Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Ottamatta millään tavalla kantaa Last of Us II:n agendan näkyvyyteen tai näkymättömyyteen, niin kyllä mulla sivustaseuraajana jää vähän sellainen kuva, että agendaa näkee kuin "sattumalta" esim. ne, jotka ovat jo etukäteen tietoisia (ja tuovat tämän kovaan ääneen foorumeilla esiin) miten ultrafeministi Anita Sarkeesian on vaikuttanut pelin hahmoihin. Tai joiden viesteissä käytetään sjw-lyhenteitä ja muuta vastaavaa kulttuurisodan sanastoa.

Agendoja saa kritisoida ja ne voivat tietenkin helposti pilata taidekokemuksen. Itselläni meinasi lentää pleikkariohjain seinään It takes twon imelän "pidetään ydinperhe kasassa vaikka väkisin"-höpötyksen kohdalla, mutta lopulta tämä ei vesittänyt (toki muuten paljon kevyempää) pelikokemusta kovinkaan paljoa.

Näyttää vain siltä, että jos on kulttuurisodassa sisällä, niin riski taidekokemuksien pilaantumiselle lienee aika paljon suurempi. Valtaosa Last of Us II:n pelaajista ei ole koskaan kuulutkaan jostain ultrafeminististä ja hänen otteestaan kyseiseen peliin.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni tällainenkaan kirjoitus ei paranna foorumin ilmapiiriä. Mielenkiintoista on ainakin agendoihin kyllästyminen, vaikka niistä "lapsellisista" viesteistä poimitaan juurikin nuo mainitsemasi väri/sukupuoli tärkeimmäksi pointiksi. Nämä ovat myös pointteja, jotka kuumentavat keskustelun kuin keskustelun. Ei tarvitse kuin lukea muutama viesti edeltä, kun tämän jo huomaa.

Joistakin edellisistä viesteistä huomaa myös sen, että helposti syötetään sanoja toisen kirjoittajan suuhun. Semmoinen monologinomainen kirjoittelu onnistuu oikeastaan ihan yksinkin, omassa päässä. Jos kirjoittajan tarkoitusperät näkee viestinkin läpi, niin metakeskusteluksihan se osittain menee.

Ei näitä "agendoja" tai muitakaan pelien piirteitä ole pakko nähdä tai olla näkemättä. Perusteluja on kirjoitettu molemmista näkökulmista, ihan niin kuin pitääkin. Yhteisymmärrystä asiasta ei kuitenkaan selvästikään ole tulossa, eikä mielestäni tarvitsekaan. Harmillisen usein sinänsä mielenkiintoinen keskustelu typistyy asioiden ja/tai kirjoittajien yksinkertaistamiseen:

Näen agendan -> vihaat naisia ja mustia ihmisiä
En näe agendaa -> olet hyväntahtoinen hölmö ja sokea


Harvemmin elämässä asiat ovat noin yksinkertaisia. Tuskin ne sitä ovat myöskään kasvottomien kirjoittajien kokoontumisajoissa.

Ikävä kuulla, että ihmisten täytyy vältellä Suomen laadukkainta pelifoorumia.
Ei paranna, enkä mä sitä yritä peitelläkään. Mä seison sanojeni takana siitä huolimatta. Mielipide-eroista mä olen valmis keskustelemaan aina ja mä tuun hyvin juttuun erilaisten ihmisten kanssa. Mun ei ole vaikeaa olla mukava. Edellytän samaa myös muilta ihmisiltä.

Mun kirjoitus oli suht suorasanainen eikä sen ollut tarkoitus miellyttää kaikkia. Pointti on siinä että nykyään nettikeskusteluissa jotkut käyttää hyväkseen sitä että foorumeilla pyritään tasapuoliseen keskusteluun. Eli sitä, että koska jokaisella äänellä on oikeus tulla kuulluksi(kannatan), on jokaisella häiriköllä oikeus(?) testata rajoja(en kannata). Testataan kuinka pitkälle foorumin säännöt ja muiden kärsivällisyys venyvät. Tästä kärsii sitten kaikki.
Se on yksinkertaisesti lapsellista kiukutella topikeissa ja sitten uhriutua perään kun muut käskee pitää suun kiinni.

Kritiikki on aina tervetullutta ja sitä pitääkin olla. Kritiikki pitää myös perustella koska muuten se ei ole kritiikkiä. Jonkun kummallisen agendan hokeminen ei perustele vielä yhtään mitään. Kannattaa muuten katsoa sanakirjasta mitä se agenda tarkoittaa ja missä yhteyksissä sitä käytetään.
Yksi videopeli ei riitä minkään agendan ajamiseen. Toivottavasti sanon viimeisen kerran kyseisen sanan....

Noh, mun pointti ei nyt ollut pelkästään LoU2-pelin topikssa nähdystä sirkuksesta vaan yleensäkin siitä mihin tämä nettikeskustelu on mennyt viimeisten vuosien aikana. Kuten aiemmin sanoin, mä osaan kyllä olla mukava mutta mä edellytän sitä myös muilta. Tasapuolisuuden vuoksi mä en haluasi alentua kutsumaan lapsellista kiukuttelua muuksi kuin mitä se on. Lapsellista kiukuttelua.

Noin muuten mä kyllä allekirjoitan aika monta kohtaa mitä sä kirjoitit tuossa.
 
Tosiasiahan on, että kaikissa peleissä on agenda ja kaikki taide on poliittista. Mikäli taiteenlajin haluaa kehittyvän ja parantuvan, siitä kannattaa ja pitää puhua - mutta rakentavasti, eikä lyhytkatseisella punching down asenteella. Se, että vielä viisi vuotta sen jälkeen kun Sarkeesian on lähestulkoon täysin poistunut kuvioista hänen nimeään käytetään vihan ukkosenjohdattimena kielii siitä, ettei tässä dialogissa ole edistytty. Itse ainakin mielelläni kävisin syvempää keskustelua vaikka siitä, miten vaikka uusin Black Ops käyttää 80-luvun räjähdysherkkää kylmän sodan politiikkaa hyväkseen ajamaan imperalismin normalisointia. Tässä on hieno taidemuoto käsillä, mutta se on vielä murrosiässä ja se pitää kiskoa siitä pois.
 
Mua nauratti jo Max Payne 3:n aikoina, kun monen mielestä pelihahmo oli liian vanha! "EI KUKAAN HALUA PELATA VANHALLA UKOLLA!". Last of Us 2:ssa on sama. Heti, kun pelihahmona ei ole 2000-luvun puolivälin siilitukkainen muskeliukko, niin ollaan pilattu peli-into.

Ja siis itsehän tykkäsin sekä Max Payne 3 että Last of Us -peleistä, enkä itse jaksanut kiinnittää huomiota agendoihin.

Last of Us 2:ssa sen sijaan silmiini pisti "netflix"-juoni, jossa nykysarjojen tapaan halutaan vihjailla pelin edetessä erilaisista juonikuvioista, mutta suurta osaa näistä vihjailuista ei hyödynnetäkään vaan ennemminkin yritetään keinotekoisesti luoda katkenneita lankoja vain sekoittamaan pelaajaa. Onko se sitten nykyaikaa, vai vain hieman laiskaa kirjoittamista. Kokonaisuus silti erittäin onnistunut kokonaisuus.
 
Ottamatta millään tavalla kantaa Last of Us II:n agendan näkyvyyteen tai näkymättömyyteen, niin kyllä mulla sivustaseuraajana jää vähän sellainen kuva, että agendaa näkee kuin sattumalta esim. ne, jotka ovat jo etukäteen tietoisia (ja tuovat tämän kovaan ääneen foorumeilla esiin) miten ultrafeministi Anita Sarkeesian on vaikuttanut pelin hahmoihin. Tai joiden viesteissä käytetään sjw-lyhenteitä ja muuta vastaavaa kulttuurisodan sanastoa.

Agendoja saa kritisoida ja ne voivat tietenkin helposti pilata taidekokemuksen. Itselläni meinasi lentää pleikkariohjain seinään It takes twon imelän "pidetään ydinperhe kasassa vaikka väkisin"-höpötyksen kohdalla, mutta lopulta tämä ei vesittänyt (toki muuten paljon kevyempää) pelikokemusta kovinkaan paljoa.

Näyttäisi vain siltä, että jos on kulttuurisodassa sisällä, niin riski taidekokemuksien pilaantumiselle lienee aika paljon suurempi. Valtaosa Last of Us II:n pelaajista ei ole koskaan kuulutkaan jostain ultrafeminististä ja hänen otteestaan kyseiseen peliin.

En tiedä tarvitseeko olla jossain "sodassa" "sisällä" (mitä se sitten tarkoittaakaan?) tiedostaakseen mitä Sarkeesian tekee. Ainakin ne ulostulot mitä häneltä olen nähnyt, ovat juurikin näitä "liikaa valkoisia heteromiehiä" tai "tämä sisältö on ongelmallinen". Täällä kun tykätään vaihtaa näkökulmaa toisinpäin, niin mitäs luulette esimerkiksi minulle käyvän, jos sanon että peleissä on liikaa mustia ei-heteronaisia? :D Aina joku on etuoikeutetumpi kuin toinen. Mutta ihan totta varmaankin puhut, että suurin osa peleistä ei ole kuullut "ultrafeminismistä" tai sitten ei vain yksinkertaisesti ole kiinnostunut asiasta. En koe itse olevani missään "sodassa", vaikka huomioin myös tämän puolen kulttuurista.

Siitä en tiedä, että onko esimerkiksi SJW-lyhenteen käyttö asiallista. Kuvaava ilmaus se minulle ainakin on. Mielenkiintoinen viidakko nämä termit kyllä ovat, kuten esimerkiksi termi "Simp". Sillähän kuvataan käytännössä sellaista henkilöä (usein miestä), joka tekee liioitellun paljon asioita toisen ihmisen eteen. Peleihin tämä liittyy etäisesti esimerkiksi Twitch-lahjoitusten myötä. Termi on käsittääkseni kuitenkin jo kielletty palvelussa joissain yhteyksissä. Sanotaanko nyt näin, että työni kautta olen nähnyt käytännössä mihin tällainen toiminta perustuu. Illuusio vuorovaikutuksesta hemaisevan naisen kanssa, kun lahjoitat tarpeeksi ropoja hot tub-striimiin. Tällainen läheisyyttä kipeästi kaipaava henkilö ei kuuntele sivullisen neuvoja siitä, että se ruudulla näkyvä ihminen ei välitä sinusta tai sinun tunteistasi. Tämä ei ole kuitenkaan tasa-arvon kannalta merkittävä ongelma, sillä uhrina on useimmiten mies.

Tasa-arvokeskustelu/kulttuurisota/feminismi ym. ei voi kuitenkaan rajoittua vain peleihin, sillä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ovatko sukupuoli/"rotu"kiintiöt vastaus tasa-arvon ongelmiin? Se, että yritys palkka sukupuolen tai ihonvärin perusteella tietyn osan ihmisiä? Kuulostaa aika valikoivalta tasa-arvolta. Ainakin itse luulen, että korjaus tietyn väestöryhmän edustukseen työpaikoilla tulisi korjata siellä varhaislapsuus -> koulutussektorilla työpaikkahaastattelutilanteen sijaan. Entäs sitten viihteessä, tarvittiinko oikeasti esimerkiksi naisten Ghostbusters? Eli siis miesnäyttelijöiden kuuluisaksi tekemä elokuvakaksikko, joka vain muutettiin tasa-arvoisemmaksi vaihtamalla roolit toisinpäin. Käytännössä elokuvan ainoa "ansio" onkin siis se, että miesten sijaan päähahmoja esittävät naiset. Eikö olisi tärkempää tehdä juuri se pesäero miehiin, että naiset osaavat ja kykenevät tekemään sen oman menestyskonseptinsa?

Peleissä vahvoja naishahmoja on ollut pidempään kuin uskalletaan myöntää. Joku näkee alkuperäisessä Lara Croftissa terävätissisen miesfantasioiden kohteen, toinen vahvan ja älykkään naisen, joka ei tarvitse muiden apua. Miksi vahva nainen ei voisi olla myös seksikäs? Pelien osalta puhutaan tälläkin foorumilla paljon siitä, että naishahmoista itketään ja että ongelmaa ei olisi, jos kyseessä olisi valkoinen heteromies päähahmona. Tästä löytyy oikeastaan koominen esimerkki täysin vastakkaisesta suunnasta. Baldur's Gate 3:n kehittäjä Larian Studios tutki monipuolisen hahmoeditorinsa keskimääräistä luotua hahmoa pelaajayhteisössä. Joku varmaan yllättyy, mutta lopputuloksena oli valkoinen mies (heteroudesta en tiedä). Larian Studios kommentoi pelaajien tekemiä valintoja tylsiksi ja asiasta uutisoitiin mm. näin.

Äärimmäisissä tapauksissa tasa-arvon politisointi ja monetisaatio on johtanut mm. siihen, että alakouluikäiset pojat joutuvat pyytämään anteeksi sukupuoltaan. Samaan aikaan entiset siirtomaavallat joutuvat pyytelemään anteeksi vuosikymmeniä- tai satoja vanhoja tekojaan. Jostain syystä anteeksipyyntöjä vaaditaan lähinnä rikkailta eurooppalaisilta mailta, eikä esimerkiksi Turkilta. Hauskimmissa artikkeleissa jopa Suomea vaaditaan ottamaan vastuuta omista "siirtomaa-ajoistaan", vaikka kärsimme mm. orjuudesta silloiseen väkilukuun suhteutettuna valtavasti. Tasa-arvon ajamisesta on tullut kaupallista ja kannattavaa, sillä "tasa-arvoa" ei uskalleta vastustaa leimautumisen ja canceloitumisen pelossa. Tämäkö nyt on se uudistusliike, jota kovasti kaivataan?

Edelleenkin kuluttaja äänestää lompakollaan. Toisaalta sitten kuulemani perusteella esimerkiksi pelistä ei voi muodostaa mielipidettä pelaamatta peliä. En tiedä miten tuo kuvio sitten toimii käytönnössä.

Pahoittelut sekavasta kirjoituksesta, tämä aihe on minusta kuitenkin mielenkiintoinen. Samaan aikaan en osaa välttämättä esittää omia ajatuksiani haluamallani tavalla tekstimuodossa. Mielenkiintoista, syvällistä ja laadukasta tarinointia aiheella "Equality of outcome vs equality of opportunity" voi kuunnella vaikka Jordan Petersonin esiintymisistä. Hän osaa kertoa aiheesta paljon parempana ja soljuvampana kokonaisuutena kuin satunnaisen Laadunvalvojan tekstit.
 
Tosiasiahan on, että kaikissa peleissä on agenda ja kaikki taide on poliittista. Mikäli taiteenlajin haluaa kehittyvän ja parantuvan, siitä kannattaa ja pitää puhua - mutta rakentavasti, eikä lyhytkatseisella punching down asenteella. Se, että vielä viisi vuotta sen jälkeen kun Sarkeesian on lähestulkoon täysin poistunut kuvioista hänen nimeään käytetään vihan ukkosenjohdattimena kielii siitä, ettei tässä dialogissa ole edistytty. Itse ainakin mielelläni kävisin syvempää keskustelua vaikka siitä, miten vaikka uusin Black Ops käyttää 80-luvun räjähdysherkkää kylmän sodan politiikkaa hyväkseen ajamaan imperalismin normalisointia. Tässä on hieno taidemuoto käsillä, mutta se on vielä murrosiässä ja se pitää kiskoa siitä pois.
Näin. Mä en kyllä liittäisi sanaa agenda yksittäisiin viihde-/taideteoksiin. Puhuisin mielummin kannanotosta tai sanomasta tai mitä sanaa haluaa käyttääkään. Agenda on vähän turhan iso käsite yhden videopelin kohdalla. Noh, ehkä peliteollisuudella voisi olla ageda mutta se kyllä taitaa olla enimmäkseen raha. Pitkällä jänteellä taide kyllä vaikuttaa maailmaan ja muuttaakin sitä. Videopeleistä en tiedä koska se on vielä murrosiässä, kuten sanoit.
Sarkeesiasta mä en tiedä yhtään mitään. Nimen olen kuullut. Jos on feministi niin mikäs siinä.
 
Kirjoitin viestin siitä, että jos on kulttuurisodassa sisällä (tai reunoilla, tai missä vain) niin luultavasti näkee herkemmin agendaa Last of Us II:ssa. Saan vastaukseksi viestin, jossa kritisoidaan uutta Ghostbustersia ja kehotetaan kuuntelemaan Jordan Petersonia. M.o.t. :D




Vitsailut sikseen: Yritin ja yritän ainoastaan sanoa sitä, että maailman myydyimpien videopelien pelaajista merkittävä osa (kaikista nettikohuista huolimatta) ei ole sisällä tässä nettifoorumeilla hyvinkin näkyvässä maailmassa, missä uus Ghostbusters puhututtaa (muuten kuin, no olemalla tosi huono), ultrafeministi pilaa rakastetun videopelisarjan ja Jordan Peterson on yksi johtavista intellektuelleista. Ja tämä johtaa sitten vähän onttoon vääntöön että onko pelissä agendaa vai ei, koska lähtökohdat tulkinnalle ovat aivan eri maailmoista.

Korostetaan nyt vielä ehdottomaksi varmuudeksi sitä, että en väitä olevani jotenkin neutraali saati objektiivinen tulkitsija itsekään, koska kukaan ei ole. Tai että kenenkään tarvitsisi pysyä tällaisen ulkopuolella, jos kokee että tässä on jotain jujua. Do what you want.
 
En tiedä tarvitseeko olla jossain "sodassa" "sisällä" (mitä se sitten tarkoittaakaan?) tiedostaakseen mitä Sarkeesian tekee. Ainakin ne ulostulot mitä häneltä olen nähnyt, ovat juurikin näitä "liikaa valkoisia heteromiehiä" tai "tämä sisältö on ongelmallinen". Täällä kun tykätään vaihtaa näkökulmaa toisinpäin, niin mitäs luulette esimerkiksi minulle käyvän, jos sanon että peleissä on liikaa mustia ei-heteronaisia? :D Aina joku on etuoikeutetumpi kuin toinen. Mutta ihan totta varmaankin puhut, että suurin osa peleistä ei ole kuullut "ultrafeminismistä" tai sitten ei vain yksinkertaisesti ole kiinnostunut asiasta. En koe itse olevani missään "sodassa", vaikka huomioin myös tämän puolen kulttuurista.

Siitä en tiedä, että onko esimerkiksi SJW-lyhenteen käyttö asiallista. Kuvaava ilmaus se minulle ainakin on. Mielenkiintoinen viidakko nämä termit kyllä ovat, kuten esimerkiksi termi "Simp". Sillähän kuvataan käytännössä sellaista henkilöä (usein miestä), joka tekee liioitellun paljon asioita toisen ihmisen eteen. Peleihin tämä liittyy etäisesti esimerkiksi Twitch-lahjoitusten myötä. Termi on käsittääkseni kuitenkin jo kielletty palvelussa joissain yhteyksissä. Sanotaanko nyt näin, että työni kautta olen nähnyt käytännössä mihin tällainen toiminta perustuu. Illuusio vuorovaikutuksesta hemaisevan naisen kanssa, kun lahjoitat tarpeeksi ropoja hot tub-striimiin. Tällainen läheisyyttä kipeästi kaipaava henkilö ei kuuntele sivullisen neuvoja siitä, että se ruudulla näkyvä ihminen ei välitä sinusta tai sinun tunteistasi. Tämä ei ole kuitenkaan tasa-arvon kannalta merkittävä ongelma, sillä uhrina on useimmiten mies.

Tasa-arvokeskustelu/kulttuurisota/feminismi ym. ei voi kuitenkaan rajoittua vain peleihin, sillä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ovatko sukupuoli/"rotu"kiintiöt vastaus tasa-arvon ongelmiin? Se, että yritys palkka sukupuolen tai ihonvärin perusteella tietyn osan ihmisiä? Kuulostaa aika valikoivalta tasa-arvolta. Ainakin itse luulen, että korjaus tietyn väestöryhmän edustukseen työpaikoilla tulisi korjata siellä varhaislapsuus -> koulutussektorilla työpaikkahaastattelutilanteen sijaan. Entäs sitten viihteessä, tarvittiinko oikeasti esimerkiksi naisten Ghostbusters? Eli siis miesnäyttelijöiden kuuluisaksi tekemä elokuvakaksikko, joka vain muutettiin tasa-arvoisemmaksi vaihtamalla roolit toisinpäin. Käytännössä elokuvan ainoa "ansio" onkin siis se, että miesten sijaan päähahmoja esittävät naiset. Eikö olisi tärkempää tehdä juuri se pesäero miehiin, että naiset osaavat ja kykenevät tekemään sen oman menestyskonseptinsa?

Peleissä vahvoja naishahmoja on ollut pidempään kuin uskalletaan myöntää. Joku näkee alkuperäisessä Lara Croftissa terävätissisen miesfantasioiden kohteen, toinen vahvan ja älykkään naisen, joka ei tarvitse muiden apua. Miksi vahva nainen ei voisi olla myös seksikäs? Pelien osalta puhutaan tälläkin foorumilla paljon siitä, että naishahmoista itketään ja että ongelmaa ei olisi, jos kyseessä olisi valkoinen heteromies päähahmona. Tästä löytyy oikeastaan koominen esimerkki täysin vastakkaisesta suunnasta. Baldur's Gate 3:n kehittäjä Larian Studios tutki monipuolisen hahmoeditorinsa keskimääräistä luotua hahmoa pelaajayhteisössä. Joku varmaan yllättyy, mutta lopputuloksena oli valkoinen mies (heteroudesta en tiedä). Larian Studios kommentoi pelaajien tekemiä valintoja tylsiksi ja asiasta uutisoitiin mm. näin.

Äärimmäisissä tapauksissa tasa-arvon politisointi ja monetisaatio on johtanut mm. siihen, että alakouluikäiset pojat joutuvat pyytämään anteeksi sukupuoltaan. Samaan aikaan entiset siirtomaavallat joutuvat pyytelemään anteeksi vuosikymmeniä- tai satoja vanhoja tekojaan. Jostain syystä anteeksipyyntöjä vaaditaan lähinnä rikkailta eurooppalaisilta mailta, eikä esimerkiksi Turkilta. Hauskimmissa artikkeleissa jopa Suomea vaaditaan ottamaan vastuuta omista "siirtomaa-ajoistaan", vaikka kärsimme mm. orjuudesta silloiseen väkilukuun suhteutettuna valtavasti. Tasa-arvon ajamisesta on tullut kaupallista ja kannattavaa, sillä "tasa-arvoa" ei uskalleta vastustaa leimautumisen ja canceloitumisen pelossa. Tämäkö nyt on se uudistusliike, jota kovasti kaivataan?

Edelleenkin kuluttaja äänestää lompakollaan. Toisaalta sitten kuulemani perusteella esimerkiksi pelistä ei voi muodostaa mielipidettä pelaamatta peliä. En tiedä miten tuo kuvio sitten toimii käytönnössä.

Pahoittelut sekavasta kirjoituksesta, tämä aihe on minusta kuitenkin mielenkiintoinen. Samaan aikaan en osaa välttämättä esittää omia ajatuksiani haluamallani tavalla tekstimuodossa. Mielenkiintoista, syvällistä ja laadukasta tarinointia aiheella "Equality of outcome vs equality of opportunity" voi kuunnella vaikka Jordan Petersonin esiintymisistä. Hän osaa kertoa aiheesta paljon parempana ja soljuvampana kokonaisuutena kuin satunnaisen Laadunvalvojan tekstit.
Kyse on siitä että iso osa meistä ei käy mitään "sotaa" eikä kuuluu mihinkään "porukkaan". Omasta puolestani voin sanoa että minulla ei ole tarvetta ajatella koko asiaa koska en näe feminismiä pahana asiana. Feminismin ansiosta naiset voivat äänestää ja pukeutua housuihin. Se ei ole minulta pois että naisilla on samat oikeudet kuin minulla. Mä en edes tiedä mitä tarkoittaa ultra(?)feministi.
Tasa-arvosta keskustelen mielelläni. Työelämässä en ole ollut enää vuosikausiin joten en osaa sanoa kiintiöistä yhtään mitään mutta ymmärrän mikä siinä on pointti. En vain tiedä onko se kuinka toimiva ratkaisu. Kyllä työpaikan pitäisi olla kiinni taidoista eikä sukupuolesta tai ihon väristä.
Mutta sen takia ne kiintiöt luotiin koska asenteiden takia naiset/maahanmuuttajat saavat huonommin työpaikkoja. Eli tilanteen voi kääntää niinkin päin että pätevämpi nainen ei saa työpaikkaa koska työnantaja palkkaa mielummin vähemmän pätevän miehen. Tuo siinä on ajatus mutta en mä pidä mitään kiintiöitä hyvänä ratkaisuna.

Tuo mitä puhuit hot tub streamistä on huijausta ja hyväksikäyttöä. Se ei liity mitenkään feminismiin eikä tasa-arvoon.

Mä luulen että suurin syy Ghostbuster-elokuvan muuttamiseen naisvetoiseksi kertoo enemmänkin siitä että katsojat haluavat nähdä naishahmoja enemmän viihteessä. Feminismin ja tasa-arvotyön ansiosta varmasti näin onkin mutta kyllä suurin vaikutin siihen oli raha. Ghostbuster tuskin on mikään merkittävä poliittinen kannanotto. Naiset viihteessä on nyt vaan se juttu josta ihmiset maksaa. Ihmiset äänestää lompakollaan kuten sanoit. Elokuva tosin oli kuulemma huono mutta tuskin naisten takia.

Naset saa mun puolesta olla seksikkäitä ja tykkään itsekkin katsella seksikkäitä naisia. Ei kai sitä ole kukaan kieltämässä? Mutta en pane pahakseni jos peleissä nähdään "ei-seksikkäitä" naisia myös. Ei naisten tarvitse olla mun mielihaluja varten.

Mä kuulisin mielelläni perusteluja miksi se tasa-arvo on niin paha asia? Miksi sitä pitää vastustaa?
Kuulisin myös mielelläni esimerkin missä ja milloin alakoulu-ikäinen poika on joutunut pyytämään anteeksi sukupuoltaan?
 
Nais-Ghostbustersin ja Jordan Petersonin nosto aiheutti ilmeisesti naurunremakoita, niin perusteellaan. Ghostbusters on valtavirran elokuvailmiö, jonka tuntee ainakin tämän foorumin käyttäjistä todennäköisesti valtaosa. Valtavirran elokuvana sillä on myös suurempi mahdollisuus kulttuurilliseen impaktiin kuin jollain puolalaisella taide-elokuvalla, jonka on katsonut 8 katsojaa. Tästä syystä käytin sitä esimerkkinä, vaikka tiedostan sen olevan jo hieman kulunut sellaisena. Petersonin nostin juurikin mainitsemani aiheen "Equality of outcome vs equality of opportunity" vuoksi. Hän käsittelee mielestäni kyseistä aihetta perustellusti, mielenkiintoisesti ja ennen kaikkea ymmärrettävästi. En ota siis kantaa siihen, onko hän "yksi johtavista intellektuelleista" vai ei. Se ei minua kiinnosta. Toivoisinkin, ettei näistä revittäisi irti sellaisia sisältöjä tai tarkoitusperiä, mitä en niillä hae.

En tiedä, miksi tämä pitää mainita vielä erikseen, mutta tässä: Tasa-arvo ei ole huono asia. Se on pelkästään hyvä asia.

Se miksi täällä väännetään, liittyy osaltani enemmänkin siihen, miten siihen ns. tasa-arvoon pyritään. Mikäli esimerkiksi noilla sukupuoli/kulttuurikiintiöillä tasataan näiden tekijöiden aliedustusta, lopputuloksena ei ole korkeampi taitotaso tai edes tasa-arvo. Miten tasa-arvo lisääntyy, jos tehtävään palkataan ihminen sukupuolen tai ihonvärin perusteella, eikä taitotason ja tehtävään soveltuvuuden perusteella. Ja tämä on siis ongelma myös valkoihoisia miehiä palkatessa. Näissä keskusteluissa myös vertaillaan usein varsin hyväpalkkaisia töitä, mutta sitten ne matalapalkkaiset työt jätetään huomiotta. Eikö niissäkin tarvita moninaisuutta, vai eikö tämä periaate päde kautta linjan? Millä tasataan roskakuskien, kaivosMIESTEN, asfalttiMIESTEN jne. epätasa-arvoinen sukupuolijakauma? Itse työskentelen alalla, jossa on massiivinen naisenemmistö. En ymmärtääkseni ole saanut työpaikkojani sukupuoleni perusteella, sillä asiakkaat sekä työryhmä ovat kokeneet työpanokseni hyväksi. En koe asiaa ongelmaksi, sillä ainakaan toistaiseksi Suomessa mahdollisuuksia ei torpata sukupuolen tai ihonvärin perusteella.

Tuo Hot Tub-ilmiö puolestaan on mielestäni nimenomaan tasa-arvoon liittyvä. Siinähän nainen saa sukupuolellaan ja siihen liittyvillä ominaisuuksillaan kohtuutonta etua. Vai vaatiiko ammeessa bikinissä keikistely joitakin sukupuolirajat ylittäviä taitoja? En usko, että kovin moni mies tienaisi samalla keinolla elantoaan. Tai no jos tienaisi, niin edelleen siinä olisi tasa-arvon suhteen ongelma, kun miehisiä avuja kai siinä toimeentulon lähteenä käytettäisiin. Näitä miehiä tuskin kukaan tulisi toisaalta puolustamaan siinä missä naisia. Tiedostan kyllä, että Internetissä loka lentää, mutta usein se lentää joka suuntaan. Hyväksikäyttöä tämä joka tapauksessa on, olivatpa roolit mitenpäin hyvänsä. Tämä siis mielipiteeni.

James Bondit ja Rambot puolestaan ovat jo oman aikansa kuvia. Ne ovat pääasiassa toksisen maskuliinisia nykymittapuulla, mutta tätä tuskin mietittiin teoksia tehtäessä. Huvittava yksityiskohta tässäkin on se, että huhuiltiin (vai liekö jo varmistettu) nais-Bondista tai ainakin agentista. Eli ikonisesti miehen tekemä roolihahmo muutettaisiin naiseksi. Minusta tämä on suorastaan herja naisten omia ansioita kohtaan. Vai pitäisikö jonkun mielestä Alienin tai Tomb Raiderin pääosaan vaihtaa mies? Ramboista puhuttaessa tietty täytyisi tietää, että mikä elokuva niistä käsitellään. Ensimmäinen osa kun kertoo Vietnamin veteraanien kohtelusta Jenkkilässä, joten ei sekään neutraali ole. Sukupuoli siinä nousee keskiöön lähinnä sen vuoksi, että pääasiassa nuoret miehet menettivät terveytensä tai henkensä kyseisessä sodassa ja sen jälkeen. Jatko-osat puolestaan ovat sitä lihastenpullistelua, mitä varmaankin kommentillasi haet.

P.s. kysyttiin sitä lähdettä koulupoikien anteeksipyyntelylle. Australiassa kyseinen case, tässä nopean googletuksen tulos (olen töissä): https://www.opindia.com/2021/03/aus...pologize-for-rapes-committed-by-their-gender/

Vastaavia ylilyöntejä on valitettavasti muitakin, ja on aina todella kyseenalaista sotkea lapset mukaan identiteettipolitiikkaan. Silloin kyse on mielestäni "tuputtamisesta."

P.p.s. Feminismiä, joka toi naisille housut ja äänioikeuden minä en vastusta. (Ultra)feminismi (ei virallinen termi, saa keksiä paremman), jonka ajatuksena valkoinen heteromies on ongelmallinen puolestaan ei kerää sympatioitani. Se on pelkkää vihaa ja sillä rahastamista. Mielellään pitäytyisin poissa siitä keskustelusta, jossa vihjaillaan minun vastustavan ensiksi mainittuja. Omassa elämässäni on toistaiseksi erilaisia naisia: Äiti, mummo, sisko, tyttöystävä, työkaverit. On melko loukkaavaa myös heitä kohtaan vihjailla, että en mm. haluaisi heille äänioikeutta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Länsimäinen, valkoinen heteromies ei ole eläessään ollut, eikä todennäköisesti koskaan tulemaan olemaan heikommassa asemassa millään tasolla. Länsimainen maailma on luotu heitä varten. Kaikki valitus siitä, että muut saavat edes murto-osan samoista etuoikeuksista on naurettavaa.

Tämän lisäksi on huomautettava, että Opindia on äärioikeiston anti-muslimi, anti-feminismi sivusto, joka on useita kertoja jäänyt kiinni valheiden levittämisestä ja vihan lietsonnasta. Se ei ole resurssi, jota haluat käyttää jos haluat mielipiteen otettavan vakavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Jordan Peterson ja Ghostbusters on kulttuurisodan ilmiöitä, koodistoa, ammuksia tai mitä ikinä ja siksi hymähdytti, että ne nostettiin sopivasti esiin vastauksena viestiini, joka käsitteli sitä että tietynlaiset taustat aiheuttavat varmasti tietynlaista katsontakantaa. Näillä hymähdyksillä ei ollut tarkoitus nollata toisen sanomaa, eikä jokainen joka käyttää tiettyjä termejä ole automaattisesti väärässä tai oikeassa. Mutta jos puhuu tietyllä sanastolla (oli sitten puhe ihan vaan jalkapallosta, auton tuunaamisesta tai punaviineistä) niin silloin ollaan in da game. Rypälelajeista ja tanniinisuudesta vahvat mielipiteet muodostanut maistelija bongaa punaviineistä herkemmin erilaisia juttuja kuin ne, joille koko sanasto on tuntematonta.

edit: Ai tuolla oli sanottu jotain Ramboista ja Bondeista. Ei mulla tosiaan ole mitään valitettavaa kummastakaan, osaan nauttia niistä ihan hyvin myös vuonna 2021. Ja en siis hakenut mitään lihastenpullistelukommenttia Ramboilla, vaan juuri sitä että jo ensimmäisellä osalla oli aivan selkeä sanoma, jota hierottiin katsojan naamaan. Yhteiskunnallinen agenda suorastaan?
Noin muuten kiinnostaa myös noin 0% tuleeko joskus joku erilainen Bond, jossa päähenkilö on nainen tai esim. muuten jotain muuta kuin englantilainen valkoihoinen heteromies. Tällaisista asioista hermonsa menettäminen tuntuu jotenkin todella kaukaiselta. Mutta toisaalta mä valitan sitten sadasta muusta asiasta, jotka ei suurinta osaa ihmisistä voisi kiinnostaa :p
 
Viimeksi muokattu:
Länsimäinen, valkoinen heteromies ei ole eläessään ollut, eikä todennäköisesti koskaan tulemaan olemaan heikommassa asemassa millään tasolla. Länsimainen maailma on luotu heitä varten. Kaikki valitus siitä, että muut saavat edes murto-osan samoista etuoikeuksista on naurettavaa.

Tämän lisäksi on huomautettava, että Opindia on äärioikeiston anti-muslimi, anti-feminismi sivusto, joka on useita kertoja jäänyt kiinni valheiden levittämisestä ja vihan lietsonnasta. Se ei ole resurssi, jota haluat käyttää jos haluat mielipiteen otettavan vakavasti.

Kuten viestissäni sanoin, eka hakutulos. Voit kaivella jonkin uskottavan ja rehellisen äärivasemmistolaisen julkaisun siihen tilalle. Tai sitten jonkun muun lähteen, jonka koet ihmisten (=sinun?) ottavan vakavasti. Kivasti kyllä yrität saattaa viestini naurunalaiseksi, minkähän vuoksi? Kerrohan vielä, mitä etuoikeuksia minulla on valkoisena heteromiehenä minun työpaikallani olevaan valkoiseen heteronaiseen verrattuna? Odotan käytännön esimerkkejä, enkä mitään ideologista paasausta. Ei varmaan kannata uskoa kaikkea mitä Twitterissä ja Tumblr:ssa lukee. Nekin ovat joskus jääneet kiinni ns. paskapuheesta.

Pitkäänhän siinä menikin, että asiallinen keskustelu muuttui ivaamiseksi. Pitkä kirjoitus typistetään muutamaan lauseeseen ja lausutaan taikasanat "länsimainen heteromies etuoikeus, ugh". Turhaa tuollaisille kirjoittelu on, kun näköjään käytte keskustelua minunkin puolesta.

Kiitokset kuitenkin kirjoittajalle kriswel asiallisesta keskustelusta. Asioista voi olla eri mieltä, esittää asiansa napakasti ja olla silti sortumatta vähättelyyn ja vittuiluun.
 
Nais-Ghostbustersin ja Jordan Petersonin nosto aiheutti ilmeisesti naurunremakoita, niin perusteellaan. Ghostbusters on valtavirran elokuvailmiö, jonka tuntee ainakin tämän foorumin käyttäjistä todennäköisesti valtaosa. Valtavirran elokuvana sillä on myös suurempi mahdollisuus kulttuurilliseen impaktiin kuin jollain puolalaisella taide-elokuvalla, jonka on katsonut 8 katsojaa.

"Nais-Ghostbuster" on tämän ajan viihdetuote joka tuskin vaikuttaa kulttuuriin ja yhteiskuntaan paljoakaan. Ne muutokset on tehty jo aiemmin ja muualla. Ne "puolalaiset taide-elokuvat" ovat niitä joilla yleensä tuppaa olemaan merkitystä pitkässä juoksussa. Ghostbusters elokuvat tuskin tulevat avaamaan kenellekkään mitään uusia ajatuksia kultuurista tai yhteiskunnasta. Oli niissä sitten naisia tai miehiä.
En tiedä, miksi tämä pitää mainita vielä erikseen, mutta tässä: Tasa-arvo ei ole huono asia. Se on pelkästään hyvä asia.
Mutta sanoit: "...."tasa-arvoa" ei uskalleta vastustaa leimautumisen ja canceloitumisen pelossa. Tämäkö nyt on se uudistusliike, jota kovasti kaivataan?"
Se miksi täällä väännetään, liittyy osaltani enemmänkin siihen, miten siihen ns. tasa-arvoon pyritään. Mikäli esimerkiksi noilla sukupuoli/kulttuurikiintiöillä tasataan näiden tekijöiden aliedustusta, lopputuloksena ei ole korkeampi taitotaso tai edes tasa-arvo. Miten tasa-arvo lisääntyy, jos tehtävään palkataan ihminen sukupuolen tai ihonvärin perusteella, eikä taitotason ja tehtävään soveltuvuuden perusteella. Ja tämä on siis ongelma myös valkoihoisia miehiä palkatessa. Näissä keskusteluissa myös vertaillaan usein varsin hyväpalkkaisia töitä, mutta sitten ne matalapalkkaiset työt jätetään huomiotta. Eikö niissäkin tarvita moninaisuutta, vai eikö tämä periaate päde kautta linjan? Millä tasataan roskakuskien, kaivosMIESTEN, asfalttiMIESTEN jne. epätasa-arvoinen sukupuolijakauma? Itse työskentelen alalla, jossa on massiivinen naisenemmistö. En ymmärtääkseni ole saanut työpaikkojani sukupuoleni perusteella, sillä asiakkaat sekä työryhmä ovat kokeneet työpanokseni hyväksi. En koe asiaa ongelmaksi, sillä ainakaan toistaiseksi Suomessa mahdollisuuksia ei torpata sukupuolen tai ihonvärin perusteella.
Mä en oikein ymmärrä mitä sä tarkoitat kun sä puhut tasa-arvosta lainausmerkeillä tai ns-etuliitteellä. Mä puhun kuitenkin tasa-arvosta ilman sitaatteja. Siis siitä mitä tasa-arvo tarkoittaa. En siitä mitä joku kuvittelee sen tarkoittavan. Tuosta työasiasta mulla ei ole mielipidettä koska en ole siihen perehtynyt. Olen eläkkeellä. Mutta ei tarvitse mennä kuin katsomaan tuohon lähimmälle metroasemalle minkä värisiä ja mitä sukupuolta siivojat siellä ovat. Matalapalkka-alojen moninaisuus on otettu huomioon siellä ainakin. Samoin kuin paikallisessa bussiliikenteessä. Mustia miehiä enimmäkseen ja loput on sitten venäläisiä ja virolaisia. Valkoiset suomalaiset siivoojat siivoavat sitten toimistoja ja varastoja. Sekä ajavat bussia myös. En tiedä onko tasa-arvoista mutta kyllä moninaisuus on otettu huomioon matalapalkka-aloillakin.
Tuo Hot Tub-ilmiö puolestaan on mielestäni nimenomaan tasa-arvoon liittyvä. Siinähän nainen saa sukupuolellaan ja siihen liittyvillä ominaisuuksillaan kohtuutonta etua. Vai vaatiiko ammeessa bikinissä keikistely joitakin sukupuolirajat ylittäviä taitoja?
Mä luulin että tuo sun Hot tub-juttu oli joku rakkaushuijaus yms. Jokatapauksessa se ei edelleenkään liity tasa-arvoon. Sukupuoli ei ole mikään "kohtuuton etu". Sukupuoli on vain sukupuoli. Suokupuolella tehdään kyllä rahaa ja sitä myös käytetään hyväksi kaikenlaisissa huijauksissa yms. Ehkä prostituoitukin nauttii "kohtuutonta etua" mutta se ei silti liity mitenkään tasa-arvoon.
En usko, että kovin moni mies tienaisi samalla keinolla elantoaan. Tai no jos tienaisi, niin edelleen siinä olisi tasa-arvon suhteen ongelma, kun miehisiä avuja kai siinä toimeentulon lähteenä käytettäisiin. Näitä miehiä tuskin kukaan tulisi toisaalta puolustamaan siinä missä naisia. Tiedostan kyllä, että Internetissä loka lentää, mutta usein se lentää joka suuntaan. Hyväksikäyttöä tämä joka tapauksessa on, olivatpa roolit mitenpäin hyvänsä. Tämä siis mielipiteeni.
Kyllä miehetkin voivat tehdä rahaa ulkonäöllään. Mallin töitä tai strippaajana tai vaikkapa myymällä persettä. Ei se mitään uutta ole."Kohtuuton etu"?
James Bondit ja Rambot puolestaan ovat jo oman aikansa kuvia. Ne ovat pääasiassa toksisen maskuliinisia nykymittapuulla, mutta tätä tuskin mietittiin teoksia tehtäessä. Huvittava yksityiskohta tässäkin on se, että huhuiltiin (vai liekö jo varmistettu) nais-Bondista tai ainakin agentista. Eli ikonisesti miehen tekemä roolihahmo muutettaisiin naiseksi. Minusta tämä on suorastaan herja naisten omia ansioita kohtaan. Vai pitäisikö jonkun mielestä Alienin tai Tomb Raiderin pääosaan vaihtaa mies? Ramboista puhuttaessa tietty täytyisi tietää, että mikä elokuva niistä käsitellään. Ensimmäinen osa kun kertoo Vietnamin veteraanien kohtelusta Jenkkilässä, joten ei sekään neutraali ole. Sukupuoli siinä nousee keskiöön lähinnä sen vuoksi, että pääasiassa nuoret miehet menettivät terveytensä tai henkensä kyseisessä sodassa ja sen jälkeen. Jatko-osat puolestaan ovat sitä lihastenpullistelua, mitä varmaankin kommentillasi haet.
Nais Bondit ja Nais Ghostbustersit ovat tämän ajan ilmiöitä. Kyllä mun puolesta Alienissa tai Tomb Raiderissa voi olla mies tai vaikkapa paviaani jos ovat hyvä elokuvia/pelejä. Ja kyllä se ensimmäinen Rambokin oli ihan vain lihaspullistelua. Kyllähän siinä vietnamin veteraania vähän kohdeltiin mutta ainoastaan siksi että saatiin pyssyt paukkumaan. Kovinkaan syvällistä analyysia vietnamin veteraanien kohtelusta on vaikea tehtä sen pohjalta.
P.s. kysyttiin sitä lähdettä koulupoikien anteeksipyyntelylle. Australiassa kyseinen case, tässä nopean googletuksen tulos (olen töissä): https://www.opindia.com/2021/03/aus...pologize-for-rapes-committed-by-their-gender/

Vastaavia ylilyöntejä on valitettavasti muitakin, ja on aina todella kyseenalaista sotkea lapset mukaan identiteettipolitiikkaan. Silloin kyse on mielestäni "tuputtamisesta."
Mä en ole kuullut tuollaisesta tapauksesta mutta jos pitää paikkansa, se ei ole mitään tasa-arvoa ja yli-lyöntikin on liian lievä termi. Ei tuota pidä sekoittaa tasa-arvo keskusteluun koska se ei sitä ole. Mä kuitenkin suhtaudun varauksella tuollaisiin uutisiin koska netissä liikkuu kaikenlaista. Siksi en myöskään avaa linkkiä joten en tiedä mitä siellä sanotaan.
P.p.s. Feminismiä, joka toi naisille housut ja äänioikeuden minä en vastusta. (Ultra)feminismi (ei virallinen termi, saa keksiä paremman), jonka ajatuksena valkoinen heteromies on ongelmallinen puolestaan ei kerää sympatioitani. Se on pelkkää vihaa ja sillä rahastamista. Mielellään pitäytyisin poissa siitä keskustelusta, jossa vihjaillaan minun vastustavan ensiksi mainittuja. Omassa elämässäni on toistaiseksi erilaisia naisia: Äiti, mummo, sisko, tyttöystävä, työkaverit. On melko loukkaavaa myös heitä kohtaan vihjailla, että en mm. haluaisi heille äänioikeutta.
Mä en vihjannut mitään vaan ymmärsin sun oikeasti vastustavan tasa-arvoa koska pahoittelit aiemmin sitä miten "tasa-arvoa ei kohta enää uskalla vastustaa"? Musta vaikuttaa enemmänkin siltä että sä niputat tasa-arvon ja feminismin alle sellaista mikä siihen ei kuulu
ja väität sitä tasa-arvoksi. Tasa-arvoon ei kuulu kenenkään syrjintä. Ei edes valkoisen heteromiehen. Eikä feminismi ole naisten sovinismia. Feminismi ei sorra miesten oikeuksia vaan pyrkii parantamaan naisten oikeuksia. Kaikki ultrat ja muut etuliitteet voi jättää pois koska ääriajattelu on ääriajattelua eikä se varsinainen aate. Tästä varmaan ollaan samaa mieltä? Eihän minuakaan, ja tuskin sinuakaan, kukaan syytä sovinistisiaksi sen takia että sellaisiakin miehiä on. En minäkään sano feministiä militantti-lesboksi (tai miksi vaan) sen takia että joku kilipää leikkaa pallit mieheltään.
 
Siitä on turha suuttua jos joku huomauttaa, että jaat äärioikeiston linkkejä tukeaksesi argumenttejasi. Niistä otetaan oppi ja ensi kerralla katsotaan tarkemmin lähteet. Vittuilua se ei kuitenkaan ole.

Se, että eka hakutulos oli joltain ilmeisesti ryönäsivustolta ei tarkoita sitä, etteikö se voisi olla totta. Tämän olisit voinut korjata vääräksi linkittämällä uutisen, jossa kyseinen artikkeli todistetaan valheelliseksi? Samasta asiasta löytyy kyllä muitakin lähteitä, joihin olisit voinut viitata. Sen sijaan näit pitkän kirjoituksen tärkeimmäksi pointiksi sen, että linkki on joltain epäsuotuisalta sivulta? Vittuilua tämä ei kuitenkaan ole? Laitan tässä nyt vielä suomalaisesta lehdestä (NAISEN!) kirjoituksen aiheesta, jossa asiaa käsitellään vielä laajemmin lähteineen. Toivottavasti ei nyt sattunut Aatun Aamuheilautus lähteeksi: Linkki IL

"Länsimäinen, valkoinen heteromies ei ole eläessään ollut, eikä todennäköisesti koskaan tulemaan olemaan heikommassa asemassa millään tasolla. Länsimainen maailma on luotu heitä varten. Kaikki valitus siitä, että muut saavat edes murto-osan samoista etuoikeuksista on naurettavaa."

Yhtä naurettavaa on teoria siitä, että valkoiset heteromiehet ovat yhdessä luoneet yhteiskuntajärjestelmän, jossa vain kyseinen herrarotu voi menestyä. Mihin tässä teoriassa sijoittuu esimerkiksi aasialainen, hyvin koulutettu väestö, joka pärjää valkoista väestöä paremmin?
 
Tämän olisit voinut korjata vääräksi linkittämällä uutisen, jossa kyseinen artikkeli todistetaan valheelliseksi? Samasta asiasta löytyy kyllä muitakin lähteitä, joihin olisit voinut viitata. Sen sijaan näit pitkän kirjoituksen tärkeimmäksi pointiksi sen, että linkki on joltain epäsuotuisalta sivulta? Vittuilua tämä ei kuitenkaan ole? Laitan tässä nyt vielä suomalaisesta lehdestä (NAISEN!) kirjoituksen aiheesta, jossa asiaa käsitellään vielä laajemmin lähteineen. Toivottavasti ei nyt sattunut Aatun Aamuheilautus lähteeksi: Linkki IL

Ei ole minun tehtävä etsiä sinun väitteisiin linkkejä. Jos jaat äärioikeiston materiaalia, niin voit olla varma että siitä huomautetaan. Minua enemmänkin naurattaa, että ajatuksesi hyvästä lähteestä on Sanna Ukkola, joka tunnetaan erityisesti hänen vähintäänkin heikosta suhteesta totuuteen.

Yhtä naurettavaa on teoria siitä, että valkoiset heteromiehet ovat yhdessä luoneet yhteiskuntajärjestelmän, jossa vain kyseinen herrarotu voi menestyä. Mihin tässä teoriassa sijoittuu esimerkiksi aasialainen, hyvin koulutettu väestö, joka pärjää valkoista väestöä paremmin?

Nyt pitää kysyä ihan vakavissaan miten paljon historiaa olet lukenut?
 
Ei ole minun tehtävä etsiä sinun väitteisiin linkkejä. Jos jaat äärioikeiston materiaalia, niin voit olla varma että siitä huomautetaan. Minua enemmänkin naurattaa, että ajatuksesi hyvästä lähteestä on Sanna Ukkola, joka tunnetaan erityisesti hänen vähintäänkin heikosta suhteesta totuuteen.



Nyt pitää kysyä ihan vakavissaan miten paljon historiaa olet lukenut?

Etkö ihan oikeasti löydä sieltä Ukkolan tekstistä sitä alkuperäistä lähdettä, vai oliko se merkitty hakaristillä? Onneksi olen täällä KonsoliFIN:n foorumilla, jonka kirjoittaja(t) tunnetaan vahvasta suhteesta totuuteen. Vasta-argumentiksi riittää, kun lausuu että joku tunnetaan erityisen heikosta suhteesta totuuteen. Missä näin sanotaan, vai onko se jokin kaikkien tiedossa oleva asia ilman lähdettä? Kaikesta päätellen et vastaa edes aiemmin esitettyihin kysymyksiin, joten kanssasi on turha keskustella. Mikään historiantuntemus ei kanssasi myöskään auta, kun omin sanoin puhuit näin:

"Länsimäinen, valkoinen heteromies ei ole eläessään ollut, eikä todennäköisesti koskaan tulemaan olemaan heikommassa asemassa millään tasolla."

Eli ei auta, vaikka lähtisi yliopistoon lukemaan historiaa. Pitäisi vielä samalla ostaa kristallipallo, joka osaa filteröidä ennustuksiinsa valkoiset heteromiehet. Nyt saa omalta osaltani riittää, kun asia ei etene mihinkään. Pelkkää naureskelua.

kriswelille vastaan vielä sen verran, että ihan syystä siellä tekstissä on erotettu tasa-arvo ja "tasa-arvo". Pointin olit ihan oikein ymmärtänyt, mutta minulla ei ole ongelmaa tasa-arvon kanssa, vaan juurikin sen toisen - saman termin alle piilotetun - vihan kanssa. Siihen liittyi myöskin tuo lause "tasa-arvoa" ei uskalla vastustaa jne. "Tasa-arvosta" on kyse juuri esimerkiksi tuossa poikien anteeksipyytelyssä. Tehdään tasa-arvon nimissä, mutta mitään tekemistä sillä ei todellisuudessa asian kanssa ole.
 
Ongelma on se että tällainen tavallinen tallaaja ei katso asioita ääriesimerkkien, saatika ääriaatteiden kautta vaan puhumme asioista niiden oikeilla nimillä.
 
Oli lähde propagandaa tai ei, niin miten onko joku Australiassa mahdollisesti tapahtunut jonkinlainen ylilyönti millään tavalla merkittävä yhteiskunnallinen tapahtuma? Siis onko juuri tämä nyt oikeasti joku zeitgeistin heijastus, merkki tulevasta, jota kohti me kaikki ollaan menossa?

Kysymykseni on latautunut, mutta ihan aidosti kiinnostaa. Mun on pitänyt pyydellä valkoisena heteromiehenä elämässäni olevilta naisilta (joista iso osa kutsuu itseään feministeiksi) anteeksi: Ei mitään.

edit: asiallisesti kirjoittava kriswel taisi jo vastata tuossa ylhäällä kysymykseeni :D

edit 2: Feminismi on kyllä siitä hauska ilmiö, että twitterissä ja muussa somessa sen historia on hyvin helppo ja yksinkertainen. On wanha hyvä feminismi ja sitten on tämä jonkinlainen uusi feminismi, joka tuntuu sisältävän vähän kaikkea mitä kukin siihen haluaa liittää.
Siitä on aika hemmetin kauan kun minä sen yhden politiikan tenttiin liittyvän feminismin historiaa käsittelevän kirjan tentin, mutta kyllä kyseinen suuntaus vaikutti silloin vähän hemmetin paljon monimutkaisemmalta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom