Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Sen arvion voi jättää kokonaisuudessaan otsikon taakse. Ei pitäisi olla vaikeaa. Tekstin luin ja valitettavasti myös rivien välistä.

Ei hitto nyt joku roti tähän herkistelyyn. Kyllä tuo otsikossa mainittava asia on ihan perustietoa tästä pelistä. Jos ei tuollaista kestä niin ei kannata käydä missään peliaiheisella sivustolla ennen kuin peli on läpi.
 
Sen arvion voi jättää otsikon taakse. Ei pitäisi olla vaikeaa. Tekstin luin ja valitettavasti myös rivien välistä.

Oletko yhtä tuohtunut että Muropaketti ja monet muut kehuvat peliä otsikossaan? Ikävä kyllä arvostelujen tarkoitus on arvioida peliä - ja otsikko on osa sitä.

Tekstissä taisin mainita esimerkiksi:

" Se ei tosin tarkoita, etteikö The Last of Us Part II olisi loistava peli. " ja " The Last os Us Part II on teknisesti ja taiteellisesti mestariteos."

Etköhän sinä pääse pettymyksestä yli ja nauti tarinasta minusta huolimatta. En tosin tiedä mitä olet rivien välistä lukenut.
 
Miksi otsikko ei voi olla "The Last Of Us Part II - Arvostelu"

Lähes vuosikymmenen odottelun jälkeen minä en ainakaan halua, että joku jonne ilmoittaa etusivulla viikkoa ennen julkaisua ja väistämättömällä fontilla, että "ei se ihan niin hyvä ollutkaan".
Jonne? @P33RO sinua ottaisin tämän jopa kohteliaisuutena. Näytät siis selvästi ikäistäsi nuoremmalta. :)

Niin ja ihan oikeasti, tuo otsikko ei paljasta pelistä mitään. Vai sekä on spoileri, että pelissä voi olla jotain ongelmia. Etkö tämän jälkeen pysty nauttimaan pelistä ja toteamaan että vaikuttavatko nämä epäkohdat sinuun millään tavalla?
 
Niin ja ihan oikeasti, tuo otsikko ei paljasta pelistä mitään. Vai sekä on spoileri, että pelissä voi olla jotain ongelmia. Etkö tämän jälkeen pysty nauttimaan pelistä ja toteamaan että vaikuttavatko nämä epäkohdat sinuun millään tavalla?
"Kärsii jatko-osien perisynnistä" kertoo pelistä aivan riittävästi. Kertoo että jotain on enemmän kuin vähemmän pielessä. Miten tämä vaikuttaa henk.koht ? Odotusarvot laskivat marginaalisesti. Toki tulen tästä huolimatta nauttimaan pelistä.

Oletko yhtä tuohtunut että Muropaketti ja monet muut kehuvat peliä otsikossaan? Ikävä kyllä arvostelujen tarkoitus on arvioida peliä - ja otsikko on osa sitä.
Olen onnistunut välttämään murot ja kaikkien muidenkin otsikot. Kehuminen otsikossa ei myöskään haittaa.

Mikäli tarkoitit otsikon takana olevaa tekstiä, niin sitä en luonnollisesti lukenut. Tarkoitin että otsikon teksti kertoi minulle(rivien välistä) aivan liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
"Kärsii jatko-osien perisynnistä" kertoo pelistä aivan riittävästi. Kertoo että jotain on enemmän kuin vähemmän pielessä. Miten tämä vaikuttaa henk.koht ? Odotusarvot laskivat marginaalisesti. Toki tulen tästä huolimatta nauttimaan pelistä.

P33RO, mikäli tarkoitit otsikon takana olevaa tekstiä, niin sitä en luonnollisesti lukenut. Tarkoitin että otsikon teksti kertoi minulle(rivien välistä) aivan liikaa.
Arvostelu on arvostelijan henkilökohtainen mielipide. Siksi sitä kutsutaan arvosteluksi. Vai oletatko, että olet automaattisesti itse pelin pelattuasi takuulla samaa mieltä kaikkien arvostelijoiden kanssa?
 
"Kärsii jatko-osien perisynnistä" kertoo pelistä aivan riittävästi. Kertoo että jotain on enemmän kuin vähemmän pielessä. Miten tämä vaikuttaa henk.koht ? Odotusarvot laskivat marginaalisesti. Toki tulen tästä huolimatta nauttimaan pelistä.

Olen onnistunut välttämään murot ja kaikkien muidenkin otsikot. Kehuminen otsikossa ei myöskään haittaa.

Mikäli tarkoitit otsikon takana olevaa tekstiä, niin sitä en luonnollisesti lukenut. Tarkoitin että otsikon teksti kertoi minulle(rivien välistä) aivan liikaa.
Nyt oikeesti! Pelin keskiarvo on metacriticissä 96. Niin paljon se kärsii jatko-osien perisynnistä.
 
Edelleenkin se on vain otsikko, jonka tarkoitus on kuvata arvion sisältöä. Itse arvosana sekä otsikon kritiikki on perusteltu tekstissä. Arvostelun tarkoitus on arvostella ja tuoda ilmi oma mielipide - myös otsikkotasolla. Itse koin, että The Last of Us Part II ei ollut täydellinen, vaikka onkin loistava teos.

Parin, kolmen viikon päästä voimme jatkaa keskustelua niiden kanssa, jotka ovat läpäisseet kampanjan.
 
Hienoa, metacritic vie kyseiseltä arvostelulta ja sen otsikolta kaiken painoarvon. Massa on...
Nyt et ihan ymmärrä arvostelun käsitettä. Metacriticin keskiarvo ei voi viedä painoarvoa pois yhden arvostelijan mielipiteestä peliä kohtaan. Se on juurikin kyseisen henkilön näkemys pelistä.

Jos käyt vilkaisemassa vähän lähemmin niitä arvosteluja Metacriticissa, niin siellä on muitakin kuin täysiä kymppejä.
 
Arvostelu on arvostelijan henkilökohtainen mielipide. Siksi sitä kutsutaan arvosteluksi.
Älä ihmeessä. Tällä kertaa, massiivisen julkaisun ollessa kyseessä, arvostelun otsikointi yhdistettynä sen julkaisuajankohtaan ei vaan mennyt imo aivan nappiin.

Vai oletatko, että olet automaattisesti itse pelin pelattuasi takuulla samaa mieltä kaikkien arvostelijoiden kanssa?
...
 
Hienoa, metacritic vie kyseiseltä arvostelulta ja sen otsikolta kaiken painoarvon. Massa on...
Ei se tietenkään yhden arvostelijan painoarvoa pois vie. Pointtini oli että kannattaa mielipide rakentaa muihinkin kuin yhteen arvostelijaan
 
Itse olen kyllä samoilla linjoilla. Isoja AAA luokan pelejä pusketaan niin paljon ulos, ettei edes niitä ehdi kaikkia pelaamaan. Joo ne ei kaikki ole 10/10 pelejä, mutta mulla graafinen karkki on myös puolet fiiliksestä.

Tosi moni indie peli on aivan tolkuttoman hyvä, mutta kun kun rinnalla on 8/10 AAA pelejä 3-4, niin pelaamatta ne jää. Löydän aina, siis aina muuta pelattavaa kuin pienen pienet indie tuotokset. Ihan kourallinen poikkeuksia on.

Se ei todellakaan tee niistä pienemmän pään peleistä huonoja. Nykyajan grafiikkah**raus on vaan saanut meikäläisenkin aivot pestyä.
 
Itse olen kyllä samoilla linjoilla. Isoja AAA luokan pelejä pusketaan niin paljon ulos, ettei edes niitä ehdi kaikkia pelaamaan. Joo ne ei kaikki ole 10/10 pelejä, mutta mulla graafinen karkki on myös puolet fiiliksestä.

Tosi moni indie peli on aivan tolkuttoman hyvä, mutta kun kun rinnalla on 8/10 AAA pelejä 3-4, niin pelaamatta ne jää. Löydän aina, siis aina muuta pelattavaa kuin pienen pienet indie tuotokset. Ihan kourallinen poikkeuksia on.

Se ei todellakaan tee niistä pienemmän pään peleistä huonoja. Nykyajan grafiikkah**raus on vaan saanut meikäläisenkin aivot pestyä.

Todella masentava ajatus, että jäisi jokin Return of the Obra Dinnin kaltainen täysin ainutlaatuinen nerokkuus kokematta, koska riisuttu ulkoasu.

Ja voi ei prkl tuota Last Of Us -arvosteluotsikko"kohua". Kehuja saa laittaa otsikkoon, mutta ei mitään vihjausta siitä että peli ei arvostelijan mielestä ole täydellinen. What a time to be alive :D
 
Todella masentava ajatus, että jäisi jokin Return of the Obra Dinnin kaltainen täysin ainutlaatuinen nerokkuus kokematta, koska riisuttu ulkoasu.

Ja voi ei prkl tuota Last Of Us -arvosteluotsikko"kohua". Kehuja saa laittaa otsikkoon, mutta ei mitään vihjausta siitä että peli ei arvostelijan mielestä ole täydellinen. What a time to be alive :D
No mulla nyt jää 90% isoista AAA nimikkeistäkin, koska fantasia, scifi, zombit, lohikäärmeet jne kaikki yliluonnollinen on sellasta mikä ei uppoa mulle laisinkaan. Saa monet masennukset aikaan jos sitä alkaa miettimään.

Samaan aikaan jengi ei tajua miten jaksan opetella 1500-2000 sivun edestä oikean elämän rautateiden sääntöjä eri maissa, jotta voin pelaa Train Simulatoria mahdollisimman aidosti. Yhtälailla minusta tuntuu hullulta miten jokainen ei osaa nauttia suoran kiskon seuraamisesta ja käyttää siihen oikeasti monen monta tuntia et edes oppii ymmärtämään liikennesäännöt.

Eikö tämä just ole pelaamisen hienous.
Mä pelaan simulaattoreita, Kingdom Comea, desperadosta jne.
Sinä pelaat indie pelejä ja joku kolmas pelaa sitä Last of usia mihin meikä ei käyttäis minuuttiakaan aikaa.
 
Jaha, täällä onkin nyt useampi keskustelu, johon voisi jotain sanoa kun nyt sattui olemaan kirjautuneena ja päätyi näitä lukemaan.

AAA-pelit vs. pienemmillä tuotantoarvoilla tuotetut teokset:

Minä pelailen Game Passista jatkuvalla syötöllä nimenomaan pienempi pelejä, viimeisempänä Moving Out, jota piti vain pari kenttää testata mutta en tiedä kuinka monta jäin jauhamaan. Viimeisin isompi peli taitaa olla Ace Combat 7 ja sekin Game Passin kautta, sitä ennen ja jälkeen Deliver Us the Moon (loistava!), Dead Cells (mahtava!), Void Bastards (oikein viihdyttävä), Bad North, Untitled Goose Game, Minit, jne..

Ymmärrän kyllä erot näiden ja AAA-pelien välillä mutta yhtä lailla vaikkapa elokuvien parissa on todella virkistävää katsoa muitakin kuin niitä isolla rahalla tehtyjä teoksia. En voisi kuvitellakaan että pelaisin pelkästään AAA-pelejä tai pelkästään indietä (tai AA/A-teoksia).

Pelimaku on tietenkin eri asia ja sillehän ei mitään voi että niin monet kehutut pienemmät teokset on proseduaalista, metroidvaniaa, tasohyppelyä tai jotain sellaista, jota ei ole koskaan edes kokeillut ja on sen vuoksi hankala tietää tykkääkö. Tämän vuoksi juuri tuo Game Pass onkin niin loistava. Ei mene rahat hukkaan jos outo konsepti ei toimikaan mutta jos taas toimii, niin saa ns. piilotettuja helmiä kokemaan, jotka olisivat muutoin ehkä menneet täysin ohi.

Ymmärrän myös että on ikään kuin turvallista pelata niitä turvallisesti tehtyjä AAA-pelejä, jotka eivät kauheasti edes yritä mitään uutta. Ostaessa sen uuden CODin tai Assassin's Creedin saa hyvin varmasti juuri sitä mitä odottaakin mutta kun ostaakin vähemmän tunnetun teoksen, on isompi riski saada peli, joka ei iskekään omaan makuun. Varsinkin jos koko genre tai pelin idea on epäselvä ennen ostamista.

Arvostelun "spoileriin" taas:

Olen kaikenlaista nähnyt ja kokenut spoilereihin liittyen mutta nyt on kyllä joku huippu saavutettu. Miten siinä esittelytekstissä (tms.) voi mitenkään kenenkään mielestä olla spoileri?

Myönnän että en muistanut että kyseessä olisi jokin kostotarina mutta kun siitä taas luin, niin joo, oli se taidettu kertoa jo ihan silloin ensimmäisien infojen aikaan. "Jatko-osien perisynnit" taas ei kerro mielestäni kuin siitä, että kaikkea on enemmän ja isommin ja se voi viedä pois pelikokemuksesta. Tämä siis ihan oma tulkinta. Mitenkään tuo ei tarinasta kerro mitään. Muutenkin osasin odottaa kaikkien merkkienkin perusteella että isompi peli sieltä on tulossa kaikilta osa-alueiltaan.

Sama tapahtui myös uudessa Doomissa. Kaikkea on enemmän, isommin, jne. Siinäkin sanoisin että se on huono juttu pelille ja vähempikin olisi riittänyt. Ole hyvä spoilerista vain, kuka olitkaan, joka tämän keskustelun aloitti.
 
Sama tapahtui myös uudessa Doomissa. Kaikkea on enemmän, isommin, jne. Siinäkin sanoisin että se on huono juttu pelille ja vähempikin olisi riittänyt. Ole hyvä spoilerista vain, kuka olitkaan, joka tämän keskustelun aloitti.
Ai, että mua vituttaa edelleen toi, kun menivät Doom Eternalin pilaamaan tuolla, että on enemmän taisteluita sekä vihollisia ja hypitään ilmassa, kuin jossakin perkeleen rakettireppu adhd Call of Dutyssä, niin alkoi vaan vituttamaan koko pelin pelaaminen puolessavälissä. Doom (2016) on mestariteos jos vertaa tuohon Eternaliin, enkä usko muutosta tulevan jatkossa koska tuo Hugo (mikälie) toistaa jokaisessa haastattelussa, että tämä on meidän paras pelimme (vaikka on paskin)

En ole Eternaliin koskenutkaan läpipeluun jälkeen ja tuskin koskenkaan. Jos olisin ostanut fyysisenä, niin olisin varmaan pistänyt levyn palasiksi, mutta taidan vain poistaa tuon pettymyksen kovolta.

Tästä lähtien uudet pelit fyysisenä, niin saa sentään jotain rahaa takaisin, jos pettyy pahasti.
 
No mulla nyt jää 90% isoista AAA nimikkeistäkin, koska fantasia, scifi, zombit, lohikäärmeet jne kaikki yliluonnollinen on sellasta mikä ei uppoa mulle laisinkaan. Saa monet masennukset aikaan jos sitä alkaa miettimään.

Samaan aikaan jengi ei tajua miten jaksan opetella 1500-2000 sivun edestä oikean elämän rautateiden sääntöjä eri maissa, jotta voin pelaa Train Simulatoria mahdollisimman aidosti. Yhtälailla minusta tuntuu hullulta miten jokainen ei osaa nauttia suoran kiskon seuraamisesta ja käyttää siihen oikeasti monen monta tuntia et edes oppii ymmärtämään liikennesäännöt.

Eikö tämä just ole pelaamisen hienous.
Mä pelaan simulaattoreita, Kingdom Comea, desperadosta jne.
Sinä pelaat indie pelejä ja joku kolmas pelaa sitä Last of usia mihin meikä ei käyttäis minuuttiakaan aikaa.

Juu ei yleensä tule muiden pelimakuja/valintoja kommentoitua edes vähää alusta, nyt oli pakko mainita kun nimenomaan ison budjetin silmäkarkki nostettiin valintakriteereissä kärkipäähän ja meikäläisellä juuri tämä ominaisuus määrittelee pelivalintoja äärimmäisen vähän. Mutta mikäpä siinä, ihan fiksua se on haluta uudelle telkkarille ja konsolille vastinetta muun kuin pikseligrafiikan muodossa :)
 
Juu ei yleensä tule muiden pelimakuja/valintoja kommentoitua edes vähää alusta, nyt oli pakko mainita kun nimenomaan ison budjetin silmäkarkki nostettiin valintakriteereissä kärkipäähän ja meikäläisellä juuri tämä ominaisuus määrittelee pelivalintoja äärimmäisen vähän. Mutta mikäpä siinä, ihan fiksua se on haluta uudelle telkkarille ja konsolille vastinetta muun kuin pikseligrafiikan muodossa :)
Vaikka ei uusi telkkari olekaan, niin kyllä tuo iso tv on oikeasti yksi syy miksi asiat ohjautuu itselläni noin.

Nintendolla pelailen vain käsikonsolimoodissa ja siellä kyllä nauttinut suuresti esim suomalaisesta Oceanhornista, sekä sitten esimerkiksi Golf Storystä ja Stardew Valleystä jne. Mutta en mä samoja pelejä yksinkertaisesti jaksa laittaa isolle tv ruudulle. Kyllä siinä kohtaa takaraivossa painaa se et käytät pari tonnia pelitietokoneeseen, niin täytyy sieltä ulos puskea peliä mikä käyttää tehoja edes osittain hyväksi. :D
 
Ylös Bottom