Dead Space jaksoi rullata maaliin asti ennen unia. En millään malttanut mennä vain päätarinatehtäviä läpi, sivutehtävät oli myös pakko suorittaa – joka ainoa niistä. Kovin tyypillistä itselleni, että heti ensimmäisellä läpäisyllä pitää kokea niin paljon kuin mahdollista.
Siitä ehdottomasti kehut pelintekijöille, että seikkailussa on kohta, joka on ns. point of no return. Eli paluuta ei ole jos sen ylittää. Juuri tuo oli se kimmoke palata tutkimaan vanhoja alueita ja innosti tekemään sivutehtäviä. Ruudulle siis paukahti viesti tuossa kohtaa, joka kertoi valintatilanteesta.
Muutama bugi tuli seikkailun aikana vastaan:
- Tein liikaa uusia tallennuksia. Viimeisen chapterin aikana sain ilmoituksen, että enempää ei voida tehdä. Kun peli meni läpi, niin Dead Spacen sisäinen tallennus yritti luoda uuden saven New Game +:aa varten, mutta se ei onnistunut. Sain saman ilmoituksen, että ei voida luoda enempää tallennuksia. Näin ollen jouduin pelaamaan viimeisestä savesta loppuosuuden uudestaan, tuhottuani muutaman vanhan saven ennen sitä. Sitten päävalikkoon ilmestyi NG+ -pelitila.
- Yksi erittäin kipakka taistelu (chapter ja sijainti) Chapter 12:ssä ison generaattorin luona päättyi siihen, että koetin jatkaa tehtävää normaalisti, mutta ruutu meni täysin mustaksi. Kuulin vain pelin taustamelua, mutta mitään muuta ei voinut tehdä kuin sammuttaa koko peli. Autosave ei ollut onneksi kaukana, tosin taistelu piti hoitaa uudestaan. Ennen bugin syntyä olin penkonut ympäristön huolellisesti lootin toivossa. Erään vihollisen lonkero oli jäänyt vispaamaan osittain maan sisään ja sitä koetin talloa useampaan kertaan. Sivumennen totean, että kylläpä Isaac kiroili pari kertaa todella rumasti, kun tein pitkän sarjan "stomppeja"!
- Yllä mainitun ensimmäisen bugin jälkeen alkuvalikossa ei voinut poistaa tehtyjä tallennuksia. Sitten toimi, kun käynnistin pelin uudestaan.
- Joskus Isaac jotenkin kummallisesti "veti" itseään johonkin suuntaan, etenkin nopeiden käännösten aikana ja samaan aikaan juostessa. Yleensä tätä tapahtui jos vieressä/lähellä oli jokin operoitava asia, esim. stasiksen latauspiste tai avattava ovi.
Siitä hieman yllätyin, että peliaikaa kertyi niinkin runsaasti kuin 23 ja puoli tuntia viimeisimmän saven mukaan. Välillä saatoin ihan unohtua juoksentelemaan Ishimuran tiloissa sektorista toiseen, joten se selittää hieman runsasta peliaikaa. Hard-tasosta voinee myös lisätä 1–2 tuntia kokonaisuuteen. Se oli aidosti pahempi kuin alkuperäisessä DS:ssä. Plus tietty nuo sivutehtävät. Uskoisin myös, että pakollisia kuunneltavia videopätkiä oli Remakessa enemmän. Lisäksi katsoin kaikki "vapaaehtoiset" videopätkät kokonaan ja kuuntelin äänitiedostot.
Seuraavaksi sitten trophyja keräilemään.