Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Elektroninen urheilu | e-sports

Smash Brossin Euroopan loppuottelu on tänään.
D5uxLAqWwAEqZy8.jpg:large

Siellä on nyt Ehre vs. Las Divas, seuraavaksi tulee varmaan Suomen Team Popoff.
Twitch
 
Suomi hävisi saksalle. Ekassa kisassa oli aikamoista pyöritystä kun Suomella on kaksi miekkamiestä ja Saksalla Peach ja Paultena. Suomen ukko ei meinaa päästä takaisin radalle kun Peach vetää jotain leijunta pyöritys liikettä tason reunalla.
 
Viimeisessä kisassa oli Ranskan Toon Link vs. Saksan Wii Fit Trainer ja Saksa voitti Euroopan mestaruuden.
 
Onnittelut ENCElle. Ainahan se on kivempi voittaa kuin hävitä. Tuli toissailtana katseltua ENCEn otteita NaVia vastaan ja sehän meni oikein hyvin. Ei se ennen ottelua "maailman parhaaksi CS-pelaajaksi" tittelöity kaveri saanut aikaan oikein mitään.

Huomasin silloin katsellessani kuitenkin miettiväni, että miksi juuri CS on saanut noin suuren osuuden ja otteen kilpapelaamisesta. Kyseessä on kuitenkin peli, joka on julkaistu alunperin vuonna 2000 ja vaikka sitä onkin paranneltu sen jälkeen, niin pohjimmiltaan se on ihan se sama peli kuin pari vuosikymmentä sitten. Ajan hammas on sitä kuitenkin nakertanut ja itseä pistää vähän naurattamaan, että tuolla tasolla pelataan peliä, jossa melkein kaikilla aseilla ammutaan vain lonkalta. Tähtääminen ja sen eri varitaatiot ovat kirjaimellisesti jääneet viime vuosituhannelle. Voi hyvin sanoa, että tähtäämisen puolesta esim. niinkin mainstream-peli kuin CoD on paljon CS:ää edellä, vaativampaa ja realistisempaa.

Toinen asia, jota aloin pohtimaan, on CS-turnauksissa käytössä oleva varsin pieli mappipooli. Kisat pelataan aina vain muutamassa tietyssä kartassa, vaikka vaihtehtoja ja mahdollisuuksia olisi enempäänkin. Itse ainakin tylsistyn todella nopeasti aina niihin samoihin mirageen, dust 2:een, trainiin ja overpassiin. Pieni mappikierto tekee tuosta aika yksitoikkoista, enkä voi olla ajattelematta, ettei tuossa pärjääminen nyt lopulta ihan niin kauheasti vaadi, kun näyttää siltä, että riittää, että osaa ja hallitsee noin kämmenellisen karttoja ja joka karttaan pari erilaista taktiikkaa. Vaihtelua pitäisi ainakin omasta mielestäni olla paljon enemmän...

Itsekin Half Life 2:n ja CS: Sourcen aikaan tuota tuli paljon pelattua ja kyllä silloin oli mukavaa pelata paljon eri karttoja ja objectiveja. Jos serveri pyöritti vain Dustia, Dust 2:ta ja paria muuta, niin aika äkkiä tuli vaihdettua sellaiseen serveriin, jossa kierto oli isompaa. Nykyään en jaksaisi enää pelata tuota, koska pelin osalta kaikki on jo nähty aikalailla vuosina 2000-2007. Ensin sitä pelattiin koulun ATK-luokassa päivän jälkeen LANissa ja sittemmin tosiaan Sourcea ihan oman laajakaistan kautta. Olin joskus, kun enemmänkin pelasin, jopa aika hyväkin tuossa, mutta aikansa kutakin. Jotakinhan CS on oikein tehnyt, kun peli on edelleen pinnalla melkein 20 vuotta julkaisunsa jälkeen, mutta ei se silti poista sitä faktaa, että pelistä näkyy ja huokuu se viime vuosituhannen meno kaikkine kliseineen ja "vikoineen".
 
Viimeksi muokattu:
Huomasin silloin katsellessani kuitenkin miettiväni, että miksi juuri CS on saanut noin suuren osuuden ja otteen kilpapelaamisesta. Kyseessä on kuitenkin peli, joka on julkaistu alunperin vuonna 2000 ja vaikka sitä onkin paranneltu sen jälkeen, niin pohjimmiltaan se on ihan se sama peli kuin pari vuosikymmentä sitten. Ajan hammas on sitä kuitenkin nakertanut ja itseä pistää vähän naurattamaan, että tuolla tasolla pelataan peliä, jossa melkein kaikilla aseilla ammutaan vain lonkalta. Tähtääminen ja sen eri varitaatiot ovat kirjaimellisesti jääneet viime vuosituhannelle. Voi hyvin sanoa, että tähtäämisen puolesta esim. niinkin mainstream-peli kuin CoD on paljon CS:ää edellä, vaativampaa ja realistisempaa.

Toinen asia, jota aloin pohtimaan, on CS-turnauksissa käytössä oleva varsin pieli mappipooli. Kisat pelataan aina vain muutamassa tietyssä kartassa, vaikka vaihtehtoja ja mahdollisuuksia olisi enempäänkin. Itse ainakin tylsistyn todella nopeasti aina niihin samoihin mirageen, dust 2:een, trainiin ja overpassiin. Pieni mappikierto tekee tuosta aika yksitoikkoista, enkä voi olla ajattelematta, ettei tuossa pärjääminen nyt lopulta ihan niin kauheasti vaadi, kun näyttää siltä, että riittää, että osaa ja hallitsee noin kämmenellisen karttoja ja joka karttaan pari erilaista taktiikkaa. Vaihtelua pitäisi ainakin omasta mielestäni olla paljon enemmän...


Tähtääminen "lonkalta" on varmaan pidetty, koska se toimii. Onhan kuitenkin esim snipoissa kiikaritähtäin käytössä. Enkä nyt nää että ads:n lisääminen kaikkiin aseisiin tekisi siitä vaativampaa. Realistisempaa ehkä, mutta mitä tekemistä realismillä on tämän asian kanssa. Tai pelien kanssa yleensäkään. Se että jokin asia on realistista, ei tee siitä välttämättä hauskempaa pelin kannalta. CS:ää en ole juuri pelannut, mutta esim Quakea olen ja siinä on myös tämä "lonkalta" tähtääminen käytössä enkä nyt lähtisi sitä pelkästään sen takia sanomaan helpoksi. Jos jotain, niin se on vaikeampaa, koska ei voi tarkentaa tähdättäviin kohteisiin. Joutuu hallitsemaan oman sensitivitynsä täydellisesti, koska sitä ei voi hidastaa/nopeuttaa muuttamalla tähtäystilaa.

Mitä tulee taas karttoihin, niin uskoisin että siellä pyörii vain ne samat kartat koska ne toimivat sillä levelillä. Onhan vaikka siinä mainitsemasi codinkin kilpailullisella puolella vain pieni osa kartoista käytössä. DLC karttoja ei esimerksi koskaan pelata codissa kilpailullisesti, vaan aina mennään muutamalla launch kartalla. Kenttä voi olla hauska ja hyväkin hyvin kasuaalissa ympäristössä, kun ei ymmärretä mahdollisuuksien koko kirjoa (=osata pelata). Mutta sitten taas osaavien tyyppien käsissä kenttä voi hyvinkin hyökkäys- / puolustuspainotteinen, mikä taas tekee kentästä huonon. Se on sitten taas kysymys erikseen miksei esimerkiksi CS:ässään tehdä uusia kilpailulliseen pelaamiseen soveltuvia karttoja. Esimerkiksi Siegessä nykyään uudet kartat suunnitellaan lähtökohtaisesti siten, että niitä tullaan pelaamaan myös kilpailullisella puolella. Kenttä voi sitten lähteä kierrosta vaikka yhden kauden jälkeen pois, jos huomataan ettei se sovellukkaan sinne. Tänä vuonna on tarkoitus suunnitella uusiksi kaksi pelin launch karttaa, koska niistä on tullut juurikin hyvin yksipuolisia karttoja.

Ymmärrän kyllä että katsojasta voi olla tympivää katsoa aina niitä samoja mappeja.
 
Elektronisella urheilulla on kova kasvupotenttiaali. Nuoret aikuiset seuraavat sitä Suomessa jo enemmän kuin jalkapalloa tai lätkää.

Esports on kasvanut viime vuosina hurjaa vauhtia Suomessa ja maailmalla. Nimekkäitä sijoittajia, urheiluseuroja ja julkkiksia on lähtenyt mukaan kovaa vauhtia. ENCEn toimitusjohtaja Mika Kuusisto uskoo esportsin kasvavan vielä joskus suuremmaksi kuin jalkapallo.

– Millä aikavälillä tämä tulee tapahtumaan? Sitä on vaikea sanoa, mutta uskon siihen vahvasti, vaikka olen suuri perinteisen urheilun fani, Kuusisto aloittaa vastauksensa.

– Siitä on jo aika vahvoja signaaleja. Hiljattain Suomessa tehdyssä tutkimuksessa selvisi, että nuoret (18–25-vuotiaat) seuraavat jo nyt enemmän esportsia kuin jalkapalloa tai lätkää. Se on aika iso juttu, kun miettii kuinka lätkähullua kansaa me olemme.

Kuusiston mielestä perinteisillä urheiluseuroilla tulee olemaan jatkossa entistä haastavampaa täyttää hallit ja stadionit. Yhdysvalloissa jo useat urheiluseurojen omistajat ovat jo lähteneet mukaan esportsiin.


Lähde: https://www.is.fi/digitoday/esports/art-2000006195364.html
 
Tänään taas mennään klo 10 alkaen. Tätä Pubgia on ollut yllättävän nautinnollista seurata, vaikka omat pelitunnit ovatkin jääneet lähtösuoralle.

 
Helsingin Hartwall Areenalla on vietetty monet kesät laneissa vuorokausia putkeen. Tällä kertaa paikalla on kuitenkin iso Counter Strike -peliturnaus Arctic Invitional.

Puitteet ovat kohdallaan. Tämän luokan e-urheilutapahtumaa ei Suomessa ole aiemmin nähty, joten merkkitapaus kyseessä. Palkintopotti on 100 000 €.

Kotisivu: https://arcticinvitational.fi/

Seuraamaan pääsee Twitchin kautta:

 
En tiedä minne tämän laittaisin, mutta olen hyvällä asialla! Ladies of NMBS on kaikille naispelaajille suunnattu Discord-yhteisö No more BS gamingin alaisuudessa. Tervetuloa!
 
Suomen elektronisen urheilun liitto on hyväksytty Suomen Olympiakomitea jäseneksi.

Ensi kesänä pelataan Tokiossa iso esports turnaus juuri olympialaisten alla. IS/eSports

 
Kajaanissa aloitettiin syksyllä 2018 esports-liiketoimintaan keskittyvä tutkintolinja, joka on houkutellut kaupunkiin opiskelijoita Suomen ulkopuolelta.

Kansainvälinen koulutus on tavoittanut hyvin oppilaita Suomen ulkopuolelta. Pitkänen luettelee opiskelijoita tulleen Singaporesta, Unkarista, Tshekeistä, Romaniasta, Libanonista, Hollannista, Kanadasta, Venäjältä, Saksasta, Vietnamista, Filippiineiltä ja Belgiasta.

Oppilailla on muun muassa mahdollisuus päästä opintojen aikana valmennustehtäviin Vuokatti-Rukan urheiluakatemiassa. Jotkut ovat päässeet suunnittelemaan valvotussa työryhmässä Nordic Esports Academy (NESA) -kesäkoulun sisältöä. NESAsta on tarkoitus tehdä käytännönläheinen oppimisympäristö opiskelijoille.

Valmistauduttuaan opiskelijat voivat suuntautua Pitkäsen mukaan esimerkiksi tapahtumajärjestämiseen, markkinointiin tai jopa valmentamiseen.

Lisää: https://www.is.fi/digitoday/esports/art-2000006375699.html
 
Ylös Bottom