Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Broken Saints (R2)

J. Pikkarainen

KonsoliFIN Alumni
DVD-speksit
Kotisivu
Traileri

Juoni (kopsattu DVDTimesin sivuilta):

In the four corners of the globe, four strangers – a cynical American programmer, an aging Japanese priest, a troubled Arabic mercenary and a mysterious Fijian girl – receive a series of chilling apocalyptic visions. Desperate to understand their frightening visions of the future, these four troubled souls are simultaneously drawn to a dark city in the West where their fates – and the fate of the world – are revealed to be linked together and somehow part of a global conspiracy. Amidst an epic struggle of man, machine and otherworldly fear, these reluctant heroes must be willing to sacrifice everything…in order to know the truth and save the world.

Kyseessä siis javapohjainen animaatio, joka on kotisivuilta ladattavissa/katsottavissa ilmaiseksi. Nyt on tuloillaan DVD, jossa on tehostetut efektit, ääninäyttely, DD5.1-äänet ja runsas määrä lisämateriaalia. Night Watch -julkaisun omistajat voivat katsoa BS:n trailerin levyltä, joka on erilaisempi kuin yllä linkittämäni. En löytänyt alkuperäistä, ja esim. kotisivuilta löytyy muutamia trailereita myös. Tulevassa DVD-julkassa on myös suomitekstit.

Kuinkas moni on tietoinen sarjasta tai jopa katsonut sen? Minä näin ensimmäistä kertaa Watchin traikun myötä, ja heti alkoi kiinnostamaan. Piirrostyyli ei ole aivan perinteistä animaatiota, mikä johtunee juurikin javasta. Kyseessä tuntuisi pikemminkin olevan sellaista pohdinnallista ja "rauhallisempaa" kerrontaa, kuin normaalisti. Etenkin musiikit ovat miellyttäneet, ja mitä vähiä olen uskaltanut katsella (Odottelen dvd-julkkaa, en katso noita alkuperäisiä javapohjaisia ollenkaan, ilmaisuudesta huolimatta), niin äänimaailma on vähintäänkin surrealistinen ja sopii hyvin sarjan kuvalliseen ilmeeseen.

Pienenä triviana mainittakoon, että yhdestä roolista vastaa William B. Davis, eli kaikkien tuntema Tupakkamies X-Fileseistä.
 
Vastaus: Broken Saints (R2)

Katsoin Broken Saintsin 2-3 vuotta sitten ja voin vakuuttaa, että elämys ei ole kovin tyypillinen. Sarja on melko raskas, huumoria tarjoillaan muistaakseni vain mustana, eikä toimintakohtauksia ole useasti. Trilleriä, kauhua ja draamaa tarjoillan mukavasti sekoitettuna. Muistan tapahtumista melko vähän enkä siksi voi juonta mitenkään erityisesti kommentoida. Jotain kansainvälistä vehkeilyä, hengellisyyttä ja mielipuolisuutta.

Sarja vaatii hyvän keskittymiskyvyn ja webbiversio keskivertoa parempaa englannin kielen taitamista (minulla molemmat keskitasoa, joten aivan kaikkea en ehkä tajunnut). DVD menee varmastikin hankitalistalle, toivokaamme että suomennos on hyvin tehty.

Broken Saints on Internetin syövereistä löytyneiden tarinoiden parhaimmistoa ja teki minuun erittäin suuren vaikutuksen. Suosittelen kaikille.
 
Vastaus: Broken Saints (R2)

Hieman esimakua tuosta DVD:lle parannellusta versiosta, vaikka itselläni on tuo vanhempi 2004 ilmestynyt julkaisu. Lisämateriaalia en ole vielä kerennyt juuri katselemaan, joten ei siitä sen enempää.

Itse sarjasta sen verran, että kyseessä on kieltämättä erittäin mielenkiintoinen teos, ja uusi DVD:lle ja kotiteattereita varten tehty restaurointi on erinomainen. Piirrostyyli vaihtelee "perinteisestä" ja suurimman osan ajasta olevasta mangahtavasta tyylistä kaksivärisiksi iloitteluiksi (ala Sin City), pastellisävyisen maalauksellisiksi tripeiksi, yksinkertaisiksi lyijykynäpiirroksiksi ja feudaaliajan Japanin ja modernin piirrosmaailman risteytyksiksi. Siirrot eri tyyleihin tapahtuvat saumattomasti, ja toimivat hyvin tarinan eduksi erinomaisesti. Itse tykästyin tyyliin välittömästi, ja vertailukohteena voisi mainita katsovansa elävää sarjakuvaa.

Kaiken kruunaa kuitenkin 5.1-miksaus ja ääninäyttely. Ääniraita räjäyttää lähes kirjaimellisesti pankin, ja suurin osa tunnelmasta syntyy onnistuneesta äänimaailmasta. Efektit ja musiikki luovat aavemaisen tunnelman, ja toimintakohtauksien mättömusa sopii kuin nyrkki silmään.

Ääninäyttely on myös loistelias, ja hahmoille sopivaa. Itse tykästyin ironiseen Raimiin välittömästi, jonka kyyninen kerronta aiheuttaa useita nauruja. William B. Davisin rooli on tuttu, mutta silti erilainen. Oikeastaan vain yksi hahmo oli hieman ylinäyttelevä, mutta hieman tuntuu että se oli myös tarkoitus. Ei sitä oikein tämän jälkeen tuo klassinen 2.0-raita (ilman ääninäyttelyä siis) houkuttele, mutta kyllä se pitää ainakin testata.

Pidempää analyysiä ja hieman bonusta tulossa tässä joskus, joten nuo kelvatkoon toistaiseksi.
 
Ylös Bottom