalle tonnilla tai parilla toisen jos ihan pakko on auto vielä olla :D Töihin pääsen ilmankin ja ruuat saa tilattua kotiin jos sattuu että ei ole jossain vaiheessa autoa. Muita käyntejä sen verran vähän että ei nyt keksi miksi pitäisi laittaa tuota tonnia enempää auton hankintaan. Mistä päästäänkin varmaan taas siihen subjektiivisuuteen, että vähän kiinni mitä tarpeita sille autolle on.

Minullakin on siis perhe mutta silti pärjättäisiin varmaan hyvin ilman autoakin. Se vain helpottaa sen verran että se on nyt sitten ollut. Mutta kauheasti en siitä ala maksamaan.
Näinhän se tosiaan on. Varsinkin jos olisi rahasta pulaa, niin auto olisi yksi ensimmäisistä säästökohteista.
Niinhän se on mutta toisaalta olettaisin että vanhoihinkin autoihin saa ne yleisimmät varusteet. Mitä täysin oleellista lisähärpäkettä muka on keksitty mitä ei vaikka yli 10 vuotta vanhoissa autoissa ole? Eikö sen ikäisissä ole ratin- ja tuulilasinlämmittimetkin jo olleet vai olenko ihan hukassa? Itse pidän melko turhina noita mutta ehkä jos auto olisi muualla kuin katoksessa niin voisi miettiä enemmän tuota tuulilasinlämmitintä.
Täytyy sanoa, että nyt mennään mutulla siihen nähden oliko jotain näistä jo 10 vuotta vanhoissa autoissa. Varmaan jossain kalliissa luksusautoissa saattoi hyvinkin olla.

Mutta tosiaan ainakin sellaisia kivoja varusteita uusissa nykyautoissa on kuin peruutustutka, kokoauton kattava törmäysvaroitin, automaattisesti suuntautuvat ajovalot ja pitkät, mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, auton lukitus ja käynnistys etänä ja koiran omistajana myös jalalla aukaistava takakontti on aika kiva. Sitten on tietysti paljon niitä ominaisuuksia, jotka olivat varmaan silloin 10 vuotta sitten kuuminta hottia, mutta nyt ihan normaaleja vakiovarusteita. Esim. täysi navigointi isolla näytöllä, musat puhelimen kautta, langaton latauspaikka puhelimelle ja niin edelleen.
Joku kirjaimellinen pelimies jossain autofirmassa on miettinyt pelaillessa mikromaksuja ja DLC-kamaa ja saanut "mahtavan" idean :D
Näinhän se menee. :D
 

shamaniac

Well-Known Member
Näinhän se tosiaan on. Varsinkin jos olisi rahasta pulaa, niin auto olisi yksi ensimmäisistä säästökohteista.
Niin, sitten kun ei raha riitä NextGenConsoleen niin auto myyntiin, konsoli ostoon ja pelaa autopelejä sen edestä :D Shopping Trip Simulator? Family Car Trip Simulator?

Täytyy sanoa, että nyt mennään mutulla siihen nähden oliko jotain näistä jo 10 vuotta vanhoissa autoissa. Varmaan jossain kalliissa luksusautoissa saattoi hyvinkin olla.
Ennen listaa haluan sanoa että minusta nuo eivät siis ole mitään "oleellisia" lisävarusteita, joihin lasken tyyliin pitkät valot, ABS:n ja vaikkapa moottorin :D

Mutta tosiaan ainakin sellaisia kivoja varusteita uusissa nykyautoissa on kuin peruutustutka, kokoauton kattava törmäysvaroitin, automaattisesti suuntautuvat ajovalot ja pitkät, mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, auton lukitus ja käynnistys etänä ja koiran omistajana myös jalalla aukaistava takakontti on aika kiva. Sitten on tietysti paljon niitä ominaisuuksia, jotka olivat varmaan silloin 10 vuotta sitten kuuminta hottia, mutta nyt ihan normaaleja vakiovarusteita. Esim. täysi navigointi isolla näytöllä, musat puhelimen kautta, langaton latauspaikka puhelimelle ja niin edelleen.
No kivoja nimenomaan. Yhtäkään noista en koe itse tarpeelliseksi ja osa on jopa sellaisia että saattaisin hylätä auton sen takia :D Ei esim. mitään jättinäyttöjä minun autooni, kiitos :D Nykyautoista monet on pilattu sillä keskikonsolin jättinäytöllä. Fyysiset napit ja kytkimet on ainoa oikea tapa ja sille on ihan loogisetkin syyt olemassa, sillä niitä voi käyttää katsomatta niitä päin.

Eli yhä, vähemmän yllättäen tietty, täytyy osaltani sanoa että en laittaisi senttiäkään noihin varusteisiin.

Mutta en siis halua tässä mitenkään väitellä. Minulle vain kelpaa "vähän" vähempikin. Joku kärry alle mikä vie kauppaan ja pois on jo aika hyvä minulle. Uusimman autonkin ostin sen vuoksi että halusin vihdoin ilmastoinnin kun pidin sitäkin joskus turhana. Mutta sitten on tullut näitä oikeasti kuumempia kesiä, joten ajattelin että kerrankos sitä eletään.
 

Dragonfly

KonsoliFIN Alumni
Niin, sitten kun ei raha riitä NextGenConsoleen niin auto myyntiin, konsoli ostoon ja pelaa autopelejä sen edestä :D Shopping Trip Simulator? Family Car Trip Simulator?
Joo, konsolit menee tietysti edelle :D
Ennen listaa haluan sanoa että minusta nuo eivät siis ole mitään "oleellisia" lisävarusteita, joihin lasken tyyliin pitkät valot, ABS:n ja vaikkapa moottorin :D
Tottakai auton käytön kannalta oleellisimmat jutut kuten ratti ja moottori löytyy vaikka 70-luvun autosta. :)
No kivoja nimenomaan. Yhtäkään noista en koe itse tarpeelliseksi ja osa on jopa sellaisia että saattaisin hylätä auton sen takia :D Ei esim. mitään jättinäyttöjä minun autooni, kiitos :D Nykyautoista monet on pilattu sillä keskikonsolin jättinäytöllä. Fyysiset napit ja kytkimet on ainoa oikea tapa ja sille on ihan loogisetkin syyt olemassa, sillä niitä voi käyttää katsomatta niitä päin.
Iso näyttö ei ainakaan Fordissa tarkoita, että napit loistaisivat poissaolollaan. Tosin vaikka esim. Teslassa taitaa tarkoittaa. Fordissa kaikki perustoiminnot on edelleen nappien takana joko keskikonsolissa näytön alapuolella tai ratissa.

Mutta en siis halua tässä mitenkään väitellä. Minulle vain kelpaa "vähän" vähempikin. Joku kärry alle mikä vie kauppaan ja pois on jo aika hyvä minulle. Uusimman autonkin ostin sen vuoksi että halusin vihdoin ilmastoinnin kun pidin sitäkin joskus turhana. Mutta sitten on tullut näitä oikeasti kuumempia kesiä, joten ajattelin että kerrankos sitä eletään.
Jos mekään ei reissattaisi paria kertaa vuodessa Lappiin tai jos ajoa tulisi muutenkin todella vähän, niin osa näistä ominaisuuksista muuttuisi turhiksi. Pitkässä maantieajossa osa on taas todellakin ajokokemusta parantavia.

P.S. ilmastointi on kyllä edelleen ehkäpä se tärkein lisävaruste. Se on vähän sama kuin astianpesukone asunnossa. Ilmankin voi elää, mutta en enää ikinä muuttaisi sellaiseen asuntoon, jossa astiat pitäisi pestä käsin.
 

karpaasi

Well-Known Member
Malli on VW Arteon ja yksi ostosyistä oli monia premiumbrandeja parempi luotettavuus ja erityisesti halvemmat huollot. Takapenkiltä löytyy myös niin paljon tilaa, että mahdun 100 kiloisena ukkona istumaan sivuttain takapenkin jalkatilassa:)

£30 per kk(24kk) sain volkkarilta kahden vuoden takuun ja tarvittavat huollot.

20230226_085230.jpg
 

Miika_-

Member
Meillä vaimo ajelee 2014 vuoden Golfilla ja ite ajelen 2007 vuoden Honda CR-V:llä. Golfissa mittarissa 280 tuhatta ja Hondassa tuli just 128 tuhatta. Hondan päätyminen meille oli hauska tarina kun piti hankkiutua eroon samanikäisestä Pösöstä jossa alkoi olla jo vikoja niin paljon ettei enään kannattanut alkaa korjailemaan vaan se lähti viimeiselle matkalle jonnekki Kokkolan suuntaan jossa ostaja aikoi vetää sen paaliin kun aika on passeli. Ostettiin sitten muualta Suzukin Vitara tilalle kun metsästyksen takia tarvitsen sellaisen auton millä pääsee maastossa kulkemaan, siinähän oli sitten jakolaatikko paskana niin ei muutako samaan liikkeeseen ja että mille alettaisiin? Siinähän oli sitten hyvillä huoloilla oleva Cr-v joka oli vähän ajettu ja ollut meillä 21 syksystä lähtien eikä valittamista kyllä. Golffi lähtee jakopää remonttiin ens kuussa ja sillä varmaan ajellaan myös tyytyväisenä useita vuosia.
 

karpaasi

Well-Known Member
Asioita ihmettelevänä yksilönä jäin miettimään että onko isokin "bonus" että on harvinainen auto? Minulle riittäisi että oma mobiili sopii itselle eikä ole väliä onko niitä muualla paljon vai vähän.
Ei se iso ole, mutta kun auto muuten tikkaa kaikki boksit mukaanlukien halvat huollot ja premiumbrandeja paremman luotettavuuden, niin kyllä se on mukavaa.

Itselleni myös auton ulkonäkö on tärkeää.

5 v. vanha auto tämä on eikä maksanut maltaita. Uudet autot ovat täällä briteissä lähellä suomihintoja, mutta käytetyissä ollaan todella paljon halvempia.
 
Ylös Bottom