Pelin mukana toimitettavassa ohjekirjassa on niin sanottu pikakurssi peliin (näppäimet sekä näytön infon selitteet), mutta varsinaista materiaalia pelimuodoista sekä muusta vastaavasta on heikosti löydettävissä suomen kielellä.
MATCHMAKING: Laittaa sinut pelaamaan pelin kilpailullista tai yhteistyötilassa tapahtuvaa Firefight-moninpeliä verkossa. Tänne voit mennä joko yksin tai kavereidesi kanssa, peli hoitaa seuranhaun.
FIREFIGHT: Tässä voit pelata yhteistyönä tai yksin pelin Firefight-pelimuotoa. Erona Matchmakingin vastaavaan on, että voit itse säätää lähes kaikkia asetuksia mitä tahdot Firefight pelissä tapahtuvan (mitä eri aalloissa tulee, kuinka voimakkaita viholliset ovat, ovatko Spartanit kuolemattomia jne.). Huonona puolena on se, että tänne eivät yleensä tuntemattomat taikka kaverit ilman kutsua eksy, eli joudut itse hoitamaan mahdollisen seuranhaun.
CUSTOM GAME: Lähes sama kuin edellinen ainoastaan sillä erotuksella, että nyt säädetään kilpailullisen moninpelin asetuksia. Toimii myös hyvin kenttiin tutustumista varten, sekä jos tahdot kavereiden kanssa pelata hiukan erikoisemmilla asetuksilla.
FORGE: Pelin kenttäeditori-työkalu, missä voit kehittää omia karttojasi sekä sijoittaa niihin haluamasi tavarat ihan miten tahdot, jos vain hermoa riittää. Työkalu on mielestäni yhä edelleenkin melkoisen käsi.
Tuo "pommi-pelimuoto" mistä puhut, on varmaankin ollut Assaultia tai sitten Hot Potatoa. Assaultissa peliin syntyy yksi tai kaksi pommia, joka sitten pitää viedä vastapuolen tukikohtaan räjäytettäväksi. Hot Potatossa taasen tiimin pitää pitää pommia hallussaan mahdollisimman kauan. Pommi kuitenkin räjähtää satunnaisin väliajoin, tappaen kantajan ja mahdolliset tiimikaverit jotka ovat eksyneet liian lähelle.
Nimensä mukaisesti matchmaking toimii pelien etsijänä sinulle. Peli yrittää löytää sinulle sopivia vastustajia ja tiimikavereita. Matchmakingiin voi myös mennä kaverin kanssa, jos tuntuu, että yksinäisyys hiipii puseroon. Tuohon ampumiseen sanon vain sen verran, että tähtäin laajenee, mitä nopeampaa tahtia niillä ammut, joten jos esim. DMR:llä ammut, kannattaa ottaa etäisyys huomioon ja hiljentää näpytystahtia. Lyömisestä vielä sen verran, että jos suojia on vähääkään jäljellä, lyöminen ei kuluta laisinkaan energiaa, vie vain suojat nollille. Tässä saattaa olla selitys heikompiin lyönteihisi