Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Chrono Trigger

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pexi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Pexi

New Member
Tiedän et tämä peli on julkastu SNESille, mut sitä saa myös PS1:lle. Joten päätin heittää threadi mun lemppari RPG:stä:)

Kun Chrono Trigger julkaistiin silloin, olin ihan innoissaan pelin konseptiin:aikamatkailu! Tämä peli todellakin sekoitti mun pasmat!
en oo ikinä pelannu näin hyvää RPG:tä! Kaikki oli niin makeeta: juoni, hahmot, musat, mestat jne.

Mikään RPG ei oo yltäny CT:n luokkaan! ei edes FFX!

Oon vetäny peliä n. 10x läpi ja en oo vieläkään päässyt pelistä...

Toi ns. "jatko-osa", Chrono Cross, ei oo mitenkään samaa luokkaa kuin edeltäjänsä!

Kyllä Frogia ja Frogin biisiä tulee ikävä! *sniif*

Suosittelen SNES-versiota, mut sitä on aika vaikeaa löytää!
PS1 versio löytyy FF-Chroniclesina: FF IV ja Chrono Trigger.
PS-versio kärsii latausajasta, joka "pikkusen" haittaa peliä...mut ei se maailmaa kaada;)

Vuosi 1995, olin kymmenen vuotias mutta olin silti pelannut konsolipelejä lähes 6 vuotta. Roolipeleihin olin alkanut tutustua vuotta aiemmin kun kaverini osti Secret of Manan. Pelasin pelin kaverini kanssa miltein kokonaan putkeen läpi. Olin toki aiemminkin joitain melko turhia roolipelejä pelannut mutta vasta SoM aloitti legendan. Siitä eteenpäin aloin tietämään kunnolla mikä Square on. Tuohon aikaan ei ollut nettiä eikä muita vastaavia tiedon haku paikkoja joten kaikki peliarvostelu ym. jutut tuli luettua pelilehdistä, ja tuohon aikaan vanhan mallisesta kunnollisesta Super Powerista. Lehdessä oli pitkin vuotta useita CT juttuja ja tilanteen muutoksia, kunnes tuli tieto ettei peli tule koskaan ilmestymään täällä, sitä uutista tuli harmiteltua todella monta kertaa sen jälkeen, kuten lukiessani CT:n arvostelua. Peli sai tuolloin huippupisteet ja luettuani kaikkea hahmoista tarinoista ja muusta vastaavasta, olin todella pettynyt siihen että Square päätti jättää pelin tuomatta tänne. Vuosia kului ja CT painui jo miltein unholaan, pieni toivonkipinä silti säilyi pelin saamisesta. Sitten se tapahtui! Syksyllä 97- tulin koulusta ja huomasin Game Housen lehden tuleen postissa. Istuuduin television ääreen ja avasin lehden. Lueskelin kaikkia pelilistoja ja sitten silmiini pisti yllättäen "Chrono Trigger 300;" vaikka peli oli käytetty, tilasin sen samantien. Seuraavana päivänä sain pelin käsiini ja paketin avatessani huomasin ilokseni että peli oli uuden veroinen, kaikki oli täydellistä. Pelasin peliä todella pitkään sillä olin täysin kokematon kaikkien tekstikomentotaistelujen ja vastaavien kanssa, mutta peli oli täydellinen jo silloin ja jäin innolla odottamaan uusia Squaren pelejä, Yllätyksekseni olen huomannut ettei mikään sen jälkeen ilmestyneistä peleistä ole ollut samaa tasoa!

Pelin grafiikka oli ilmestymisen aikoihin uskomattoman hyvää sillä siihen aikaan 32 bittisiä kasetteja käytettiin melko harvoin. Vieläpä nykyäänkin pidän CT:n grafiikkaa jopa parempana kuin nykyisten roolipelien. Jotenkin 2D grafiikka sopii roolipeleihin 3D:tä paremmin, varsinkin jos se on näin hyvin toteutettu! Täydelliseksihän grafiikkaa ei voi oikeastaan sanoa nykyasteikolla mutta jos osaa arvostaa vanhempia pelejä niin asian ymmärtää täysin. Pelissä grafiikka vaihtelee todella hyvin jokaisella aikajaksolla. Tulevaisuudessa se on synkkää ja menneisyydessä salaperäistä, 1000-luvulla taas kirkasta ja onnellisen ilmapiirin luovaa, sama pätee musiikkien kanssa. Grafiikassa parhaita puolia ovat luonnollisesti myös hahmot jotka ovat siis Akira Toriyaman suunnittelemia. Myös viholliset ja varsinkin pomot ovat uskomattoman hienoa, muistan hyvin kun ensimmäistä kertaa kohtasi esimerkiksi Black Tyranon tai Lavosin ensimmäisen muodon, pomot olivat monissa kohtaa uskomattoman suuria aiempiin peliin verrattuna, puhumattakaan niiden ulkonäöstä, kaikki pomot ovat myös todella hyvin suunniteltu ja tehty!

Musiikit ovat täysin omaa luokkaansa! Mielestäni Yasunori Mitsuda on ehdottomasti Squaren paras säveltäjän ja hänelle pitäisi ehdottomasti antaa enemmän töitä uusien pelien kanssa! Kaikki ne 70 kappaletta jotka hän on tehnyt peliin sopivat kohtiinsa täydellisesti! Samalla tavalla kuin grafiikka, myös musiikki vaikuttaa hienosti pelin ei aikajaksojen tunnelmaan. Taistelumusiikit ja varsinkin pomomusiikit ovat loistavia, puhumattakaan upeista hahmoteemoista! Jokaisessa aikajaksossa musiikit ovat loistavasti tehty, aina tulevaisuuden synkkyydestä kivikauden rummutukseen! Pelin kappaleet ovat kaikella tavalla vaihtelevia ja hahmoteemat täydellisesti tehty esikuviensa mukaan.

Chrono Triggerin taistelusysteemiä tai kontrollia ei voi millään paremmaksi muuttaa. Paras asia joka erottaa pelin Final Fantasy sarjan peleistä, on se, että kulkiessasi missä vaan, näet viholliset koko ajan ja voit väistellä niitä! Tämä on mielestäni kaikin puolin ehdottomasti parempi kuin FF tyylinen vihollisien ilmestyminen tyhjästä. Taistelusysteemi on nykyisiin verrattuna "yksinkertainen" mutta erittäin toimiva. Taikasysteemi on mielestäni ehdottomasti kaikkien aikojen toimivin, jokaisella hahmollasi on omat taiat ja taikatyyppi joiden mukaan tämä oppii taikansa, tämä tuo uuden ulottuvuuden hahmovalintoihin varsinkin ennen pomotaisteluita. Peliohjauksen suhteen ei tällaisessa pelissä voi epäonnistua, mutta mainittakoon että se on mielestäni täydellinen, sillä missään kohtaa ei tuu mitään vaikeuksia, ei valikoissa, ei hahmoa ohjatessa eikä taisteluissa. Valikoista mainittakoon että ne ovat todella yksinkertaiset ja toimivat.

Haasteesta puhuttaessa tulee jälleen sama sana mieleen. Täydellistä! Pelin pituus ei nykyään ole kauhean suuri, mutta tuohon aikaan peli oli suuri. Mutta mielestäni se ajallinen "lyhyys" ei haittaa, jos sellaisesta voi edes puhua. Peli on sopivan vaikea ja kaikkea etsittävää löytyy. Paras esimerkki tähän ovat ehdottomasti pelin sivuseikkailut joita on todella paljon. Toisin kuin monissa muissa roolipeleissä, nämä sivuseikkailut vaikuttavat todella hyvin kaikkeen. Frogin Masamunen parannus ja viimeinen yhteys Cyrusiin, Robon ja konemaailman viimeinen selvitys, metsän palautus ja kaikki muut vastaavat. Aikamatkustus on täydellistä siihen! Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja itse pääsee päättämään mitä tekee jolloin peli ei ole niin riippuvainen yhdestä kaavasta. Yhden hienon lisäulottuvuuden peliin tuo myös se, että siinä on uskomattomat 16 erilaista loppua ja peliä ei halua lopettaa ennen kuin on nähnyt ne kaikki. Loput eroavat parhaimmillaan todella paljon toisistaan ja niitä on todella mukavaa katsoa, varsinkin kun näkee suosikkihahmojaan tekemässä ennen näkemättömiä asioita. Kaikilta osin haaste pelissä on loistava. Pomot ovat sopivan vaikeita ja jos ei ajattele ollenkaan niin pomoja ei voi myöskään päästä läpi, monet pomot vaativat nimittäin hyvinkin erilaisia taktiikoita, varsinkin jos on liikkeellä suhteessa huonolla kokemustasolla Pelissä on myös se hyvä puoli, että turhauttavan pitkiä linnoja tai luolastoja ei ole, niitä meinaan FF peleistä usein löytyy!

Pelin hahmot ovat ehdottomasti roolipelimaailman parhaat. Kuten moni muukin on maininnut. Chrono Triggerin hahmoissa on se hyvä puoli, että kaikilla on oma tarinansa, toisin kuin monien FF pelien hahmoilla. Onhan FF hahmoillakin jonkinlainen tarina, mutta usein toisilla hahmoilla se on vajaampi. Chrono Triggerissä kaikilla hahmoilla on täydellinen tausta, ja ennen kaikkea motiivi lähteä taistelemaan Lavosia vastaan. Mielestäni juuri tämä asia on uskomaton, miten jokaisesta hahmosta on saatu oma persoonansa ja kaikille täysin oma tarinansa, jokaisella on haavoja menneisyydessä. Marle on epävarma äitinsä kohtalon suhteen ja on kyllästynyt isänsä komentelevaan asemaan sekä tylsään linnan sisäiseen elämään. Lucca kokee syyllisyyttä Cyrusin kuolemaan ja purkaa sitä tunnetta tekemällä ankarasti töitä kuninkaalle, tosin sitäkin työtä haittaa pelko epäonnistumisesta. Robo on menettänyt muistinsa eikä tiedä mistä on kotoisin tai mihin käyttöön hänet on luotu ja Ayla on kokenut kovia taistellessaan reptittejä vastaan. Kaikilla hahmoilla on juuri menneisyydestään johtuva luonne ja kanssakäymiset tuovat peliin paljon hauskoja kohtauksia. Pelin sivuhahmot ja viholliset ovat myös hyvin ympäristöönsä tehty. Kaikki vihollishahmot on hyviä, Azala, Zeal, Dalton, Lavos ynnä muut ovat hyvin suunniteltuja ja tehtyjä. Kaikki hahmot sopivat loistavasti peliin ja turhia ei löydä väkisinkään etsimällä.

Sitten viimeisimpään, mutta kaikkein tärkeimpään asiaan, eli tarinaan. Jälleen sama juttu kuin monissa edellisissäkin jutuissa. Chrono Triggerin tarina on paras mitä olen koskaan roolipeleissä nähnyt. Kaikki juonenkäänteet vaihtelevat hienosti ja sopivat hahmoihin hyvin. Maailman mahdollinen tuhoutuminen tuo peliin hienoa lisäulottovuutta, varsinkin kun pelissä pääsee tuhoutuneeseen tulevaisuuteen, mikä ei ole muissa roolipeleissä mahdollista. Parhaita puolia pelin tarinan suhteen on aikamatkustus, kuten haasteesta kirjoittaessani mainitsin, on hienoa että pelissä saa vaikuttaa kaikkiin tapahtumiin näin paljon. Pelin varsinainen tarina juonenkäänteineen on todella upea. Kaikilla aikakausilla koet erilaisia ja yllättäviä asioita, kun selviää että Lavos tuhoaa kaiken tulevaisuudessa, kun taistelet Magusia tai Azalaa vastaan yrittäen pelastaa koko ihmiskunnan. Juonenkäänteistä hienoimpia ovat esimerkiksi: Kun saapuessasi Zealiin 12000-luvulla huomaatkin että siinä ajassa ollaan esimerkiksi tieteessä ja vastaavis sa valovuosia omaa aikaasi edellä, tai kun Crono uhrautuu Lavosille muiden puolesta ja kuoleekaikissa kohdissa yllättyy enemmän tai vähemmän. Kaikin puolin pelin tarina on uskomattoman hieno ja olen vakuuttunut että jokainen pelaaja pitää siitä todella paljon.

Tälläisiä threadeja on mukava lukea, omia pelikokemuksia ja miten peli tuli hankittua ym. Mutta kyllä minunkin pitää sanoa, vaikka en ole Chrono Triggeria pelannut kuin emulaattorilla, joka kyllä latistaa tunnelmaa todella paljon siitä, jos pelaisi sitä oikealla konsolilla, niin kyllä CT on ehdottomasti yksi parhaimpia pelejä, joita olen koskaan pelannut.

Upea kirjoitus

Kiitoksia Akiman! erittäin upea kirjoitus Chrono Triggerista!

Taidanpa jatkaa CT pelaamista:)

Ja vielä yksi: onko missään Final Fantasyssä saanut jonkin pahiksen liittymään omalle puolelle? Meinaan nimittäin, koska tossa CT:ssähän se Magus liittyy suhun siinä yhdessä vaiheessa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan DemonWithin
Ja vielä yksi: onko missään Final Fantasyssä saanut jonkin pahiksen liittymään omalle puolelle? Meinaan nimittäin, koska tossa CT:ssähän se Magus liittyy suhun siinä yhdessä vaiheessa.
eiks tos FF9:ssä ollu yks hahmo, nimee en nyt muista, mut se on sellanen iso jätkä hatun ja kynnen kaa.

tarkotat varmaan amaranttia...no kyllä mielestäni FFIV olevan Kainin voi laskea pahisten puolelle...on muuten FF-sarjan siistein hahmo...

tuli tämä peli pelattua läpi koulun atk tunneilla =)

joskus kauan sitten hain modin ja pelailin mutta mielestäni peli oli mahdoton =) ja sit kun aloin koulussa pelaa niin huomasin et olis kai kannattanu vähän lvlaa... nyt peli olikin sitten ehkä turhan helppo?

paras porukka?

Pääsälli + Luolanainen + Sammakko =) tolla menin koko pelin... ei niitä charruja jaksa vaihdella... tiedän et noilla kolmella ei saa pelin pahinta triple techiä...

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Wombut
tuli tämä peli pelattua läpi koulun atk tunneilla =)

joskus kauan sitten hain modin ja pelailin mutta mielestäni peli oli mahdoton =) ja sit kun aloin koulussa pelaa niin huomasin et olis kai kannattanu vähän lvlaa... nyt peli olikin sitten ehkä turhan helppo?

paras porukka?

Pääsälli + Luolanainen + Sammakko =) tolla menin koko pelin... ei niitä charruja jaksa vaihdella... tiedän et noilla kolmella ei saa pelin pahinta triple techiä...

*nostan hattua*, ihme et jaksat palat emulla läpi. Kun mä kerran yritin pelata, viisi min tuli pelattua, aargh! ei todellakaan jaksa.

Toi Luolanainen=Ayla, sen triple kick on todella tehokas. Frogilla ei oo niin tehokkaita hyökkäyksiä, jos vihollisilla on vähän HP:ta, niin Frog Drop tappava liike. Cronolla on "triple confuse Slash" ja Luminaire ovat Cronon parhaimmat liikkeet.

Mun dream team= Frog+Ayla+Marle tai Lucca:)

Itte oon mennyt CT:n 2 kertaa läpi(ilman NewGame+:saa). Ja ei voi muuta sanoa että aivan mahtava peli. Tosin emulla että se latisti tunnelmaa, mutta CT on kuitenkin huippu:D.

Kaikki pelissä on mahtavaa, hahmot, musikki ja juoni ym. Siistein tyyppi on Frogi, paras musa Frog's theme ja juoni on muuten vaan INFERNAALISEN HUIPPU. Ei moni huippu RPG edes yllä lähellekkään samaan syvyyteen CT:n kanssa.

WOW!

Just aloitin pelaamisen, peli vetää ihan mukaansa:D vaikka peliä on vedetty monta kertaa läpi, kyllästymistä ei näy!

Oon tällä hetkellä End of Times jossa Spekkio opettaa taiat.

On pakko pitää taukoa....kohta jatketaan maailmanpelastamista;)

Tämä on ainoa ei-lineaarinen RPG mikä on koskaan tehty!

niin on Re: Upea kirjoitus

GrandAlfilta hyvä lisä :D CT-todella tuo tervettä vaihtelua konsoleiden FF-linjalle. Pc roolipelit ovat yleensä oma luku erikseen, mutta tällä boardilla puhuttaessa useimmiten varmaankin oletetaan, että kommentit viittaavat konsoleihin...

Itse pidän molemmista suunnista ja toivon, että Square älyäisi tehdä Chronolle arvoisensa jatko-osan. Tulisiko Chrono Break sitten vaikka nyt viimeisten Nintendo uutisten jälkeen GBA:lle - kuka tietää :D

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Pexi
Kiitoksia Akiman! erittäin upea kirjoitus Chrono Triggerista!

Taidanpa jatkaa CT pelaamista

Meidän CT-xpertti Akimanilla on tapana tuottaa iloisia yllätyksiä ja tarinoita niitä kaipaaville ;)

Akin kommentteihin on pakko yhtyä, joten suosittelen peliä varauksetta kaikille.

ps. ja importtaajien kannattaa pistää tilausta Final Fantasy Chroniclesiin.

Jeesh! LÄPI

Eilen illalla tuli vedettyä Uber konsoli RPG, Chrono Trigger,
läpi! muuta ei voi sanoa et SUGOI:D

Kerta kaikkiaan fantastinen, peli vaikutti jotenkin lyhyeltä tai pelin ajanotto tekee kepposia...
Pelasin täydellisesti läpi: Crono pelastettu, side questit hoidettu, ja Black Omen hoidettu.....lopuksi Lavosia turpaan. Aikaa meni 19h? Hmm....no ei haittaa

Pelissä silloin tällöin näytettiin FMW-demoja, ihan hilpeetä, loppu FMW oli todellinen pakkaus!
MAJOR SPOILER

Loppu FMW-demo:
- Crono menee Marlen kaa naimisiin
- Ihmiset juhlivat kaduilla
- Frog/Glenn ihmismuodossa lyödään kunnianritariksi ja poistuu linnasta. Frogin kasvoa ei näytetä, hiukset ovat vihreet, ne muistuttavat hieman DB Z:n Vegataa.
- Ayla ja Kino naimisiin...Ayla sujauttaa sormuksen Kinoon ja Odottaa Kinon tekevän saman
- Lucca metikössä "Robo 2:n" kaa ja löytävät heitteelle jätetyn vauvan ja ottavat vauvan hoitoon
- Ja lopuksi vihityt parit Crono ja Marle astuvat pois kirkosta ja Marle viskasee kukkakimpun pois!

Aah! erittäin upea demo...Crono ja Marle menivät sittenkin naimisiin *snif*. SNES versiossa ei kerrottu, ehkä annettiin pelaajien funtsivan lopus.

Jotain extraa ilmestyi valikkoon, musa jukeboksi ja FMW-teatteri.
Nyt seuraavaksi jotain muuta.....

Spoileri loppuu

Lopputuomio:KAIKKIEN AIKOJEN PARAS RPG! On todella tyhmää missata tätä mestariteosta!

Re: WOW!

Just aloitin pelaamisen, peli vetää ihan mukaansa:D vaikka peliä on vedetty monta kertaa läpi, kyllästymistä ei näy!

Oon tällä hetkellä End of Times jossa Spekkio opettaa taiat.

On pakko pitää taukoa....kohta jatketaan maailmanpelastamista;)

Tämä on ainoa ei-lineaarinen RPG mikä on koskaan tehty!
ei muuten pidä ihan paikkaansa..snessillä tuli pelattua joku...3 vuotta..kyllä siinä ehtii kyllästyä, mutta saatanan paljon piilotettuja juttuja pelissä on huh huh

Suosittelen SNES-versiota, mut sitä on aika vaikeaa löytää!
niin on, mutta mä kirjaimellisesti hakkasin un Snessin paskaks..se johty siitä että se oli rikki.. mutta ROMina chronoa saa..mullaki on emulaattorilla tää peli

Ylös Bottom