Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Catherine

SalarymanDaishi

Active Member
Kotisivut: www.catherinethegame.com
Julkaisija: Atlus (USA), Deep Silver (EU)
Kehittäjä: Atlus Persona Team
Julkaisu: 26.7.2011 (USA), TBA (EU)
Lajityyppi: Eroottinen kauhutasohyppelyseikkailu (!)
Pelimuodot: Yksinpeli
Ikäluokitus: ESRB: M, PEGI: TBA
Alusta: PlayStation 3, Xbox 360
Kansitaide: PlayStation 3, Xbox 360
Metacritic: PlayStation 3, Xbox 360

[video=youtube;G2FjqieajyY]http://www.youtube.com/watch?v=G2FjqieajyY[/video]

Tämän vähän aikuismaisempaan makuun suunnatun toiminta/seikkailu-hybridin sankarina toimii Vincent Brooks, 32-vuotias sinkkumies viettämässä niitä muutamia vuosia itsenäistymisen ja avioliiton välissä. Vaikkei mies sen suurempaa intohimoa romansseihin tunne, on hän jo viitisen vuotta seurustellut entisen luokkatoverinsa, niinikään 32-vuotiaan Katherinen kanssa, joka jo kovasti haluaisi Vincentin astelevan avioliiton sataman suuntaan.

Keppinsä rattaisiin työntää kuitenkin Catherine, hurmaava 22-vuotias tyttö, joka eräänä baari-iltana Vincentin viettelee ja kaksikon ilta päättyy vällyjen väliin. Tästä alkaa kuitenkin Vincentin painajainen. Paitsi että hän päätyy kahden naisen loukkoon, alkaa hän kärsiä jokaöisistä painajaisista. Samaan aikaan media kertoo lukuisista nuorista miehistä, jotka ovat selittämättömästi kuolleet nukkuessaan ja kaiken muun "hyvän" lisäksi Katherine taitaa vieläpä olla raskaana...

Tuossa jonkinlaista lähtökohtaa tähän varsin mielenkiintoisen ja omaperäisen tuntuiseen peliin sieltä nousevan auringon maasta. Pelin päivät ja illat ilmeisesti kuluvat suhdesotkuja selvitellen seikkailuhenkisesti kun taas öisin Vincent päätyy unimaailmaan, jossa kavutaan toimintapainotteisesti korkeita, ansojen täyttämiä ja hitaasti luhistuvia isometrisiä torneja pakoon kohti seuraavaa aamua.

Henkiinjäämiskauhu taitaa olla merkittävä osa peliä mutta niin on myös koko kolmiodraaman setviminen. Innostukaa tai älkää, onpahan ainakin erilaista. Tai sitten Destructoidin vakiorääväsuu Jim Sterlingiä lainaten, ehkä kyseessä onkin vain Q*Bert with tits :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Catherine [PS3/X360]

Juuri laitoin pelin tilaukseen!

Catherine | Gamehubs.com

Innolla odotan millainen Atluksen huumori/kauhupeli kolahtaa luukkuun! Ihan hyviä arvostelu tuo on saanut, voi olla loistavaa viihdettä! Heti pitää laitella viestiä kunhan pelin on joskun tulevaisuudessa saanut käsiin :D
 
Vastaus: Catherine [PS3/X360]

Joo, yllättävänkin positiivista palautetta niin kriitikoilta kuin pelaajiltakin näinkin erilaiselle lähestymistavalle. Itse olen vieläkin vähän varautunut noiden toimintaosuuksien viihdyttävyydestä mutta jospa ne siinä koukuttavan tarinan ohessa menisivät.

Alkuperäistä japanirelluahan kritisoitiin sadistisesta vaikeudesta, mitä sitten myöhemmin patchillakin korjailtiin. Tämä länsijulkaisu onneksi on noilta osin jo levyversioon korjattu ja ilmeisesti tornikiipeilyn checkpointejakin on lisää. Jonkun arvostelun mukaan helppo vaikeustaso tuntuu nyt helpommalta, normaali on edelleen pirullisen haastava ja vaikeinta ei vieläkään viitsinyt edes koestaa :D

Katsellaan minkälaiseksi muodostuu, kunhan viimein hyppysiin päätyy mutta kovasti kyllä täälläkin jo postipojan uintireissua Atlantin yli odotellaan.
 
Vastaus: Catherine [PS3/X360]

Tuli äsken kokeiltua demoa, ja jäihän tuosta varsin vakuuttunut tuntuma. Tasohyppelyä itse katsoin ennakkoon kieroon, mutta itse pelissä huomaa tämän tason olevan erinomaista. En tiedä, miten pelimekaniikka kantaa pidemmässä juoksussa, mutta painajaismaailmassa kiipeily oli ehdottoman viihdyttävää niin varsinaisen pelisuunnittelun kuin audiovisuaalisen totetuksenkin myötä. Tarina tuntuisi ensipuremalta erittäin mielenkiintoiselta, jossa kyseessä onkin painotetummin introspektiivinen katsaus protagonistiin ehkäpä ensimmäisissä mielikuvissa esiintyvän kahden seksikkään naispuolisen henkilön välillä venyttelyn sijaan.

Ostoon lähtee näillä näytöillä indefininiittisellä aikavälillä, joskin halvinta hintaa alankin metsästää oitis.
 
Vastaus: Catherine [PS3/X360]

Pelin demoa tuli jo aikoinaan japanin storesta kokeiltua, ja vaikkei siitä nyt paljoa ymmärtänytkään niin tornin kapuaminen oli ihan hauskaa puuhaa. Tässä tulikin pistettyä peli tulemaan VGP:ltä rapakon takaa kohtuu hyvän pre-order bonuksen ansiosta (artbook ja ost). Tuli silti tyydyttyä ihan siihen perus peliin vaikka tuo Love is over aika hauskan näköinen paketti olisikin ollut :D

Pelissä eniten silti kiinnostaa kyllä tuo juoni ja hahmot, aikuisempia teemoja lupaillaan mutta saa nähdä mitä tällä sitten tarkoitetaan.
 
Vastaus: Catherine [PS3/X360]

Tässä tulikin pistettyä peli tulemaan VGP:ltä rapakon takaa kohtuu hyvän pre-order bonuksen ansiosta (artbook ja ost). Tuli silti tyydyttyä ihan siihen perus peliin vaikka tuo Love is over aika hauskan näköinen paketti olisikin ollut :D


Itse taas laitoin tuon "Love is Over" Deluxe Editionin tilaukseen jo keväällä VGP:ltä. Maanantaina tuli viestiä, että paketti on lähetetty ja nyt kuumeisesti ensi viikkoa jo odottelen. Vuoden pelitapaus omalla kohdalla, tai no ehkä Dark Souls vielä kamppailee Catherinen kanssa tästä tittelistä. Mietteitä kirjoitan enemmän pelistä, kunhan saan sen käsiini.
 
Vastaus: Catherine [PS3/X360]

Postipoikaa odotellessa mukavia uutisia Atluksen suunnalta. Kuten Destructoid uutisoi, Catherinen julkaisumyynnit ovat olleet Atluksen 20-vuotisen historian korkeimmat. Varsinaisia lukuja ei vielä ole mutta myyntipuolen pomon Tim Pivnicnyn mukaan korkeimmatkin odotukset ylitettiin. Toki tuohon vaikuttanee myös se, että Catherine taitaa olla Atluksen ensimmäinen HD-multiplattari mutta joka tapauksessa kiva kuulla, että niin peli kuin yhtiökin menestyvät.
 
Vastaus: Catherine [PS3/X360]

Tuleekos tästä mitään erikoisversiota? Tiedän Love is Over-paketista mutta erilaista?

Voisivat kyllä miettiä seuraavalla kerralla tuota kansikuvaa, en haluaisi vaikuttaa pervolta ostaessani tätä peliä nimittäin.
 
Vastaus: Catherine [PS3/X360]

8h tuntia takana ja ihan koukussa kyllä. Välillä jopa tiukkaakin tehnyt normaalilla. Ei siis mikään helpoin peli ole ollut, mutta sitäkin enemmän saanut rewardia noista puzzleista, kun on päässyt levelin läpi. Peli on aivan loistava. Ja tosiaan mukana tuli artbook ja ost. Voisi jossain kohtaa pistää toi OST:n pyörimään. =)
 
Vastaus: Catherine [PS3/X360]

Eilen tuli peli Gamehubs.comista mukana pre-order bonus taidevihkonen ja official soundtrack. Aluksi fiilistelin lukemalla vihkosen läpi ja kuuntelemalla levyn läpi. Sen jälkeen itse pelin pariin, en ollut pelistä kokeillut demoa, joten ihan uusi tuttavuus.

Ja peli on todella hyvä, pari tuntia peliä vasta takana mutta jokainen minuutti ollut niin mukavan erilaista pelaamista, normaaleihin länsimaisiin peleihin verrattuna, että välittömästi jäin koukkuun. Normaalin vaikeustason haaste yllätti positiivisesti! Suosittelen kaikkia, jotka vähänkin haluavat tuulettua erilaisen pelin parissa, kokeilemaan tätä.
 
Vastaus: Catherine [PS3/X360]

Kokeilin Catherinen demoa ja on se hieno. Pystyykö kokoversiossa vaihtamaan audion japaniksi? Demosta en tämmöistä kohtaa löytänyt. No eipä sillä, pakko tämä on silti ostaa, kunhan eurooppaan saapuu.
 
Vastaus: Catherine [PS3/X360]

Eipä voi. Harmittaa minuakin kun ei ole japanin audioita mukana. Pitää antaa se anteeksi, kun peli on AAA-luokkaa :).

Kokeilin Catherinen demoa ja on se hieno. Pystyykö kokoversiossa vaihtamaan audion japaniksi? Demosta en tämmöistä kohtaa löytänyt. No eipä sillä, pakko tämä on silti ostaa, kunhan eurooppaan saapuu.
 
Vastaus: Catherine [PS3/X360]

Maanantaina tuo kotiutui tännekin mutta eihän tästä viikolla pelaamisesta oikein mitään tule. Nelisen tuntia alkaa olla takana ja niinhän siinä kävi kuin pelkäsinkin, että se pelin pihvi (tuo toimintapuoli) ei ole läheskään yhtä maittavaa kuin kastike (oikeastaan kaikki muu). Toisaalta minä nyt ylipäätään karsastan aikarajan alla toimimista ja saan ihan riittävästi harmaita hiuksia jo pelin helpoimmallakin vaikeustasolla... Noh, jospa tuo lisäharjoittelun myötä vähän luontevammin alkaisi sujumaan.

Itse tarina kyllä on ehtinyt koukuttamaan jo komeasti ja ennen kaikkea synkällä tavalla hauskasti. Päämäärättömästä elämässä idlailusta nauttiva Vincent tempaistaan keskelle niin hankalaa ja alati pahenevaa kriisiä, että tämä poloinen antisankari on kuin peura ajovaloissa :D Päiväsaikaan käytävillä keskusteluilla ja tekstiviesteillä voi kyllä vaikuttaa siihen, miten miehen lopulta käy mutta patatylsän hyvä-vai-paha-moraalimittarin korvaava kaaos-vai-järjestys-mittari tuntuu todella tuoreelta idealta. Ei ehkä kuulosta siltä mutta on se! Kerrankin joutuu tekemään valintoja kahden yhtäläisesti kaltevan pinnan välillä, joista molemmilla on hyvät ja huonot puolensa. Yhä aika yksinkertainen systeemi mutta todella paljon parempi kuin ne perinteiset "joo, olen huippukiva" tai "joo, olen kauhia pahis" -valinnat, joita peleissä yleensä tarjoillaan.

Ja joo, alkuperäinen audio kelpaisi tännekin. Päänäyttelijät vetävät dubin ihan riittävän kiitettävällä asenteella mutta varsinkin sivuhahmojen kanssa on tullut jo havaittua puolivillaisempaa "oon vaan duunissa täällä"-suoritustasoa. Vieläkin jotenkin vaikea kuvitella, että nuo dubbaukset vaikuttaisivat pelien myyntiin niin paljon, että ne ylipäätään kannattaa tehdä (toki lastenpelijulkaisut erikseen) ja varsinkin niin, että ne korvaavat koko alkuperäisen ääniraidan...
 
Vastaus: Catherine [PS3/X360]

Vieläkin jotenkin vaikea kuvitella, että nuo dubbaukset vaikuttaisivat pelien myyntiin niin paljon, että ne ylipäätään kannattaa tehdä (toki lastenpelijulkaisut erikseen) ja varsinkin niin, että ne korvaavat koko alkuperäisen ääniraidan...

Englanninkieliset dubbaukset ovat nähdäkseni japanilaisille peleille äärimmäisen tärkeitä, jos haluavat pärjätä kunnolla länsimaisilla markkinoilla. Dubbaukset englannista vielä lokalisoiduimmille ovatkin jo eri asia, kuten esimerkiksi englannista suomeen, jota en usko kovinkaan monen kaipaavan. Demon perusteella ääninäyttely Catherinessa oli varsin perinteistä eli siedettävää, joskin havaintoaineisto on luonnollisesti demon myötä rajatumpaa.
 
Vastaus: Catherine [PS3/X360]

Englanninkieliset dubbaukset ovat nähdäkseni japanilaisille peleille äärimmäisen tärkeitä, jos haluavat pärjätä kunnolla länsimaisilla markkinoilla. Dubbaukset englannista vielä lokalisoiduimmille ovatkin jo eri asia, kuten esimerkiksi englannista suomeen, jota en usko kovinkaan monen kaipaavan. Demon perusteella ääninäyttely Catherinessa oli varsin perinteistä eli siedettävää, joskin havaintoaineisto on luonnollisesti demon myötä rajatumpaa.
Näin kyllä mutta riippuu ihan pelistä. Varsinkin näissä pienen piirin "klassikoissa" tuo touhu tuntuu olevan aivan tyhjän kanssa. Kunnollahan länsimaisilla markkinoilla ei näillä pärjää mitenkään ja juuri sen vuoksi voisivat unohtaa koko pitkän ja kalliin prosessin. Mainiona esimerkkinä toimii Yakuza-sarja. Sen ensimmäinen osa oli ääniraitaa myöden lokalisoitu mutta ilmeisesti siinä määrin turhaksi investoinniksi Sega tuon katsoi, että siitä eteenpäin kolme seuraavaa peliä on tuotu länsimarkkinoille ihan sellaisenaan, pelkällä tekstityksellä varustettuna.

Hienointa toki olisi, jos peli tarjoaisi molemmat vaihtoehdot mutta vähän kyllä nyt rohkenisin väittää, että alkuperäistä ääniraitaa arvostavat ovat nimenomaan tällaisten pelien ostajakunnassa kosolti suurempi joukko kuin ne, jotka jättävät sen ostamatta ihan vain siksi, ettei siinä puhuta englantia.
 
Vastaus: Catherine [PS3/X360]

Valtavirrasta poikkeavia pelielämyksiä hamuavana tuli tämä peli pienenä heräteostoksena tilattua, eikä ostopäätöstä ole tarvinnut katua. Reilu yhdeksän tuntia on peliaikaa mittarissa tällä hetkellä normaalilla vaikeusasteella ja vielä ollaan puzzleista selvitty, vaikka välillä on hampaita kiristeltykin kohtuullisen paljon. Noh ainakin "retryjä" on ehtinyt kerääntymään vajaat sata kappaletta. :)

Nelisen tuntia alkaa olla takana ja niinhän siinä kävi kuin pelkäsinkin, että se pelin pihvi (tuo toimintapuoli) ei ole läheskään yhtä maittavaa kuin kastike (oikeastaan kaikki muu).

Hieman samoja fiiliksiä on tullut myös itselleni pelatessa. Toisaalta taas sitä kastiketta on ehkä kuitenkin juuri se sopiva määrä kerrallaan, että haluaa sitä lisää ja jaksaa vääntää taas seuraavat puzzlet vaikka väkisellä läpi. Mutta joo, mukavan erilaista pelattavaa on ollut; hieno homma, että jotkut tekevät ja julkaisevat tällaisiakin juttuja.
 
Vastaus: Catherine [PS3/X360]

Hieman samoja fiiliksiä on tullut myös itselleni pelatessa. Toisaalta taas sitä kastiketta on ehkä kuitenkin juuri se sopiva määrä kerrallaan, että haluaa sitä lisää ja jaksaa vääntää taas seuraavat puzzlet vaikka väkisellä läpi. Mutta joo, mukavan erilaista pelattavaa on ollut; hieno homma, että jotkut tekevät ja julkaisevat tällaisiakin juttuja.
Hattua täytyy kyllä kaikille teille normaalilla pelaaville nostaa! Täällä alkaa jo loppusuora häämöttää mutta helpollakin vastaan tulee kokolailla sadistisia pulmia. Kyllä niistä ennemmin tai myöhemmin läpi puskee mutta ei se enää kovin hauskaa ole, varsinkaan niissä pomo"taistoissa" joissa kiivetä pitää kaksin verroin rivakammin.

Jupinasta huolimatta kuitenkin samaa mieltä, että virkistävän erilainen pelihän tuo on ja hieno tarina vain paranee vanhetessaan. Sen kummemmin spoilaamatta loppupuolelle mahtuu kovastikin creepyä tavaraa ja sivuhahmojen kohtalotkin onnistuvat koskettamaan. Onneksi myös musta huumori kukkii ja aiheuttaa säännöllisesti spontaania repeilyä.
 
Vastaus: Catherine [PS3/X360]

Seitsemännen yön kolmannessa puzzlessa ollaan tällä hetkellä menossa. Noiden puzzlejen vaikeusaste tuntuu hieman vaihtelevan kentästä toiseen, eikä seuraava puzzle ole aina välttämättä edellistä vaikeampi. Mutta noissa puzzleissa ollaan siinä mielessä onnistuttu erinomaisesti, että onnistumisen tunne on välillä melkoinen, kun on päässyt kentän läpi; harvemmin tällaista tunnetta pelien parissa kokee, ainakaan näin voimakkaana.
 
Vastaus: Catherine [PS3/X360]

Seitsemännen yön kolmannessa puzzlessa ollaan tällä hetkellä menossa. Noiden puzzlejen vaikeusaste tuntuu hieman vaihtelevan kentästä toiseen, eikä seuraava puzzle ole aina välttämättä edellistä vaikeampi. Mutta noissa puzzleissa ollaan siinä mielessä onnistuttu erinomaisesti, että onnistumisen tunne on välillä melkoinen, kun on päässyt kentän läpi; harvemmin tällaista tunnetta pelien parissa kokee, ainakaan näin voimakkaana.
Jeps, ei tuo niinkään tunnu tasaisesti vaikeutuvan kuin vain omaa sen puzzlepeleille tyypillisen flown; kun kaikki mystisesti natsaa kohdalleen niin vain taivas on rajana ja kun se huonompi hetki osuu kohdalle niin mistään ei tule mitään vaikka kuinka kertaisi... Tuntuu oikeastaan tasapainottelevan aika hyvinkin juuri sillä rajalla, missä koko touhua sekä vihaa että siitä tavallaan nauttii. Tai ainakin juoni on ehtinyt koukuttaa siinä määrin tehokkaasti, ettei keskenkään voi enää jättää.
 
Vastaus: Catherine [PS3/X360]

Läpihän tuo meni tässä illalla ja hyvä pelihän tämä oli ehdottomasti. Tarina tosin ei aivan kantanut loppuun asti, vaan meni omasta mielestäni hieman höpöksi lopussa. Saapa nähdä jaksaako puuttuvia Trophyjä alkaa metsästämään; ainakin kaikki kahdeksan erilaista loppua tekisi mieli nähdä.

Jeps, ei tuo niinkään tunnu tasaisesti vaikeutuvan kuin vain omaa sen puzzlepeleille tyypillisen flown; kun kaikki mystisesti natsaa kohdalleen niin vain taivas on rajana ja kun se huonompi hetki osuu kohdalle niin mistään ei tule mitään vaikka kuinka kertaisi...

Tuokin pitää paikkaansa. Huonomman hetken osuessa kohdalleen kannattaa pitää taukoa ja koittaa seuraavana päivänä uudestaan, niin puzzleissa pääsee taas eteenpäin, kun pelaa ns. uusilla silmillä. Tai ainakin tuo auttoi itselläni.
 
Ylös Bottom