Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Axiom Verge

Synophis

Member
Nimi: Axiom Verge
Kehittäjä: Thomas Happ
Julkaisupäivä: 1.4.2015
Genre: Metroidvania
Alustat: PS4, Vita, PC (Vita ja PC myöhemmin)

Pelin julkistus traileri:
[video=youtube;6U04mprotZU]http://www.youtube.com/watch?v=6U04mprotZU[/video]


Kyseessä on hyvin old school henkinen 2D "metroidvania" eli ideana on tutkia pelialuetta ja löytää uusia aseita ja power-upeja, joiden avulla pelissä pääsee etenemään. Peli on kehitetty kokonaisuudessaan yhden henkilön voimin, usean vuoden kehitystyön tuloksena.

Pelin tarinan voi pelata joko tarinavetoisesti tai speedrun moodissa. Speedrun moodissa kaikki cutscenet ohitetaan automaattisesti ja pelaaja näkee ruudulla kuluneen ajan ja tallennetut väliajat tietyistä pomotaisteluista. Tarinavetoinen pelimuoto eroaa cutscenejen lisäksi siinä, että pelistä löytyy salaisia, proseduraalisesti generoituja huoneita, joiden sijainti on satunnainen.


Pelin ekat 10 min tarinamoodissa ja haastattelu (GDC 2015):
[video=youtube;QtLHCirtS7o]http://www.youtube.com/watch?v=QtLHCirtS7o[/video]

Pelin ekat 20 min speedrun moodissa ja haastattelu (GDC 2015):
http://www.twitch.tv/kindafunnygames/v/3859189

Henkilökohtaisesti tällä hetkellä kaikkein odotetuin peli, niin tutkimis kuin speedrun elementtien takia.
 
Vastaus: PlayStation Storen indie- ja latauspelit

Huomenna julkaistava Axiom Verge sai julkaisutrailerin. PS4:n oma metroid-peli.

[video=youtube;T_n8IyHE3og]https://www.youtube.com/watch?v=T_n8IyHE3og[/video]

Sen verran mielenkiintoiselta vaikuttaa, että eiköhän tuo mene heti ostoon. Vitakin on saamassa jossain vaiheessa oman versionsa, joka on crossbuy.
After hearing from so many people who are eagerly looking forward to playing it, I decided just to launch the PS4 version first. But people who are mostly interested in the PS Vita version should not worry. It’s definitely coming, and it’s definitely going to be cross-buy, so if you buy it on PS4, it will be ready for download on your Vita as soon as it launches there.

Lähde: PS Blog EU
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation Storen indie- ja latauspelit

Huomenna julkaistava Axiom Verge sai julkaisutrailerin. PS4:n oma metroid-peli.
Luultavasti laatupeli kyseessä, sillä jopa nykypelejä vihaava Jeff Gerstmann ei tuntunut löytävän ainuttakaan pahaa sanottavaa pelistä.

[video=youtube;kA0nGgcwEJM]https://www.youtube.com/watch?v=kA0nGgcwEJM[/video]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation Storen indie- ja latauspelit

25 arvostelun jälkeen metakriitikotkin ovat Axiom Vergen nostaneet peräti 87 pisteen keskiarvoon.

Ja jos moni peli tuntuu liian lyhyeltä, tähän saa helposti sen 30+ tuntia kulumaan, ja siinäkin vaiheessa 100 prosentin saavuttamiseksi on tehtävä vielä paljon töitä.

Mahtava suoritus peliltä, jonka on värkännyt käytännössä alusta loppuun koodia, musiikkia ja ulkoasua myöten tasan yksi tyyppi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation Storen indie- ja latauspelit

25 arvostelun jälkeen metakriitikotkin ovat Axiom Vergen nostaneet peräti 87 pisteen keskiarvoon.

Ja jos moni peli tuntuu liian lyhyeltä, tähän saa helposti sen 30+ tuntia kulumaan, ja siinäkin vaiheessa 100 prosentin saavuttamiseksi on tehtävä vielä paljon töitä.

Mahtava suoritus peliltä, jonka on värkännyt käytännössä alusta loppuun koodia, musiikkia ja ulkoasua myöten tasan yksi tyyppi.

Laitoin vähän aikaa sitten pelille oman threadin pystyyn: http://www.konsolifin.net/bbs/pelikeskustelu/113488-axiom-verge.html

Launch-traileria ei kuulemma kannata katsoa, koska se sisältää ilmeisesti huomattavan määrän spoilereita. Noita aloituspostin GDC-linkkejä suosittelen katsomaan, koska videomateriaali on ihan pelin alusta ja haastattelut selvittävät hyvin Axiom Vergen kehitysprosessia.

On kyllä hienoa nähdä, minkälainen peli saadaan aikaan, kun peliä ei suunnitella pelkästään markkinarakoa varten.

edit: soundtrack on myös ihan loistava.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Axiom Verge

Tännekin muistutukseksi, että pelistä on tulossa fyysinen julkaisu nimellä Axiom Verge Multiverse Edition:

http://badlandindie.com/axiom-verge-multiverse-edition/

Saisi vaan vähitellen tulla myös konkreettista julkaisupäivää tietoon. Eivät ne kai tämän kanssa E3:een saakka odottele? Ihmeen kauan kestää painaa jo valmis peli levylle... toki tuossa tulee nyt muutakin mukana, ehkä lisämateriaali on viivästyttänyt julkaisua?
 
Tästä tuli multiverse paketti hommattua switchille (julkaisu oli 26.1.), koska se on ainoa versio jossa tulee myös soundtrack mukana.

Olenkin näköjään ensimmäinen joka kirjoittaa pelikokemuksista.

No nyt se on koettu. Jopa kahdesti.
Ennen ostamista katselin tubesta joidenkin tekemiä arvosteluita ja monet sanoi kuinka pelissä tulee kuolemaan paljon ja backtracking on hidasta ja vaivalloista, koska pelissä ei ole fast travellia.
Yksi tyyppi valitti äkkinäisistä vaikeustason nousuista ja oli kuollut normalilla 84 kertaa joten hieman oli pelonsekaiset odotukset.

No ensinnäkin se paljon peloteltu vaikeus. Olen mielestäni kohtuu paska pelaamaan tällaisia tavallaan old school henkisiä 2d toimintapelejä ja ekan läpipeluun aikana henki lähti 16 kertaa ja toisella kierroksella 3.
Jos tässä onnistuu kuolemaan normalilla 84 kertaa niin yrittää kyllä pelata vauhdikkaammin, kuin mihin taidot antaa myöden.
Tai sitten on jättänyt sen "glitch gunin" täysin huomiotta. Se kun helpottaa hommaa melkoisesti.
Kun etenee varovasti ja käyttää aseita monipuolisesti niin peli on kohtuu helppo kahta viimeistä aluetta lukuunottamatta.

Sellaista perus warppaus fast travelia kaipasin tasan kerran kun omaa tyhmyyttäni lähdin hortoilemaan ympäri maailmaa etsien paikkaa johon kuuluu mennä.
Se oikea paikka oli ihan siinä naaman edessä alunperin eli Kur maailmassa oleva paksu laserseinä johon pitää käyttää päivitettyä "glitch gunia". Muistin, että olin jo sitä kokeillut ja oletin, että tarvitaan vielä uusi päivitys.
Oikeasti olin kokeillut poistaa sen seinän sillä perus versiolla. Pässi mikä pässi.
Jos ei ole tuollainen idiootti kuin minä niin se leijuva pää kyllä hoitaa ihan tarpeeksi hyvin fast travelin tarpeen.

Jo ekan läpipeluun jälkeen oli ihan hyvät fiilikset ja mietein, että koitanko etsiä kaikki loput kerättävät vai aloitanko uudestaan alusta ja kerään taas ne mitä löydän.
Valitsin tuon jälkimmäisen ja hyvä niin sillä nyt jäi vielä paremmat fiilikset kun tiesi mihin pitää mennä ja pelaaminen oli sujuvaa alusta loppuun. Aikaa meni hieman päälle 7 tuntia joka on melkein kuusi tuntia vähemmin kuin ekalla rundilla.

Soundtrack ansaitsee kyllä kaikki kehunsa. Siis aivan timanttisen hyvä levy.
Itseasiassa kuuntelin tuon kolme kertaa tubesta ja sitten oli pakko heittää tuo paketti tilaukseen. Vaikka pelin parissa kului yhteensä parikymmentä tuntia niin silti tuohon ei ole kyllästynyt vaan tälläkin hetkellä se soi repeatilla.

Muutenkin extrat oli hyvät. Making of documentary levyllä on yli viisi tuntia matskua.
Axiom verge documentary 25min 54s
Tom Happ interview 1h 54min 15s
Tom Happ & Dan Adelman play axiom verge 2h 39min (tässä keskustellaan samalla pelin taustoista ja tekemisestä)
Speedrun w/ commentary by Tom Happ and Dan 37min 46s

Taidevihkonen oli vähäisestä sivumäärästään huolimatta mielenkiintoinen ja voittaa ihan heittämällä esim ubisoftin räpellykset.
Julisteen toisella puolella on kartta johon on merkattu tärkeimmät kerättävät tavarat. Itse tein niin, että etsein ihan itse kamat ja aina merkitsin karttaan minkä olen kerännyt jos vaikka sitten lopuksi haluaa kerätä kaikki niin pääsee helpommalla.
Pelin oma karttahan ei super metroid tyyliin näytä mitenkään tavaroiden sijaintia.

39e hintaan erittäin hyvä paketti. Muut versiot on kympin halvempia mitä switch versio, mutta niissä ei tosiaan tule soundtrack levyä mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle on tulossa tämä Wii U:lle. Tosin ei tietoa milloin tulee.

Jos vielä löytyy hyllystä kyseinen kapine niin kannattaa laittaa tilaukseen. Voi jäädä harvinaiseksi.

Tosin 365games mistä tilasin lukee out of stock. Eiköhän tuota jostain saa.
 
Joo, kyllä hieman harmittaa että muissa versioissa ei tullut soundtrackiä mukaan. Multiverse edition (PS4) oli kyl pakko hommata. Vaikka peli on vielä kesken, kannattaa tosiaan rauhassa edetä ja kerätä niin aseita jotka avaavat lisää esteitä ym. Se on vaan niin että nykyään kun peleissä pidetään pelaajaa kätösestä kiinni ja viedään narusta, saa tämmöset pelit helposti jotkut näkemään punaista.

Switch version itsekin olisin ostanut jos omistaisin konsolin, tämä kun vaikuttais täydelliseltä "käsikonsoli" peliltä.
 
Tämä timantti oli mennyt aivan ohi. Ahmin sen aika rivakasti. Hardilla pelasin mikä oli oikein sopiva vaikeustaso. Ei voi juosta läpi, varsinkaan alussa. Lopussa täysillä upgreideilla ja aseilla pystyi jo juoksemaan. Niinkuin sen pitää mennäkkin. Semmoinen 11-12h meni aikaa, keräsin kaiken. Metroidvanian parhaimmistoa, kakkosta odotellessa.
 
Ylös Bottom