Battlefield V - Taistelutyyleistä toimivin

Gunslinger

Active Member
.
Se tuosta unohtui, että käytännössä siis medic/support/snipu ei saisi tapoista samaa pistemäärää kuin assault ja esim lippujen alueella olemisesta snipu ei saisi samaa pistemäärää, vaan sen kompensoi sit spottaus jne.

Eli assault ja medic saisi ne kovimmat pisteet siellä actionin keskellä ja support tulituesta ja sniput spottauksesta jne.

Assault saa sit ne tappojen, tankkien tuhoamiset jne pisteet.
Ja kun scoreboardilla olisi nimenomaan ne hahmopisteet ja sua verrataan muihin mediceihin tai supporttina supporteihin jne ja niille olisi omat statsit siellä roundin lopussa.

Ja juu, lippujen välillä tappaminen on tärkeää, mutta kun tällä hetkellä esim frontlinesissa on kahdenlaisia pelaajia.
Sniput jotka on lipun takana ja kaikki muut jotka on lipun edessä. Lipulla ei ole kukaan. Tärkeämpää olisi saada porukka pelaamaan objektia ja omaa rooliaan, kuin se että jokainen kuvittelee nyt tekevänsä tärkeää työtä yksin, kun samoin ajattelee kaikki muutkin.

Ja lisäyksenä vielä se, että joka luokalle kiintiöt joka mappiin, samoin aseille. Selbstlader, ag m42 jne samaan kiintiöön snipujen kanssa jne.
Parhaimmillaan hamadan frontlinesissa on ollut 16 pelaajan tiimissä 10 snipua, 4 assault ”snipua” ja kaks Mg 42 supporttia.
Jokainen ollut siellä takalinjalla, eikä kukaan lähelläkään lippua.

Juu, jokainen tekee omasta mielestään tärkeää työtä ja estää porukkaa hyökkäämästä lipulle. Mutta kd scoreboardilta pois ja roolipisteet tärkeimmäksi pisteytykseksi ja pisteitä objektista, niin porukka olis edes kämppimässä lipulla tappamassa sinne lippujen väliin porukkaa.

Esim just frontlinesissa ”lippujen välillä tappaminen” on aina suoritettavissa objektia tekemällä joka mapissa. Mutta ei. Kukaan ei sinne tule. Kukaan ei rakenna suojia missä puolustaa.
Huomaa heti kun vedetään omalla squadilla 3-4 pelaajan voimin. Voitetaan pelit 90% todennäköisemmin, ollaan aina kaikki neljä top 6:ssa ja paras squadi. Tapoissa ja kd:ssa ollaan lähempänä kärkeä kuin häntäpäätä, vaikka tehdään objektia toisin kuin ne 12 muuta tiimiläistä siellä jossain kaukaisuudessa.
Sit ku esim eilen päätin et nostan snipun leveliä ja päätin jo heti alkuun etten minäkään sillä nyt lähde rynnimään kun en osaa snipuja käyttää ja kaverit opetteli myös uusia juttuja. Lipuille ei menny kukaan ja 1-3 vastapuolen pelaajaa riitti saamaan aina liput. Sit vaihdettiin aseet tutumpiin ja mentiin lipuille ni pelkkä yksi squadi aiheutti sen et taas edettiin pommeille.
Pommeilla sama juttu. 2-3 kertaa hakattiin päätä seinään ja kaikki oli rivissä kaukana. Lopulta mä vaihdoin medicin ja savuilla lipuille thompsonilla suojaamaan kun squadi kaveri asetti pommit. Voitettiin peli puhtaasti, vaikka alussa oltiin ihan meidän päässä vain siksi että 12 muuta pelaajaa halusi tehdä tärkeää työtä lippujen välillä.

Paperilla tärkeää työtä, bäfän kaltaisessa pelissä se ei vain toimi. Ja se ei toimi koska scoreboardin tärkein arvo on kaikille KD.
Ihan hyviä parannusehdotuksia. Tosin en usko että ihmisten pelittyyliä saadaan silti hirveesti muutettua, tai joutuu vetää pisteytyksen todella radikaaliksi ja sitten siinä onkin jo porsaanreikiä joita varmasti käytetään.

Esim. Hamada juuri hauska mappi konkassa, yhdet kerää tappoja, toiset pisteitä ja jotkut sit voittoja joukkueelle.
 
Viimeksi muokattu:
Karu fakta vaan on se, että aina fps peleissä suurin osa pelaajista kyttää sitä K/D:ta ja tulevat niin myös tekemään, paitsi ne kaikkein kasuaaleimmat pelaajat, jotka ovat loppupeleissä aika harvassa.

Mun mielestä bäfässä on aina ollut helppo olla positiivisen K/D:n omaava pelaaja, vaikka pelaisi koko ajan objektiivia, kunhan vain hieman peliälyä ja havainnointikykyä löytyy.

Fiksut reitinvalinnat, flänkit vihun selkään, lataaminen oikeaan aikaan, perääntyminen, savut ym. isoja elementtejä, kun puhutaan hyvän tapposaaliin saavuttamisesta ja samalla myös merkittävä tekijä ottelun voittamiselle, kuten XYU ilmaisikin.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että liikaa porukka peleissä keskittyy vaan tuohon "etäältä objektiivin pelaamiseen" ja siihen olisi hienoa saada jonkinlaista kannustinta, että porukka enemmän yrittäisi vallata/puolustaa objektiivia.

Ehkäpä tuplapistemäärät objetiivialueella suoritetuista toimista tai jotain. Ehkä sitten kaikki pelais objetiviilla niin oisko sekään hyvä?

Mene ja tiedä.
 

Omenanraato

Well-Known Member
.


Ihan hyviä parannusehdotuksia. Tosin en usko että ihmisten pelittyyliä saadaan silti hirveesti muutettua, tai joutuu vetää pisteytyksen todella radikaaliksi ja sitten siinä onkin jo porsaanreikiä joita varmasti käytetään.

Esim. Hamada juuri hauska mappi konkassa, yhdet kerää tappoja, toiset pisteitä ja jotkut sit voittoja joukkueelle.
Karu fakta vaan on se, että aina fps peleissä suurin osa pelaajista kyttää sitä K/D:ta ja tulevat niin myös tekemään, paitsi ne kaikkein kasuaaleimmat pelaajat, jotka ovat loppupeleissä aika harvassa.

Mun mielestä bäfässä on aina ollut helppo olla positiivisen K/D:n omaava pelaaja, vaikka pelaisi koko ajan objektiivia, kunhan vain hieman peliälyä ja havainnointikykyä löytyy.

Fiksut reitinvalinnat, flänkit vihun selkään, lataaminen oikeaan aikaan, perääntyminen, savut ym. isoja elementtejä, kun puhutaan hyvän tapposaaliin saavuttamisesta ja samalla myös merkittävä tekijä ottelun voittamiselle, kuten XYU ilmaisikin.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että liikaa porukka peleissä keskittyy vaan tuohon "etäältä objektiivin pelaamiseen" ja siihen olisi hienoa saada jonkinlaista kannustinta, että porukka enemmän yrittäisi vallata/puolustaa objektiivia.

Ehkäpä tuplapistemäärät objetiivialueella suoritetuista toimista tai jotain. Ehkä sitten kaikki pelais objetiviilla niin oisko sekään hyvä?

Mene ja tiedä.
Juu kyllä ihmiset sitä aina tuijottaa ja tulee tuijottamaan. Pelissä myös tosiaan pystyy joka roolilla ajattelemaan omaa KD:ta, tehdä objektia ja ajatella voittoa jne.
Mutta 64 pelaajan joukossa niitä on yleensä yksi squadillinen. Pienemmissä pelimuodoissa kuten frontlines, niin yleensä max 2 pelaajaa.

Sen vuoksi pitäisi jotain porkkanaa löytää ja tuossa oli omaa ehdotelmaa.
Etenkin savujen käyttöön. Iso osa tappioon kääntyvistä hyökkäyksistä olisi ollut voitettavissa savuilla ja usein joutuu omalla squadilla vaihtamaan mediciksi jotta se onnistuu.

Ei sekään toki optimi tilanne ole, että kukaan ei ole muualla kuin lipulla, mut jos jompikumpi ääripää täytyisi ottaa niin ennemmin se.
 

XYU

Active Member
Aika hyvin saa jo nyt bonusta objectivella tehdyistä tapoista. Esim. Conquest Aerodromessa MVP on helpoin saada makaamalla C-lipulla. Sitä harrastin kulta-aseen saamiseksi alle puoli mappia ja lopun aikaa peeloilin. MVP napsahti kevyesti. Edelleen, kaikkea pisteytystä voidaan käyttää hyödyksi epätarkoituksenmukaisesti. Tossa mapissa C-lipulla kämppiminen kannattaa, vaikka muut liput olisivat vihulla. Parhaat pisteet ja KD tulee "pelaamalla objectivea". Tappiohan siitä joukkueelle tulee, mutta pisteet palkitsevat ja MVP.

Joskus ollut mappeja, joissa tietää että oman squadin panos ratkaisi voiton. Ja sitten ollaan jossakin pistetaulukon puolivälissä...

Joukkuepeli tämä lähtökohtaisesti on. Kuten vaikkapa pallopelit. Joukkueen tulos ratkaisee, ei yksittäisen pelaajan statsit.
 

XYU

Active Member
Ja tavallaan tuohon joukkuepeliin kietoutuu se hienoin asia bäfässä: koskaan ei ole kahta samanlaista taistelua. Perhosvaikutuksen tavoin, se pelin huonoin pelaaja voi ratkaista mapin voiton mitättömän tuntuisella revivauksella. Yksi asia johtaa toiseen ja kolmanteen. Lukematon määrä valintoja, tekoja ja seurauksia. Siinä tämän pelin hienous.
 

Gunslinger

Active Member
Ja tavallaan tuohon joukkuepeliin kietoutuu se hienoin asia bäfässä: koskaan ei ole kahta samanlaista taistelua. Perhosvaikutuksen tavoin, se pelin huonoin pelaaja voi ratkaista mapin voiton mitättömän tuntuisella revivauksella. Yksi asia johtaa toiseen ja kolmanteen. Lukematon määrä valintoja, tekoja ja seurauksia. Siinä tämän pelin hienous.

Juu, ittellä toimii yleensä konkassa, Hamadassa, Briteillä parhaiten koukkaukset ja sissi-iskut linjan taakse, vielä jos oman squadin kaverit hereillä ja spawnii perässä mukaan lipunvaltauksiin, niin voi olla voiton kannalta merkittävässä roolissa ja on hauskaa, vaikka oliskin pisteissä ja K/D osalta keskikastia. Sitten jos maximoi pisteitä ja K/D:tä niin joutuu ramppaa 2-3 lipun välillä munaravia. Kuitenkin omaa pelityyliä joutuu muuttaa oman squadin ja joukkueen mukaan.

Lipun puolustamaan jääminen tuntuu tällähetkellä turhalle konkassa. Puolustamaan ehtii kuitenkin yleensä valtauksen ollessa jo käynnissä tai sattumalta on sopivasti paikalla.
 
  • Like
Reactions: XYU

Eliminaattori

Kielinatsimode
Ylläpitäjä
Mä en ainakaan välitä tipan vertaa mistään pisteistä, voitto on se ainoa tavoite. Kuten tosielämän NHL-kaukaloissakin Jonathan Toews joskus totesi haastattelussa, tehtyään maalin ottelussa: "My goal? There is only one goal". Toki tulee aina katsottua kierroksen päätteeksi, miten tuli sijoituttua joukkueen sisällä ja tappojen/kuolemien suhde. Kierroksen loputtua eniten kuitenkin merkitsee, asteleeko oma squad ruutuun kierroksen parhaana. Silloin tietää onnistuneensa ja henkilökohtaiset statsit jäävät täysin tämän varjoon. Joukkueen voitto on vielä sitäkin tärkeämpi.

Savuja on tullut käytettyä nyt paljon enemmän, etenkin avoimissa kartoissa. Taktinen pelaaminen maistuu paremmalta kuin jatkuva päätön rynniminen etulinjaan ja snaipperit saavat olla siellä missä ovat, kun eivät näe kohteita savulta. Jalkaväkimiinojen tehoa haluaisin nostettavan, koska nyt niitä tarvitaan kaksi varman tapon saamiseksi, ellei vastustaja ole jo valmiiksi loukkaantunut ja voi silloin kaatua jo yhden voimasta.

Se on tullut huomattua, että puolustustehtävissä joukkue on usein aivan hujan hajan ja heräävät vasta sitten puolustamaan, kun viimeinen kohde on jäljellä. Syykin on selvä - hyökkääjä ei hyödy mitään, vaikka esim. 3/4 kohteista tuhottaisiin ja "no bonus" on tuttu teksti ruudussa. Viimeisen puolustettavan kohteen ollessa jäljellä meno on ehdottomasti parhaimmillaan. Porukkaa on enemmän puolustettavan kohteen lähellä ja vihollista pääsee haastamaan jatkuvasti.

Grand operations on ollut se eniten pelattu pelimuoto ja conquestille on jäänyt vain muutama jämäprosentti. Pitäisi ehkä tutustua myös muihin pelimuotoihin. 32vs32 tuntuu silti parhaalta, koska siinä on eniten lahdattavaa :).

Edit: Oli näköjään jäänyt lainausmerkkien siteerauksesta one-sana pois.
 
Viimeksi muokattu:

nevari87

New Member
En tiedä oliko mistä kyse, mutta eilen frontlinessa oli saman tyyppistä ongelmaa, vaikea voittaa, kun yks squadillinen jätkiä jättää koko hemmetin erän aikana syntymättä kertaakaan. Hieman sieppaa tollasessa pelimuodossa, missä väkeä on vähemmän ja yksittäisen pelaajan merkitys kasvaa. Aikaisemmissa osissa toi idlausaika tais olla jotain 5-10 minuuttia tai olikohan sitäkään?

Ohessa muutama klippi viikonlopulta. Videon lopussa on kuva scoreboardista, jossa omalla puolella neljäntenä oleva pelaaja on leaderboardsien kärki voitoissa yli 16 kd:lla. Vastapuolen kahdella viimeisellä pelaajalla on peliaika pelissä battlefieldtrackerin mukaan 145h (30 tappoa) ja 54h (1 tappoa). Satuin pari päivää myöhemmin samalla servulle vastapuolelle näiden veijareiden kanssa ja ihmettelin muutaman pelin jälkeen, kun samat pelaajat ei liiku spawnista mihinkään :) Noh jatkossa voi vaihtaa serveriä suoraan.
 

Ohessa muutama klippi viikonlopulta. Videon lopussa on kuva scoreboardista, jossa omalla puolella neljäntenä oleva pelaaja on leaderboardsien kärki voitoissa yli 16 kd:lla. Vastapuolen kahdella viimeisellä pelaajalla on peliaika pelissä battlefieldtrackerin mukaan 145h (30 tappoa) ja 54h (1 tappoa). Satuin pari päivää myöhemmin samalla servulle vastapuolelle näiden veijareiden kanssa ja ihmettelin muutaman pelin jälkeen, kun samat pelaajat ei liiku spawnista mihinkään :) Noh jatkossa voi vaihtaa serveriä suoraan.
Ymmärsinkö oikein eli boostaako porukka omia tilastojaan tuommoisella menetelmällä?

Eihän tossa jumalauta ole mitään järkeä, jos on näin :D
 

fcnurmes

Member

Ohessa muutama klippi viikonlopulta. Videon lopussa on kuva scoreboardista, jossa omalla puolella neljäntenä oleva pelaaja on leaderboardsien kärki voitoissa yli 16 kd:lla. Vastapuolen kahdella viimeisellä pelaajalla on peliaika pelissä battlefieldtrackerin mukaan 145h (30 tappoa) ja 54h (1 tappoa). Satuin pari päivää myöhemmin samalla servulle vastapuolelle näiden veijareiden kanssa ja ihmettelin muutaman pelin jälkeen, kun samat pelaajat ei liiku spawnista mihinkään :) Noh jatkossa voi vaihtaa serveriä suoraan.
Valehteleeko mulla silmät, mutta tuleeko tuossa videolla äänet ja ammukset eri aikaan? Vai onko tuo Bäfä tuollaista nykyään?
 

Uuha

Member
Sain selaimen näyttämään muutakin nollaamalla suotimet. Nyt löytyy muutakin kuin breakthroughta. Eli vaikka olisi pitänyt näkyä palvelimia suodatinasetusten puolesta, niin ei näkynyt mitään. Vaikka olisi laittanut näyttämään aivan kaiken. Eli tämän voi korjata helposti nollaamalla hakuehdot ja laittamalla ne uusiksi.

Jos päiväkäskyt eivät näy oikeassa yläkulmassa, älä mene valikon kohtaan Social. Muuten tulee tyhjä ruutu, pelinäkymä taustalla, valikkoa ei näy. Pelin logiikka ja äänikeskustelu ym. pyörivät taustalla, muttei pääse takaisin päävalikkoon tai jatkamaan peliä. Ei auta kuin sulkea peli.
 

Uuha

Member
Miksi mulla ei ole mitään assignmentteja valittavissa päävalikossa (tai missään)?

Vain nuo 4 Basic Training -assignmenttia + 10 Deluxe editionin takia. Päävalikon kohdassa ei ole mitään muita!

https://battlefield.fandom.com/wiki/Battlefield_V_Assignments

Mistä nuo Special Assignmentit löytää? Aseilla ja luokilla pitäisi olla. Tuolla paikassa, missä niiden pitäisi olla, ei ole koskaan mitään muita ollutkaan kuin nuo neljä aloitus-assignmenttia ja nuo 10 Deluxe-version lisäkohtaa.
 

Larzi

Member
Miksi mulla ei ole mitään assignmentteja valittavissa päävalikossa (tai missään)?

Vain nuo 4 Basic Training -assignmenttia + 10 Deluxe editionin takia. Päävalikon kohdassa ei ole mitään muita!

https://battlefield.fandom.com/wiki/Battlefield_V_Assignments

Mistä nuo Special Assignmentit löytää? Aseilla ja luokilla pitäisi olla. Tuolla paikassa, missä niiden pitäisi olla, ei ole koskaan mitään muita ollutkaan kuin nuo neljä aloitus-assignmenttia ja nuo 10 Deluxe-version lisäkohtaa.
Proficiency assigmentit aukeaa, kun saat aseen levelille 5. Mastery assigmentit aukeaa aseen levelillä 10.

Luokkakohtaiset proficiency assigmentit aukeaa, kun saat classin levelille 10 ja masteryt levelillä 20.
 
Viimeksi muokattu:

Omenanraato

Well-Known Member
Sain selaimen näyttämään muutakin nollaamalla suotimet. Nyt löytyy muutakin kuin breakthroughta. Eli vaikka olisi pitänyt näkyä palvelimia suodatinasetusten puolesta, niin ei näkynyt mitään. Vaikka olisi laittanut näyttämään aivan kaiken. Eli tämän voi korjata helposti nollaamalla hakuehdot ja laittamalla ne uusiksi.

Jos päiväkäskyt eivät näy oikeassa yläkulmassa, älä mene valikon kohtaan Social. Muuten tulee tyhjä ruutu, pelinäkymä taustalla, valikkoa ei näy. Pelin logiikka ja äänikeskustelu ym. pyörivät taustalla, muttei pääse takaisin päävalikkoon tai jatkamaan peliä. Ei auta kuin sulkea peli.
Etkä ikinä ole millään nimihaulla etsinyt? Se kun jää sinne myös kummittelemaan, eikä näy jos et erikseen klikkaa sitä hakukenttää.
 

nevari87

New Member
Valehteleeko mulla silmät, mutta tuleeko tuossa videolla äänet ja ammukset eri aikaan? Vai onko tuo Bäfä tuollaista nykyään?
Joo näyttää olevan noin erityisesti ekassa klipissä. Nuo videot on otettu ps4:n omalla tallennuksella, eli joko on kiinni siitä tai youtubesta
 

Eliminaattori

Kielinatsimode
Ylläpitäjä
Huhujen mukaan jotkut sankarit tuovat omia kakkoskäyttäjiään vastapuolelle ja pitävät kahta näyttöä. Kakkosnäytössä voi sitten pitää koko ajan karttaa auki ja katsoa, missä viholliset kulkevat. Raporttia vain matkaan näistä, ei muuten päästä eroon. Muutaman olen raportoinut Pleikan Grief Reporting -toiminnon kautta.
 

nevari87

New Member
Ymmärsinkö oikein eli boostaako porukka omia tilastojaan tuommoisella menetelmällä?

Eihän tossa jumalauta ole mitään järkeä, jos on näin :D
Jeps, juuri näin. En kyllä näe itse mitään järkeä tuossa, mutta ilmeisesti joidenkin mielestä on kiva pelata 10h vuorokaudesta julkaisusta lähtien noin.

Tämän pelin ongelma tällä hetkellä on se, ettei se oikein tiedä mitä se haluaa olla. Samaan pakettiin on haluttu änkeä HC ja casual. Esimerkkinä attrition systeemi esiteltiin sen takia, että pelaajat joutuisivat pelaamaan enemmän objektiivia. Betan jälkeen tuli kauhea itku, että on liian vähän ammuksia. Ratkaisuna pelaajille annetaan yksi lipas enemmän ja nyt taas itketään sitä, että pelaajat ei pelaa objektiivia. Kehittäjien pitäisi ymmärtää että pelaajat jotka tietävät jokaisen aseen luodin nopeuden, luodin putoamisradan ja pelaajat jotka pelaavat näitä FPS pelejä satunnaisesti on täysin kaksi eri pelaajaryhmää. Sitä snipua joka makaa kiven vieressä hamadassa kartan rajalla et sieltä saa pois, vaikka kuinka haluaisit. Hyvinkin todennäköistä on ettei tämä pelaaja edes ymmärrä että pelissä pitäisi yrittää hyökätä lipulle xD

Jotta kaikkia voi oikeasti miellyttää olisi pelisarjan oikeasti mielestäni uudistuttava seuraavasti:

Intro, jossa opetetaan pelaajaa tekemään perustoiminnot moninpelistä. Antamaan ammuksia, health packkia, käyttämään muita varusteita ja kaappaamaan lippuja.

"Casual" pelimuodot joissa voit pelata kavereiden kanssa samalla puolella. Näihin lisää erilaisia ajoneuvoja ja keinoja tappaa vihollisia, jotta youtubeen saadaan lisää näitä "only in battlefield moments" videoita. Nämä on todella tärkeitä pelin markkinoinnille.
Conquest
Breaktrough (mieluummin BF1 tyylinen operations pelimuoto)

"Ranked mode" Pelaajat jaetaan eri tiimeihin pelaajien taidon mukaan, vaikka olisit kavereiden kanssa samassa partyssa. Näissä pelimuodoissa voisivat pelata peliä ne jotka ovat kiinnostuneet pelaamaan objektiivia voiton takia ja loppuisi se ainainen itku tiimien balanssista.
Domination (ainoastaan jalkaväki)
Squad conquest (small conquest)

Custom serverit "ranked" mode turnauksien järjestämiseen ja harjoitteluun kaverien kesken.

Tuleva firestorm.
 

MAINOS

Ylös Bottom