DIY, säätäminen, kikkailu, korjaaminen jne.

shamaniac

Well-Known Member
Onkos täällä kuinka paljon DIY-henkistä porukkaa?

Yritättekö aina ymmärtää ja korjata laitteitanne itse? Tuleeko edes vähän googletettua että saisiko uuden ostamisen tai huoltoon lähettämisen sijasta tehtyä ongelmalle itse jotain?

Ilmoittaudun että minua on aina kiinnostanut ymmärtää miten asiat toimivat. Sen kautta jos sen ymmärryksen laitteesta saa ja korjaaminen tai muu säätö on itse tehtävissä, niin yleensä sitten tulee säädettyä.

Nyt viimeisimpänä tuli auottua Joy-Conit ja laitettua sinne pahvinpaloja. Kyllä. Pahvinpaloja driftausta korjaamaan, kai. En tajua miten tuo estää/korjaa driftausta mutta netissä oli ohje ja ajattelin että tuo on nopeampi (ja mielenkiintoisempi) testata kuin lähettää ohjaimet huoltoon tai ostaa uudet.

En muista milloin, jos koskaan aiemmin, olisi ollut noin pieniä liittimiä ja piuhoja missään avaamassani laitteessa. Sai olla tarkkana ja tuntui välillä ettei edes nuo juuri ostamani työkalut olleet tarpeeksi käteviä siihen hommaan. Mutta onnistui silti.

Aiemmin on tullut jo vuosikymmenten ajan säädetty pc-komponenttien kanssa aina pöytäkoneista lähtien läppäreihin asti. Pelilaitteita on myös tullut availtua, milloin ihan vain pölyn poistamiseksi ja milloin taas esimerkiksi (vaihtamattomaksi tarkoitetun) kovalevyn vaihtamiseksi.

Nykyään tuo säätäminen on niin helppoa kun on ohjeet yleensä ihan kaikkeen olemassa kuvineen ja/tai videoineen. Sitä uskaltaa avata kalliimmankin laitteen kun ohjeesta näkee missää kohtaa on rikkoutuvia kaapeleita tai liittimiä. En varmasti olisi tehnyt useitakaan säätämisiä jos en olisi tiennyt etukäteen mistä kohtaa kannattaa avata, vääntää ja "repiä" ja mistä ei.

Itse vaihdoin juuri toiseen Joy coniin uuden tatin kun vanha oli juuresta haljennut ja tykkäsi myös driftailla turhan paljon.
Vaihto oli melko helppo homma. Ehkäpä n. 15minuuttia ja ensi kerralla menisi vieläkin nopeammin kun tietää mitä tekee.

Imurista hajosi joku pölypussin pidike. Vahvaa teippiä ja liimaa niin on ainakin nyt vuoden pysynyt taas mainiosti.

Kyllä lähtökohtaisesti yritän itse korjata, paitsi toki tuotteita joissa lähtökohtaisesti hyödynnetään takuuta.

Itse vaihdoin juuri toiseen Joy coniin uuden tatin kun vanha oli juuresta haljennut ja tykkäsi myös driftailla turhan paljon.
Vaihto oli melko helppo homma. Ehkäpä n. 15minuuttia ja ensi kerralla menisi vieläkin nopeammin kun tietää mitä tekee.
Katselin itsekin jo valmiiksi noita tattimoduuleita että jos tuo ihmeellinen "laita pala hieman paksumpaa paperia"-kikka ei toimi, niin tilailen sitten uudet tatit ja vaihdan ne sinne.

Mutta mistäs noita kannattaa tilata ja paljonko maksaa? Halvin Suomesta saatava taisi olla viiden euron luokkaa per tatti.

Katselin itsekin jo valmiiksi noita tattimoduuleita että jos tuo ihmeellinen "laita pala hieman paksumpaa paperia"-kikka ei toimi, niin tilailen sitten uudet tatit ja vaihdan ne sinne.

Mutta mistäs noita kannattaa tilata ja paljonko maksaa? Halvin Suomesta saatava taisi olla viiden euron luokkaa per tatti.

Tähän en valitettavasti osaa antaa suosituksia kun ostin joskus toiset rikkonaisen joy-conit varaosiksi kun niitä joku kaupitteli Torissa edulliseen hintaan.
Näistä pääsi sitten tuo yksi tatti nyt käyttöön.

No joo, ehkä ostan vain sen 20 euron adapterin, jolla saa melkoisen laajan kattauksen Sonyn ja MS:n ohjaimia toimimaan Switchillä. Ja jos tuo paperinpalakikka toimii niin voi korjailla toisenkin parin.

Tuli myös katsottua että miksi joku paperinpala auttaa driftaamiseen ja tiivistetty selitys on että ajan myötä löystynyt rakenne saadaan taas tiiviimmäksi, jolloin se toimii "kuin uusi". Suunnilleen. Eli se paperinpala tuo lisäpainetta siihen rakenteeseen.

Laitetaan tähän ketjuun kun ainakin liippaa läheltä. Nimittäin tietokoneen vanhukselle lisäaikaa käyttistä vaihtamalla.

Tulee se 9 vuotta kohta täyteen tämän läppärin kanssa ja tämä on jo sen tasoinen vanhus, että enää ei saa päivitettyä seuraavaan Windowsiin, eli 11. Turvapäivitystuki parin vuoden päästä. Joten ajattelin että kokeillaan Chrome OS Flexin asentamista, itsellä on kuitenkin android-puhelin niin ajattelin että jotain synergiahyötyjä ja muita helppokäyttöisyyttä voisi saada kaupan päälle.

Googlen omilta sivuilta löytää ohjeet ja itse joutui tekee USB installerin. Eli latasin heidän sivuiltaan image-tiedoston, joka piti kirjoittaa/polttaa USB tikulle. Sitten vaan windowsin valikosta palauttaminen kohtaan ja käynnistetään kone niin että ensin luetaan USB-tikku. Chrome OS Flex välähtää ruutuun ja siitä alkaa selkeä valintaprosessi jossa annetaan googletunnarit, kieliasetukset (suomeksi löytyy myös), sekä WLAN verkko. Asentaminen kesti n. 15 minuuttia.

Ja tässä sitä on nyt tämä päivä käytetty ja ei ollenkaan hassumman oloinen OS! YouTubessa tuntui olevan aika paljonkin parjausta, mutta itsellä tämä on toiminut hyvin, käyttöliittymä on selkeä, nettiin pääsee huoletta ja resurssienhallinta on varsin yksinkertainen, mutta siitä pääsee kätevästi myös suoraan google driveen, jota käytän myös puhelimella. Lähijakaminen on vaivatonta puhelimen ja läppärin välillä.

Ainakin täältä suositus mikäli teillä alkaa tietokoneesta loppua elinkaari, niin tällä saa vielä hyvin lisäaikaa!

Ylös Bottom