Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Microsoft sanoo: Hyppää, niin saat palkintopisteitä! Ja jengi hyppää ja taputtaa karvattomia käsiään. Samaan aikaan ilmainen Game Pass veloittaa maksukortiltasi 12,99e.

Eiköhän tämän ketjun anti ole nähty, hauskaa jatkoa kaikille suuryritysten palvojille. En tiedä onko tuollainen käytös pelottavaa vai naurettavaa, ehkä molempia.
Jengi tykkää game passistä ja kokee sen rahan arvoiseksi mutta sinä jaksat päivästä ja viikosta toiseen meuhkata ja itkupotkuraivota, että ”ei saa tykätä ja jos tykkää ni on vaan MS palvova aivoton lammas!”. Ehkä ihan hyväkin, että lopetat ketjun seurailun jos oikeasti ottaa noin mielenpäälle jos palvelusta joku kehtaa tykätä. Tällaisten viestiä jälkeen on myös ihan turha itkeä jos muut vittuilee tai menee henkilökohtaisuuksiin. Joku muu on eri mieltä tai tykkää eri asioista niin aletaan haukkumaan suuryrityksen palvojiksi, lampaiksi ja vihjaamaan ties mitä muuta. Jos menee noin tunteisiin niin ehkä kannattaa pitää pientä paussia intternetistä tälle päivää?

Muutenkin olisi ihan hemmetin kiva jos edes hetken aikaa jengi ihan vaan diggailisi ja fiilistelisi siistejä pelejä ja hyviä palveluita sen sijaan, että jaksetaan vain päivästä toiseen vängätä ja vääntää miksi kaikki muut on väärässä ja itse on oikeassa. Joo keskustelufoorumi ja sitä rataa mutta luulisi, että paljon kivempaa olisi keskustella ja positiivisessa hengessä fiilistellä pelejä, kun vääntää, tapella ja levittää negatiivista ilmapiiriä.

Edit. Ja sitten kiukuttaa vielä niin paljon, että pitää tulla yksityisviestein tivaamaan miksi minä näin kommentoin…
 
Viimeksi muokattu:
Jaa että ihan itkupotkuraivota? En kyllä ole yhtään kyyneltä vuodattanut tänään, vaikka hyvän leffankin katsoin. Eikä ole tarvinnut potkiakaan mitään tai ketään. Verenpaineetkin ovat ihan mittarilla mitattuna hyvät.

Tälläkään kertaa ei ole mitään merkitystä, että omassa kommentissani en nimennyt yksittäisiä käyttäjiä, kun täällä puolestaan nostetaan yksittäinen käyttäjä (=minut) esiin. Vittuiluun mentäessä sellaisen voi todellakin osoittaa suoraan yksityisviestillä, niin se menee silloin sille yksittäiselle käyttäjälle, joka ottaa aivoon. Täällä toki houkuttaa se kaikukammio kuten täälläkin voi huomata, saman ringin jengi peukuttaa innolla positiivisuutta hehkuville kommenteille.
 
Jaa että ihan itkupotkuraivota? En kyllä ole yhtään kyyneltä vuodattanut tänään, vaikka hyvän leffankin katsoin. Eikä ole tarvinnut potkiakaan mitään tai ketään. Verenpaineetkin ovat ihan mittarilla mitattuna hyvät.

Tälläkään kertaa ei ole mitään merkitystä, että omassa kommentissani en nimennyt yksittäisiä käyttäjiä, kun täällä puolestaan nostetaan yksittäinen käyttäjä (=minut) esiin. Vittuiluun mentäessä sellaisen voi todellakin osoittaa suoraan yksityisviestillä, niin se menee silloin sille yksittäiselle käyttäjälle, joka ottaa aivoon. Täällä toki houkuttaa se kaikukammio kuten täälläkin voi huomata, saman ringin jengi peukuttaa innolla positiivisuutta hehkuville kommenteille.
Tarviiko nimetä, kun voit niin kätevästi ketään nimeämättä (vaikka jokainen kyllä hoksaa ketä tarkoitat) paketoida jengin suuryritystä palvoviksi aivottomiksi lampaiksi? Kyllä se IMO ihan yhtälailla paskaa ja asiatonta kommentointia on, kun se jos sattuu mainitsemaan suoraan jonkun nimeltä.
 
Edit. Ja sitten kiukuttaa vielä niin paljon, että pitää tulla yksityisviestein tivaamaan miksi minä näin kommentoin…

No tämä oli kyllä todella lapsellinen veto sinulta. Yksityisviestit ovat kirjaimellisesti yksityisviestejä, mutta kaikessa asiallisuudessasi päätät nostaa ne tähän keskusteluun mukaan? No voin minä oman osuuteni laittaa, niin nähdään se "tivaaminen".

"- Sanopa kaikessa viisaudessasi, että kenet käyttäjän nostin erikseen esille kommentissani? Katso sen jälkeen, että nostiko Pippuritohtori
jonkun käyttäjän? Tämän jälkeen voitkin pohtia, että onko kyseessä sama asia.

- Selvä homma.

- En ole missään vaiheessa heittäytynyt viattomaksi, vaan pyytänyt vittuiluviestejä suoraan näin yksityisviestillä. Asiattomuuksiakin voi minun puolesta heittää, koska omakin tyylini siinä rajalla menee. Se mikä taas ei sovi, on täysin eri asioista puhuminen ja sanojen suuhun laittaminen."
 
No tämä oli kyllä todella lapsellinen veto sinulta. Yksityisviestit ovat kirjaimellisesti yksityisviestejä, mutta kaikessa asiallisuudessasi päätät nostaa ne tähän keskusteluun mukaan? No voin minä oman osuuteni laittaa, niin nähdään se "tivaaminen".

"- Sanopa kaikessa viisaudessasi, että kenet käyttäjän nostin erikseen esille kommentissani? Katso sen jälkeen, että nostiko Pippuritohtori
jonkun käyttäjän? Tämän jälkeen voitkin pohtia, että onko kyseessä sama asia.

- Selvä homma.

- En ole missään vaiheessa heittäytynyt viattomaksi, vaan pyytänyt vittuiluviestejä suoraan näin yksityisviestillä. Asiattomuuksiakin voi minun puolesta heittää, koska omakin tyylini siinä rajalla menee. Se mikä taas ei sovi, on täysin eri asioista puhuminen ja sanojen suuhun laittaminen."
Minusta lapsellista on tulla yksityisviestein tivaamaan minulta jotain minkä saa minun puolestani nähdä kaikki muutkin foorumin käyttäjät. Tuo sinun touhusi esim noissa game pass ketjuissa se lapsellista vasta onkin.
 
Itse haluan jatkossakin elää maailmassa, jossa arvostelijat ottavat myös pelin hinnan huomioon kokonaisarvosanassa. Jos tätä miettii yhtään enempää, niin muutenhan me päädytään ihan absurdeihin tilanteisiin :D
 
Ikävä nyt jatkaa hintakeskustelua tässä ketjussa mutta menkööt kun ei varsinaisesti liity itse peliin jonka hinnasta on jo ihan tarpeeksi jauhettu.

Minun mielestäni ei ole ihan niin simppeliä suoraan rokottaa pisteitä pelin hinnan takia. Mitä jos joku lukee arvostelua 3 vuotta pelin ilmestymisen jälkeen ja peli maksaakin tuolloin kympin tai on peräti tilauspalvelussa? Ja eikö tuossa kohtaa sitten jotkin F2P-pelit ole etulyöntiasemassa kun hinnasta ei ole mahdollista miinustaa pisteitä?

Pikemminkin olisi hyvä mainita heti kättelyssä jos pelistä on vaikka halvempi aikaisempi versio tarjolla tai kuinka paljon tämä uusi tekele lopulta tarjoaa enemmän kuin aikaisempi versio sen sijaan, että mietitään kuinka tämä uusi peli on 10/10 mestariteos mutta kun hintaa on 70 euroa niin pakko tiputtaa arvosana 9/10.
 
Ikävä nyt jatkaa hintakeskustelua tässä ketjussa mutta menkööt kun ei varsinaisesti liity itse peliin jonka hinnasta on jo ihan tarpeeksi jauhettu.

Minun mielestäni ei ole ihan niin simppeliä suoraan rokottaa pisteitä pelin hinnan takia. Mitä jos joku lukee arvostelua 3 vuotta pelin ilmestymisen jälkeen ja peli maksaakin tuolloin kympin tai on peräti tilauspalvelussa? Ja eikö tuossa kohtaa sitten jotkin F2P-pelit ole etulyöntiasemassa kun hinnasta ei ole mahdollista miinustaa pisteitä?

Pikemminkin olisi hyvä mainita heti kättelyssä jos pelistä on vaikka halvempi aikaisempi versio tarjolla tai kuinka paljon tämä uusi tekele lopulta tarjoaa enemmän kuin aikaisempi versio sen sijaan, että mietitään kuinka tämä uusi peli on 10/10 mestariteos mutta kun hintaa on 70 euroa niin pakko tiputtaa arvosana 9/10.
Kyllä hinta kuuluu ihan olennaisena osana arvosteluun. Se on se pointti, että saako maksetulle hinnalle vastinetta. Jos peli on vaikkapa tosi lyhyt, mutta muuten loistava ja maksaa kuitenkin täyden pelin hinnan, niin ehdottomasti sen pitäisi näkyä arvostelussa. Siitä olisi vähintäänkin hyvä mainita, mutta tapauskohtaisesti myös rokottaa pisteitä.

Remaken ja remastereiden (jossain määrin myös esim. urheilupelien vuosipäivitysten) kanssa hinta on vielä isommassa roolissa, kun peli on jo kertaalleen (tai tässä tapauksessa kaksi kertaa) nähty. Silloin uudistuksien pitää olla kouriintuntuvia oikeuttaakseen jopa alkuperäistä peliä kalliimman hinnan. Sisällön karsiminen ei tässä myöskään auta kun tätä saako rahoilleen vastinetta -argumenttia miettii.

Sen sijaan jos joku lukee vanhan pelin arvostelua, niin samat pointit pätevät edelleen peliin ja sen ohjevähittäishintaan. Tietysti silloin pelin voi saada halvemmalla, jolloin "rahoille vastinetta" -kortti voikin muuttua negatiivisesta positiiviseksi - tai vähintäänkin neutraaliksi.
 
Kyllä hinta kuuluu ihan olennaisena osana arvosteluun. Se on se pointti, että saako maksetulle hinnalle vastinetta. Jos peli on vaikkapa tosi lyhyt, mutta muuten loistava ja maksaa kuitenkin täyden pelin hinnan, niin ehdottomasti sen pitäisi näkyä arvostelussa. Siitä olisi vähintäänkin hyvä mainita, mutta tapauskohtaisesti myös rokottaa pisteitä.
Kyllä, mutta entä jos peli onkin pitkä mutta maksaa 10 euroa enemmän niin pitääkö silloinkin verottaa pisteitä sillä verokilla, että kymmenen euroa halvemmalla voisi saada jonkun täysin toisen pelin joka on saman pituinen? Mielestäni monta argumenttia löytyy suuntaan tai toiseen eikä tämä niin mustaa ja valkoista ole kun paperilla voisi kuvitella.

Kuten sanoin mielestäni olisi pikemminkin arvostelussa hyvä mainita erikseen vaihtoehdoista kuluttajalle aikaisempien versioiden suunnalta ja pohtia sitä mitä uutta pelin uusi versio tuo tai mitä puuttuu sen sijaan, että suoraan lähdetään pisteitä verottamaan. Ainakin olisi hyvä mainita minkä takia pisteitä joutui verottamaan. Näin tosin aika useassa arvostelussa on toimittukin.

Tavallaanhan se numero pelin arvostelussa on loppujen lopuksi aika turha. Suosin itse esimerkiksi Skill Upin tyyliä jossa vain arvostellaan peli "I do not recommend/I recommend/I strongly recommend"-tyylisesti. Itse arvostelussa sitten paneudutaan siihen mikä pelissä oli hyvää ja mikä huonoa.
 
No nykyään videopelit on muutenkin niin patchattuja ja päivitettyjä, että julkaisuikkunan arvosteluja pitää joka tapauksessa osata lukea soveltaen, jos peliä meinaa pelata vuosia myöhemmin. Eihän tämä ”miltä arvostelu näyttää parin vuoden päästä” ole siis alkeellisinkaan syy olla ottamatta vastinetta rahoille huomioon julkaisun aikaan kirjoitettavassa arvostelussa?
Tähän ois helppo heittää perään vitsiä esim. autojen arvonalenemasta ja Tekniikan Maailman arvostelukriteereistä, mutta olkoon.
 
Jättää vaikka kuukauden Game Passit tilaamatta niin on varaa maksaa se nextgen-lisä. Voisikohan siirtyä puhumaan tästä pelistä hinnan tai arvosteluasteikon sijaan?

No vois vaikka, tosin pelistäki on tainnut jo kaikki puhuminen puhuttu, tässä nyt vois puhua ainostaa näistä rahhfojen parannuksista.
 
Tämä keskustelu on jo käyty moneen kertaan eri ketjuissa (nextgen-hintalappu, turha remaster, moninpeli pois ym.), joten rauhoitu välillä ja anna ihmisten iloita hyvästä pelistä. Tuskin olet tätäkään peliä edes pelaamassa, enkä ymmärrä miksi tätä mantraa täytyy silloin toistaa. Ainakaan vielä ei Sonyn tai Naughty Dogin gorillat ole vierailleet omalla ovellani ja motivoineet ostamaan peliä julkaisuhintaan. Ehkä se johtuu siitä, etten ole pelisarjan fani.

@Noobeinstein osui täysin oikeaan kommentillaan, kuten täällä jo kommentoijat omatoimisesti vahvistivat.

Tässä ovat nämä mielipiteitä jakavat pelit ja jatko-osa muistin virkistämiseksi. Mielipiteet ovat tosiaan vaihdelleet sarjan peleissä 89-95 MC-pisteen välillä sarjan aikana. Kai näitä joku kriitikko jopa suosittelee ja jonkun palkinnonkin nämä varmaan sai:
Kyllä toinen osa kahmi palkintoja kasapäin. Kehuttiin ensimmäisen viikon myyntilukuja, sen jälkeen hyvin vähän puhetta pelistä. Syynä se, että pelaajat pääsivät pelamaan peliä eivätkä olleet näkemäänsä tyytyväisiä. Käytettyjen pelien hyllyt täyttyivät pelistä ja neljän viikon jälkeen peli oli kaupan alehyllyssä. God of War oli hyllyiltä hävinnyt mutta Last of us 2 pelistä löytyi kymmeniä kappaleita alehintaan. Sellainen ”mestariteos” on kyseessä.
 
Mä tiedän, että jengi haluaa ihan hirveästi larpata totuudenjälkeistä aikaa, mutta 10 miljoonaa myytyä peliä ja metacritic 93% on tyylipuhtaita faktoja, joita mikään määrä huuruilua ei poista. Ei, vaikka kuinka just sinua kiukuttaisi. Mitäs ne uusoikeistolaiset usein hokeekaan - faktat ei välitä teidän tunteista :cool:
Mun makuun Lou II ei ollut erityisen hyvä peli kun sitä pelasin (toisin kuin kaikenlaiset netissä vänkääjät), eikä siten mikään mestariteos, mut osa jengistä vois painua jo v*ttuun noiden sekoiluidensa kanssa :D Kyllä, sanoin rumasti, tarkoitin sitä myös.
 
Kyllä toinen osa kahmi palkintoja kasapäin. Kehuttiin ensimmäisen viikon myyntilukuja, sen jälkeen hyvin vähän puhetta pelistä. Syynä se, että pelaajat pääsivät pelamaan peliä eivätkä olleet näkemäänsä tyytyväisiä. Käytettyjen pelien hyllyt täyttyivät pelistä ja neljän viikon jälkeen peli oli kaupan alehyllyssä. God of War oli hyllyiltä hävinnyt mutta Last of us 2 pelistä löytyi kymmeniä kappaleita alehintaan. Sellainen ”mestariteos” on kyseessä.
Vai neljän viikon jälkeen KAUPAN alehylly täyttyi pelistä :D Mites niiden 10 miljoonan muun kappaleen osalta meni? Kyllä last of us 2 on mestariteos ihan millä mittarilla tahansa.
 
Mä tiedän, että jengi haluaa ihan hirveästi larpata totuudenjälkeistä aikaa, mutta 10 miljoonaa myytyä peliä ja metacritic 93% on tyylipuhtaita faktoja, joita mikään määrä huuruilua ei poista. Ei, vaikka kuinka just sinua kiukuttaisi. Mitäs ne uusoikeistolaiset usein hokeekaan - faktat ei välitä teidän tunteista :cool:
Mun makuun Lou II ei ollut erityisen hyvä peli kun sitä pelasin (toisin kuin kaikenlaiset netissä vänkääjät), eikä siten mikään mestariteos, mut osa jengistä vois painua jo v*ttuun noiden sekoiluidensa kanssa :D Kyllä, sanoin rumasti, tarkoitin sitä myös.
Antaa tulla vaan. Olen sitä sukupolvea joka ei tarvi ”safe spacea” kun vähän paskaa lentää tuulettimeen. Voit nojailla mihin tahansa arvosteluihin. Totuus kuitenkin on, että kakkonen oli selvästi alisuorittaja verrattuna ensimmäiseen osaan. Siksi olemme saaneet jo kolme versiota ensimmäisestä pelistä, ja kakkosessa ei ole tullut edes virallista PS5 fyysistä julkaisua vieläkään. Eli jos se on sellainen rahasampo mitä väität, niin takulla siitä olisi tullut myös fyysinen versio ja collectors edition, jne, jne
 
Millä mittapuulla? Sillä kakkonen myi merkittävästi enemmän kuin ensimmäinen peli. Briteissä asiasta jouduttiin jopa erikseen uutisoimaan, kun TLOU2 myi melkein 80% enemmän kappaleita.
Ehkä tässä tarkoitettiin sitä, kun Last of Usin PS3 ja PS4 -versioiden yhteenlasketut myynnit ovat 20 miljoonaa kappaletta ja Last of Us 2 on myynyt puolet tästä. Ei tämä tosin täysin reilu vertailu ole, kun tuossa ensimmäisen Last of Usin myyntiluvuissa on mukana kaksi eri versiota.

Jos taas ajattelee alisuoritusta noin muuten, niin kuten jo mainittu, aika nopeasti peli päätyi alekoriin. Tämä ainakin muiden pelien kohdalla yleensä tarkoittaa sitä, että myynnit julkaisun jälkeen eivät olleet ihan odotetun kaltaiset. Tämä tietysti on PlayStationin isoimpia first party -pelejä, joten odotukset myyntien suhteen varmaan olivatkin aika tolkuttomat.
 
Ylös Bottom