Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Häiritseekö pelien bugisuus

Häiritseekö pelien bugisuus?


  • Äänestäjiä yhteensä
    28

Omenanraato

Well-Known Member
Miten paljon teitä häiritsee pelien bugisuus ja häiritseekö kaikki, vai joku tietyn tyyppinen bugisuus pelkästään?

- Eli esim. jos grafiikka välillä bugaa jotenkin, onko heti peli myyntiin?
- Tai jos joku tehtävä bugaa ja joudut aloittamaan sen uusiksi
- Vai vasta kun estää kokonaan pelaamisen?
- Vaikuttaako bugien anteeksi antamiseen esim pelitalon koko/budjetti?

Itse kun en ole alkuunkaan ronkeli näissä jutuissa. Vaikkapa paljon tapetilla ollut Kingdom Come.
Graafisella puolella pelkkää bugia bugin perään. Äijät voi olla päällekkäin, puolet varusteista puuttuu cutscenessä, välillä cutscenessä kamera seinän sisällä tms.
Mulla pelin yleinen tunnelma ja fiilis ja tarina jne. kaikki pelimekaniikasta asti on vienyt niin mukanaan, etten mä jaksa moisesta pilata nautintoani. Kyllä mä ne näen, mutta en mä niistä välitä. Kuuntelen tarinaa ja nautin siitä.

Tai jos tikkaat bugaa, niin menen muualle nukkumaan, tai kikkailen tovin varusteiden kanssa. Ei tällästä sais olla, mutta miksi lopettaisin todella hyvän pelin pelaamisen tälläiseen. Ei hetkauta mua.
Sama juttu tehtävissä. Jos bugaa, mutta pääsen etenemään uudella yrityksellä niin ok. Tai jos sivutehtävää ei voi läpäistä ni jätän tekemättä ja teen muut. Ne korjataan aikanaan.

Ja voin ihan rehellisesti myöntää, että annan todella paljon anteeksi näille pienille firmoille, jotka intohimolla tuo jotain uutta markkinoille. Olkoonkin bugisia. Nostan hattua ja arvostan esim warhorsea todella korkealle. Yksinpeli näin uudella tavalla tehtynä. Katson läpi sormien todella paljon ja nautin heidän intohimostaan peliä kohtaan ja olen saanut suunnattomasti irti, monet muut ei saa.
Ja tälläisissä peleissä tiedän jo ennakkoon miten pitkä ja tuskainen tie on pienellä pelitalolla ollut, joten laatu ei ole Sonyn yksinoikeuspelien tai Rockstarin tasolla. Olen siis jo valmiiksi tietoinen tulevasta.

Sit taas esim ubisoftin kanssa ajattelen toisin. Käytännössä rajaton budjetti, just ne henkilöt töissä ketä haluaa ja niin paljon kun haluaa. Sieltä kun lykätään AC ulos vuoden välein ja mikään ei toimi, niin kyllä jää pelaamatta. Esim unityssä aikanaan fps oli 15-20, niin en mä pystyny sitä pelaamaan. Se kyllä meni osastolle teknisesti pelikelvoton, varmaan sielläkin muita juttuja antaisin anteeksi. Origins mulla bugas ekaan tehtävään, enkä ol sen jälkeen pelannut.

Mun vastaus kuitenkin siis, että en mä viitsi peli-iloani kadottaa bugeihin, ellei se estä täysin pelaamista, tai kymmeniä kertoja saman 20-30min tehtävän suorittamista.
 
Äänestin vain pelaamisen estävät bugit. Ne kai ovat ainoat, jotka saisivat minut lopettamaan pelaamisen kesken hyvässäkin pelissä. Jos peli muuten on hyvä, niin eivät esimerkiksi graafiset bugit haittaa. Toivottavaa toki on aina, ettei niitäkään olisi.

Kyllä immersio monesti kärsii, jos jatkuvia jumittavia hahmoja kävelee kylällä, tai grafiikka bugaa joka käänteessä. Pelin ollessa vähemmän kiinnostava, tai huonompi, voi tällainen bugisuus saada minut lopettamaan pelin.

Annan myös helposti anteeksi, jos jokin bugi hetkellisesti estää etenemisen, jos sen saa vaikkapa uudelleen käynnistyksellä kuitattua kuntoon. Jos tätä tapahtuu jatkuvasti, niin se syö sitten jo enemmän hermoja. Riippuu paljon pelistä myöskin. Jos kyseessä yksinpeli, niin annan helpommin anteeksi. Sivutehtävien bugaaminen ei ole kivaa, mutta hyvässä pelissä voi suunnata kohteen sitten muualle, kuten omppuraato tuossa sanoikin. Jos taas otetaan esimerkiksi vaikkapa R6 Siege, jossa bugeja on reilun vuoden aikana ollut enemmän ja vähemmän, niin kyllä on useasti peli-into kaikonnut. JA varsinkin, jos kyseessä on bugi, jota voi vastapuoli hyödyntää edun saamiseksi, eli huijata.
 
Äänestin kans vain pelaamisen estävät bugit. Kävi viikonloppuna skyrim VR:n parissa tilanne, että pelikellossa oli 10-14h ennenkuin menin hakemaan sen sprtinttaus shoutin. Heti tämän saamisen jälkeen seuraavaan dungeoniin missä oli puzzle, että pitää levereitä säätämällä saada ovet aukeamaan. Noh shout sprinttasin ohitse näistä ovista ja talletinkin vielä kun jatkoin matkaa luolassa. Clearaamisen jälkeen huomasin, että prkl täällä ollaan jumissa kun paluureitti oli sulkeutunut kun olin ohittanut tuon puzzlen näemmä väärällä tavalla. Tuli jo paniikki, että onko lähellä talletusta ja onneksi löytyi suht läheltä (ehkä 20min), mutta vähän jo kävi ärsyttämään.

Graafiset bugit ei niin paljoa haittaa. Mutta tottakai yleisesti ottaen aina bugit vähän haittaa
 
Se mullakin jäi sanomatta, että moninpelissä ne ei oo kyllä hyväksyttäviä. Ei etenkään, jos toinen saa hyödyn. Mut ei nekään et itse vaik kuolee jonkun random jutun vuoksi, ilman et toinen suoranaisesti hyötyy.
 
Äänestin "vain pelaamisen estävät". Hyvä esimerkki on mielestäni Firewatch konsoleilla. Graafisesti peli on upea, mutta surkea ruudunpäivitys vesittää kokemusta suht railakkaasti. Silti pelasin mielelläni sen läpi.

Ja onhan uusimmat Falloutitkin tunnettuja bugeista, mutta hyvät puolet voittaa huonot. En ole siis ronkeli :D
 
Bugit ei sinäänsä peleissä mitenkään merkittävästi haittaa, koska pelientekijät kiitettävästi niitä nykyään korjailevat sekä päivittävät.

Ainoastaan se harmittaa, että tietyt pelitalot eivät opi virheistä ja eivät saa vuosikausia olleita bugeja korjattua, vaan puskevat uusia pelejä samoilla ongelmilla ulos (esim. Milestone ja sen moottoripyöräpelit). Tai sitten, jos lupaillaan päivityksiä/korjauksia eikä asioille oikeasti tehdä mitään tai sieltä tulee päivitys vasta 6kk jälkeen, joka ei oikeasti edes korjaa pelin bugeja (esim. Codemasters ja Dirt4).

Sitten on tosiaan Bethesda ja sen Skyrimit sekä Falloutit, jotka ovat täynnä bugeja. Mahtavia pelejä, mutta kyllä esim. Fallout 4:sen parissa mulla on ollut aivan liikaa bugeja sekä oikeasti pelaamisia estäviä bugejakin niin on joutunut lukemaan wikipediasta ratkaisuja miten voisi asioita/tehtäviä korjata tai kiertää. Ja se on paha Bethesdan peleissä, että ne ongelmat tuppavaat sitten kertautumaan mikäli niitä tulee vastaan. Isoveli pelannut varmaan saman verran molempia Bethesdan pelejä (~1000h) tai jopa enemmän, mutta sillä on hyvin vähän tullut bugeja vastaan. Onhan se aina vähän tuuristakin kiinni.

On myös tottakai pelejä, joita julkaistaan aivan liian aikaisin sekä bugisina ja sitten korjataan day1 päivityksillä tai myöhemmin. Se on aina vähän tapauskohtaista, mutta suurin osa pelitaloista on mielestäni toiminut ihan hyvin. Nykyinen malli on mielestäni ihan kelvollinen, koska se antaa pelinkehittäjälle aikaa korjata tosiaan bugeja aina julkaisuun asti, kun voi day1 päivityksellä korjata asioita eikä pelin tarvitse olla valmis 1kk ennen pelin julkaisua pelilevyjen mennessä painoon.

On tullut pelejä pelattu, joissa bugit eivät ole omaa kokemusta hirveästi haitannut ja sitten on myös päinvastaisia kokemuksia, jotka voivat viedä ilon pelata peliä ja pelaaminen menee väkinäiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tämähän onkin mielenkiintoinen aihe. Minua häiritsee ainakin Lego Force Awakensin bugit. Peli on julkaistu yli vuosi sitten ja peli bugittaa vieläkin.
 
Pelien keskeneräisyys/bugisuus häiritsee ilmenee tämä sitten missä tahansa muodossa. Annan kuitenkin helpommin (tai jopa kokonaan) anteeksi, jos kyseessä on pienemmän puljun tekele, johon kehittäjät ovat upottaneet eläkesäästönsä ym. varallisuudet. Sitä vastoin ymmärrys loppuu siinä vaiheessa, kun mm. Bethesda (Elder Scrolls, Fallout) ja Telltale Games julkaisevat vuosi toisensa jälkeen keskeneräisiä pelejä, joissa ilmenee tutut & turvalliset ongelmat.
 
Sitä vastoin ymmärrys loppuu siinä vaiheessa, kun mm. Bethesda (Elder Scrolls, Fallout) ja Telltale Games julkaisevat vuosi toisensa jälkeen keskeneräisiä pelejä, joissa ilmenee tutut & turvalliset ongelmat.
Telltale on kyllä yksi vitsi bugien kanssa. Ei voi ymmärtää miten eivät saa hommaa toimimaan.
Ihmettelin kun alkoi silmistä kyyneleitä valumaan, mutta alitajunta näki sanan Telltale Games ennen kuin kerkesin lukea viestiä, loistavia tarinoita, mutta täysin pelikelvottomia kiitos bugien.

Bugithan tuo parhaimmillaan peleihin tahatonta komiikkaa, joka jaksaa naurattaa (esim. Ompun kylpyvideot Kingdom Comessa) ja ne tuskin pilaa kenenkään pelielämystä (poikkeuksena Telltale), mutta sitten on ne pelaamisen estävät bugit, ai saatana. Yksikään peli ei ole vielä mennyt bugisuuden takia myyntiin, mutta muutama on kyllä löytänyt paikkansa syvältä pelihyllyn takarivin uumenista, jonne ei päivänvalo paista.



Ei elefantti vaan krokotiili autiomaassa olohuoneessa
 
Itseä ei pienet bugit haittaa. Se mikä haittaa eniten, on peli mikä tähtää 30fps ja pyörii 20-30fps, tuo tekee pelaamisesta todella tuskallista.
Tuossa tapauksessa ei ole kyse bugista, vaan yleensä kyse on huonosta optimoinnista/ajan puutteesta, pelin julkaisua pitäis tuossa tapauksessa siirtää.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom