Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Eloa retrokeskusteluun - part 2

Hex

Active Member
Meno retrokeskustelussa on aikalailla laantunut. Mitään mega-aktiivista se ei koskaan ole ollutkaan, mutta kun vanhoja pelejä on kiva muistella ja hankkia uudestaan, olisi siitä kiva keskustella. Näin mietittiin aikaisemmin. Onhan Suomessa muutama retrofoorumi, mutta ei niilläkään keskustelu mitään erityisen aktiivista ole, joten eikö paras paikka keskustelulle olisi aktiivisen pelisivuston kyljessä?

Toivottavasti porukka virkistyisi. Jotain uuttakin voisi koittaa keksiä piristykseksi. Itse mietin jotain viikon retropeli ja viikon retrolaite -tyyppistä juttua, jossa joku kirjoittaisi lyhyehkön jutun pelistä, pelikoneesta tai lisälaitteesta ja siitä sitten syntyisi enemmän tai vähemmän keskustelua. Olisiko tuohon kiinnostusta? Itse voin osallistua ja vaikka aloittaa, mutta muitakin pitäisi saada mukaan.

Muita ideoita?

Keräsin retro-alueen ketjuja tähän linkeiksi, kun ne tuppaavat helposti vaipumaan unholaan.


Yleisluontoisia ketjuja:

Uusimmat retrohankinnat!
Retrokokoelma
ensimmäinen pelikoneesi?
Mitä Retro peliä olet pelannut viimeksi?
Älyttömät retrohinnat!
Jokin retro laite/ohjelma, jonka erityisesti haluaisit?
Minkälainen retroilija olet?
Tunnetko olevasi enemmän keräilijä vai pelaaja?
retrosivujen kerma - linkkejä


Laiteketjuja:

Sega Saturn elää!
MegaDrive
Sega GameGear
CD32 retrotrippi
PC Engine anyone?
Philips CD-I??
Neo Geo Pocket Color
WonderSwan Color
Atari Lynx
wanhat Atarit
Intellivision, Colecovision ja Vectrex
Game&Watch
Hauskin lisälaite?


Peliketjuja:

Samaa peliä useampi versio?
Mitä pelata Intellivisionilla?
Parhaat co-op kaksinpelit
Paras SNES peli
Parhaat NES pelit
Saturnin beat ´em upit
Sonic The Hedgehog
Vanhat "katumätkinnät"


Viestiä noihin - mars mars!

....tai uutta ketjua pystyyn. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Eloa retrokeskusteluun - part 2

Lasketaanko Ps1 retroksi?

Olen nimittäin aikonut keskittyä vain kyseiseen konsoliin ja sen peleihin. Parit importit jo ostettu ja seuraavaksi ajattelin tilata Sega Saturnilta Pleikalle käännetyn pelin Silhouette Mirage. Hinta ei olisi paha Cduniverse.comissa.

Toinen harkinnassa oleva on Parappa the Rapper ja samaisten tekijöiden Um Lammer Jammy, jonka olen bongannut vajaalla kympillä ulkomailta. Harmittavaa on se että Ps1-importeissa ei ole tuollaisia Pal-kansia. Tai ei ainakaan niissä ole ollut jotka olen jo tilannut (pari FF-peliä) Sitten oli myös tilauksessa Fear Effect amazon.co.uk:sta mutta se tilaus meni mönkään myyjän puolelta joka ei 2kk aikana peliä lähettänyt. Rahat sain kuitenkin takas
 
Vastaus: Eloa retrokeskusteluun - part 2

Kyllähän se PSone on retroa, ainakin, kun muiden alueiden pitäisi käsitellä nykykonsoleita. Eihän kukaan ehdota N64- ja Saturn-keskustelujenkaan sijoittamista Cuben ja Dreamcast-keskustelun yhteyteen. Ehkä PS2:n taaksepäin yhteensopivuus tai joku muu sekoittaa tilannetta kirjoittajien mielissä, mutta kyllä PSonen retrokeskusteluun voisi jo sijoittaa.
 
Vastaus: Eloa retrokeskusteluun - part 2

simon sanoi:
Harmittavaa on se että Ps1-importeissa ei ole tuollaisia Pal-kansia.

Harmittavaa? Minun mielestäni se on loistavaa, kun PAL-kannet hajoavat helpommin, vaikeampi korvata eikä mahdu standardeihin levyhyllyihin. Vievät turhaa tilaa sellaisenaan. Joissakin importeissa on muuten tuollaiset kannet, esmes Zanac x Zanac, Sexy Parodius, Salamander Deluxe Pack Plus ja Toaplan Shooting Battle. En kyllä ymmärrä miksi, koska kaikissa on vain yksi levy ja ohut manuaali, niin ei sitä lisätilaa mihinkään tarvita.
 
Vastaus: Eloa retrokeskusteluun - part 2

Ghegs sanoi:
Harmittavaa? Minun mielestäni se on loistavaa, kun PAL-kannet hajoavat helpommin, vaikeampi korvata eikä mahdu standardeihin levyhyllyihin. Vievät turhaa tilaa sellaisenaan. Joissakin importeissa on muuten tuollaiset kannet, esmes Zanac x Zanac, Sexy Parodius, Salamander Deluxe Pack Plus ja Toaplan Shooting Battle. En kyllä ymmärrä miksi, koska kaikissa on vain yksi levy ja ohut manuaali, niin ei sitä lisätilaa mihinkään tarvita.

No joo totta kirjottelet tuosta että hajoavat helpommin ja niitä on vaikea korvata, mutta kuitenkin pal-pelit näyttävät hienommilta paksuissa kansissaan. Ehkä mielipiteeni muuttuu parin vuoden kuluttua kun hyllystä löytyy enemmän kuin tämänhetkiset 3 importtia :D

Jos tiedätte hyviä ulkomaalaisia nettikauppoja joista löytäisi edullisesti ps1 pelejä niin linkkiä vaan tänne threadiin. Itse tunnen vain seuraavat: Videogamesplus, cduniverse ja play-asia
 
Vastaus: Eloa retrokeskusteluun - part 2

ErnoMies sanoi:
Mistäköhän vielä saisi uusia N64 ohjaimia?
Uusista ohjaimista ei tietoa, ne ovat aika kiven alla. Mutta esim. Liksangista saa uusia tatteja, joka on yleensä se suurin syy ohjaimen hankintaan. Sieltä vaan tilaamaan pari niitä varastoon tai ihan vaihtoonkin samantien.
 
Vastaus: Eloa retrokeskusteluun - part 2

Sepeh sanoi:
Uusista ohjaimista ei tietoa, ne ovat aika kiven alla. Mutta esim. Liksangista saa uusia tatteja, joka on yleensä se suurin syy ohjaimen hankintaan. Sieltä vaan tilaamaan pari niitä varastoon tai ihan vaihtoonkin samantien.

Pelikauppa Pelitalosta ja Megaswapista varmaankin saa. Megaswapissa muutamia uusia jäljellä.
 
Vastaus: Eloa retrokeskusteluun - part 2

UK Resistance on (jo hyvän aikaa sitten, kuten teemaan sopiikin) luonut asialle omistautuneessa erikoisnumerossaan retropelaamiseen katsauksen, joka raikkaalla tavalla tuulettaa perinteisen sovinnaisia näkemyksiä retroilun harrastamisesta:
http://www.ukresistance.co.uk/issue10.html

(Ja ehkä omalta osaltaan selittää, miksi retrokeskusteluun tarvitsee potkia eloa... ;) )
 
Vastaus: Eloa retrokeskusteluun - part 2

Ghegs sanoi:
Harmittavaa? Minun mielestäni se on loistavaa, kun PAL-kannet hajoavat helpommin, vaikeampi korvata eikä mahdu standardeihin levyhyllyihin. Vievät turhaa tilaa sellaisenaan.
PSonen PAL-kannet yksiselitteisesti haisee. Yhdyn Ghegsin näkemykseen täysin. Sama tuomio menee Dreamcastin vastaaville. Hirveää muovijöötiä.
 
Vastaus: Eloa retrokeskusteluun - part 2

Enemmän minua ärsyttävät PS2/Xbox/DVD-kotelot, Gamecubesta puhumattakaan. Miksi CD:n kokoinen (tai jopa pienempi) levy pitää tunkea videokasetin kokoiseen purkkiin? Että ne saisi samaan hyllyyn vierekkäin? Vievät vaan liikaa tilaa ja luonnonvaroja.
 
Vastaus: Eloa retrokeskusteluun - part 2

napsikas sanoi:
Enemmän minua ärsyttävät PS2/Xbox/DVD-kotelot, Gamecubesta puhumattakaan. Miksi CD:n kokoinen (tai jopa pienempi) levy pitää tunkea videokasetin kokoiseen purkkiin? Että ne saisi samaan hyllyyn vierekkäin? Vievät vaan liikaa tilaa ja luonnonvaroja.

DVD-kotelo on halvempi valmistaa, kestävämpi ja helpompi kierrättää kuin kovamuovinen CD-kotelo (puhumattakaan järkyttävän huonoista playstationin eurokoteloista). DVD-kotelossa levy myöskin naarmuuntuu pienemmällä todennäköisyydellä. DVD-kotelo on levyä kookkaampi jolloin siihen mahtuu useampi levy tarvittaessa ilman että kotelosta tulee paksumpi, jolloin telineissä ei tarvitse olla tilaa erikokoisille koteloille.

GameCuben japsipelit ovat pienemmissä koteloissa mutta firma on varmaankin tehnyt tutkimuksen että länsimaissa arvostetaan yhteneväisyyttä enemmän kuin pienuutta sillä tilaa on riittämiin. Siispä Cubella on tarpeettoman isot kotelot.
 
Vastaus: Eloa retrokeskusteluun - part 2

DVD-kotelossa levy naarmuuntuu pienemmällä todennäköisyydellä? Kenties, mutta se totisesti vääntyy helpommin. Ja mitä muovin kierrättämiseen tulee, sitä ei Suomessa ainakaan voi harjoittaa. On toki hienoa, jos tämä asia on otettu huomioon...
 
Vastaus: Eloa retrokeskusteluun - part 2

napsikas sanoi:
DVD-kotelossa levy naarmuuntuu pienemmällä todennäköisyydellä? Kenties, mutta se totisesti vääntyy helpommin. Ja mitä muovin kierrättämiseen tulee, sitä ei Suomessa ainakaan voi harjoittaa. On toki hienoa, jos tämä asia on otettu huomioon...

Miksei voi? Kovasta muovista tehdyt jätteet voi viedä jätteenkeräyspisteisiin siinä kuin maitotölkitkin.
 
Vastaus: Eloa retrokeskusteluun - part 2

Ai? Ikinä en ole sellaista nähnyt. No, pitänee pitää silmät auki vastedes. Tuo oli päivän hyvä uutinen.
 
Ylös Bottom