Kyllä komppaan tätä äärimmäisen mukavaa ja rentouttavaa kun ajan kanssa tekee.
Ja häpäkseni myönnän, että tällaisiin YouTuben auton detailing videoihin koukutuin jossain vaiheessa pahasti :
Mä teen noita työkseni jo yhdeksättä vuotta
Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Kyllä komppaan tätä äärimmäisen mukavaa ja rentouttavaa kun ajan kanssa tekee.
Ja häpäkseni myönnän, että tällaisiin YouTuben auton detailing videoihin koukutuin jossain vaiheessa pahasti :
Hieno kulkuväline. En tunnista mallia enkä jaksa googlata, joten sen ehkä olisi voinut heittää mukaan. VW:llä toki hienon näköisiä kulkineita useammissakin eri malleissa ja joskus itsekin niitä harkinnut. Toki en noin uutta miltä tämä vaikuttaa.Perheenlisäyksen ja työn vaihdon johdosta piti löytää auto, joka kattaa kaikki tarpeet:
-568l takakontti
-tilaa neljälle aikuiselle ja lastenistuimelle
-säädettävät iskunvaimentimet
-Neliveto
-tehoja 280hv vauhdinnälkään
On ollut mainio peli tähän mennessä ja bonuksena melko harvoin näkee liikenteessä Lontoossa
Vastaan tähän omalta osaltani, vaikkei kysymys minulle ollutkaan esitetty. Omalla kohdalla auton tarve olla erikoinen on laskenut kokoajan iän myötä. Mieluummin otan varmatoimisen, suhteellisen uuden sekä takuunalaisen auton. Mahdollisimman huolettoman siis. Tähän päälle haluan niin paljon ajomukavuutta parantavia varusteita kuin budjetti kestää. Ei se tietysti haittaa, jos auto on harvinaisempi, mutta en ole siitä valmis hirveästi ekstraa maksamaan, joten autoni ei ole harvinainen. Tietysti tämän varmatoimisen huolettoman auton rinnalla voisi olla joku harrasteauto jolla ajellaan muutaman kerran kesässä, mutta sen suhteen on vielä kukkaron nyörit pysyneet kiinni.Asioita ihmettelevänä yksilönä jäin miettimään että onko isokin "bonus" että on harvinainen auto? Minulle riittäisi että oma mobiili sopii itselle eikä ole väliä onko niitä muualla paljon vai vähän.
Ensimmäinen oma auto vuonna 2007, ja vasta toinen kosla menossa. Auton vaihtamisesta uudempaan on puhuttu vaimon kanssa jo monta vuotta, mutta sitten tuli pandemiaa ja sotaa. Nyt enää edes tiedä, millaisen kiesin haluaisin.No, jos harvasta puhutaan niin minulla on kolmas auto menossa. Ensimmäisen oman auton taisin ostaa 2004.
Ainakin nyt näiden kahden Fordin kanssa se on ollut huolettomuuden arvoista. Ihan ilman lainausmerkkejä, sillä kummassakaan autossa ei ole ollut mitään vikoja. *koputtaa muuta* Katsastuksessakaan ei tarvitse kovin usein käydä, eikä näin ollen siitä huolehtia. Takuu hoitaa ne mahdolliset viat, joita ei itse töpeksi ja sitten vaan käyttää määräaikaishuolloissa. Näiden kanssa on siis ollut todella huoletonta. Tottakai uusi auto on aina kallis, mutta se on juurikin puntaroitava, että mistä haluaa maksaa.No, jos harvasta puhutaan niin minulla on kolmas auto menossa. Ensimmäisen oman auton taisin ostaa 2004.
Mitä taas tulee siihen että täytyisi olla mahdollisimman tuoretta ja takuullista että on huoleton... Minulla on vähän sellainen fiilis että se rahasumma minkä tuoreemmasta ja takuullisesta täytyy maksaa ei ole sen "huolettomuuden" arvoista.
Lainausmerkit sen vuoksi että tuntuu että tuttavapiirissä tuoreempia autoja huolletaan ja korjataan jatkuvasti ja rahaa palaa satasia, jopa tonneja mutta oma 2002 vuoden japsi se vain porskuttaa. Sen hinta oli 1100 euroa ja vaikka sen kestävyydestä ei ollut mitään tietoa niin yksi isompi remontti voi olla uudemmissa autoissa jo tuon verran.
Tämä on myöskin sitä, että mistä haluaa maksaa. Ymmärrän hyvin jos ei halua maksaa uusista varusteista, mutta kyllä itse tykkään kun niiden makuun on päässyt.Mikään asiantuntija en tietenkään ole mutta tosiaan oma näkemys on että en koe järkeväksi panostaa kun ei tunnu että sille rahamäärälle saa vastinetta. Varsinkin kun vanhemmistakin autoista löytyy kyllä jo ne kaikki tarpeelliset ominaisuudet. Itse asiassa jo omassani on sellaisia juttuja, joita en tarvitse, kuten vakionopeudensäädin tai penkinlämmittimet. Ikinä en ole tarvinnut/käyttänyt kumpaakaan yhdessäkään autossa. Samoin sähkölasit voisin heittää järveen ja ottaa helpommin korjattavat ja varmemmat veivilasit tilalle. Tosin niitäkään tarvitse ikinä aukoa kun on ilmastointi. En edes muista milloin olen aukonut auton laseja viimeksi.
Sitten vanhemmista autoista puuttuu kaikki ylimääräinen monimutkaisuus, joka on ikävän usein sitä että juuri mitään ei voi tehdä itse vaan se on aina huoltamoreissu. Pelkkä vikakoodin kuittaus voi pakottaa maksuhommiin vaikka ei olisi mitään ajoa estävää vikaa, jos olen oikein siis tajunnut.
Tämä onkin sitten typerintä mitä on autoteollisuudessa vähään aikaan nähty. Katsotaan kuinka laajalle tuo leviää, mutta on sitä totta tosiaan nyt jo jotain kuukausimaksullisia ominaisuuksia.Eikös muutenkin autoteollisuus(kin) mene siihen suuntaan että aletaan maksamaan kuukausimaksua eri ominaisuuksista? Kun luin tuosta niin luulin vitsiksi ja kun tajusin että totta niin jatkoin silti nauramista asian typeryydelle. Luulisi että jos ne asiat on jo autossa valmiina niin niiden vakiovarusteiksi lisääminen toisi ostajia enemmän mitä saadaan sillä että kaikki on mukana mutta kaiken käytöstä pitää erikseen maksaa
Niin, se taitaa olla että mistä kukainenkin haluaa maksaa ja/tai kokee saavansa arvoa rahalleen. Tarkoitus oli tosiaan vain sanoa että en itse koe että haluan enempää panostaa. Ostan sitten tilalle tonnilla tai parilla toisen jos ihan pakko on auto vielä olla Töihin pääsen ilmankin ja ruuat saa tilattua kotiin jos sattuu että ei ole jossain vaiheessa autoa. Muita käyntejä sen verran vähän että ei nyt keksi miksi pitäisi laittaa tuota tonnia enempää auton hankintaan. Mistä päästäänkin varmaan taas siihen subjektiivisuuteen, että vähän kiinni mitä tarpeita sille autolle on.Ainakin nyt näiden kahden Fordin kanssa se on ollut huolettomuuden arvoista. Ihan ilman lainausmerkkejä, sillä kummassakaan autossa ei ole ollut mitään vikoja. *koputtaa muuta* Katsastuksessakaan ei tarvitse kovin usein käydä, eikä näin ollen siitä huolehtia. Takuu hoitaa ne mahdolliset viat, joita ei itse töpeksi ja sitten vaan käyttää määräaikaishuolloissa. Näiden kanssa on siis ollut todella huoletonta. Tottakai uusi auto on aina kallis, mutta se on juurikin puntaroitava, että mistä haluaa maksaa.
Niinhän se on mutta toisaalta olettaisin että vanhoihinkin autoihin saa ne yleisimmät varusteet. Mitä täysin oleellista lisähärpäkettä muka on keksitty mitä ei vaikka yli 10 vuotta vanhoissa autoissa ole? Eikö sen ikäisissä ole ratin- ja tuulilasinlämmittimetkin jo olleet vai olenko ihan hukassa? Itse pidän melko turhina noita mutta ehkä jos auto olisi muualla kuin katoksessa niin voisi miettiä enemmän tuota tuulilasinlämmitintä.Tämä on myöskin sitä, että mistä haluaa maksaa. Ymmärrän hyvin jos ei halua maksaa uusista varusteista, mutta kyllä itse tykkään kun niiden makuun on päässyt.
Joku kirjaimellinen pelimies jossain autofirmassa on miettinyt pelaillessa mikromaksuja ja DLC-kamaa ja saanut "mahtavan" ideanTämä onkin sitten typerintä mitä on autoteollisuudessa vähään aikaan nähty. Katsotaan kuinka laajalle tuo leviää, mutta on sitä totta tosiaan nyt jo jotain kuukausimaksullisia ominaisuuksia.
Näinhän se tosiaan on. Varsinkin jos olisi rahasta pulaa, niin auto olisi yksi ensimmäisistä säästökohteista.Niin, se taitaa olla että mistä kukainenkin haluaa maksaa ja/tai kokee saavansa arvoa rahalleen. Tarkoitus oli tosiaan vain sanoa että en itse koe että haluan enempää panostaa. Ostan sitten tilalle tonnilla tai parilla toisen jos ihan pakko on auto vielä olla Töihin pääsen ilmankin ja ruuat saa tilattua kotiin jos sattuu että ei ole jossain vaiheessa autoa. Muita käyntejä sen verran vähän että ei nyt keksi miksi pitäisi laittaa tuota tonnia enempää auton hankintaan. Mistä päästäänkin varmaan taas siihen subjektiivisuuteen, että vähän kiinni mitä tarpeita sille autolle on.
Minullakin on siis perhe mutta silti pärjättäisiin varmaan hyvin ilman autoakin. Se vain helpottaa sen verran että se on nyt sitten ollut. Mutta kauheasti en siitä ala maksamaan.
Täytyy sanoa, että nyt mennään mutulla siihen nähden oliko jotain näistä jo 10 vuotta vanhoissa autoissa. Varmaan jossain kalliissa luksusautoissa saattoi hyvinkin olla.Niinhän se on mutta toisaalta olettaisin että vanhoihinkin autoihin saa ne yleisimmät varusteet. Mitä täysin oleellista lisähärpäkettä muka on keksitty mitä ei vaikka yli 10 vuotta vanhoissa autoissa ole? Eikö sen ikäisissä ole ratin- ja tuulilasinlämmittimetkin jo olleet vai olenko ihan hukassa? Itse pidän melko turhina noita mutta ehkä jos auto olisi muualla kuin katoksessa niin voisi miettiä enemmän tuota tuulilasinlämmitintä.
Näinhän se menee.Joku kirjaimellinen pelimies jossain autofirmassa on miettinyt pelaillessa mikromaksuja ja DLC-kamaa ja saanut "mahtavan" idean
Niin, sitten kun ei raha riitä NextGenConsoleen niin auto myyntiin, konsoli ostoon ja pelaa autopelejä sen edestä Shopping Trip Simulator? Family Car Trip Simulator?Näinhän se tosiaan on. Varsinkin jos olisi rahasta pulaa, niin auto olisi yksi ensimmäisistä säästökohteista.
Ennen listaa haluan sanoa että minusta nuo eivät siis ole mitään "oleellisia" lisävarusteita, joihin lasken tyyliin pitkät valot, ABS:n ja vaikkapa moottorinTäytyy sanoa, että nyt mennään mutulla siihen nähden oliko jotain näistä jo 10 vuotta vanhoissa autoissa. Varmaan jossain kalliissa luksusautoissa saattoi hyvinkin olla.
No kivoja nimenomaan. Yhtäkään noista en koe itse tarpeelliseksi ja osa on jopa sellaisia että saattaisin hylätä auton sen takia Ei esim. mitään jättinäyttöjä minun autooni, kiitos Nykyautoista monet on pilattu sillä keskikonsolin jättinäytöllä. Fyysiset napit ja kytkimet on ainoa oikea tapa ja sille on ihan loogisetkin syyt olemassa, sillä niitä voi käyttää katsomatta niitä päin.Mutta tosiaan ainakin sellaisia kivoja varusteita uusissa nykyautoissa on kuin peruutustutka, kokoauton kattava törmäysvaroitin, automaattisesti suuntautuvat ajovalot ja pitkät, mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, auton lukitus ja käynnistys etänä ja koiran omistajana myös jalalla aukaistava takakontti on aika kiva. Sitten on tietysti paljon niitä ominaisuuksia, jotka olivat varmaan silloin 10 vuotta sitten kuuminta hottia, mutta nyt ihan normaaleja vakiovarusteita. Esim. täysi navigointi isolla näytöllä, musat puhelimen kautta, langaton latauspaikka puhelimelle ja niin edelleen.
Joo, konsolit menee tietysti edelleNiin, sitten kun ei raha riitä NextGenConsoleen niin auto myyntiin, konsoli ostoon ja pelaa autopelejä sen edestä Shopping Trip Simulator? Family Car Trip Simulator?
Tottakai auton käytön kannalta oleellisimmat jutut kuten ratti ja moottori löytyy vaikka 70-luvun autosta.Ennen listaa haluan sanoa että minusta nuo eivät siis ole mitään "oleellisia" lisävarusteita, joihin lasken tyyliin pitkät valot, ABS:n ja vaikkapa moottorin
Iso näyttö ei ainakaan Fordissa tarkoita, että napit loistaisivat poissaolollaan. Tosin vaikka esim. Teslassa taitaa tarkoittaa. Fordissa kaikki perustoiminnot on edelleen nappien takana joko keskikonsolissa näytön alapuolella tai ratissa.No kivoja nimenomaan. Yhtäkään noista en koe itse tarpeelliseksi ja osa on jopa sellaisia että saattaisin hylätä auton sen takia Ei esim. mitään jättinäyttöjä minun autooni, kiitos Nykyautoista monet on pilattu sillä keskikonsolin jättinäytöllä. Fyysiset napit ja kytkimet on ainoa oikea tapa ja sille on ihan loogisetkin syyt olemassa, sillä niitä voi käyttää katsomatta niitä päin.
Jos mekään ei reissattaisi paria kertaa vuodessa Lappiin tai jos ajoa tulisi muutenkin todella vähän, niin osa näistä ominaisuuksista muuttuisi turhiksi. Pitkässä maantieajossa osa on taas todellakin ajokokemusta parantavia.Mutta en siis halua tässä mitenkään väitellä. Minulle vain kelpaa "vähän" vähempikin. Joku kärry alle mikä vie kauppaan ja pois on jo aika hyvä minulle. Uusimman autonkin ostin sen vuoksi että halusin vihdoin ilmastoinnin kun pidin sitäkin joskus turhana. Mutta sitten on tullut näitä oikeasti kuumempia kesiä, joten ajattelin että kerrankos sitä eletään.
Ei se iso ole, mutta kun auto muuten tikkaa kaikki boksit mukaanlukien halvat huollot ja premiumbrandeja paremman luotettavuuden, niin kyllä se on mukavaa.Asioita ihmettelevänä yksilönä jäin miettimään että onko isokin "bonus" että on harvinainen auto? Minulle riittäisi että oma mobiili sopii itselle eikä ole väliä onko niitä muualla paljon vai vähän.
Ihme jos löytyy täältä osaava vastaaja tähän. Voi olla, että ylipäätään Suomestakin on noita tietoja vaikea löytää. Ite oon autoharrastelija ja vanhaa jenkkiäkin on tullut kokeiltua. Kannattaa hakea tietoa Yhdysvalloista.Onkos täällä jenkkiautojen harrastajia/tietäjiä?Mun pitäis saada yhtä kirjoitusprojektia varten tietoa kuvan klassikosta. Tiedän että kyseessä on vuoden-73 Plymouth Fury ja siihen se aikalailla jääkin. Tekniset ominaisuudet löydän kyllä netistä mutta sellaiset asiat kiinnostaa kuten:
-millä nimellä kyseistä mallia, poliisimallia, kutsuttiin arkikielessä 70-luvun USA:ssa?Oliko sillä esimerkiksi lempinimiä?
-Onko jenkkipoliisiautoilla samantapaisia lempinimiä kuten suomessa "maija"?
-Millainen varustus jenkkipoliiseilla oli autoissaan?Siis radiot yms.
Mä olen todella uuno autojen suhteen joten kysyttävää olisi varmasti enemmänkin jos tietäisin mitä kysyä. Jos teiltä löytyy tietoa niin antakaa palaa.
Kiitos vastauksesta! Tosiaan, tämä foorumi ei ehkä ole paras paikka hakea tietoa vanhoista jenkki autoista. Tieto jota haen on juurikin 70-luvun poliisiautot ja niiden erot siiviliautoihin. Kuinka kertoa tavallisen partiopoliisin autosta ja sen käytöstä työssä. Lähinnä sellaista yleistietoa etteiIhme jos löytyy täältä osaava vastaaja tähän. Voi olla, että ylipäätään Suomestakin on noita tietoja vaikea löytää. Ite oon autoharrastelija ja vanhaa jenkkiäkin on tullut kokeiltua. Kannattaa hakea tietoa Yhdysvalloista.
Se kannattaa kuitenkin huomata, että jenkkien poliisiautot eroaa teknisesti huomattavasti siviiliautoista. Niissä on yleensä esimerkiksi viritetty moottori tai tehokkaampi moottori, voimansiirtoa paranneltu, jäykempää alustaa parantamassa ajo-ominaisuuksia, tehokkaampaa jarrua jne.
Jotain alkuja näihin löytyi äkkiseltään:
What Makes a Police Fury a Pursuit Car?
Well, I did not see any thread that specifically noted those items that were added or different on a standard 440 police car versus what I have always known as an "Interceptor." Now I have seen the threads stating Ford coined the phrase "Interceptor," but coming from Connecticut, those baby...www.forcbodiesonly.com
Mielenkiintoinen juttu, kiitos siitä!--sähköautoilusta pitkä juttu--
Onnittelut uuden auton hankinnasta.Vanhalla 2012 C5 farkku sitikalla vedettiin 8 vuotta, nyt mittarissa 262tkm (on muuten myynnissä jos joku on kiinnostunut). Mutta vajaa 2 viikkoa sitten vaihdettiin sähköiseen kulkupeliin.
Kuten sanotkin, niin nuo ominaisuudet ei varsinaisesti sähköön liity. Meidän 2021 vuoden selvästi halvemman hintaluokan Ford tekee myös melkein kaikki nämä jutut. Pysyy kaistalla, vaihtaa nopeudet itse, jarruttaa, pitää turvavälin. Eipä siinä ihan hirveästi tarvitse itse ajaa. Se tosin on selvää ettei vuoden 2012 Citikassa varmastikaan ollut näitä ominaisuuksia, mutta tosi monissa uusissa autoissa on.Sit ei sinällään sähköön liittyen, mutta tuohon autoon. Tuo miten auto ajaa lähes itsestään. Pietarsaari reissulla yhteensä 832km ja siitä matkasta kuski joutui ajamaan autoa ehkä 3-4km. Auto vaihtoi nopeudet itse, ohjasi itse, pysähtyi risteyksiin, liikennevaloihin, isolla tiellä vaihtoi kaistat itse, meni ramppeihin itse jne. Noin lunkia ja leppoisaa matkantekoa en ole ikinä nähnyt autolla.