Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

En pidä Sonerasta...

Vastaus: En pidä Sonerasta...

Tuo ei nyt aivan pidä paikkaansa. Lainaus kertoo oleellisen:



Eli yhteyden langallisuudesta tai langattomuudesta ei mainita mitään. 100Mbit nopeuksinen netti turvataan lähes kaikille (99% kansasta) ja on vuoden 2015 tavoitteen mukaan joko valokuitu- tai kaapelitekniikalla toteutettu. Lisäksi tämän satamegaisen netin etäisyys on tavoitteen mukaan kaksi kilometriä asiakkaasta. Eli ns. viimeinen maili toteutetaan todennäköisesti kuitenkin jollain muulla tekniikalla - eikä sen ole pakko tarjota 100Mbit nopeutta.

Tämä Satakunnan alueen yhteyshenkilö laajakaista kaikille-hankeessa sanoi minulle että yhteyksien on tarkoitus olla langallisia... Mulle olis ihan sama miten tieto kulkee kunhan se menee nopeasti...
Köyhällä Valtiolla ja köyhällä Ulvilalla ei taida olla varaa avustaa kaapelien vedoissa...
Haja-asutusalueille kaapelien vedossa maksajat ovat:33%Valtio, 33% kunta ja 33% operaattori. Mutta valtio ei halua tukea tätä meidän kylää... :(
 
Vastaus: En pidä Sonerasta...

En itse näistä oikein mitään tiedä mutta mitä noita kommentteja vähän luki niin kuulostaa ihan älyttömältä touhulta. Ja mitä *elvetin "vetäytymisaluetta? Ja jos joskus on jotkut laitteet/piuhat ollut niin onko siinä mitään järkeä alkaa vetäytymään?

Itse olen ollut todella tyytyväinen oman talonyhtiön nettiin. Eka oli 1mb/7e/kk. Nyt ollut kauan 4mb/10e/kk eikä ovat siitä lähettäneet laskuakaan varmaan vuoteen niin en kyllä aio maksaakkaan jos eivät itse pidä huolta :)

Ja langatonta en suostu ottamaan ennnenkun olen sata varma että jos otan vaikka 2mb netin niin se kanssa lataa sen 200kb/s!!
 
Vastaus: En pidä Sonerasta...

En itse näistä oikein mitään tiedä mutta mitä noita kommentteja vähän luki niin kuulostaa ihan älyttömältä touhulta. Ja mitä *elvetin "vetäytymisaluetta? Ja jos joskus on jotkut laitteet/piuhat ollut niin onko siinä mitään järkeä alkaa vetäytymään?

Itse olen ollut todella tyytyväinen oman talonyhtiön nettiin. Eka oli 1mb/7e/kk. Nyt ollut kauan 4mb/10e/kk eikä ovat siitä lähettäneet laskuakaan varmaan vuoteen niin en kyllä aio maksaakkaan jos eivät itse pidä huolta :)

Ja langatonta en suostu ottamaan ennnenkun olen sata varma että jos otan vaikka 2mb netin niin se kanssa lataa sen 200kb/s!!

Harvoin langallakaan saa sitä maksimi nopeutta mikä liittymässä luvataan. Tooodella harvoin.
 
Vastaus: En pidä Sonerasta...

Todella ikävä tilanne Jussi001:llä. Sympatiani ovat puolellasi.

Itse olen entinen Soneran asiakas - ja entisenä tulen jatkossa myös pysymään. Oma ongelmani heidän kanssaan alkoi, kun päätin muuttaa uuteen asuntoon. Lähdin Keravalta ja uusi koti löytyi Espoosta.

Sonera sanoi, että neljä viikkoa kestää liittymän vaihto. Neljän viikon jälkeen sanottiin, että menee vielä pari viikkoa. Kuuden viikon jälkeen sanottiin, että menee vielä pari viikkoa. Kahdeksan viikon jälkeen sanottiin, että menee vielä "vähän aikaa". Kaksi kuukautta, eikä liittymä toiminut vieläkään! (enkä siis muuttanut edes mihinkään syrjään, vaan kaupunkiin)

Laskuja lähettivät koko ajan. En tietenkään suostunut niitä enää kuuden viikon jälkeen maksamaan. Mesosin surkeille asiakaspalvelijoille, että eihän tämä homma näin voi mennä, mutta sain vastaukseksi vain että "Omapa on vikasi, kun muutit." EI SITÄ JUMALISTE NOIN VOI SANOA ASIAKKAALLE! Se oli vihoviimeinen pisara; otin kovat aseet käyttöön (ja hankin välittömästi toisen palvelutarjoajan nettiliittymän) ja aloin paukuttamaan Soneraa uhkailuilla. Se toimi, alkoi tulemaan miinusmerkkisiä laskuja ja liittymä suljettiin.

En tule enää olemaan minkäänlainen asiakas Soneralle. En netti, enkä puhelin. Eikä vaimokekaan. Pientä rajaa, miten asiakkaalle puhutaan ja valehdellaan.
 
Vastaus: En pidä Sonerasta...

Poltin itse käämini kyseiseen yritykseen, kun yritin purkaa laajakaistasopimustani. Aiemmasta kokemuksesta en halunnut soittaa Soneralle, vaan ajattelin purkaa sopparin omat sivut -osion kautta Soneran sivuilla. No eihän se onnistunut. Ajattelin sitten, että käynpä paikallisessa Sonera-pisteessä sen purkamassa samalla kun kaupungissa muilla asioilla käväisen. Myyjä kertoi, että Sonera on poistanut toimipisteiltä oikeudet purkaa sopimuksia. Siinä sitten saatoin pari voimasanaa viljellä ja mukava asiakaspalvelija kun oli, niin hän sanoi, että voin soittaa heidän puhelimestaan ja purkaa liittymän. En tiedä muiden yrityksien toimintatavoista, mutta kyllä tuokin on suoranaista asiakkaalle vi*****ua
 
Vastaus: En pidä Sonerasta...

Pahoitteluni siitä että taas yksi ihminen on joutunut Soneran uhriksi.

Omakohtainen kokemus on kun vuonna 2003 avattiin Soneran laajakaista (2mb). Ja se kun ei toiminu millään. Se piti 5 minuutin välein yhdistää uudestaan ja monesti soitettiinki siitä ja lupasivat korjata asian. Noh, ei vielä 3kk päästäkään kuulunu mitään. Meillä tais olla joku puolen vuojen sopimus joka sanottiin heti sen päätyttyä irti, tai ois sanottu jos ois pystytty. Meni 4 soittokertaa että irtisanoivat sopimuksen. Sama on käyny myös monelle tutulle jotka on ollu Soneran asiakkaita, eivät meinaa irtisanoa millään ja laskuja vaan tulee. Ei siinä vielä että kyseinen 2mb netti maksoi siihen aikaan tänne 46e.

Nyt pyörii KPO:n kaapelinetti kivasti, 6mb 36e kuukausihintaan. Pelikonsolitki hyrräis netissä jos jaksas hankkia toisen reitittimen, mutta Wii ja DS joita pääasiassa käytän pyörivät kyllä wifi tikun kanssa hyvinki nätisti.
 
Vastaus: En pidä Sonerasta...

Itse asiassa on. Soneralla on yleispalveluvelvoite tarjota netti haja-asutusalueille. Nyt yhteyden voi tarjota sellaisella liittymällä joka mahdollistaa tiedonsiirron 30-50 kbit/s nopeudella, mutta ensi vuoden loppuun mennessä vaatimus on jo 1mbit. Lisäksi liittymän pitää olla kohtuuhintainen, se mikä on kohtuuhintainen jää nähtäväksi. Eikä yleispalveluvelvoitetta ole kirjoitettu lakiin pelkästään Soneran takia, Suomessa on yhteensä 10 yleispalveluyritystä eri aloilla.

Aa, no toihan on sitten eri juttu. Onko nyt siis niin, että Sonera ei ole täyttänyt velvollisuuttaan ja rikkonut jotain lakia?

Jos joku nyt päättää olla työtön niin miksikä ihmeessä valtion pitäisi taata hänelle toimeentulo? Tiesittekö, että suurimalla osalla maailman ihimistä ei ole pääsyä sosiaalietuuksiin?

Niinno jos laissa näin määrätään niin sen takia. Mutta jos ei määrätä, niin ei sitten varmaan tarttekaan. Ja sitten tässä keskustelussa on välistä puhuttu laitteiston toimittamisesta: sisältyykö se tohon Soneran yleispalveluvelvoitteeseen?

Elämää (lue teollisuutta ja maataloutta) on kaupunkien ulkopuolellakin - onneksi. Mäkkäri, Hese, Stokka ja muut eivät tyhjästä taio niitä tuotteita, mitä päivittäin käytätte.

Elämää on juu, mutta se ei anna lupaa edellyttää toisilta ihmisiltä hyväntekeväisyyttä meidän oman hyvinvointimme edistämiseksi.

Ja siksi muuten noilta alueilta vetäydytään, että niillä ei tehdä fyrkkaa. Tää markkinatalous perustuu siihen, että siellä on joku näkymätön käsi, joka jakaa sitä rahaa. Oikeasti sitä näkymätöntä kättä ei vaan ole olemassa, ja jos teitä siellä asuvia ei napostele maksaa palveluista ja tuotteista, niin homma on tosiaan sitten kiinni noista lakiin määrätyistä velvoitteista. Jos semmoinen ei riitä, niin turha syyttää muita ihmisiä - mäkään en syytä teitä muita siitä, ettette anna mulle rahaa.
 
Vastaus: En pidä Sonerasta...

Ei muuten voi. Maahan ei todellakaan aleta kaivamaan mitään kaapeleita ilman lupaa ja ei se puhelintolppien pystyttäminenkään mikään jokamiehenoikeus ole. Tuossahan nimenomaan kirjoitettiin, että Soneralle oli myönnetty alueelle monopoli, jota vastaan olivat sitoutuneet sitä palvelua tarjoamaan.

Ja vaikka siellä nyt saisikin sen hikisen 1Mb/s liittymän, niin eipä sillä paljon videoita ladata.


Täytyy vain toivoa, että jokin hiukan paikallisempi toimija saa luvan vetää sinne niitä kaapeleita ja sitten saadaan tarjolle jotain parempaa. Siihen kuitenkin menee aikaa.

Mitä?? 1 megan netti olisi oma märkä päiväuneni! Meinaan vaan että täällä kituutetaan vielä puolenmegan netillä ja
------>hyvin on toiminut <----- (tuo oli sitten sarkasmia) :D
 
Vastaus: En pidä Sonerasta...

Aa, no toihan on sitten eri juttu. Onko nyt siis niin, että Sonera ei ole täyttänyt velvollisuuttaan ja rikkonut jotain lakia?

Siltä vähän vaikuttaisi. Jos Sonera ei takaisi kohtuuhintaista laajakaistaliittymää haja-asutusalueelle, rikkoisi se lakia.

Elämää on juu, mutta se ei anna lupaa edellyttää toisilta ihmisiltä hyväntekeväisyyttä meidän oman hyvinvointimme edistämiseksi.

Ei tietenkään, mutta tällaista se on täällä meidän pohjoismaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa.

Ja siksi muuten noilta alueilta vetäydytään, että niillä ei tehdä fyrkkaa. Tää markkinatalous perustuu siihen, että siellä on joku näkymätön käsi, joka jakaa sitä rahaa. Oikeasti sitä näkymätöntä kättä ei vaan ole olemassa, ja jos teitä siellä asuvia ei napostele maksaa palveluista ja tuotteista, niin homma on tosiaan sitten kiinni noista lakiin määrätyistä velvoitteista. Jos semmoinen ei riitä, niin turha syyttää muita ihmisiä - mäkään en syytä teitä muita siitä, ettette anna mulle rahaa.

Kysehän ei ole ollut siitä, etteikö haja-asutusalueella olevat haluaisi maksaa palveluistaan, he ovatkin maksaneet jopa yli 10 kuussa enemmän vastaavasta palvelusta. Tosiaanhan markkinoiden vähäisyyden takia palveluja halutaan vähentää. Se on selvä, että osakkeenomistajia ei kiinnosta solidaarisuus vaan tuotto. Mutta ei tuo velvoite ole Soneralle yllätyksenä tullut. Sikäli laajakaistan ollessa kyseessä velvoite on perusteltu, koska laajakaista on nykyään tarpeellinen asia monelle ihmiselle.
 
Vastaus: En pidä Sonerasta...

Siis Sonera alkoi laskuttamaan heti kun sopimus oli tehty, eikä vasta kytkettäessä (kuten olettaisi)?

Ei vaan minulla oli Sonera, kun asuin Keravalla. Kun muutin Espooseen, siirsin saman (tai siis yritin siirtää) liittymäni uuteen asuntooni.

Toki ymmärsin, että kuukausi siinä menee (ja näin luki joissain papereissakin), ja suostuin sen kuukauden maksamaan, vaikkei minulla ollut mitään nettiä kyseisenä aikana. Mutta kun jatkoivat kuukauden jälkeen lähettämään uusia laskuja, vaikkei liittymä toiminut vieläkään, pistin asialle stopin. Kahdeksan viikon jälkeen (jolloin siis netti ei toiminut vieläkään) tuli edelleen laskuja...

Toisaalta olisi ollut mielenkiintoista nähdä, kuinka kauan siinä oikeasti menee ennen kuin saavat sen liittymän toimimaan. Mutta nettiriippuvaisuudesta johtuen (työni puolesta) ei ollut vaihtoehtoja odottaa, vaan siirtyä toiselle palveluntarjoajalle.
 
Vastaus: En pidä Sonerasta...

Espoossa ja muuallakin pääkaupunkiseudulla soneran laajakaistojen toimitukset usein kestää, koska alueella kupariverkko kuuluu hyvin pitkälti elisalle. Kun tilaat soneralta liittymän sonera tilaa elisalta kuparikaapelin omaan verkkoonsa. Ensiks se tilaus on x viikkoa soneralla ja sitten toiset x viikkoa elisalla jonossa. Sit jos kaikki ei mee putkeen ja joudutaan tekemään toimituksen tarkistuksia sun muuta homma venyy.

Suosittelen että ottaa aina sen operaattorin liittymän, joka omistaa puhelinkaapelit alueella. Usein on niin että siitä linjasta tulee pidempi jos ottaa esim. soneran liittymän elisan alueella. Ei siis aina, mutta usein. Linjan pituus on taas verrannollinen todelliseen maksiminopeuteen. Vikatilanteissa myös aina kestää kun vikailmoitus pyörii kahdella operaattorilla.

Noilla haja-asutusalueen liittymillä tehdään persnettoa. Kun linjat on pitkät ja pääosin ilmakaapelia myös vikoja tulee ja ylläpitokustannukset nousee. Kuka maksaa? Loppupeleissä kaupungeissa asuvat maksaa. Miten sonera voi kilpailla elisan/dna:n kanssa jos kaupungeissa joudutaan pitämään kilpailijoita korkeampia hintoja. Näillä muilla operaattoreilla ei ole tällaista, sori nyt vaan, "riesaa". Sitten kun puhutaan tuosta yhteiskuntavelvoitteesta niin miettikääpä miksi muut operaattorit eivät rakenna verkkoaan sinne skutsiin?

Jos asut pöndellä, sulla on halpa kämppä, ole tyytyväinen. Pitäisikö asuntojen hinnat tasoittaa myös niin että maalaiset maksaa kaupunkilaisten kalliista asumisesta.
 
Vastaus: En pidä Sonerasta...

Näillä muilla operaattoreilla ei ole tällaista, sori nyt vaan, "riesaa". Sitten kun puhutaan tuosta yhteiskuntavelvoitteesta niin miettikääpä miksi muut operaattorit eivät rakenna verkkoaan sinne skutsiin?.
Eikös Soneran veloitteet ole pitkälti perua siitä että se sai yksityistämisen aikana "ilmaiseksi" valtion piikkiin rakennetut puhelinverkot... vai muistelenko ihan omiani ?
 
Vastaus: En pidä Sonerasta...

Eikös Soneran veloitteet ole pitkälti perua siitä että se sai yksityistämisen aikana "ilmaiseksi" valtion piikkiin rakennetut puhelinverkot... vai muistelenko ihan omiani ?

Ei ole tarkkaa tietoa paljonko aikoinaan kukakin on noista maksanut. Ilmaisia eivät ole varmasti olleet operaattorillekaan. Sen tiedän, että useilla alueilla nämä 50v vanhat tolpat olisi uusittava ja kaapelia vedettävä lähitulevaisuudessa. Muistan lukeneeni, että tämä projekti maksaisi n. 100 miljoonaa euroa koko Suomen alueella. Jos haja-asutusalueilla asuu yhteensä n.10000 laajakaista-asiakasta tekee tuo summa 10000e per liittymä. Siinä vierähtää jokunen kuukaus sillä muutaman kympin laajakaistamaksulla että operaattori pääsee edes omilleen. Muitakin kuluja liittymästä toki tulee.

Muiltakin operaattoreilta voi tilata syrjäseuduilla liittymän vaikkei heillä siellä verkkoa olisikaan, mutta yllätysyllätys sanovat ettei saatavuutta ole alueella. Todellisuudessa eivät halua tappiollista liittymää toimittaa. Heidän pitäisi maksaa soneralle kuparikaapelin vuokrasta ja laajakaistakeskittimen vuokrasta, josta sitten yhteys reititettäisiin heidän verkkoonsa. Nämä vuokrat ovat niin paljon suhteessa siihen mitä hitaasta max 1Mbit/s liittymästä peritään kuukaudessa ettei yksinkertaisesti kannata.

Kaupungeissahan näitä liittymiä myydään näillä toteutuksilla kyllä. Eli asiakas tilaa vaikka elisalta liittymän (kun uskoo sen olevan muita parempi) ja todellisuudessa liittymä on soneran verkossa josta se ohjataan elisalle. Kaupungeissa asiakkaille saadaan myytyä nopeampia liittymiä niin tällainenkin toteutus on kannattavaa. Ihmiset on kyllä joskus aika dorkia kun kuvittelevat jonkun toisen operaattorin liittymien olevan parempia kuin toisen. Nämä operaattorithan myyvät täysin samaa tekniikkaa perusliittymistä puhuttaessa eli pääosin sitä dsl:ää. Asiakaspalvelussa saattaa olla eroja, mutta se on eri homma se.

Mut tosiaan ottakaan siltä operaattorilta liittymä jonka puhelinkaapelit alueella on, vaikka se olis sit sonera. Jotkut on jopa niin dorkia että vaihtavat soneran elisaan ja käytännössä yhteys ei muutu miksikään vaan kulkee yhä soneran liityntäverkon kautta. Sitten tyytyväisenä surffaillaan uudella liittymällä =)
 
Vastaus: En pidä Sonerasta...

Eikös Soneran veloitteet ole pitkälti perua siitä että se sai yksityistämisen aikana "ilmaiseksi" valtion piikkiin rakennetut puhelinverkot... vai muistelenko ihan omiani ?

En tiedä puhelinverkoista, mutta jotkut verkkoyhtiöt saivat monet talkootyöllä tehdyt sähköverkot omistukseensa kuluitta. Nyt perivät sitten siirtomaksua samaisista heille ilmaisista linjoista.

Ei ole tarkkaa tietoa paljonko aikoinaan kukakin on noista maksanut. Ilmaisia eivät ole varmasti olleet operaattorillekaan. Sen tiedän, että useilla alueilla nämä 50v vanhat tolpat olisi uusittava ja kaapelia vedettävä lähitulevaisuudessa. Muistan lukeneeni, että tämä projekti maksaisi n. 100 miljoonaa euroa koko Suomen alueella. Jos haja-asutusalueilla asuu yhteensä n.10000 laajakaista-asiakasta tekee tuo summa 10000e per liittymä. Siinä vierähtää jokunen kuukaus sillä muutaman kympin laajakaistamaksulla että operaattori pääsee edes omilleen. Muitakin kuluja liittymästä toki tulee.

Viime vuonna haja-asutusalueilla asui noin miljoona ihmistä. 70%:lla suomalaisista kotitalouksista on laajakaista. Otetaan vaikka 900.000 haja-asutusalueella asuvaa mukaan tähän laskelmaan (poismuutto, vaikka joskus ha:lta muutetaan toiselle). Perheen keskikoko oli vuonna 2007 2,81 henkilöä.

900.000 / 2,81 = 320284 perhettä
320284 * 0,70 = 224199 laajakaistaliittymää haja-asutusalueilla

100.000.000 / 224199 liittymää = 446 / liittymä
 
Vastaus: En pidä Sonerasta...

Soneran toimet haja-asutusalueella

Miksi Sonera purkaa haja-asutusalueiden vanhoja lankalinjoja?

Soneralla on harvaan asutuilla alueilla paljon vanhoja ja huonokuntoisia lankalinjoja. Muuttoliikkeen myötä osa pylväslinjoista on jäänyt ilman asiakkaita ja lopuissa asiakkaat ovat vähentyneet niin merkittävästi, ettei lankalinjoja ole enää järkevää uusia. Kaikille asiakkaille taataan jatkossakin puhelin- ja laajakaistayhteydet, jotka toimivat langattomissa verkoissa. Palvelujen käyttäminen langattomassa verkossa on yhtä helppoa kuin ennenkin.
 
Vastaus: En pidä Sonerasta...

Viime vuonna haja-asutusalueilla asui noin miljoona ihmistä. 70%:lla suomalaisista kotitalouksista on laajakaista. Otetaan vaikka 900.000 haja-asutusalueella asuvaa mukaan tähän laskelmaan (poismuutto, vaikka joskus ha:lta muutetaan toiselle). Perheen keskikoko oli vuonna 2007 2,81 henkilöä.

900.000 / 2,81 = 320284 perhettä
320284 * 0,70 = 224199 laajakaistaliittymää haja-asutusalueilla

100.000.000 / 224199 liittymää = 446 / liittymä

Niitä liittymiä ei todellakaan ole noin paljon, jotka langattomalla laajakaistalla korvataan. Soneralla on n. 400 tuhatta laajakaista-asiakasta muistaakseni ja valtaosa tietysti kaupungeissa. Toi tarkottas että yli puolet purettais. Todellinen luku on varmaan siellä 10 000 hujakoilla. Puhun laajakaistoista, lankapuhelimista ei ole aavistustakaan, mutta sehän on aivan sama onko langallinen vai langaton.
 
Vastaus: En pidä Sonerasta...

Vihdoinkin! Pienen väännön jälkeen Sonera lupasi toimittaa minulle tarvikkeet kampanjahintaan:)
Ja antennin asennuksesta he korvaavat 70% :)
Ainoa miinuspuoli on että toimitusaika tavaroille n.2kk :eek:

Vähän joutui uhkailemaan Kuluttajasuojalla...

Kiitos kaikille osanotosta!
Taitaa tuo pelaaminen jatkua!
 
Ylös Bottom