Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Battlefield V

Nyt on xboxilla vedetty tuo 10h alustava kokeilu ja tiistaina sit pääalustallani, eli pleikalla pelaamaan.

Ensimmäinen huomio kiinnittyi siihen, että miten paljon paremmin tuo pyöri nyt kuin betalla ja myöskään nettipuolen osalta ei ollut mitään lageja tms laisinkaan.
Bugit oli muutenkin aika minimissä. Kaksi bugia osui kohdalle. Toinen oli ihan yksittäinen juttu, nimittäin yhden talon lamput jäi ilmaan roikkumaan talon sortuessa. Hetken päästä ne oli kadonneet kyllä.
Toinen isompi ongelma on rakentamisen kanssa, eli se jää bugittamaan siten ettei rakennettu juttu ilmesty ruudulle, eikä rakentamisen kuvake edisty. Ruudulle tulee pisteet, joten tietää siitä. Hetken päästä ne siihen yleensä ilmestyy, mutta monessa paikassa tuli kuoltua tuon vuoksi. Pikku juttu korjattavaksi.
Mutta muita bugeja ei osunut silmiin.

Pelillisesti tämä tuntuu edelleen todella hyvältä, kuten beta. Tässä on niin moni asia paremmin kuin BF1:ssä pelimekaniikoiltaan ja etenkin myös ampumisen suhteen.
Joskin ovat ilmeisesti nostaneet juoksunopeutta, koska peli tuntuu nopeutuneen betasta, eikä se välttämättä ole kyllä hyvä juttu. Nimittäin nyt Conquest tuntuu taas munaravilla, mitä se ei betassa ollut. Toisaalta tämän uuden tiimihenkisyyden vuoksi onneksi sentään hyökkäykset tehdään tiiminä, eikä pelissä oikeastaan ole enää yksinäisiä susia.

Ongelma tuo on siinä, että mitään puolustusrakennelmia ei kukaan tee ja jos menet itse tekemään ne, niin sillä välin muut on jo toisella lipulla. Sen jälkeen vihut tulee ja tappaa mut, eikä sinne lipulle pääse ei sitten millään, kun vihut käyttää mun rakentamaa linnoitusta hyväkseen.
Tämä tosin oli betassa havaittavissa ja peli oli ennakkotilaaja betan viimeisenä ja avoimen betan viimeisenä päivänä parhaimmillaan, kun silloin juoksu oli laantunut. Uskoisin et tässäkin ajan kanssa jengi tajuaa miten nää mapit on tehty.
Grand operationissakin tuosta rakentamisesta on merkittävä hyöty puolustaessa ja toisaalta eräs hyökkäys voitettiin käytännössä vain siksi, että rakensin juoksuhaudan mitä pitkin päästiin tarpeeksi lähelle hyökkäystä varten. Mut ei yks supportti kaikkea voi tehdä.

Supportin rooli on mun mielestä aikalailla muuttunut. Peli painottuu aika vähän lippujen välille, joten ammuksia on saatavilla kokoajan. Supportin olisikin hyvä rakennella, tai jos käyttö supportin toista hahmoluokkaa, antaa tulitukea, sillä se saa viholliset spottaantumaan.
Olin muutamassa erässä kärkikahinoissa aika pienillä tapoilla/lippujen vastauksilla, mutta olin kokoajan kauempana ja tultiin jokaista vihollista päin ja sain spottauksia todella paljon.
Tuntuu myös ettei kukaan tajua rakentaa lipuille ammus/medic pisteitä, joka helpottaisi huomattavasti. Aina minä jouduin ne tekemään.

En tiedä onko porukka edes tajunnut et jokaisen luokan alla on eri rooleja joilla saa vaikutettua omaan pelityyliinsä eri varusteita jne.

Lentokoneeseen en ole kuollut betassa, enkä koko versiossa kertaakaan, en oikein tiedä mitä lentokoneilla voi enää tehdä? Tankkeihin betassa en kuollut ollenkaan, mutta nyt ihan sopivassa suhteessa vihdoin.
Täytyy myös sanoa, etten ole kuollut snipuun betassa/koko versiossa kuin ehkä 1/15 kuolemista. Ei ärsytä sniput yhtään, korkeintaan saavat damagea. Todella hyvin balanssissa aukeissa kartoissakin. Ja snipulla joutuu opettelee ampumaan, eli jos kuolet ni tiet et toinen osasi hommansa.

Muutenkin jengi valitellut TTK:sta ja sehän on pienempi kuin BF1:ssä ja mun mielestä ainakin nyt hyvässä balanssissa. Ei mikään hc simu mis kuolee yhdestä, mutta ei tarvi lippaallista tyhjentää. Näin sen kuuluukin olla.

Sit jos mietitään mappeja, niin monet niistä tuntuu valittavan. Yksi mappi on niin iso ettei vihuja näe ja osa haas niin pieniä ettei ole järkeä ja osa kuulema snipu mappeja.
En vaan ymmärrä.
Jo trailerissa kerrottiin esim sen hamada (tms??) mapin olevan tankkien taistelulenttää. Tottakai se on iso, kun kuuluu liikkua ajoneuvoilla. Koko mapin pointti. Jalkaväkenäkin pärjää oikein hyvin.
Samoin lentokonehangaari mappi on oikeinkin hyvä ja siellä pystyy myös tekemään juoksuhautoja.

Twisted metal on monen mielestä se paras mappi ja itsekin siitä pidän, mutta ei se mitenkään maagisesti parempi ole kuin muut. Ehkä yksi niistä parhaista eurooppalaisen sodan fiiliksen tuovista mapeista. Toisin kuin Afrikka/Norja.

Sit se toinen missä on ympärillä isot pellot ja keskellä se kylä kirkon kera. Ehkä oma lempimappi.
Pelloilla pääsee tankit. Toisaalta sinne saa juoksuhautoja tehtyä. Sit ympärillä pääsee suojissa jalkaväki ja keskellä kulminoituu action.

Narvikia haukutaan pieneksi codi mapiksi. Mun mielestä siinä on hyvin selvät vasen/oikea linjat missä edetään, mutta ei se liian pieni mun mielestä oo. Betassa se oli vähän meh, mutta oon kyllä tykännyt siitä nyt aika paljonkin.

Sit Norjan vuoriston huipulla oleva kartta on varmaan ”pienin” mitä jokainen haukkuu surkeammaksi. Mä taas tykkään noiden kahden metsäisen maastoon sijoittuvan mapin lisäksi tästä todella paljon. Joo on pienet kaistaleet missä mennä, mutta monessa kerroksessa pääsee etenemään ja koukkaamaan taakseni jne. toiminut ainakin mulla oikein hyvin.

Sit Rotterdam on Amiens paranneltuna moninverroin ja itse tykkään tästä (kuten amiensista) todella paljon myös. Korkeuserot tekee tästä upean ja kun osut servulle missä rakennelmia hyödynnetään, eikä vain juosta niin tämä toimii!

Se toinen on sit Rotterdamin esikaupunkialuetta kai? Se ottaa mallia siitä venäjän (tsaritsyn??) mapista missä on kirkko keskellä isossa roolissa. Todella hyvä mappi tämäkin.

Näissähän on selkeä kaava. Aina samasta alueesta kaksi mappia jotka liittyy toisiinsa, siitä saadaan Grand operation aikaan.
Lisäksi on selkeä kaava minkö mukaan mapit tehdään. On ajoneuvo, lentokone, jalkaväkipainotteisia kokonaiset kartat, tai sitten missä yhdistellään kaikkia ja niissä kartoissa on jokaiselle tavalle pelata omat alueet.
Tähän asti jokainen mappi tuntuu olevan hyvin balanssissa pelaat mitä roolia vain, eikä sniput, tankit tms ole missään ylivertaisia. Se taas aiheuttaa sen, että käytännössä jokaista roolia on pelissä jatkuvasti, eikä kaikki kämpi basessa kuten Bf1:ssä.

Muutoinkin tiimipelaaminen on paljon parempaa. Squadin spawnaus systeemin vuoksi ei kukaan painele yksin, kun kaikki spawnii tiimikaveriin. Myös kun ei tiimin sisällä tarvita mediciä, niin jengi revaa kiitettävän hyvin (poikkeus mulkkuja toki löytyy).
Tämän vuoksi random servulla saat hyvät pelit aikaan yksin, kun kaikki seuraa toisiaan jokatapauksessa.

Oikeastaan se mitä toivon on se, että porukka tajuaisi miten EA on tehnyt mapit uuden rakennusominaisuuden ympärille. Niiden käytöstä on iso hyöty ja käyttämättömyydestä iso haitta. Betassa se jo pariin kertaan näkyi ja toivon pelaajien tajuavan sen nyttenkin. Myös sen, miten hyviä aseita supportilla on, loputtomat panokset, mahdollisuus tuhota tankkeja ja vieläpä rakentamaan esteitä mitä muut ei voi. Ja myös soittamaan vihuja. Support on luokkana todella kova nyt ja useimmat ei tajua sitä käyttää.

Sit nää kustomoinnit. Betassa pääsin valikoihin sisään ja en jaksa niistä valittaa. Huonot ne oli ja varmaan on vieläkin parannusten jälkeenkin, mutta nyt kun osaan niitä käyttää, ei ne mitenkään ärsytä missään välissä.
Alkuun en ollu innostunut kustomoinneista yhtään, enkä muutenkaan koko tuosta touhusta.

Mutta betan lopussa pääsin niiden makuun ja nyt odotan innolla pleikka versiota, jotta pääsen suorittamaan assigmentteja. Niihin jäi ihan koukkuun ja niistä saatavilla rahoilla oli loppupeleissä kiva availla uusia juttuja aseisiin jne. Samoin kaikki vaatteet jne näyttää olevan sellaisia, ettei vaikuta övereitä, vaan saksalaisten vaatteet näyttää aina saksalaisilta jne. Tämän ansiosta pelissä on yksin pelatessakin kokoajan jotain tavoiteltavaa ihan selkeäst.
Lisäksi yksittäisen aseen parannus toimi jo betassa hienosti, sillä kun alussa umpisurkea ase tulee tutuksi, siitä alkaa pitämään ja kun vielä saat kehitettyä sen paremmaksi, alkaa olemaankin iso kynnys vaihtaa asetta. Siitä tulee rakas.
Jotenkin hienoa minkälainen side mulle on tullut jo support luokkaan ja Ke7:aan. Paremmat aseet saa jäädä kun tykkään tuosta AA tähtäimellä niin jumalattoman paljon.

Bf1:stä pidin, vaikka samalla lukemattoman moni asia ärsytti. Enkä todellakaan yksin jaksanut pelata yhtään.,
Odotukset ei olleet kovat, kunnes alkoi tietoja muutoksista vuotamaan. Betan teknisten ongelmien taakse kun meni ja etenkin sen taakse et jengi oli vain kokeilemassa ja tutustumassa juttuihin ja näki mitä kaikkea siellä oikeasti olisi hyvällä porukalla mahdollista tehdä, niin beta tuntui hyvältä. Ja tosiaan sen ekan ennakkotilaajabetan viimeisenä päivänä oli ehkäpä mun Bf historian parhaat pelit koskaan.
Nyt varsinkin Boxilla missä on vain 10h kokeilu kaikilla, huomaa tuon saman, että alkuun kaikki vain säntäili ja taas tutustui peliin bf1 pelityylillä. Vasta nyt ovat alkaneet pelaamaan Bf V tyylillä ja pelit alkoi olemaan selvästi parempia. Joten eiköhän näin käy koko versiossakin.

Kaiken kaikkiaan betan jälkeen odotukset nousi suht isoksi, mutta siitäkin huolimatta tämä yllätti positiivisesti ja alkaa itsellä lähentelemään yhtä vuoden kovimmista teoksista. Tykkään todella lujaa. Etenkin kun mulle on tyypillistä peleihin kyllästyminen muutamassa kuukaudessa, kun sisältö pysyy samana. Tässä voi rauhassa opetella tuohon pisteeseen saakka nämä muutamat mapit ja niiden rakentelun tuomat mahdollisuudet jne. Sit tuleekin jo uutta sisältöä.
Monet ei tästä julkaisutyypistä pidä, mutta ainakin mulla tuo pitää pelin peluussa niin kauan kun sisältöä ripotellaan pikkuhiljaa, toisin kuin muut pelit jotka on parissa viikossa nähty lopullisesti.

Hc peliä haluavat voivat sellaisia pelata ja itsekin tietyssä tilanteessa. COD pelaajat voi pelata sitä jos haluaa. BF4 ylistäjälle lienee löytyvän sieltäkin seuraa. Mutta mulle tämä on ihan ehtaa bäfää bäfänä ja nautin siitä sellaisena kevyenä viihteenä millaiseksi se on tehtykin. Ei voi kuin suositella.
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aikaa ostin Codisarjan pelin kuukausi sitten. Ja siitä asti Black ops 4:sta tullut jo ekalle prestigelle tahkottua ja onkin ollut erittäin viihdyttävä peli. Mutta... 10 h Ea access kokeilusta varmaan kaksi tuntia käyttänyt ja taitaa mennä Codi tauolle. Todella hyväntuntuista sotimista. Karttojen koko, tiimipelaamisen tarpeellisuus ja taisteluiden massiivisuus tekee vaikutuksen.Tätä on saatava lisää . Etenkin kun kk on tullut pelattua refleksihippaa 6vs6 hiton pienissä kartoissa jossa tuntuu että ainut mitä kytätään on k/d ratio. Boksilla pelailen JStashFIN, tiimipelaaja ennen kaikkea. Mikkiä ei valitettavasti tällä hetkellä löydy.
 
Aloitin sittenkin tuon 10h kokeilujakson näin ennen julkaisua. Maistuu kyllä hyvin. Betasta menty todella paljon eteenpäin, ja pelaajien toiveita kuunneltu.

Kai oma edistyminen säilyy kun tämä trial loppuu?
 
En ihmettele yhtään vaikka ihmiset ei (vielä) rakentele/minecraftaile lipuilla. Ensinnäkin se on aivan uusi mekaniikka Battlefieldissä, toiseksi peli ei ilmeisesti hirveen hyvin kerro rakennusmahdollisuudesta jos et pistä asetta piiloon ja ota kenttälapiota käyttöön ja kolmanneksi se on puolustava taktiikka. Harvoin jengi jää puolustamaan lippuja kun hyökkäämisestä saa niin paljon enemmän personal scorea.

Minecraftailulla on myös huonot puolensa. Rakennat Kiinan muurin lipun ympärille, bam line of sight muuttui 50 metristä viiteen. Tai jäät yksin lipulle rakentamaan ja sut vyörytetään ja oot just rakentanu vihulle linnoituksen.

Ja minä tykkään puolustaa. Rumemmin sanottuna kämpätä. Miksi juosta lippurallia kun voi vain katsoa lähimmän vihun lipun suuntaan ja pistää ilmastointireikiä sieltä ravaaviin pisteautomaatteihin? "Aggressiivinen" puolustaminen eli vihun spawnin viereisen lipun pitäminen on yleensä sekä tapahtumarikasta ja pelin voiton kannalta arvokasta jos kykenet sitomaan tarpeeksi vihollisia alueelle. Toki vaatii 1-2 ryhmänjäsentä samalle aaltopituudelle että ko. taktiikkaa voi toteuttaa tehokkaasti.

Innolla torstaita odotellessa. Pelataan Sorrowin kanssa pleikkarilla, lisätkää jos uskallatte!
 
En ihmettele yhtään vaikka ihmiset ei (vielä) rakentele/minecraftaile lipuilla. Ensinnäkin se on aivan uusi mekaniikka Battlefieldissä, toiseksi peli ei ilmeisesti hirveen hyvin kerro rakennusmahdollisuudesta jos et pistä asetta piiloon ja ota kenttälapiota käyttöön ja kolmanneksi se on puolustava taktiikka. Harvoin jengi jää puolustamaan lippuja kun hyökkäämisestä saa niin paljon enemmän personal scorea.

Minecraftailulla on myös huonot puolensa. Rakennat Kiinan muurin lipun ympärille, bam line of sight muuttui 50 metristä viiteen. Tai jäät yksin lipulle rakentamaan ja sut vyörytetään ja oot just rakentanu vihulle linnoituksen.

Ja minä tykkään puolustaa. Rumemmin sanottuna kämpätä. Miksi juosta lippurallia kun voi vain katsoa lähimmän vihun lipun suuntaan ja pistää ilmastointireikiä sieltä ravaaviin pisteautomaatteihin? "Aggressiivinen" puolustaminen eli vihun spawnin viereisen lipun pitäminen on yleensä sekä tapahtumarikasta ja pelin voiton kannalta arvokasta jos kykenet sitomaan tarpeeksi vihollisia alueelle. Toki vaatii 1-2 ryhmänjäsentä samalle aaltopituudelle että ko. taktiikkaa voi toteuttaa tehokkaasti.

Innolla torstaita odotellessa. Pelataan Sorrowin kanssa pleikkarilla, lisätkää jos uskallatte!
Juuri näin ja samasta kirjoittelin omassa pitkässä viestissäni.
Betassa sen huomasi aina viimeisinä päivinä et meno rauhottuu ja porukka oppi rakentamaan ja myös puolustamaan.

Erityisesti Rotterdamin mappi on sellainen, että se on suunniteltu rakentamisen ympärille ja suosittelen kaikkia ottamaan huomioon tämä asia. Ylipäätään kun tuodaan uusi ominaisuus, niin pelinkehittäjät tekee kartat sen ominaisuuden ympärille. Joten siksi niitä olisi syytä käyttää.

Kävi eilenkin useaan kertaan juuri se, että rakensin vihuille linnoituksen minne ei välttämättä päästy takaisin kertaakaan, kun vihu osasi puolustaa.
 
Tää on erittäin hyvä bäfä. Maistuu paremmin kuin edellinen!
Mites kun on dolby atmos luurit xboxilla, niin käyttääkö optiona: 3d headphonesia vai headphonesia (ja surroundia)?
 
Toivottavasti kehittäjät kuuntelevat peliyhteisön palautetta ja laskevat tuota Movement speediä normaalimmalle tasolle. Nythän se on yliluonnolisen nopeaa.
 
Toivottavasti kehittäjät kuuntelevat peliyhteisön palautetta ja laskevat tuota Movement speediä normaalimmalle tasolle. Nythän se on yliluonnolisen nopeaa.
Ilmeisesti se nostettiin betan jälkeen juuri palautteen vuoksi. Betassa oli just sopiva, mut suurinosa tuntui valittavan miten hidasta se oli.
 
Toivottavasti kehittäjät kuuntelevat peliyhteisön palautetta ja laskevat tuota Movement speediä normaalimmalle tasolle. Nythän se on yliluonnolisen nopeaa.
Ymmärsin että tuo alien tyylinen nopeus johtuu väärästä fov:sta. Ehkä oli sitten väärässä. Loputon sprintti on vähän liikaa
 
Kyllä tuo Movement speed on ihan deal breaker tässä pelissä. Yksi suurimmista tekijöistä siihen mikä erottaa pelin kuin pelin. CoD tunnetaan nopeasta liikkeestä, Siege hitaasta, ja bäfä on yleensä ollut siltä väliltä. Noh, ostoon menee joka tapauksessa kun ei tuossa Multiplayer FPS puolella paljoa valinnanvaraakaan ole tällä hetkellä.
 
Hyvä kattaus Omenanraadolta, kiitokset tästä. Nyt vain keljuttaa odotella sitä viikkoa tässä vai pystyiskö VPD tilauksen perumaan ja laittamaan deluxen storesta joka olisikin jo heti torstaina pelattavana... tämmöstä se on joskus kun jotain peliä odottelee niin pirusti :)
 
Hyvä kattaus Omenanraadolta, kiitokset tästä. Nyt vain keljuttaa odotella sitä viikkoa tässä vai pystyiskö VPD tilauksen perumaan ja laittamaan deluxen storesta joka olisikin jo heti torstaina pelattavana... tämmöstä se on joskus kun jotain peliä odottelee niin pirusti :)
Pystyyhän ne perumaan helpostikin vielä. Ja peli on jo ladattu pleikalle. :)
Ja älä ajattele torstaita. Sillä pelihän on pelattavissa heti klo 00, eli periaatteessa ”keskiviikkona”, koska vuorokausihan ei vaihdu ennen kuin menee nukkumaan. :D toisinsanoen itse pelaan jo ”huomenna”, en torstaina. :D
 
On tullut unlockattua kaikkea kampetta sotilaille ja aseisiin tuossa EA Access testiversiossa, toivottavasti ne on vielä tallessa kun peli julkaistaan. Mulla on kyllä vielä aikaa jäljellä siitä 10 tunnista mitä sitä saa testata, kumoutuukohan se kun julkkari koittaa vai joutuukohan sen kokeilun kuluttamaan ensin loppuun?
 
On tullut unlockattua kaikkea kampetta sotilaille ja aseisiin tuossa EA Access testiversiossa, toivottavasti ne on vielä tallessa kun peli julkaistaan. Mulla on kyllä vielä aikaa jäljellä siitä 10 tunnista mitä sitä saa testata, kumoutuukohan se kun julkkari koittaa vai joutuukohan sen kokeilun kuluttamaan ensin loppuun?
Eiköhän nuo pysy tallessa. Ainakin luulisin näin.
Jos oikein muistan, PC-versiossa kun avasin tuon 10h- kokeilun, tuli alussa teksti jotta pelissä edistyminen tallentuu.
 
Ylös Bottom