Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Band of Brothers - Taistelutoverit

Jarmo Hänninen

New Member
Varmaankin kaikkien suosikkisarja, jonka pitäisi löytyä dvd:ltä jokaisen itseään kunnioittan dvd-harrastaja hyllystä. Stephen E. Ambrosen kirjaan perustuvan minisarjan takaa löytyy semmottis pikkunimiä kuin Steven Spielberg ja Tom Hanks.

Ajattelinpa tässä, että voitaisiin hieman viritellä keskustelua tästäkin sarjasta, sillä monia se varmasti kiinnostaa ainakin jollain tasolla. Aloitin juuri BoB:n katsomisen uudestaan ties miten monta kertaa ja iskee vieläkin kuin miljoona volttia sähkövirtaa.

Erittäin mukaansatempaava sarja, joka ei paljoa kaunistele sodan julmuuksia.

Jos jollain on kritiikkiä sarjaa kohtaan, niin antaa tulla vaan, sillä ainakaan itse en ole mitään äärinegatiivista palautetta Taistelutovereita kohtaan kuullut.

Kuka on muuten suosikkihahmonne sarjassa? Pistän myös pystyyn pienen äänestyksen, että porukat saa äänestää suosikkijaksoaan.
 
Vastaus: Band of Brothers - Taistelutoverit

On kyllä loistosarja. Pitää tässä kohta katsoa kaikki jaksot - taas. :D

Bull oli ehkä se paras hahmo. Hän oli jotenkin hyvin rauhallinen ja semmonen viilee hemmo. :cool:
 
Vastaus: Band of Brothers - Taistelutoverit

Kaikki jaksot ovat mielestäni yhtä hyviä. Mahtava sarja, onneksi tuli hankittua aikanaan!
 
Vastaus: Band of Brothers - Taistelutoverit

Band of Brothers boxi on nyt viimeistä jaksoa vaille katsottu. Tämä taitaa olla kolmas kerta kun katson sarjan kokonaan, ja yhä se toimii täydellisesti.

Vastasin äänestykseen, että kaikki jaksot ovat yhtä hyviä, koska BoB on kokonaisuutena yksinkertaisesti täydellinen. Kaikissa jaksoissa on todella hyvä tunnelataus ja niissä elää mukana täysillä. Hahmot ovat todella hyviä, ja vaikka niitä on paljon, tulee sieltä esille monia syvyyttä omaavia tyyppejä. Näyttelijät ovat todella uskottavia.

Jaksot ovat myös hyvin tasapainoitettuja. Kovan toiminnan jälkeen hieman lepäillään ja sitten lisää. Välissä tulee pohdittua sodan syitä ja kauheuksia.

Lempihahmoiksi ovat muodostuneet Vat69:iä litkivä Lewis Nixon, "Gonorrea" Guarnere, Carwood Lipton sekä sarjan jonkinlainen keskushahmo Dick Winters. Myös legendan mainetta nauttiva Speirs on yksi mainitsemisen arvoisia.
 
Vastaus: Band of Brothers - Taistelutoverit

Äh, kun en enää muista kauhean tarkasti jokaisen jakson sisältöä. Sinänsä kaikki jaksot ovat hyvin toimiva, mutteivat kuitenkaan yhtä hyviä. Muistan vain, että Bastogne kaikessa karmeudestaan huolimatta ei lukeutunut lempijaksoihini ja että päätösjakso ei myöskään ollut ihan paras. Siksi alun kolme jaksoa ja Grossroads muistuisivat mieleen parhaimpina - kait.
 
Vastaus: Band of Brothers - Taistelutoverit

Olihan Bastogne kuitenkin se jakso, jossa äijät oli siellä metsän tuntumassa saadessaan niskaan jatkuvia tykistökeskityksiä? Just to make sure :)
 
Vastaus: Band of Brothers - Taistelutoverit

Jaahas! Kyllä ne jaksot talvisissa maisemissa ovat niitä parhaimpia, en vain muista niiden nimiä se "joulunen" ja "lääkintämies" jakso varsinki. Ehdottomasti parhaimpia tv-sarjoja ikuna!
 
Vastaus: Band of Brothers - Taistelutoverit

Tottakai kokonaisuus rokkaa, mutta parhaiten mieleeni on syöpynyt Breaking Point -jakso, joka ehti herättää kaikenlaisia tunnelmia katsojassa yhden jakson aikana.

Hieno, hienompi, Band of Brothers.

Jarmo Hänninen sanoi:
Olihan Bastogne kuitenkin se jakso, jossa äijät oli siellä metsän tuntumassa saadessaan niskaan jatkuvia tykistökeskityksiä? Just to make sure :)
Eikös tuo ollut juuri Breaking Point? (*tarkistaa...*) Kyllä, Breaking Point. Bastogne taisi olla se jakso, joka keskittyi enemmän lekurin mukana kulkemiseen.
 
Vastaus: Band of Brothers - Taistelutoverit

Ollaankin juuri helatorstai viikonloppuna lähdössä kaverin mökille poikien kanssa ryyppäämään saunomaan ja pelaamaan. Vakiovarustukseen kuuluu 2kpl 28" TV:tä, PS2, XBOX, 2 vahvistinta ja 4 kaiutinta. Aikomuksena olisi pitää myös BoB-maratooni. Vaikken olekkaan katsonnut sarjaa melkein vuoteen, niin on se silti tullut katsottua jo 4 kertaa. Tällä hetkellä muistissa parhaimmalta jaksolta vaikuttaa "Crossroads".
 
Vastaus: Band of Brothers - Taistelutoverit

Oli kahden vaiheilla, mutta sitten se kallistui toiseen vaihtoehtoon... :)
 
Vastaus: Band of Brothers - Taistelutoverit

Olen sanonut tämän ennenkin, mutta toistetaan nyt itseä: 5/5 joka jakso.
 
Vastaus: Band of Brothers - Taistelutoverit

Aki Ahlroth sanoi:
Totta, tarkoitus oli aikanaan katsoa BoB jakso kerrallaan, mutta se vei mukanaan siinä määrin, että tahkosin koko minisarjan putkeen.

Saman olen huomannut myös ma. Jos sortuu katsomaan yhden jakson niin siinä käy usein samalla lailla kuin kavereiden kanssa yhdelle lähdettäessä.. ;)
 
Vastaus: Band of Brothers - Taistelutoverit

Itse jaksan aina yllättyä siitä, miten hyvä jakso Curahee on. Telkkarista katsomisen jäljiltä jäi sellainen olo, että "se nyt vain on sellaista käynnistelyä", mutta pelkän hahmojen esittelyn sijaan kyseessä on jo toimiva yksittäinen tarina, jota voisi verrata Full Metal Jacketin ensimmäiseen puoliskoon. Edes David Schwimmer ei ärsytä (siis näyttelijänä, se hahmo on täysi mulkku).

BoB:n ainoa huono puoli on, että se nostaa riman niin korkealle. Private Ryan tuntuu sen jälkeen läyhältä, ja jopa monien hehkuttama Windtalkers on sekä epärealistinen että tylsä.

Toisaalta hienointa on se, että vaikka sarja ei suoranaisesti otakaan kantaa sodan oikeutukseen (noin yleisesti), niin yksilötason kerronta tuo sen kaiken mielettömyyden niin tehokkaasti katsojan silmille, että on vaikea olla tuntematta helpotusta siitä, ettei ole joutunut tuollaiseen rääkkiin. Samaan aikaan kuitenkin miehinen sielu kadehtii sitä toveruutta, jollainen voi hitsautua ainoastaan ympäristössä, jossa kaikki ympärillä kaatuu päälle, ja ainoa mihin voi luottaa on oma itse ja kaveri vieressä.

Ja sarjan viimeiset sanat kuuluvat ehdottomasti listalle "asioita jotka saavat raavaan miehen kyyneliin". E-komppanian tärkeimpiin tukipilareihin kuulunut todellinen sankari, majuri Richard Winters, lausuu kuolemattomat sanat:

"I was not a hero. I served in a company of heroes."

(Wintersillä on muuten omat kotisivut, http://www.majordickwinters.com )
 
Vastaus: Band of Brothers - Taistelutoverit

jryi sanoi:
Itse jaksan aina yllättyä siitä, miten hyvä jakso Curahee on.
Niinpä. Harva sarja onnistuu tutustuttamaan hahmot niin huomaamattomasti tai hienovaraisesti kuin Band of Brothers Curahee jaksossa. Oikeastaan kaikki tulevat hieman tutuiksi ja toisessa jaksossa toiminta voi alkaa. Erittäin hyvä jakso, jonka viimeiset puoli tuntia koukuttivat minut aikoinaan.
 
Vastaus: Band of Brothers - Taistelutoverit

Kun en osaa päättää yksittäistä parasta jaksoa, niin päädyin siihen, että kaikki ovat loistavia. Curahee oli kyllä yllättävänkin hyvä jakso. Itsekin odotin, että se on vain perus aloitus jakso, mikä ei ole kovinkaan kiinnostava, mutta olin väärässä..
 
Vastaus: Band of Brothers - Taistelutoverit

Throe sanoi:
Curahee oli kyllä yllättävänkin hyvä jakso. Itsekin odotin, että se on vain perus aloitus jakso, mikä ei ole kovinkaan kiinnostava, mutta olin väärässä..
Ai niin, itse en kuitenkaan valinnut Curaheeta parhaaksi, vaan Why We Fightin, eikä tämä valinta ollut edes kovin vaikea. Jätkät ovat sotineet halki Euroopan ymmärtämättä, että mitähän me täällä vieraalla mantereella tehdään. Ja sitten todellisuus iskee naamalle.

Jos en ihan väärin muista, niin tämä jakso alkaa ja loppuu sillä Beethovenin viulukonsertolla, jonka tahdissa sakemannit työskentelevät. Saksalainen ylpeys verhoaa vaivoin ihmisten tunteman itseinhon ja häpeän, eikä amerikkalaissotilaiden avoin halveksunta helpota oloa. Kuitenkin tämä jakso (kuten koko kolmannen valtakunnan syntyminen) on vain yksi esimerkki siitä, miten kuka tahansa voi olosuhteiden vaikutuksesta syyllistyä hirviömäisiin tekoihin tai ainakin hiljaa hyväksymällä tehdä ne mahdollisiksi. Tuskin Lynndie Englandkaan on paha ihminen, mutta sota kaivaa meistä ne ikävimmät piirteet esiin. Abu Ghraibissa se vain pääsi kärjistymään.

Juu, ja kun tässä nyt päästään taas hehkuttamaan BoBia, niin yksi kohtaus nousee myös aika korkealle omassa asteikossani: saksalaisen komppanian antautuminen, ja komentajan pitämä puhe miehilleen. Militaristinen retoriikka vetoaa aina tunteisiini (juu, olen outo), mutta vain harvoin esitetään niin konkreettisesti, kuinka samanlaista retoriikka on, käytti sitä kuka tahansa. Ylpeys asetovereista, uskollisuus heitä ja rakkaus isänmaata kohtaan. Ne syyt, jotka tuntuivat niin vahvoilta taisteluhaudoissa maatessa menettävätkin merkityksensä, kun huomaa että se kaveri jonka piipunsuuta on katsellut vain muutamaa päivää aikaisemmin on ihan samanlainen kaiffari kuin mitä itse olen. Kieroutuneiden kohtalon oikkujen takia hän ei vain sattunutkaan olemaan koulu- tai työkaveri, vaan vihollinen.

Sota on paskaa.
 
Vastaus: Band of Brothers - Taistelutoverit

Kaikki jaksot ovat hyviä ja mielenkiinnolla odotan jatkoa sarjalle.. ;)
 
Ylös Bottom