Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

FPS pelaaminen ohjaimella

Jiz

Well-Known Member
HUUHAA!

Itse olen pelannut ja pelaan paljon räiskintöjä juuri tietokoneella, mutta olen myös näiden uusien konsoleiden myötä pelannut räiskintöjä myös konsolilla. Ohjaamisessahan on suuri ero eikä niitä voi verratta, mutta konsolilla pelaaminen on kuitenkin erillaista ja jopa hauskempaa (rennompaa) mitä koneella.

Pari kyssäriä ohjaamisesta ihan vaan sillä, että tiedän onko ohjaimella edes mahdollista tehdä niin vai onko kyse vaan siitä etten osaa. Kysymykset voi olla yksinkertaisia, mutta eniten itseäni ärsyttää pelata jotain peliä jos en pelaa sitä "oikein".

Millä herkkyydellä tatteja taitavat pelaajat pitävät, todella herkällä vai hitaalla? Haloa kun pelasin livessä huomasin etten hitaalla kerkeä puoliksikaan tilanteeseen mukaan kun minut jo ammutaan tai nopealla kun ammuin niin sohin ohitse. Parempi opetella pelaamaan suurilla liikkeillä vai pienillä liikkeillä?

Onko ohjaimella mahdollista tehdä nopeaa muutaman sentin siirtoa tähtäimellä? Konsolillahan pelataan enemmän ennakoivasti, mutta onnistuuko nopeat reaktio tähtäykset/tähtäyspisteen vaihdot silloin kun homman osaa?

Muita jippoja miten tatilla pelaamista voi parantaa/harjoitella. Tai mitä siinä kannattaa ottaa huomioon.

Noita juttuja tuli vaan mieleen ja tiedän, että täällä on taitavia pelaajia jotka osaa kertoa asiasta. Sen verta olen kuitenkin noita räiskintöjä jo konsolillakin pelannut, että kuten edellä jo sanoin haluan tietää onko homma nyt omista sormista vaan kiinni vai tyystin mahdotonta tateilla.

Kyllä... Töissä on ihan hemmetin tylsää tällä hetkellä :p
 
Vastaus: FPS pelaaminen ohjaimella

Tyystin mahdotonta tateilla.

Tateilla voi toki sohia hieman sinnepäin ja joillekin se riittää. Mutta yritäpä pelata tribessiä tai quakea tateilla tai jotain muuta nopea tempoista fps-peliä. Tulee mieleen quakesta joku gosu kun menin sen perässä ja lasautin singolla parin askeleen päästä niin eiköhän se kuullut minut, kääntyi ja railasi silmien väliin ja väisti ohjuksen. Koitappa sitä tatilla.

Nykyään kun pelailen kavereiden luona tateilla joskus niin pelaan hälläväliä asenteella ammun ympäri seiniä ja sitten saan kuulla miten huono olen mutta eihän heillä olisi mitään jakoja PC:llä oikeassa fps-pelissä kun pystyisi oikeasti tähtäämään.
 
Vastaus: FPS pelaaminen ohjaimella

pyh pah. kaikkeen tottuu. konsolilla pelaan nykyisin kaikki pelit. pc:lle en enää mitään osta paitsi uudet sam & maxit
 
Vastaus: FPS pelaaminen ohjaimella

Kun riittävän kauan tateilla pelaa alkaa sen hallitsemaan riittävän hyvin ja nopeat pienetkin liikkeet alkavat sujumaan. Kannattaa aloittaa ihan maksimiherkkyydellä, koska näin siihen tottuu nopeiten. Toki voi kokeilla muitakin herkkyystasoja löytääkseen itselleen sen parhaan, mutta mitä herkempi -> sen nopeampi kääntyminen -> ja sitä nopeampi headshot ;)
 
Vastaus: FPS pelaaminen ohjaimella

Tyystin mahdotonta tateilla.

Tateilla voi toki sohia hieman sinnepäin ja joillekin se riittää.

Mitä ihmettä sä horiset? Vaikket itse osaa, älä kuitenkaan yleistä asiaa.

Millä herkkyydellä tatteja taitavat pelaajat pitävät, todella herkällä vai hitaalla?
Japaka tossa mainitsi että kannattaa aloittaa nopeilla asetuksilla, mutta itse aloitin hitaalla, sen huomaa itse sitten kun kääntymisnopeutta tarvitsee nostaa. Ja näen asian niin, että alussa liian nopeat asetukset vain turhauttaa aluksi, kun ei osu vielä mihinkään. Harjotusta vaan!! :)
 
Vastaus: FPS pelaaminen ohjaimella

Tietokoneella on tarkempaa ja nopeampaa. Mutta olen nyt jo kohta 2 vuotta pelannut näitä pelejä konsoleilla ja pidän sitä kyllä parempana vaihtoehtona. Nopeus ja tarkkuus ei ole aina sama kuin hauska ja mukava. Mielummin istun mukavassa asennossa sohvalla ja pelaan ohjaimella kuin että istuisin kyyryssä näppiksen ja hiiren kanssa. Kyllä se on tateilla huomattavasti rennompaa ja mukavampaa...
 
Vastaus: FPS pelaaminen ohjaimella

Ei se ole enää tateilla osaamisesta kiinni vaan se on luonnonlakien vastaista että se olisi yhtä tarkkaa kuin hiirellä. Ihmisiä on monenlaisia ja itse ainakin haluan tarkat kontrollit enkä mitään sattumanvaraista lottoa jaksa katsella. Liekkö Foxi ikinä pelannut tribessiä tai quakea?

Tietokonepelejä voi myös pelata sohvalta isolta ruudulta.
 
Vastaus: FPS pelaaminen ohjaimella

Liekkö Foxi ikinä pelannut tribessiä tai quakea?

Enpä muista pelanneeni. Siinäkö pitää olla nopeampi ja tarkempi, kuin esim. COD4, Socom ym. nettipeleissä, jossa vastaan tulee livevastustaja? Kas siinä on n. 0,5-1,5 sek. aikaa reakoida, muuten kuolet. :)
 
Vastaus: FPS pelaaminen ohjaimella

Eivät tatit rottaa vastaa, mutta melko lähelle kuitenkin päästään. Esimerkiksi joku Quake on sellainen peli, jossa tatillisilla ei olisi mitään jakoja.

Ohjaimella on kuitenkin minustakin rennompi pelata ja tärinät ovat myös iso plussa. Pelaaminen myös tuntuu realistisemmalta jotenkin.
 
Vastaus: FPS pelaaminen ohjaimella

Enpä muista pelanneeni. Siinäkö pitää olla nopeampi ja tarkempi, kuin esim. COD4, Socom ym. nettipeleissä, jossa vastaan tulee livevastustaja? Kas siinä on n. 0,5-1,5 sek. aikaa reakoida, muuten kuolet. :)

Kyllä pitää olla vielä nopeampi. Ei sinulla ole edes sekunttia aikaa miettiä mitä teet tai muuten kuolet. Kannattaa katsoa youtubesta vaikka tribes2 tai Q4 videoita niin huomaat miten suuri pelien nopeusero on. Joku HC tribes tai quake fani tulee kuitenkin sanomaan että katso myös tribes1 ja Q3A mutta itsellä kokemus niistä on niin pieni niin en ota kantaa.

Voihan se olla mahdollista että jotkut kohtuu hyvin onnistuu tähtäämään COD4:ssa tatilla mutta aika hiljasta se on quakessa ja tähtäämisen lisäksi pitäisi olla nopeassa liikkeessä koko ajan.
 
Vastaus: FPS pelaaminen ohjaimella

Kyllä pitää olla vielä nopeampi. Ei sinulla ole edes sekunttia aikaa miettiä mitä teet tai muuten kuolet.

Sitten olet oikeassa.
Voihan se olla mahdollista että jotkut kohtuu hyvin onnistuu tähtäämään COD4:ssa tatilla mutta aika hiljasta se on quakessa ja tähtäämisen lisäksi pitäisi olla nopeassa liikkeessä koko ajan.

Olen antanut itseni ymmärtää, että myös COD4:ssa ammutaan liikkeellä ollessa. Toki liikkuminen voi olla hitaampaa kuin Quakessa. En riitele asiasta, toin vain mielipiteeni esiin. :)
 
Vastaus: FPS pelaaminen ohjaimella

Jahas, eli kaikki on sitten vain omasta osaamisesta kiinni. Kun luin kommentteja annoin itseni ymmärtää, että sensivityt on parempi pitää täysillä. Eli näin on paras ja toimivin tapa ohjata?

Ei auta muuta kuin vaan harjoitella ja pelata enemmän niin eiköhän se vihollinenkin rupea löytämään itseään siihen tähtäimeen.

Kyllähän kun joitain pelaajien videoita nähnyt esim. cod4 niin ohajaaminen on ollut kyllä sulavaa ja tarkaa.

Esim.
http://www.youtube.com/watch?v=JJcQ-VEPbFQ&feature=related
 
Vastaus: FPS pelaaminen ohjaimella

..sensivityt on parempi pitää täysillä. Eli näin on paras ja toimivin tapa ohjata?

Toki jos jaksat noin harjoitella, on paras. Mitä nopeammat controllit, sitä nopeammin esim. käännyt, ja ammut selkääsi ampuvan vastustajan..;)
 
Vastaus: FPS pelaaminen ohjaimella

Voihan se olla mahdollista että jotkut kohtuu hyvin onnistuu tähtäämään COD4:ssa tatilla mutta aika hiljasta se on quakessa ja tähtäämisen lisäksi pitäisi olla nopeassa liikkeessä koko ajan.

Tietysti hiiri on tarkempi osoittimena kuin peukaloilla ohjattavat tatit mutta en nyt ihan ymmärrä mitä väliä tällä asialla on? Sillä olisi väliä jos samaa peliä pystyisi konsolilla pelaamaan hiiri + näppis yhdistelmällä tai konsolin ohjaimella. Tärkeintähän on, että kaikki ovat samalla viivalla. Muuten se pelaaminen ei ole hauskaa. Hauskanpidostahan tässä on kysymys :)

Realistinen tjms. kumpikaan noista ohjaustavoista ei tietenkään ole. Se on jännä, että pc-fps-pelailussa usein oletetaan/oletettiin, että kuti osuu piksenlintarkasti sinne minne tähtää. Konsolipuolella taas pikemminkin osoitetaan sinne minne halutaan ampua. Siksi hajonta ja liikkeestä aiheutuva epätarkkuus menee helpommi läpi konsolipuolella. Nykyäänhän tuo on tasoittunut.

BTW kahdeksan tuntia ku istuu näppiksen ja hiiren ääressä ei illalla enää huvita könytä samaan asentoon. Mieluummin sitä ottaa erän jos toisenkin mukavasti soffalla :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: FPS pelaaminen ohjaimella

ei nykyisiä fps-pelejä voi edes verrata quakeen. se on ehkä edelleenkin nopeatempoisin fps-dm.

mitä nyt padillä pelaamiseen tulee niin itse pidän sensitivityn hitaalla
 
Vastaus: FPS pelaaminen ohjaimella

ei nykyisiä fps-pelejä voi edes verrata quakeen. se on ehkä edelleenkin nopeatempoisin fps-dm.

Quake world oli aika sairasta välillä!
Ahdas kenttä, paljon pelaajia, aseina vain rocket launchereita, ei mitään järkeä :D
 
Vastaus: FPS pelaaminen ohjaimella

Kauke areenaa tuli kyllä lanitettua kavereiden kanssa yhteen aikaan vähän liikaakin. Olihan se kyllä ihan hauskaa :p
 
Vastaus: FPS pelaaminen ohjaimella

Kyllä minulla on sensitivy siinä keskivaiheilla, joskus kyllä todella tuskastuttaa tuo kääntymisen hitaus ja pitää nostaa nopeutta. Joku 5min menee että tottuu uusiin asetuksiin jos on enemmän pelaillut. Ilman autoaimia pitäisi vielä harjoitella, se kun ei ole oikein vielä hallinnassa.
 
Vastaus: FPS pelaaminen ohjaimella

Kyllä tatteihin tottuu. Toki ei voita hiirtä, kuten monet sanoivat jo.

Mutta se on hienoo kun Rainbow Six Vegas 2:sessa alkaa tulemaan headshotteja joka laukauksella suurinpirtein. Pelissä kuitenkin kuolee todella helposti joten reaktio aika on oltava kohdallaan.

Olen aina ollut enemmän konsoli pelaaja kuin PC pelaaja, joten sillä ohjaimella on vain luontevampi minulle pelata. :)
 
Ylös Bottom