Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Ok, eli aina kun joku trollii keskusteluja, pitää laittaa se ignoreen ja toivoa, että kaikki muutkin laittavat, ettei tarvitse lukea montaa sivua älämölöä. Varmaan pätee muuallakin kuin Game pass -keskusteluissa?
Varmaan helpointa on jättää vastaamatta ja jatkaa elämää. Täälläkin keskustelu olisi kaikille mukavampaa jos kaikki miettisi ennen Lähetä vastaus -painikkeen klikkausta.
 
Ok, jos tulee misinformaatiota, älä huomio sitä, vaan jatka elämää. Jos käyttäjä trollaa, laita ignoreen ja toivo, että muutkin laittaisivat. Mennään sitten näillä eteenpäin.
 
Ok, jos tulee misinformaatiota, älä huomio sitä, vaan jatka elämää. Jos käyttäjä trollaa, laita ignoreen ja toivo, että muutkin laittaisivat. Mennään sitten näillä eteenpäin.
Voit edelleen raportoida trollauksista tai korjata tietoa jos tulee misinformaatiota. Senkin voi tehdä sivistyneesti. Samat käytöstavat täällä pätee kuin missä tahansa muualla.
 
Suosittelen, että jokainen yllä olevaan vänkäämiseen osallistunut menee itseensä, laittaa sen jälkeen mielestään ärsyttävät tyypit ignore-listalle, eikä enää koskaan jatka tuota jankuttamista eikä toisten syyttelyä.

Eiks tää topic oo just oikea paikka siihen vänkäämiseen ja nillittämiseen kun mun mopossa on isompi kaasari kun sun mopossa?
 
Eiks tää topic oo just oikea paikka siihen vänkäämiseen ja nillittämiseen kun mun mopossa on isompi kaasari kun sun mopossa?
Periaatteessa, mutta rajansa kaikella. Henkilökohtaisuuksiin ei kannata mennä edes täällä.

Ja noin yleisellä tasolla tuollainen pienen piirin jatkuva nahistelu, joka leviää ketjusta toiseen, on koko foorumi-ilmapiirin kannalta paska juttu. Siksi tässä on mietitty, että pidetäänkö pieni kevätsiivous ja heitetään kerralla ulos ne, jotka jatkuvasti tuntuvat noita verbaalisia tukkanuottasia aiheuttavan.

Mutta toisaalta se tuntuu varsinkin henkilökohtaisesti epäonnistumiselta, jos se ainoa toimiva keino on pistää porukkaa pihalle.
 
Tästä on mahdoton allekirjoittaa mitään. Nyt katsotaan peliä ihan oman agendan silmin ja voisin veikata, että jos peli olisi muuten ihan sama mutta pääosissa vain miehiä niin mitään mutinaa ei agendoista kuultaisi missään vaiheessa.
Ei ehkä kannata veikata mitä joku toinen ajattelee tai miten hän reagoi tietyssä tilanteessa, jos hän ei ole itse siitä kertonut. Itse asiassa olen myös täysin esim. sovinismia vastaan, mutta koen tämän nykyajan feminismin yhtä huonona asiana kuin sovinismin. Feminismin edustajat ovat nimenomaan aidon tasa-arvon vastustajia ja haluavat kääntää sen epätasa-arvoisen asetelman toiseen ääripäähän. Itse en yleensä näe näitä eri asioiden ääripäitä ylipäätään hyvinä asioina.

Isyyttä ja äitiyttä, eli vanhemmuutta, pidän taas yhtenä tärkeimmistä asioista mitä maa päällään kantaa ja valitettavasti on todettava, että näihin feministipainotteisten teoksien yhteen agendaan kuulu yleensä nimenomaan isyyden ja patriarkaalisuuden vähättely tai suorastaan halventaminen. Voin taata, että suhtautuisin aivan yhtä negatiivisesti ja voimakkaasti, jos TLoU2:ssa olisi samalla tavalla halveksivasti kohdeltu äitiyttä ja matriarkaalisuutta.

En myöskään nauti millään tavalla testosteronipainotteisista actionpläjäyksistä tai puhtaasta mieskeskeisyydestä, jossa naisen asemaa jotenkin halvennettaisiin tai väheksytään, vaan koen tuollaiset tuotokset kyllä aivan samaan tapaan nimenomaan vastenmielisinä, kuin koen myös toisin päin kärjistetyn asetelman. Kuten jo olen moneen kertaan todennut, minä toivon tasapainoa näissä asioissa ja mielellään toivon, ettei näillä sukupuolten välisillä tasa-arvo- ja voimasuhdeasioilla tai millään muillakaan poliittisilla asioilla lähdetä peleissä ottamaan kantaa suuntaan taikka toiseen.
 
En myöskään nauti millään tavalla testosteronipainotteisista actionpläjäyksistä tai puhtaasta mieskeskeisyydestä, jossa naisen asemaa jotenkin halvennettaisiin tai väheksytään, vaan koen tuollaiset tuotokset kyllä aivan samaan tapaan nimenomaan vastenmielisinä, kuin koen myös toisin päin kärjistetyn asetelman. Kuten jo olen moneen kertaan todennut, minä toivon tasapainoa näissä asioissa ja mielellään toivon, ettei näillä sukupuolten välisillä tasa-arvo- ja voimasuhdeasioilla tai millään muillakaan poliittisilla asioilla lähdetä peleissä ottamaan kantaa suuntaan taikka toiseen.
Tässä oman agendasi puolustelussa tulee suureksi ongelmaksi vain sen toispuoleisuus. Olet lähes jatkuvasti, vähintään toistuvasti, käyttämässä tätä ketjua ja The Last Of Us 2:ta ylipäätään moraalisaarnojesi ja omien agendojesi esille tuomisessa, mutta vastaavasti en ole nähnyt koskaan, että olisit kritisoimassa sellaisten pelien moraalia, joissa yltiöatleettinen miesoletettu pelastaa maailman ja joissa naiset ovat vain pelastettavia objekteja, joista muodostuu maailman pelastajalle palkinto, kunhan se maailma on ensin pelastettu. "Täydellisen tasa-arvon kannattaja", joka kuitenkin oikeasti äänekkäästi kritisoi vain toista ääripäätä.

Peliala on noussut kohisten viimeisten vuosikymmenten aikana ja nykyään tarinavetoiset pelit ovat rinnastettavissa jopa elokuviin. On ihan luonnollista, että niissä käsitellään puhuttavia ja keskustelua herättäviä asioita. On hyvin outoa ja kummallista lähteä vaatimaan, ettei peleissä saisi käsitellä esimerkiksi poliittisia asioita! Vaaditko siis, että kaikki Toiseen Maailmansotaan sijoittuvat pelit pitäisi kieltää, koska niissä on käytännössä aina se kaiku, jonka kautta natsit esitetään pahoina ja liittoutuneet maailman pelastajina? Siltä tuo sinun paasauksesi meinaan kuulostaa...

Itse näen vain hyvänä asiana, että peleissä uskalletaan nykypäivänä käsitellä aiheita monipuolisesti ja erkaantua niistä wanhoista tavoista, joissa mies on aina johtohahmo ja pelastaa maailman. On vain hyvä, että roolit sekoittuvat ja joissain peleissä nähdään asioita myös naisten kannalta ja naisten ollessa johtohahmoja. Se tasoittaa tarjontaa mukavasti ja niille, jotka haluavat puhtaasti pelata tarinoita, joissa heteromies hoitaa hommat, on kuitenkin niitä pelejä tarjolla myös. Avarakatseisemmat pelaajat voivat sitten pelata vaikka molempiin muotteihin meneviä pelejä.

Väkisin tässä myös herää mieleen ajatus, että The Last Of Us 2:ta pitää tasaisin väliajoin olla haukkumassa, koska sitä ei pysty pelaamaan Xbox-laitteilla, eikä Game Pass-palvelun kautta...
 
No siinähän se aika hienosti alleviivaantuu jälleen kerran. Naiset ja vähemmistöt on LIIAN korostuneita ja vastaavasti maskuliinejä heteromiehiä ei ole tarpeeksi. Tämä on nyt vissiin sitä agendaa, kun halutaan tehdä oma tarina ja kertoa jotenkin muuten, kun maskuliinisten heteromiesten vetämänä. En vaan tule kyllä ikinä ymmärtämään tätä asennetta tai näkökulmaa. Kuten täällä on sanottu niin jos tilalla olisi heteromiehiä ja naisia niin mitään agendaa ei olisi täällä valiteltu.

Ymmärrän täysin jos joku ei pidä pelistä sen tarinan, synkkyyden ja ahdistavuuden tai vähän ylipitkän keston takia tai jonku muun pelattavuuteen liittyvän asian takia mutta en tule kyllä ikinä ymmärtämään tuota agenda soopaa. Samanlaisia perusteluita tulee tuon tueksi, että jopa flat-earthersit olisi kateellisia.
Vastaukseni tähän sinunkin viestiisi löytyy nyt näköjään henkilökohtaisista avautumisista. Vastaukseni oli siis fleeing nevada :n viestiin, missä hän hieman sinun kaltaisesti arveli puolestani miten suhtautuisin toisin päin käännettyyn asetelmaa. Vikaan menitte molemmat totaalisesti päätelmissänne joka tapauksessa, ja ne tarkemmat pointtini ovat siis nyt tuolla henkilökohtaisissa avautumisissa.
 
Periaatteessa, mutta rajansa kaikella. Henkilökohtaisuuksiin ei kannata mennä edes täällä.

Ja noin yleisellä tasolla tuollainen pienen piirin jatkuva nahistelu, joka leviää ketjusta toiseen, on koko foorumi-ilmapiirin kannalta paska juttu. Siksi tässä on mietitty, että pidetäänkö pieni kevätsiivous ja heitetään kerralla ulos ne, jotka jatkuvasti tuntuvat noita verbaalisia tukkanuottasia aiheuttavan.

Mutta toisaalta se tuntuu varsinkin henkilökohtaisesti epäonnistumiselta, jos se ainoa toimiva keino on pistää porukkaa pihalle.
Jatkuva negatiivisuus ja nahistelu saivat ainakin minut viime marraskuussa lopettamaan foorumin lukemisen ja käyttämisen käytännössä kuin seinään. Ei millään pahalla, mutta elämänlaatu parani huomattavasti. Ja kun kävi kurkkaamassa menoa tietyissä ketjuissa, niin meno jatkuu ihan samanlaisena, joten ei ole näköjään mitään syytä muuttaa päätöstäni.

Ymmärrän, että eletään sellaisia aikoja, jolloin hermot ehkä kiristyvät helpommin ja sitä tullaan purkamaan foorumilla/somessa. Mutta minä en halua olla sen purkautumisen (no pun intended) kohde tai seurata sitä vierestä. Keskityn siis vain nauttimaan peleistä, en keskustelemaan niistä.
 
Tässä oman agendasi puolustelussa tulee suureksi ongelmaksi vain sen toispuoleisuus. Olet lähes jatkuvasti, vähintään toistuvasti, käyttämässä tätä ketjua ja The Last Of Us 2:ta ylipäätään moraalisaarnojesi ja omien agendojesi esille tuomisessa, mutta vastaavasti en ole nähnyt koskaan, että olisit kritisoimassa sellaisten pelien moraalia, joissa yltiöatleettinen miesoletettu pelastaa maailman ja joissa naiset ovat vain pelastettavia objekteja, joista muodostuu maailman pelastajalle palkinto, kunhan se maailma on ensin pelastettu. "Täydellisen tasa-arvon kannattaja", joka kuitenkin oikeasti äänekkäästi kritisoi vain toista ääripäätä.

Peliala on noussut kohisten viimeisten vuosikymmenten aikana ja nykyään tarinavetoiset pelit ovat rinnastettavissa jopa elokuviin. On ihan luonnollista, että niissä käsitellään puhuttavia ja keskustelua herättäviä asioita. On hyvin outoa ja kummallista lähteä vaatimaan, ettei peleissä saisi käsitellä esimerkiksi poliittisia asioita! Vaaditko siis, että kaikki Toiseen Maailmansotaan sijoittuvat pelit pitäisi kieltää, koska niissä on käytännössä aina se kaiku, jonka kautta natsit esitetään pahoina ja liittoutuneet maailman pelastajina? Siltä tuo sinun paasauksesi meinaan kuulostaa...

Itse näen vain hyvänä asiana, että peleissä uskalletaan nykypäivänä käsitellä aiheita monipuolisesti ja erkaantua niistä wanhoista tavoista, joissa mies on aina johtohahmo ja pelastaa maailman. On vain hyvä, että roolit sekoittuvat ja joissain peleissä nähdään asioita myös naisten kannalta ja naisten ollessa johtohahmoja. Se tasoittaa tarjontaa mukavasti ja niille, jotka haluavat puhtaasti pelata tarinoita, joissa heteromies hoitaa hommat, on kuitenkin niitä pelejä tarjolla myös. Avarakatseisemmat pelaajat voivat sitten pelata vaikka molempiin muotteihin meneviä pelejä.

Väkisin tässä myös herää mieleen ajatus, että The Last Of Us 2:ta pitää tasaisin väliajoin olla haukkumassa, koska sitä ei pysty pelaamaan Xbox-laitteilla, eikä Game Pass-palvelun kautta...
Huoh! Minulla on PS4 ja PS5, ja niille paljon enemmän pelejä kuin Boxille. Naurettavaa tässäkin yrittää arvailla ja työntää toiselle kirjoittajalle jotain omien päätelmiensä mukaisia tarkoitusperiä. Se TLoU2:n tarina olisi kuule aivan yhtä huono ja isyyttä ja patriarkaalisuutta halventava mielestäni, vaikka se olisi tehty Xboxille tai sitten vaikkapa Switchille. Parhaita koskaan pelaamiani pelejä ovat sitten Days Gone, Tomb Raider-pelit, viimeisin God of War tai vaikkapa Life is Strange. Voisiko sittenkin siis ollakin niin, että minulle käyvät kuitenkin pelihahmojen sukupuolesta, seksuaalisesta suuntauksesta ja pelin alustasta riippumatta erilaiset pelit, kunhan niihin ei näitä tiettyjä agendoja väkisin tuoda?
 
Viimeksi muokattu:
Huoh! Minulla on PS4 ja PS5, ja niille paljon enemmän pelejä kuin Boxille. Naurettavaa tässäkin yrittää arvailla ja työntää toiselle kirjoittajalle jotain omien päätelmiensä mukaisia tarkoitusperiä. Se TLoU2:n tarina olisi kuule aivan yhtä huono ja isyyttä ja patriarkaalisuutta halventava mielestäni, vaikka se olisi tehty Xboxille tai sitten vaikkapa Switchille. Parhaita koskaan pelaamiani pelejä ovat sitten Days Gone, Tomb Raider-pelit, viimeisin God of War tai vaikkapa Life is Strange. Voisiko sittenkin siis ollakin niin, että minulle käyvät kuitenkin pelihahmojen sukupuolesta ja alustasta riippumatta erilaiset pelit, kunhan niihin ei näitä tiettyjä agendoja väkisin tuoda.
Itse edelleen ihmettelen sitä että miksei minulle tässä pelissä hierottu agendoja naamalle kuten kaikille muille..

Uskallan myös todeta että tämä on kaikin osin parempi kuin ykkönen.
 
Viimeksi muokattu:
Itse edelleen ihmettelen sitä että miksei minulle tässä pelissä hierottu agendoja naamalle kuten kaikille muille..

Uskallan myös väittää että tämä on kaikin osin parempi kuin ykkönen.
Se on toki sinun mielipiteesi ja olet siihen täysin oikeutettu. Eikä se minua ainakaan suututa, että olet sitä mieltä. Itselleni TLoU1 on kuitenkin massiivisesti parempi peli, vaikken sitäkään miksikään uskomattomaksi mestariteokseksi kokenut. Sellainen vahvahko kasin peli kuitenkin.

TLoU2 tippuu heikon tarinan ja surkeiden hahmojen takia kutosen peliksi, vaikka toki teknisen puolen kautta olisi aineksia ollut minullekin olla jopa mestariteos. Pääpointtina toki, että olemme eri mieltä tästä pelistä, ja hyvä niin!
 
Se on toki sinun mielipiteesi ja olet siihen täysin oikeutettu. Eikä se minua ainakaan suututa, että olet sitä mieltä. Itselleni TLoU1 on kuitenkin massiivisesti parempi peli, vaikken sitäkään miksikään uskomattomaksi mestariteokseksi kokenut. Sellainen vahvahko kasin peli kuitenkin.

TLoU2 tippuu heikon tarinan ja surkeiden hahmojen takia kutosen peliksi, vaikka toki teknisen puolen kautta olisi aineksia ollut minullekin olla jopa mestariteos. Pääpointtina toki, että olemme eri mieltä tästä pelistä, ja hyvä niin!
Se on totta että pelin hyvyys on subjektiivinen asia, mutta kun ihmiset jankkaa tuosta että peli puskee jotain agendoja, niin sellaista en ainakaan itse muista.

Itselle myös pelin tarina iski lujaa ja jäi oikeasti pyörimään päähän pitkäksi aikaa. Hahmot oli myös tosi hyviä. Vetää vertoja minun mielestäni myös hyville elokuville koko setti siis

Ai että rupesi tekemään mieli pelata tämä uusiksi läpi ja platinoida tämä mestariteos :)
 
Meinasin jo pari päivää sitten jakaa omat pari senttiäni TLoU 2 keskusteluun, kun FleeingNevadan sinällään hyvin perustellut viestit saivat aikaan liki saman vyöryn mitä täällä jo aiemmin nähtiin, vaikken miekkosen kanssa samaa mieltä olekaan, kuin parista tietystä tarinankerrannollisesta yksityiskohdasta. Se, että en pysty jakamaan hänen näkemystään, ei kuitenkaan tarkoita, että tästä näkemyserosta pitäisi jotenkin hiiltyä. Joku viisas joskus sanoi (lue. terveyskeskusvastaanoton valitut palat) että vähintään noin kolmannes ihmisistä tulee olemaan kanssasi eri mieltä, riippumatta siitä mitä sanot tai yrität sanoa.

Kaikilla meillä on kuitenkin tarve saada joskus vastakaikua niille omille näkemyksille ja siksi kai tämän kaltaiset palstat ylipäätään olevat vielä olemassa, ja samasta syystä TLoU2:n kaltaiset mielipiteitä jakavat teokset kirvoittavat niinkin paljon kommentteja esille.
Mutta miksi kirjoitan kaiken tämän liki itsestään selvän nyt tähän?

Kiitos kysymästä. Havahduin cobaloksen viestiin, jossa hän kertoi jättäneensä koko foorumin sikseen kaiken sen negatiivisuuden johdosta mitä täällä esiintyy. Ok. Kasvoton nimimerkki jossain. Miksi välittäisin?

Kerron tähän väliin lyhyesti itsestäni. Olen kirjoittajana tällä palstalla aktivoitunut vasta viimeisen n. vuoden aikana, vaikka rekisteröityneenä nimimerkkinä olen ollut vuodesta 2014. Ensilurkkaukseni olen vierailijana ottanut arviolta noin vuosina 2006-2007 nuorena aikuisena, ja tasaisemmin olen ollut aktiivilukija 2010-luvun alusta. Cobalos sattuu olemaan yksi niistä lukuisista kirjoittajista, jotka ovat jääneet mieleen vuosien aikana, ja kun näen vanhan konkarin irtisanoutuvan foorumin nykyisestä ilmapiiristä, se on ikäänkuin palovaroitin itselleni.
Mitä on tapahtunut, onko jokin hullusti?

Minä tässä, sinä siinä, ne tuolla ja kaikki me yhdessä voidaan vaikuttaa siihen, että myös jatkossa kaikki ne vuosikymmenen kyttäilleet, mutta syystä tai toisesta hiljaa pysyneet uskaltavat avata suunsa ja liittyvät mielestäni Suomen parhaalle pelifoorumille. Yhdessä me tästä tehdään paras paikka jakaa ajatukset meitä koskettavista asioista, vaikka ei aina oltaisikaan samaa mieltä kanssafoorumistin kärkkäistä sanomisista. Viimeisen vuoden aikana täältä on jo liian moni liitänyt pois, ja vaikka uudet konsolit olisivatkin tuoneet uusia käyttäjiä, niin ennen pitkää se kuihtuminen jatkuu, jos me vain keskitytään vittuiluun eikä oteta muita huomioon.

Mikä tässä nyt oli sitten pointti? Ei muu, kuin se että hyvin itsekkäästi haluaisin olla myös aktiivinen kirjoittaja täällä sen saman kymmenen plus vuotta, kuin olin pelkkä lukija. Tuulimyllyjä vastaan ei tämä La Manchan mies kuitenkaan jaksa taistella. Toivon siis siis, että jokainen meistä, edes silloin tällöin kun oikein sapettaa nimimerkki viestin takana, laittaa hetkeksi näppäimistön sivuun ja palaa sinne vähän myöhemmin. Ehkä se asia ei niin kamalalle enää tunnukkaan, ja vastasanat ko. ärsytykseen löytyvät jo ehkä vähän lempeämmin ja rakentavammin.

Vaan nyt menee jo hippelyksi, joten lopetan tähän ja pidän parin päivän foorumitauon. Kesä tulee, nauttikaa, iloitkaa ja ollaan ihmisiksi!
 
Viimeksi muokattu:
Siinä oli yläpuolella hyvä kirjoitus. Täällä oli aikoinaan hyvä meininki enkä muista konsolisotia ym lapsellista nillitystä lukeeneeni silloin. Tämä oli se pelifoorumi jossa oli aikuisia ihmisiä jotka osaa käyttäytyä. Jos oikein muistan, täällä oli sellainen sanaton sopimus että kaiken maailman vänkääminen yllämainutuista asioista on kielletty. "Mun konsoli on parempi kuin sun konsoli"-tyyppiset jutut kuuluu hiekkalaatikolle eikä aikuisten ihmisten keskusteluun. Nyt kun kun katsoo tätä temmellystä täällä niin alkaa väkisin miettimään että ehkä sitä vois olla jossain muuallakin.
Suurin osa täällä kyllä käyttäytyy edelleen niin kuin pitääkin mutta sitten on nää muutamat jantterit jotka ei edes yritä käyttäytyä ja ovat toistuvasti pilaamassa topikkeja. Ei sinänsä, sitä kiukuttelua on ihan hauska lukea kun porukka vaahtoaa sadan viestin verran jostain helvetin agendoista tai väärän värisistä/sukupuolisista pelihahmoista. Mulla on kuitenkin parempaakin tekemistä kuin tuhlata aikaani lapselliseen vänkäämiseen.
 
Ei sinänsä, sitä kiukuttelua on ihan hauska lukea kun porukka vaahtoaa sadan viestin verran jostain helvetin agendoista tai väärän värisistä/sukupuolisista pelihahmoista. Mulla on kuitenkin parempaakin tekemistä kuin tuhlata aikaani lapselliseen vänkäämiseen.

Mielestäni tällainenkaan kirjoitus ei paranna foorumin ilmapiiriä. Mielenkiintoista on ainakin agendoihin kyllästyminen, vaikka niistä "lapsellisista" viesteistä poimitaan juurikin nuo mainitsemasi väri/sukupuoli tärkeimmäksi pointiksi. Nämä ovat myös pointteja, jotka kuumentavat keskustelun kuin keskustelun. Ei tarvitse kuin lukea muutama viesti edeltä, kun tämän jo huomaa.

Joistakin edellisistä viesteistä huomaa myös sen, että helposti syötetään sanoja toisen kirjoittajan suuhun. Semmoinen monologinomainen kirjoittelu onnistuu oikeastaan ihan yksinkin, omassa päässä. Jos kirjoittajan tarkoitusperät näkee viestinkin läpi, niin metakeskusteluksihan se osittain menee.

Ei näitä "agendoja" tai muitakaan pelien piirteitä ole pakko nähdä tai olla näkemättä. Perusteluja on kirjoitettu molemmista näkökulmista, ihan niin kuin pitääkin. Yhteisymmärrystä asiasta ei kuitenkaan selvästikään ole tulossa, eikä mielestäni tarvitsekaan. Harmillisen usein sinänsä mielenkiintoinen keskustelu typistyy asioiden ja/tai kirjoittajien yksinkertaistamiseen:

Näen agendan -> vihaat naisia ja mustia ihmisiä
En näe agendaa -> olet hyväntahtoinen hölmö ja sokea


Harvemmin elämässä asiat ovat noin yksinkertaisia. Tuskin ne sitä ovat myöskään kasvottomien kirjoittajien kokoontumisajoissa.

Ikävä kuulla, että ihmisten täytyy vältellä Suomen laadukkainta pelifoorumia.
 
Ylös Bottom