Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Todennäkösesti siksi, että usein tämän pelin kohdalla arvostelijat ovat näitä, jotka eivät ole peliä edes pelanneet ja perustavat argumenttinsa netistä luettuihin leakeihin ja niistä muodostettuihin mielikuviin. Koita siinä sitten keskustella pelistä rakentavasti. Aika moni muukin täällä on kritiikkiäkin antanut ja mielestäni ihan ansaittua ja ymmärrettävää sellaista. Tämä peli ei ole kaikkia varten. Tämän pelin ei ole tarkoituskaan olla kepeä seikkailu Unchartedin tyyliin.
Edelleenkin TLoU 1 oli aivan erinomainen peli minullekin suurimmaksi osaksi, vaikka totaalisen epäloogisesti ja huonosti rakennettu loppuratkaisu häiritsikin minua sen verran, että tipahti mestariteoksesta ”vain” hyväksi peliksi minun silmissäni. Järkyttävän laiskasti ja heikosti (täynnä plotholeja, jotka listasin tuossa aiemmassa spoilerikirjoituksessani) kirjoitettu tuo koko loppuratkaisu, ja teki kyllä melkoisen tuhnun kyseisen pelin jälkimausta, vaikka tosiaan oli aivan erinomainen ennen tuota loppuratkaisua.
 
Eikös tässä pelissä pystyisi etenemään myös lähes ilman väkivaltaa harjoittaen, jos siis väkivalta tuntuu liian luontaantyöntävältä? Itse taas diggailen kympillä tehdä mahdollisimman gorea tappokamaa, pelissä joka on aika löhellä valokuvakamaa. Siihen kun tosi elämässä en pysty, enkä varsinkaan halua, niin tämähän on mitä huikein kontrasti toteuttaa päänsisäisiä perversioita! :)
 
Universaalisisti/yleisesti tunnustetut mestariteokset, voi rääh ja puuh. Eikös nämä ole sellaisia "just sopivasti haastavia ettei kukaan oikeasti joudu vaivautumaan" eli ts. oikeasti aika kädenlämpöisiä tekeleitä? Eli jos LoU2 ei ole sellainen niin pisteet siitä Naughty Dogille.
 
Miksi teillä lähes kaikilla tätä peliä fanittavilla kommentointi kääntyy niin usein pelistä eri mieltä olevan kirjoittajan arvostelemiseen ja analysointiin? Paljonko minä olen teitä arvostellut vaikka olenkin pelistä (lukuisien muiden pelin ostaneiden tapaan) aivan eri mieltä, kuin te peliä fanittavat olette? Miksi erilainen näkemys pitää ottaa niin henkilökohtaisesti?
Kyllähän herra itsekin on jatkuvasti ihmisiä täällä analysoimassa, joten en ymmärrä miksi tuollainen tekopyhyys yhtäkkiä tästä asiasta.

Oikeasti itse ihmettelen mitenkä kehtaat edelleen näyttää naamaasi TLOU2-ketjussa, kun sinulla ei ole ensinnäkään mitään uutta tai järkevää sanottavaa asiaa kohtaan ole ollut enää hetkeen, ja toisekseen kuinka olet lapsellisesti kaksi kertaa jo yrittänyt tahallisilla juonipaljastuksilla pilata muiden lukijoiden nautintoa pelistä.

Eikö aikuinen ihminen osaa hävetä ja ymmärtää milloin on parempi jatkaa eteenpäin? Kysynpä vain.
 
Kyllähän herra itsekin on jatkuvasti ihmisiä täällä analysoimassa, joten en ymmärrä miksi tuollainen tekopyhyys yhtäkkiä tästä asiasta.

Oikeasti itse ihmettelen mitenkä kehtaat edelleen näyttää naamaasi TLOU2-ketjussa, kun sinulla ei ole ensinnäkään mitään uutta tai järkevää sanottavaa asiaa kohtaan ole ollut enää hetkeen, ja toisekseen kuinka olet lapsellisesti kaksi kertaa jo yrittänyt tahallisilla juonipaljastuksilla pilata muiden lukijoiden nautintoa pelistä.

Eikö aikuinen ihminen osaa hävetä ja ymmärtää milloin on parempi jatkaa eteenpäin? Kysynpä vain.
Se on just näin. Ippenaattori jo kuukausia höpöttänyt siitä miten peli yrittää tyrkyttää jotain propagandaa pelaajalle. Samaan aikaan itse tyrkyttää täällä omia mielipiteitään muille. Pieni ristiriita. Mä oikeesti repesin nauramaan kun avasin tän ketjun. Sama mieshän se täälläkin valittaa pelistä. Taitaa olla oikein elämän työ. Mä alan vahvasti uskomaan että toi on vaan pelkkä trolli. Eihän tollasta tyyppiä ole olemassa. Tahalleen vielä spoilaakin peliä. Mä oikein nautin siitä miten tää peli tullaan muistamaan merkkiteoksena, ehkäpä koko sukupolven pelinä ja sä joudut elämään sen faktan kanssa. Oiskohan aika mennä eteenpäin
 
Se on just näin. Ippenaattori jo kuukausia höpöttänyt siitä miten peli yrittää tyrkyttää jotain propagandaa pelaajalle. Samaan aikaan itse tyrkyttää täällä omia mielipiteitään muille. Pieni ristiriita. Mä oikeesti repesin nauramaan kun avasin tän ketjun. Sama mieshän se täälläkin valittaa pelistä. Taitaa olla oikein elämän työ. Mä alan vahvasti uskomaan että toi on vaan pelkkä trolli. Eihän tollasta tyyppiä ole olemassa. Tahalleen vielä spoilaakin peliä. Mä oikein nautin siitä miten tää peli tullaan muistamaan merkkiteoksena, ehkäpä koko sukupolven pelinä ja sä joudut elämään sen faktan kanssa. Oiskohan aika mennä eteenpäin
Ymmärrän kyllä, jos jollakin on joku ongelma tiettyä peliä kohtaan ja siitä parilla viestillä ilmaisee mielipiteensä, mutta pari kuukautta saman jauhamista menee jo omastakin mielestä trollauksen puolelle.

EEktwToXkAAOC91
 
Ymmärrän kyllä, jos jollakin on joku ongelma tiettyä peliä kohtaan ja siitä parilla viestillä ilmaisee mielipiteensä, mutta pari kuukautta saman jauhamista menee jo omastakin mielestä trollauksen puolelle.

EEktwToXkAAOC91
Hmm. Eikös tämä kuitenkin ole keskustelupalsta peleistä ja pelaamisesta? Ei kai keskustelun kuitenkaan pidä olla sallittua vain niille, jotka jostakin pelistä pitävät ja sitä hehkuttavat? Ovathan täällä kyseistä peliä puolustavatkin henkilöt kirjoitelleet omia ylistyslaulujaan ja hypetyksiään jo kuukausikaupalla. Itse toki haastan ajoittain mielelläni toisia debattiin, mutta on tämä usein niinkin mennyt, että minua varta vasten haastetaan debattiin. Pidän debateista, joten toki lähden niihin usein oikein mielelläni mukaan. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että ihmiset ottavat peleihin kohdistuvan kritiikin tai debatin niin henkilökohtaisesti.

Itse olen puolustanut mm. omia suosikkipelejäni Days Gonea ja AC Odysseyta ihan vain omat näkemykseni ja pointtini kertomalla ja menemättä henkilökohtaisuuksiin noita pelejä haukkuneille. En ymmärrä miksei tämänkin pelin kohdalla voitaisi kritiikkiä ottaa vastaan asiallisella vasta-argumentoinnilla kirjoittajan kimppuun henkilökohtaisuuksin käymisen sijasta. Mielestäni myös jostain pelistä ja siihen liittyvästä agendasta pitämättömilläkin on oikeus keskustella kyseisestä pelistä, kunhan ei mennä henkilökohtaisuuksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm. Eikös tämä kuitenkin ole keskustelupalsta peleistä ja pelaamisesta? Ei kai keskustelun kuitenkaan pidä olla sallittua vain niille, jotka jostakin pelistä pitävät ja sitä hehkuttavat? Ovathan täällä kyseistä peliä puolustavatkin henkilöt kirjoitelleet omia ylistyslaulujaan ja hypetyksiään jo kuukausikaupalla. Itse toki haastan ajoittain mielelläni toisia debattiin, mutta on tämä usein niinkin mennyt, että minua varta vasten haastetaan debattiin. Pidän debateista, joten toki lähden niihin usein oikein mielelläni mukaan. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että ihmiset ottavat peleihin kohdistuvan kritiikin tai debatin niin henkilökohtaisesti.

Itse olen puolustanut mm. omia suosikkipelejäni Days Gonea ja AC Odysseyssa ihan vain omat näkemykseni ja pointtini kertomalla ja menemättä henkilökohtaisuuksiin noita pelejä haukkuneille. En ymmärrä miksei tämänkin pelin kohdalla voitaisi kritiikkiä ottaa vastaan asiallisella vasta-argumentoinnilla kirjoittajan kimppuun henkilökohtaisuuksin käymisen sijasta. Mielestäni myös jostain pelistä ja siihen liittyvästä agendasta pitämättömilläkin on oikeus keskustella kyseisestä pelistä, kunhan ei mennä henkilökohtaisuuksiin.

Molempiin suuntiin saa kyllä keskustella peleistä mutta siinä vaiheessa, kun kuukausi tolkulla viestistä toiseen vaahtoaa samasta asiasta niin siinä vaiheessa menee kyllä varmasti porukalta maku. Kukaan täällä ei ole samaan tapaan kuukaudesta toiseen vaahdonnut SAMOJA asioita positiiviseen suuntaan, kun mitä sinä olet jauhanut tuota omaa agendaasi. TLOU ketjussa on tullut hyvää, ihan oikeaakin kritiikkiä pelistä eikä niistä ole kukaan pelistä tykkäävä sen kummemmin välittänyt. On ihan ok ettei tykkää pelistä mutta liika saman jauhaminen vain on liikaa, ei sitä kukaan jaksa ja sitten mennään helposti henkilökohtaisuuksiin. Kannattaa oikeasti lukea miten paljon olet toistanut samat asiat pitkään aikaa. Saatat yllättyä itsekin.
 
Molempiin suuntiin saa kyllä keskustella peleistä mutta siinä vaiheessa, kun kuukausi tolkulla viestistä toiseen vaahtoaa samasta asiasta niin siinä vaiheessa menee kyllä varmasti porukalta maku. Kukaan täällä ei ole samaan tapaan kuukaudesta toiseen vaahdonnut SAMOJA asioita positiiviseen suuntaan, kun mitä sinä olet jauhanut tuota omaa agendaasi. TLOU ketjussa on tullut hyvää, ihan oikeaakin kritiikkiä pelistä eikä niistä ole kukaan pelistä tykkäävä sen kummemmin välittänyt. On ihan ok ettei tykkää pelistä mutta liika saman jauhaminen vain on liikaa, ei sitä kukaan jaksa ja sitten mennään helposti henkilökohtaisuuksiin. Kannattaa oikeasti lukea miten paljon olet toistanut samat asiat pitkään aikaa. Saatat yllättyä itsekin.
Kuten myös sinä ja moni muu on hokenut kuukausikaupalla samoja asioita. Olet itse nimenomaan sille sokea. Pata kattilaa soimaa, niinsanotusti...
 
Otetaanpa tähän kohtaan tällainen kesäinen leikki, jonka nimi on ”Kuka ekana jatkaa jankuttamista, lähtee jäähylle”.

Tämä on siitä kiva leikki, että sitä voi tarvittaessa jatkaa senkin jälkeen, kun ensimmäinen ”voittaja” on löytynyt.
 
Kuva missä 84 keskiarvon pelille jaetaan pelkkiä ysejä ja kymppejä on vähän hölmö. Eikö sinustakin? Eihän se kuvasta pelin todellisia arvosanoja koko skaalalta. Gears 5 ja Halo 5 taisivat myös olla ihan tuossa samassa keskiarvohaitarissa, mutta en muista että siellä olisi postailtu ysejä ja kymppejä täynnä olevia kuvia.

30 sekuntia riitti. Kirjaimellisesti yksi ainoa googletus ja yksi kuvahaun ensimmäisistä kuvista. Voidaan varmaan yhdessä sopia, että vaikka tällaiset kuvat ovatkin typeriä, niin niitä tehtaillaan joka ikisestä pelistä ja palata vähitellen takaisin aiheeseen.

maxresdefault.jpg
 
30 sekuntia riitti. Kirjaimellisesti yksi ainoa googletus ja yksi kuvahaun ensimmäisistä kuvista. Voidaan varmaan yhdessä sopia, että vaikka tällaiset kuvat ovatkin typeriä, niin niitä tehtaillaan joka ikisestä pelistä ja palata vähitellen takaisin aiheeseen.
Eiköhän Dragonfly puhunut tänne foorumille postailusta, aiva varmasti netti on täynä tollasia, perusmarkkinointia. Ja kyllä, ihan samaan tapaan Sony pojat on Xbox ketjuissa vänkäämässä, myös Noobenstein joten ihme uhriutumista häneltä.

Itse pelistä, kiinnostavan oloinen mutta ei niin että pleikkaria lähden ostamaan.
 
30 sekuntia riitti. Kirjaimellisesti yksi ainoa googletus ja yksi kuvahaun ensimmäisistä kuvista. Voidaan varmaan yhdessä sopia, että vaikka tällaiset kuvat ovatkin typeriä, niin niitä tehtaillaan joka ikisestä pelistä ja palata vähitellen takaisin aiheeseen.

maxresdefault.jpg
Jos tämä kuva on tosiaan tänne Halo ketjuun postattu, niin seison korjattuna. Valitettavasti en kuitenkaan vielä kuvan nähtyänikään muista että näin olisi.

Edelleen muistelen että Halo ketjussa oli puhetta että kuinka peli ei nyt ollut ihan mestariteos, mutta saman keskiarvon GoT sitten on? Tämmöiset vaan vähän hämää...
 
Eiköhän Dragonfly puhunut tänne foorumille postailusta, aiva varmasti netti on täynä tollasia, perusmarkkinointia. Ja kyllä, ihan samaan tapaan Sony pojat on Xbox ketjuissa vänkäämässä, myös Noobenstein joten ihme uhriutumista häneltä.

Voi olla. Ei kiinnosta asia aivan niin paljon, että jaksaisin mennä selaamaan viisi vuotta vanhan pelin ketjua. Pointti on se, että jokaisesta pelistä tehtaillaan näitä kuvia ja niitä tuntuu näkyvän vielä enemmän, jos kyseessä on konsolin yksinoikeus. Ei ole mikään salaisuus, että Sony tunnetusti ottaa omien peliensä hyvistä arvosanoista kaiken irti näillä promokuvilla ja niin varmaan ottaa myös MS - sikäli, että heillä mitään yksinoikeuksia nykyään edes on.

Mutta ei siinä. Ristiinnaulitaan nyt se onneton, joka meni tuollaisen, peliin liittyvän, mutta ilkeän fakenews-promokuvan tänne puolueettomalle foorumille julkaisemaan.
 
Voi olla. Ei kiinnosta asia aivan niin paljon, että jaksaisin mennä selaamaan viisi vuotta vanhan pelin ketjua. Pointti on se, että jokaisesta pelistä tehtaillaan näitä kuvia ja niitä tuntuu näkyvän vielä enemmän, jos kyseessä on konsolin yksinoikeus. Ei ole mikään salaisuus, että Sony tunnetusti ottaa omien peliensä hyvistä arvosanoista kaiken irti näillä promokuvilla ja niin varmaan ottaa myös MS - sikäli, että heillä mitään yksinoikeuksia nykyään edes on.

Mutta ei siinä. Ristiinnaulitaan nyt se onneton, joka meni tuollaisen, peliin liittyvän, mutta ilkeän fakenews-promokuvan tänne puolueettomalle foorumille julkaisemaan.
Tehdäänkö kokeilu. Jos ja kun esim. Halo Infinite tai joku toinen Xboxin peli saa hyvät mutta ei täydelliset arviot, niin postataan sitten näitä kymppikuvia ja katsotaan mitä niistä tuumataan.

Ihmettelen suuresti, jos ei vastineena tule postauksia kriittisemmistä arvioista, että eipäs nyt liioitella kyllä tämäkin tyyppi sanoi että uusi Halo on paska. Eli ihan samalla tavalla kuin noissa PS yksinoikeuspelien ketjuissa. Toki nyt paljastin tämän "juonen", niin ehkä vastakaikua ei tule. :D
 
Jotenkin ihmeellistä keskustelua, koska on kyse sit leffasta, pelistä tai mistä vain, niin olen näitä kuvia nähnyt ihan kansissa, mainoksissa, netissä, foorumeilla, chätissä jne someissa lapsesta asti.
Ja ainakaan mikään meta/opencriticin keskiarvo ei kerro yhtään mitään..siis minkään pelin kohdalla. Itse ainakin katson ne isoimmat ja tunnetuimmat arvostelut ja mietin niiden keskiarvoa. Noissa critic sivustoissa kun käytännössä aina ne huonoimmat on joko todella hämärien sivustojen, tai sivustojen jotka normaalisti arvostelee eri alustan pelejä, tai sivustojen jotka ei liity peleihin mitenkään.

Nykyisin moni käyttää myös asteikkoa 1-5, jolloin esim 90:iä ei ole olemassakaan, elleivät sitten käytä puolikkaita tähtiä, mutta yleensä silloinkin 4,5/5 pyöristyy noissa listauksissa 4/5:een kun mittaavat vain numeron osalta, ei puolikkaita. Silloin se on 80%.
Tuollaiset listauksen on eri asteikojen ja sivustojen vuoksi ihan yhtä tyhjän kanssa.

Jos nyt otetaan vaikka keskustelun aloittanut Ghost of Tsushima. Ne sivut mitä itse tulee seurattua, mille itse annan painoarvoa. Suomesta ja ulkomailta, sekä tietyt youtube kanavat, niin ollaan aika pitkälti yli 90% arvioissa. Mut sit ku kattoo listauksista alle 85% arvioita, alkaa tulemaan iso lista sivustoja joita en ole kuullutkaan, tai sivustoja jotka käytännössä antaa aina surkeat arviot alustasta riippumatta yksinoikeuksille. Ja osui eilen jossain listassa jonkun Nintendo sivuston antama 60/100 arviokin. Ei hetkauta sellainen arvio itseä mitenkään.

Ja sit ku aletaan näitä sivustoja lukemaan mitä itse pitää luotettavina omaan pelimakuun nähden, niin siellä tekstissä on sit niitä pieniä ongelmia mainittu joka pelissä. Osa niistä on sellaisia, että toiselle pelaajalle kyseinen vika tiputtaa aina arvosanaa 1-2 pistettä, toisella taas sellainen asia ei merkittävästi muuta fiilistä pelistä suuntaan tai toiseen. Jolloin tekstin lukemalla näkee itse, että okei tää antoi 9/10, mutta luulen et itellä jää kasiin. On se silti hyvä joten ostan.

Ja tälläisiä 9/10, 10/10 hehkutus kuvia nyt pistää jo pelitalot itse twitterissä jne liikenteeseen. Tottakai pistää. Ja kyllä itsekin pistäisin jos oman pelin julkaisisin.
 
Nyt tuntuu jollain menevän sekaisin mikä tökkii ja mikä ei. Tottakai mainosmateriaaliin lyödään ne positiiviset asiat, ihan normaalia meininkiä. Kysymys olikin siitä, millä motiivilla näitä postataan foorumille ja onko niitä järkeä tänne postata. Käsittääkseni täällä ei kuitenkaan kukaan ole pelifirmojen palveluksessa. Jokainen toki saa vaikka ottaa ne pelkät kympit ja fiilistellä, mutta turha niitä on foorumille postata.

Metacritic/Opencritic ovat kuitenkin about ainoita yleismittareita peleille, joten ne ovat ainoita järkeviä pohjia pelin hyvyyden arviointiin keskusteluissa. Jos pohjaksi otetaan yksittäinen arvostelu/toisen ääripään arvostelut, niin keskustelu on vaikeaa.
 
@Omenanraato, Ongelma tällaisessa valikoidussa keskiarvossa tai arvioiden painotuksessa on sitten se, että vain silloin painotetaan kun se sopii omaan agendaan. Ihan hyvin esim Last of Us part II:n kohdalla kelpasi kaikki arviot kun keskiarvo huitelee päälle yhdeksänkympin, mutta Ghost of Tsushiman kohdalla pitäisikin katsoa vain tiettyjä valikoituja sivustoja.
 
Tehdäänkö kokeilu. Jos ja kun esim. Halo Infinite tai joku toinen Xboxin peli saa hyvät mutta ei täydelliset arviot, niin postataan sitten näitä kymppikuvia ja katsotaan mitä niistä tuumataan.

Pidetään silmällä, jos tämän vielä silloin muistaisi :D Kyllähän tuossa äskeisessäkin keskustelussa aika neutraalilla linjalla liikuttiin. Vaikka siellä olikin se yksi "harhaanjohtava" mainoskuva postattuna - mistä joku nyt mielensä pahoitti - niin kyllä siellä monessa viestissä tehtiin oikein selväksi, että pelin keskiarvot pyörivät siellä 85 tuntumassa. Aika laput silmillä saa kulkea, jos luulee peliä tuon keskustelun perusteella täydelliseksi :)

Joku vänkäleuka voisi myös kyseenalaistaa sellaisen ihmisen harkintakyvyn, joka ylipäänsä ostaa pelin _ainoastaan_ tuollaisen ilmiselvän mainoksen perusteella, mutta ei ehkä siitä nyt enempää :D
 
Kysymys olikin siitä, millä motiivilla näitä postataan foorumille ja onko niitä järkeä tänne postata.

Näkisin asian niin, että kun kuitenkin ollaan alan harrastaja/fanifoorumilla, niin tämmöisten kuvien satunnaisessa postauksessa ei mielestäni pitäisi olla mitään harmia kenellekkään. Fanittelu kuuluu asiaan, ja vaikka moni täällä katsookin asioita enemmän objektiivisesti, niin ei sitä minun mielestä pidä niin vakavasti ottaa jos joku toinen paksummat lasit päässä vähän revittelee fanikuvan muodossa. Varsinkin kun ne menevät vielä pelin omaan ketjuun, eikä yleiseen keskusteluun konsoleista yms.

Nyt kuitenkin Tsushima on saanut ihan hyvät arviot, sen n.85 metapojoa, ja on vielä kaiken lisäksi toinen hyvä yksinoikeus kuukauden sisään. Ei se kuitenkaan aina mikään itsestäänselvyys ole, kaikki varmasti muistavat (tai haluavat unohtaa) PS4:n alkutaipaleen klassikot kuten Knack (54 metascore) tai Killzone Shadow Fall (73).
 
Ylös Bottom