Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Call of the Sea

P

Poistettu jäsen 3274

Guest
1080x360


Nimi: Call of the Sea
Kehittäjä: Out of the Blue
Julkaisija: Raw Fury
Alustat: Xbox One, Xbox Series X|S, PC
Lajityyppi: Seikkailu/pulmapeli
Julkaisu: 08.12.2020
Kotisivut: https://www.calloftheseagame.com/


Call of the Sea on Out of the Bluen esikoispeli. 1930-luvulle sijoittuva ensimmäisen persoonan seikkailu-pulmapeli kertoo Norahsta, naisesta, joka etsii tutkimusmatkalla kadonnutta aviomiestään. Etsinnät tapahtuvat kummallisella, mutta kauniilla saarella eteläisellä Tyynellämerellä, joka on täynnä löytäjäänsä odottavia salaisuuksia. Se on yliluonnollinen tarina mysteeristä, seikkailusta ja itsensä löytämisestä. (lähde Xbox.com)




 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mitäs, huomennako tämä sitten tulee julki/pelattavaksi? Olen pitänyt itseni aika tarkoituksella ihan pimennossa siitä, mistä tässä nimikkeessä on kyse, katsoo jos onnistuisi testaamaan nimikettä jopa melkein tuoreeltaan.
 
Mitäs, huomennako tämä sitten tulee julki/pelattavaksi? Olen pitänyt itseni aika tarkoituksella ihan pimennossa siitä, mistä tässä nimikkeessä on kyse, katsoo jos onnistuisi testaamaan nimikettä jopa melkein tuoreeltaan.
Pakkohan se on huomenna heti ottaa testiin. Aika pikainen testi tulee olemaan, koska Cyberpunk. Toisaalta jos peli olisi sopivan lyhyt, niin ehkä sen ehtisi juuri pelata läpi ennen torstaita.
 
Ensimmäinen chapter koettu noin ihan puolivahingossa. Iso iso käsi pitää antaa pääosassa olevan Norahin ääninäyttelijälle, aikamoisen täydellinen ääni tuohon rooliin. Alussa kuultava kapteenimies myös todella mainio.
 
Tämä on ilmeisesti kohtuu lyhyt peli, mikä on tässä pelitilanteessa ihan hyvä. Täytyy tänään totta tosiaan ottaa peluuseen.

Tykkään pelin graafisesta tyylistä todella paljon. Samoin tunnelma näyttäisi olevan kohdallaan. Ja @Ulukai :n mukaan myös ääninäyttely. :)
 
Viimeksi muokattu:
Pelasin tuon eilen läpi. Ihan hyvä peli, mutta tiettyjä turhauttavia asioita siinä oli.

Ensinnäkin hahmon juoksunopeus on luokkaa mummo hangessa. Mukavaa kun jossain kohdassa huomaa ratkaisun johonkin pulmaan olevan kartan toisella puolella niin siinä sitten hölkötellään kohti sitä. Sen lisäksi kenttäsuunnittelu oli välillä huonoa ja välillä pitkin vilkaista pätkä walkthrough videota, jotta ymmärsi mitä tässä nyt pitikään tehdä.

Muuten peli oli tarinaltaan ihan menevä ja varsinkin loppua kohden todella kaunis. Ääninäyttelystä myös plussaa. Omaan makuun äänimiksaus ei osunut ihan nappiin. Jouduin pudottamaan efektejä ja musiikkia alas, jotta ääninäyttely pääsisi paremmin läpi.
 
Perkuleen hyvä peli kyllä ja ehkä olen vain tyhmä, mutta en kaikkia puzzleja tajua, niin pitää aina välillä turvautua netin apuun :D

Jos löytyy Game Pass jäsenyys, niin ottakaa ihmeessä ainakin testiin jos tämmöiset seikkailu/puzzlepelit kiinnostaa.
 
Meni näin yön pikkutunneilla läpi. Ei malttanut mennä nukkumaan, kun tarina veti niin vahvasti puoleensa. Tämä oli erittäin hyvä peli. Omissa kirjoissa yksi parhaista pulma-/seikkailu-/kävelysimulaattoripeleistä.

Upea grafiikka, onnistunut ääninäyttely, erinomainen tarina ja paikoin turhankin kimurantit pulmat naulasivat allekirjoittaneen ruudun ääreen. Kuten kellonajasta voi päätellä, hankala oli lopettaa, kun peliin pääsi sisään.

Tarina oli pelin ehdoton vetonaula, mutta täytyy antaa iso peukku myös pulmille. Nyt oli nimittäin tarjolla vähän muutakin kuin "siirrä esine A paikkaan B ja siirrä sitten toinen esine toiseen paikkaan". Tämä siis näin vähän kärjistäen. :) Oli moniosaisia pulmia, päättelyä, tiedonhakua, paljon erilaisia juttuja. Pakko myöntää, että muutamaan aivopähkinään jouduin katsomaan toveri @Pirate fin :in tapaan vähän vinkkiä Internetistä.

Olen samoilla linjoilla @flint :n kanssa siitä, että hahmo olisi saanut liikkua vähän ripeämmin. Tietysti näin hyvää peliä olisi myöskin voinut pelata muutaman tunnin enemmänkin, mutta ei peli varsinaisesti tuntunut lyhyeltä. Ei ainakaan negatiivisessa mielessä. Tarina oli hyvin kerrottu ja jäsennelty ja se saatiin päätökseen. Ei siinä mielessä jäänyt kaipaamaan mitään lisää.

Tätä on helppo suositella kaikille lajityypistä tykkääville ja tietysti kaikille Game Passin jäsenille.
 
Ei oltu turhaan kehuttu mm. täällä ja IGN:ssa tätä teosta. Erittäin tyylikäs puzzleseikkailu kyseessä ja tosiaan ei myöskään mitään ihan pelkkiä helppoja arvoituksia ole tarjolla (myönnän, tuli pari vinkkiä luettua), joten aivoille saa kyllä käyttöä. Pelasin läpi kahdessa osassa ja kyllähän tuossa juonessa on paljon imua, kun aikalailla putkeenkin olisi voinut pelata, ellei olisi ollut menoa. Ja vaikka tuo nyt on lyhyehkö peli, niin mielestäni parempi näin kuin pitkittää suotta, mutta kyllähän toki samalla laadulla tehtyä tavaraa olisi vielä voinut lisääkin haluta.

Tarina varsinkin omasta mielestäni erittäin hyvässä tasapainossa, joten tuon pitkittäminen olisi voinut vesittää vähän peliä, joten sen puolesta lopputekstit rullasivat juuri oikeaan aikaan. Ja kuten jo mainittu, niin tuotantoarvot on ihan kohdillaan ääninäyttelynkin puolesta, kun todella hyvällä tasolla tuo on. Norahin ääninäyttelijä tuo peliin todella paljon lisää luonnetta.

What Remains of Edith Finchin kanssa tosiaan hyvinkin samaa henkeä, eli jos se maistui, niin eiköhän tämäkin. Ja molemmat ovat kyllä erinomaisia pelejä, jotka kannattaa pelailla pois jossain välissä. Erinomainen uutuus Game Passin tarjontaan tämäkin.
 
Vähän pelottaa, jos puzzlet on vaikeita, koska yleensä vaikeus on toteutettu jollain äärimmäisen inhottavalla "ähäkutti Spede, kun et tajunnut vetää vivusta" tavalla ja kun monta tuntia olet reilusti yrittänyt miettiä ja katsot läpipeluuohjeita epätoivoisena, tunnet itsesi idiootiksi.
 
Vähän pelottaa, jos puzzlet on vaikeita, koska yleensä vaikeus on toteutettu jollain äärimmäisen inhottavalla "ähäkutti Spede, kun et tajunnut vetää vivusta" tavalla ja kun monta tuntia olet reilusti yrittänyt miettiä ja katsot läpipeluuohjeita epätoivoisena, tunnet itsesi idiootiksi.
Tämä on turha pelko. Sen sijaan muutama puzzle on kyllä sellainen että sinun tarvitsee ensin löytää joku lappu tai muu tiedonmurunen toiselta puolelta kenttää että pystyt pulman ratkomaan. Tämä oli minusta ainoa ärsyttävä piirre osassa Call of the Sean pulmista. Ja ärsytyksen aiheutti lähinnä se kun hahmo liikkui niin kovin verkkaisesti.
 
Onkohan tästä tulossa ollenkaan fyysistä julkaisua.? Tämä on juuri sellainen peli, mikä olisi kiva saada myös hyllyyn.
 
Onkohan tästä tulossa ollenkaan fyysistä julkaisua.? Tämä on juuri sellainen peli, mikä olisi kiva saada myös hyllyyn.
En ole nähnyt missään mainittavan fyysistä julkaisua. Yritin äsken vähän googletella, mutta ei tärpännyt. Joko fyysistä kopiota ei ole suunnitteilla tai sitten pitävät sen hyvin salassa. :)

Ostaisin kyllä itsekin hyllyä komistamaan.
 
Minulla on peli vielä kesken, enkä ole ollut niin liekeissä pelin pulmista. Täältäkin päätellen moni on joutunut turvautumaan netin apuun. Niin myös itse. Ongelma pulmissa on, että peli ei millään tavalla kerro, onko pelaajalla vielä edes riittäviä välineitä ongelman ratkaisuun vai pitäisikö vielä etsiä ympäristöstä jotain. Ja tämä ei mielestäni ole aina selkeää, vaan saattaa tuntua, että pulma olisi ratkaistavissa. Tällöin voi lyödä päätä seinään iät ja ajat ilman, että pulmaa on edes mahdollista ratkaista. Ehkä jollekin tällainen tuo kicksejä, mutta itseäni lähinnä turhauttaa. Aika on rajallista ja helposti tulee suunnattua se enemmän tyydytystä tuoviin peleihin.

Ongelmaan olisi ollut helppona ratkaisuna pelin sisäinen vapaaehtoinen vinkkisysteemi. Hahmo olisi vaikka nappia painamalla voinut kommentoida "Something is still missing tms". Tällöin fiilis pysyisi kuitenkin hyvänä, eikä tarvitsisi turvautua nettiin jumiin jäädessään.
 
Ongelmaan olisi ollut helppona ratkaisuna pelin sisäinen vapaaehtoinen vinkkisysteemi. Hahmo olisi vaikka nappia painamalla voinut kommentoida "Something is still missing tms". Tällöin fiilis pysyisi kuitenkin hyvänä, eikä tarvitsisi turvautua nettiin jumiin jäädessään.
Tässä on pointtia. Minua ei sinällään haitannut se, ettei peli kertonut tai opastanut juurikaan. Se toi oivaltamisen riemua, joskin välillä myös turhautumista. Vinkkisysteemi toimisi toisaalta hyvin juuri siihen, ettei tarvitsisi turhaan lähteä koluamaan kentän joka nurkkaa hitaasti liikkuvan hahmon kanssa.

Tässä on selkeästi haluttu haastaa pelaajaa vähän enemmän miettimään itse, mikä on hyvä asia. Samalla toisaalta ei ole annettu edes mitään vaihtoehtoa, että saisi apua.
 
Ylös Bottom