Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elektroninen urheilu | e-sports

Aika hyvä kirjoitus elektronisen urheilun tilasta maassamme tällä hetkellä. Pelaajien sitouttaminen tiimeihin ja lajin yleinen hyväksyttävyys nähdään vielä haasteena. Ammattimaisesti toteutetut turnaukset tuovat sponsoreita ja televisiolähetykset lisäävät tietoa lajista.

Miksi menestyviä suomalaisia kilpapelaajia ei hyväksytä? - ”Harva uskalsi puhua edes ääneen”

- Eniten elektronisen urheilun kehittymisessä jarruttaa ihmisten tietämättömyys. Asiassa mennään sen mukaan, mikä on yhteisöllisesti hyväksyttävää. Harva uskalsi puhua edes ääneen pelaamisesta kymmenen vuotta sitten. Pelkästään tämän vuoden puolella tässä asiassa on kuitenkin menty huimasti eteenpäin, Rinne kertoo.

Lähde: https://m.iltalehti.fi/digiuutiset/201712222200624586_dx.shtml
 
Tuttu näky pitkässä juoksua kesäistä Assemblya, Hiilinen juontamassa kisalähetystä moottoriturvan lailla. Pienten piirien puuhastelusta noustu valtakunnan verkkoon.

”Voitoista ei jäänyt käteen kuin pari hiirtä ja mahdollisesti imuri” – Teemu Hiilinen on suomalainen pelilegenda


Teemu kertoo aina muistavansa voittoisan, mutta tiukan Call of Duty -finaalin Assemblyilta. Selostajauran kohokohta oli TV2:n ensimmäinen suora CS-lähetys elokuulta 2014.

Lisää: https://www.is.fi/digitoday/esports/art-2000005542460.html
 
https://www.is.fi/digitoday/esports/art-2000005544720.html

ESL:n päätös näyttää Dota 2 -lähetykset Facebookissa ei ollutkaan katsojien mieleen. ESL turvautui DMCA-trollaukseen estääkseen muita näyttämästä Dota 2 -lähetyksiä, vaikka ESL ei omista Dota 2:n oikeuksia.

Kisa surkuhupaisimman esports-organisaation tittelistä on kovaa ja armotonta, mutta Saksassa kiritään kovasti.
 
ETELÄ-KOREAN Pyeongchangissa alkaa ensi viikolla eräs urheilukilpailu, jonka katsomoon on ollut perinteisesti tunkua. Ei, kyse ei ole talviolympialaisista – niiden lipunmyyntihän on sakannut pitkin matkaa.

Ensi viikolla pelataan strategiapeli Starcraft II:sta.

Lisää: https://www.hs.fi/urheilu/art-2000005547698.html
Tuo voisi olla kyllä ihan mielenkiintoista seurattavaa. Tietääkö kukaan, mistä noita Serralin pelejä pystyisi vahtaamaan? Vai täytyykö ostaa jokin maksullinen Twitch-paketti?
 
Viimeksi muokattu:
Upea video suomalaisesta ammattipelaajasta, Joona ’Serral’ Sotalasta. Osallistuu Starcraft II -turnaukseen Etelä-Koreassa tällä viikolla.

 
Kotimaisesta Team Gigantista noussut pelaajia kansainväliseen Overwatch liigaan. Mielenkiintoista on se, miten tiimi sai alkunsa myyjän ideasta.

Gigantti paljasti pelisuunnitelmansa: ”Pitkän kaavan sijoitus”

Elokuussa 2017 kodinkonejätti Gigantti ilmoitti kiinnittäneensä suomalaisen Overwatch-joukkueen. Idean oli esittänyt Gigantti-myyjä Tomi Rinne, joka sai yhdellä puhelulla vakuutettua pääkonttorin, että nyt on hyvä hetki kiinnittää kuusihenkinen suomalaisjoukkue.

Entinen Ninjas in Pyjamas -joukkue debytoi Gigantin nimellä Assemblyilla. Tuloksena oli SM-hopeaa sekä isompi turnausvoitto. Syksyn aikana joukkue voitti GameXpo-liigan Suomessa sekä lunasti paikkansa maailman ykkösnimien joukossa voittamalla EM-kultaa.

Marraskuussa Team Gigantti koki isoja muutoksia, kun neljä kuudesta pelaajastasai paikan pelin ykkösliigasta Overwatch Leaguesta. Takaiskusta huolimatta Gigantti ja Tomi päättivät, että he jatkavat esportsin ja erityisesti Overwatchin parissa.

Lähde: https://www.is.fi/digitoday/esports/art-2000005558138.html

 
Hjallikselta jälleen upea esimerkin anto:

Tarjolla todellinen tähtipesti: Hjallis hakee Diilissä pomoa nousevaan miljoonabisnekseen

Syksyllä kymmenen kilpailijaa taistelee Diilin voitosta. Tällä kertaa ohjelmassa etsitään esports-tapahtumia järjestävään Starsquad-yhtiöön markkinointijohtajaa.

Hjalliksen mielestä Suomi on tällä hetkellä pahasti jäljessä Ruotsia tai esimerkiksi Yhdysvaltoja, jossa isoimmat tapahtumat myyvät jättimäisiä areenoita loppuun.


Lähde: https://www.is.fi/digitoday/esports/art-2000005593424.html
 
E-urheilu kasvaa koko ajan. Sponsoroinnin suunnitteluun erikoistuneen Sponsor Insightin tutkimuksen mukaan e-urheilu on 18–29-vuotiaissa Suomen toiseksi kiinnostavin urheilulaji heti jääkiekon jälkeen. Se siis jättää tämän tutkimuksen perusteella Suomessa jälkeensä jopa kuningaspeli jalkapallon.

Lähde: https://yle.fi/uutiset/3-10096051
 
Elektroninen urheilu pyrkii näytöslajiksi Pariisin vuoden 2024 olympialaisiin

E-urheilun harrastajia on arvioitu olevan noin 250 miljoonaa, joka on enemmän kujin monilla perinteisillä olympialajeilla on yhteensä.

Kansainvälinen olympiakomitea (KOK) tunnusti viime marraskuussa e-urheilun urheiluksi.

E-urheilu pyrkii varsinaiseksi kilpailulajiksi vuoden 2022 Aasian kisoihin.

”Pariisin olympialaisiin ei ole mahdollista päästä viralliseksi lajiksi. Paikallinen järjestelyorganisaatio ja Pariisin kaupunki tukevat tätä hanketta, joten se on vahva viesti KOK:n suuntaan, että e-urheilu voisi päästä näytöslajiksi vuonna 2024”, Chung sanoi Reutersille.

IeSF:llä on 46 jäsenliittoa, ja se järjestää vuotuiset lajin MM-kisat.

Tänä vuonna e-urheilun yleisömäärien odotetaan yltävän 380 miljoonaan, kertoo Newzoon tekemä tutkimus. Lajin talousmarkkinan arvioidaan kasvavan tänä vuonna 38 prosenttia.

Lähde: https://www.hs.fi/urheilu/art-2000005655698.html?share=cbbd68c88331f62d2cbce5cd4edf2cb7
 
Overwatchin Euroopan liigassa kotimainen Team Gigantti selvitti juuri äsken tiensä huomiseen finaaliin. Torille! :)
 
Suomalaisten eläkeläisjoukkue ottamassa sunnuntaina erää Ruotsin DreamHackissa. Lajina Counter-Strike.

 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom