Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Halo: Reach

Paavi

KonsoliFIN Alumni
Peli: Halo: Reach
Lajityyppi: FPS
Kehittäjä: Bungie
Julkaisija: Microsoft Game Studios
Julkaisupäivä: 14.9.2010 (Xbox 360)

Lyhyt juonikuvaus:

Halo: Reach seuraa pelin nimen mukaisesti Reach-planeetalla käytyä tuomittua taistelua. Se toimii prologina Bungien päätrilogialle ja Master Chiefin seikkailuille. Peli seuraa Noble Team -spartalaisryhmää. Pelaaja saa ohjattavakseen joukon uuden jäsenen, kun ihmiskunta käy taistoon muukalaisia vastaan. Reachin tapahtumista voi lukea syvällisemmin täältä: http://blog.konsolifin.net/2010/09/10/mika-ihmeen-reach/.

Kannattaako Reachia asentaa kiintolevylle?
Kyllä kannattaa. Mahdollisuus on otettu huomioon pelin optimoinnissa.

Kampanja:
  • Neljän pelaajan yhteistyötila (kaksi jaetulla ruudulla).
  • Tuki seuranhakujärjestelmälle.
  • Ei sisällä floodia!
  • Eliitit palaavat vihollisarmeijan johtoon vihaisempana kuin koskaan.

Firefight:
  • Yhdestä neljään pelaajaa (kaksi jaetulla ruudulla).
  • Kahdeksan karttaa.
  • Kattavat muokkausmahdollisuudet pelihahmoille, vihollisille, asevalikoimalle, kalloille ynnä muille.
  • Mahdollisuus pelata muukalaisten puolella eliittinä ihmispelaajia vastaan.

Kilpailullinen moninpeli:
  • 1-16 pelaajaa (neljä jaetulla ruudulla).
  • Yhdeksän karttaa / ympäristöä.
  • Uusina pelimuotoina Invasion, Headhunter ja Stockpile.
  • Uusia muokkausmahdollisuuksia pelimuodoille.

Forge:
  • Huomattavasti aikaisempaa helppokäyttöisempi työkalu karttojen muokkaamiseen ja tekemiseen.
  • Tukee kilpailullisen moninpelin karttoja, ei tue Firefight-kenttiä.
  • Forge World on erityisesti Forgea ajatellen suunniteltu jättimäinen ympäristö, joka sisältää useita potentiaalisia rakennuspaikkoja kartoille.

Hahmon muokkaaminen ja krediitit:
  • Armorysta voi ostaa uusia osia haarniskaan sekä avata ääninäytteljöitä Firefight-käyttöön.
  • Haarniskaosat ovat puhtaasti kosmeettisia muutoksia.
  • Osia ostetaan krediiteillä, joita tienataan yksinkertaisesti pelaamalla.
  • Uusia osia avautuu ostettavaksi krediittien kokonaismäärän perusteella määräytyvän sotilasarvon mukaan. Lisäksi Bungie saattaa avata uusia osia tiettyjen merkkipäivien kunniaksi.
  • Päivittäiset ja viikottaiset haasteet tarjoavat lisätienestejä.

Teatteri ja tiedostojen jakaminen:
  • Teatterin ominaisuudet pitkälti samat kuin Halo 3:ssa.
  • Taaksepäin kelaaminen onnistuu nyt myös kampanjavideoissa.
  • Videoita, kuvia, pelimuotoja ja karttavariaatioita voi jakaa verkossa File Sharen avulla.
  • Tiedostojen selaaminen onnistuu helpommin Bungie.netissä.
  • Maksullinen Bungie Pro tarjoaa lisää tallennnustilaa File Shareen sekä mahdollisuuden renderöidä videoita tietokoneella katsottavaksi Bungie.netissä.

Arvostelut:
Katsauksessa Halo: Reachin kampanja - Jutut - XboxFIN
V2.fi
Livegamers
Halo: Reach Review for Xbox 360 - VideoGamer.com
Halo: Reach Review - Giant Bomb
Halo Reach review: Please Bungie, don't go | Joystiq
Halo: Reach Review - Xbox 360 Review at IGN
Halo: Reach UK Review - Xbox 360 Review at IGN
Halo: Reach Review from GamePro
Halo: Reach Review for the XBOX360
Halo Reach Review for XBOX 360 from 1UP.com
Halo: Reach Critic Reviews for Xbox 360 at Metacritic.com

Peliseura:
http://www.konsolifin.net/bbs/xbox-...et/86977-halo-reach-peliseura-gamertagit.html
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Halo: Reach

Onkos tuo 9 mp-mappia nyt tarpeeksi? Voiko kaikissa pelata kaikkia pelimuotoja (ei siis tyyliin BC2)? Jos pelaa Firefightia/kampanjaa splitscreenina, niin voiko netistä hakea lisäpelaajia?
 
Vastaus: Halo: Reach

Onkos tuo 9 mp-mappia nyt tarpeeksi? Voiko kaikissa pelata kaikkia pelimuotoja (ei siis tyyliin BC2)? Jos pelaa Firefightia/kampanjaa splitscreenina, niin voiko netistä hakea lisäpelaajia?

Invasionia voi pelata vain kahdella kartalla toistaiseksi: Spiressä ja Boneyardissa. Kaikkia muita pelimuotoja voi pelata kaikilla kartoilla käsittääkseni, joten myös BTB onnistuu esimerkiksi Spiressä.

Halo 3:ssa taisi olla julkaisusssa 11 mappia, mutta toisaalta Reachissa on myös tuo massiivinen Forge World, johon toimitetaan pelilevyllä jo kuutisen erilaista pelattavaa variaatiota. Samanlaiseltahan nuo Forge Worldin variaatiot visuaalisesti näyttävät, mutta silti se korvaa hieman karttojen pientä määrää.
 
Vastaus: Halo: Reach

Toi mappien määrä riippuu laskentatavasta, kuten Paavin kanssa keskusteltiin jo arvostelutilaisuudessa.

Itse lasken karttojen määräksi 13. Viisi Forgeen sijoittuvaa pelintekiöjiden valmista karttaa + 8 muuta karttaa. Tämän lisäksi Forge World, josta monipuolisuutensa ansiosta saa useita tasoja pelattavaksi lisää. Kirjoittamani arvostelu on kilpailevalla sivulla vieraskirjoituksena, joten en nyt ala sitä tässä mainostamaan, kun se kerta on nykyisissä säännöissä (ilmeisesti?) kielletty. Jos Paavi ei näe tästä ongelmaa, niin lisääpä arvostelujen listaan minun ja Tiongin kirjoittamat katsaukset. ;)
 
Vastaus: Halo: Reach

Saisivat kyllä keretessään lisätä pelinhaun Custom-peleille ja mahdollisuuden käyttää moninpelikarttoja Firefightissa. Tosin sittenhän ongelmaksi tietysti nousee vihollisten sijoittelut ynnä muut, joten yksinkertaisella päivityksellä homma ei välttämättä onnistuisikaan optimaalisesti.
 
Vastaus: Halo: Reach

Reach on ollut itselleni se odotetuin tuleva peli heti ensimmäisen teaserinsa jälkeen.

Puolisen vuotta sitten laitoin pelin ennakkotilaukseen ja sen jälkeen jostain syystä unohdin koko asian. Viimeiset puoli vuotta olen aatellut sen kummemmin aattelematta että sieltä se tulee puolen vuoden päästä, kunnes perjantaina tuli verkkokaupasta viestiä että tilauksenne on postitettu. Kieltämättä oli mielenkiintoinen fiilis, se tosiaan ilmestyy ensi tiistaina! :eek:
Betaa testasin silloin pikaisesti ja jotain ensimmäisiä viteoita oon nähnyt, mutta muuten olen, kerrankin, jäänyt täysin pimeyteen pelin tapahtumista eikä hypejuna ole vienyt yöunia.
Paavin blogikirjoitus oli loistava ja toi mut ajantasalle Reachista, ilman spoilauksia. Tähän asti olen selvinnyt lukematta oikeastaan ainuttakaan ennakkoa tai arvostelua ja näin aion sen pitää tiistaihin asti!

Btw onhan tässä edelleen halotrilogiasta tutut kampanjaan piilotetut nerokkaat skullit mukana? Etten vain lähde turhaan tekemään mitään idioottimaisia yrityksiä olemattomien skullien löytämiseksi, niin kuin ODSTissa aikoinaan :rolleyes:
 
Vastaus: Halo: Reach

Btw onhan tässä edelleen halotrilogiasta tutut kampanjaan piilotetut nerokkaat skullit mukana? Etten vain lähde turhaan tekemään mitään idioottimaisia yrityksiä olemattomien skullien löytämiseksi, niin kuin ODSTissa aikoinaan :rolleyes:

Kuten ODST:ssä, kaikki skullit on heti pelin alussa avoinna. Ei siis voi etsiä. Hyvä puoli on se, että monipuoliset vaikeustasovaihtoehdot saa auki heti alusta, joten luulisin jokaisen löytävän itselleen mielekkään vaikeustason, kun jaksaa vähän vääntää skulleja on ja off.

Sen sijaan huhuiltu on, että kampanjassa olisi muuta piilotettua tavaraa löydettäväksi.
 
Vastaus: Halo: Reach

Sen sijaan huhuiltu on, että kampanjassa olisi muuta piilotettua tavaraa löydettäväksi.

Kyse ei suinkaan ole pelkästä huhusta.

Kampanjatehtäviin on piilotettu datapadeja, joissa kerrotaan jälleen jonkinlaista tarinaa tekoälyistä. En ole tuohon tarkemmin tutustunut vielä, mutta eiköhän sitä jossain vaiheessa tule käytyä läpi. Ainakin, jos joku noista jaksaa hienon tulkinnan tehdä.
 
Vastaus: Halo: Reach

Ovatko nuo kontrollit vielä yhtä huonot kuin Halo 3:ssa? Eli siis jos tattia liikuttaa nopeasti niin tähtäys reagoi tähän hieman viivellä. Eron huomaa selvästi kun pelaa vaikka ensin jotain codia ja sitten haloa.
 
Vastaus: Halo: Reach

Eron huomaa selvästi kun pelaa vaikka ensin jotain codia ja sitten haloa.

Tällainen viive on toki olemassa, tosin kyllä melkoisen tarkkana saa olla tuosta häiriintyäkseen. Halo kun on 30FPS-titteli, siinä missä CoD pyörii 60 ruutua sekunnissa. Eroa tulee ruudunpäivityksen mukana aina vasteajassa.
 
Vastaus: Halo: Reach

Kohta pojat alkaa varmaan puhumaan langallisien ja langattomien ohjaimien lagierosta? :)

Anyway, tosi hyvältä on vaikuttanut tuo Reach ja siitä ulos työnnetty materiaali. Voisi melkein kipaista tulevalla viikolla giganttiin ja lunastaa omansa, ellen sitten tilaa jos halvemmalla saa. Näyttää kaikinpuolin nappisuoritukselta taas bungien peli. Metakin näyttelee ysikolmea tähän mennessä, vaikka emmehän me pelkästään siihen luota. ;)
 
Vastaus: Halo: Reach

Tällainen viive on toki olemassa, tosin kyllä melkoisen tarkkana saa olla tuosta häiriintyäkseen. Halo kun on 30FPS-titteli, siinä missä CoD pyörii 60 ruutua sekunnissa. Eroa tulee ruudunpäivityksen mukana aina vasteajassa.

Tässähän siis tarkoitetaan sitä tähtäyksen kiihtyvyyttä eli kun tatin vääntää täysin laitaan niin tähtäys ei käänny täysillä heti vaan kiihtyy siihen maksimi nopeuteensa. Kyllä tuon huomaa vaikka ei tarkkana ole ja toiset tykkää toiset ei. Halossa se on tehty niin hyvin että tykkään, mutta esim kane & lynchissa parani pelaaminen heti kun veti nuo kiihtyvyydet pois päältä. Kyllä tuo varmasti esim cod veteraanille harmaita hiuksia tuottaa.
 
Vastaus: Halo: Reach

Tässähän siis tarkoitetaan sitä tähtäyksen kiihtyvyyttä eli kun tatin vääntää täysin laitaan niin tähtäys ei käänny täysillä heti vaan kiihtyy siihen maksimi nopeuteensa. Kyllä tuon huomaa vaikka ei tarkkana ole ja toiset tykkää toiset ei. Halossa se on tehty niin hyvin että tykkään, mutta esim kane & lynchissa parani pelaaminen heti kun veti nuo kiihtyvyydet pois päältä. Kyllä tuo varmasti esim cod veteraanille harmaita hiuksia tuottaa.

Ah joo, onhan siinä tällainenkin ominaisuus. Mielestäni varsin mainio ja hiottu työkalu, nopeat 180-käännökset onnistuvat nopeasti, mutta myös erittäin tarkka kontrolli tähdätessä.
 
Vastaus: Halo: Reach

Njoo en kyllä tuota kiihtyvyyttä tarkoittanut vaan viivettä, joka on tatin liikuttamisen ja tähtäimen reagoimisen välillä. Luultavasti kaikissa konsolipeleissä tuo kiihtyvyys on toteuttu samalla tavalla mutta joissain peleissä, kuten halossa, tatin liikkeen ja ruudulla tapahtuvan liikkeen välillä on viive, joka ainakin itseä häiritsee kun ruutu ei reagoi heti.
 
Vastaus: Halo: Reach

No itse en esim codissa huomaa ainakaan minkäänlaista kiihtyvyyttä vaan jos sen tatin kääntää laitaan niin se tähtäin liikahtaa kyllä todella nopeasti. Mitään varsinaista viivettä en ole kyllä huomannut haloissakaan koskaan.
 
Vastaus: Halo: Reach

Kaikissa peleissä on tietenkin viivettä. Eurogamerin Digital Foundry teki taannoin testin, jossa arvioitiin eri pelien viiveitä: Console Gaming: The Lag Factor - Page 3 | DigitalFoundry | Eurogamer.net.

Halo 3:lla viive on lähes kaksinkertainen verrattuna Modern Warfareen. Kyllähän pelien tuntumassa on selkeä ero, mutta ei tuo minua ole loppujen lopuksi hirveästi haitannut.

Niin joo, videokatsaus kampanjaan, flunssan takia vähän viivästyi:
[video=youtube;J-R-aQs2pfQ]http://www.youtube.com/watch?v=J-R-aQs2pfQ[/video]
 
Vastaus: Halo: Reach

Tuleeko pelin mukana ilmaista kuukautta Liven puolella? Voisi mennä hankintaan Paavin previkan vauhdittamana.
 
Vastaus: Halo: Reach

Kyllä kaikissa näissä MS-julkaisuissa LIVE:ä tulee varmuudella, siitä ei liene huolta.
---

Harmittaako ketään muuten dual wieldauksen/akimbon poisto? Itse en tuossa aikasemmin niinkään ominaisuuden puuttumisesta välittänyt tai siitä edes kummemmin pitänyt, mutta kyllä se perhana sentään vaan on hieno systeemi Halo 3:n kampanjassa, kun eilen tuli viimeistä kertaa ainakaan toistaiseksi tahkottua. Tuntuma on mielestäni erinomainen, jopa paras ensimmäisen persoonan tuplapyssyttely mitä videopeleissä ylipäätään on.
 
Vastaus: Halo: Reach

Onkos kampanjassa jonkainlainen "nightvision" kun tuossa paavin laittamassa campaign videossa ollaan pimeässä ja, no näyttäs että siinä olisi nightvision käytössä. En siis ole lukenut pelistä käytännössä mitään sillä haluan itse löytää kaiken aluksi minkä löydän tai älyän ilman että etsisin foorumeilta apua. Ja huomenna sitten tulisi peli postiin ja pääsisi pelaamaan pitkän odotuksen jälkeen.
 
Ylös Bottom