Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Hi-Fi Rush - rytmikkäästi vihollisia turpaan

Otin tämän pelin takia jopa pc game passin uudestaan tilaukseen kun passin kautta pääsi pelaamaan 10€, steamissa maksais 30€. Kolme tuntia pelattu. Juokseminen sais olla nopeampaa. Vaikka yleensä koskaan ei tämmöset lapselliset anime tyyliset kiinnosta niin on tää perus peliä. Pieninä annoksina kun odotellaan PowerWash Simulatoriin 31. tammikuuta saapuvaa päivitystä.
 
Nyt onkin sitten 12 tuntia 40 minuuttia sisällä ja lopputeksit rullailivat ruudulla. Olipahan seikkailu! Chain ja kumppaneiden matka vei ainakin allekirjoittaneen täysin mukanaan loppua kohti, eikä ohjainta malttanut millään laskea alas. Hi-Fi Rush hurmasi ensin nimenomaan visuaalisella ilmeellä, mutta näin päätarinan jälkeen nimenomaan se pelaaminen jää suurimmaksi plussaksi. Ja vaikka pelillinen puoli on etusijalla, niin tarina kerrotaan laadukkaasti kaikilla tasoilla. Ääninäyttely on AAA-luokkaa (kaikki sivuhahmotkin on ääninäytelty), välivideot ovat hienosti tehtyjä ja muutenkin kaikki tuntuu todella viimeistellyltä. Moni täyden hinnan peli on tuontantoarvoiltaan heppoisempaa luokkaa.

Tangon uutuus on nimenomaan pelattavuudeltaan huippuluokkaa. Varsinkin taisteluissa rytmi vie mukanaan ja kun hiljalleen on saanut kaikenlaista avattua, niin melkoisen laajalla skaalalla on ohjaimenkin nappulat käytössä ja tiukassa tilanteessa varsinkin pomojen kanssa painiessa saa jopa normaalilla vaikeustasolla olla kieli keskellä suuta. Chai pystyy kutsumaan apureita myös mukaan jeesimään, joka tuo mukanaan yllättävän paljon lisää mielekkyyttä pelaamiseen. Itse sain joskus muutamankin kerran selkään jopa ihan välipomoilta, mutta aina koin ansainneeni tappion, joten mitään huonosta ohjauksesta tai muusta epäreiluudesta johtuvaa tappiot eivät ainakaan oman kokemuksen mukaan olleet. Aluksi tasohyppely tuntui hieman oudolta ja osittain tönköltä, mutta ainakin itse totuin tähänkin ja lopulta myös tasohyppely luonnistui ihan mukavasti, vaikka selkeästi kuitenkin nimenomaan taisteluissa Hi-Fi Rush loistaa.

Rytmiä käytetään pelissä monipuolisesti osana vähän kaikenlaisia mekaanikoita, aina taistelun rytmittämisestä vähän perinteisempiin Guitar Herosta tuttuihin minirytmipeleihin, joita on osana vähän kaikkea. Myös koko maailma heiluu rytmin mukana ja itse löysinkin itseni usein hakkaamasta jalalla lattiaa paremman rytmin löytämiseksi, joten itselleni tämä kohtuullisen uniikki lähestymistapa toimi hienosti. Itse liikuinkin dashia komppiin heittäessä ja hyppyjä rytmittäen, se tuntuu pelissä hyvin luonolliselta ja ehkä siksi varsinainen juoksu on jätetty pois.

Chaille ja apureille pystyy hankkimaan erilaisilla kerättävillä kauppatavaroilla uusia kykyjä ja päivityksiä, joista osa on aina käytössä ja toisia pystyy ottamaan käyttöön vähän rajatummin. Mitään syvällista hahmonkehitystä ei nähdä, mutta valinnoilla voi kuitenkin kykyjä muokata omaan pelityyliin sopivaksi, eikä kehitys keskity pelkästään energiapalkkien kasvattamiseen.

Hi-Fi Rush on yksinkertaisesti pelaamisen riemua ja todella hieno osoitus siitä mihin legendaarisen Shinji Mikamin luotsaama Tango Gameworks pystyy. Pelin ohjannut ja käsikirjoittanut John Johanas ansaitsee isot kiitokset uniikista pelimaailmasta sekä tarinasta, mutta iso kiitos menee myös Lead Designerina häärineelle Masaaki Yamadalle. Yamada on ollut suunnitelijana mm. Bayonettassa ja Vanquishissa sekä ohjannut Viewtiful Joe 2:n, joten kokemusta vahvoista pelimekaanikoista on CV täynnä ja hänen vahva pelisuunnittelu loistaa nyt myös Hi-Fi Rushissa. Peli on kuitenkin nimenomaan myös osiensa summa ja kaikki osa-alueet toimii hyvin yhteen.

Värikäs kolmannen persoonan rytmiseikkailu on ryhdikäs ja luova irtiotto, joka nostaa Tangon yhdeksi MS:n kiinnostavimmista studioista allekirjoittaneen silmissä. Tangon pelattava animaatio on viime vuosien suurimpia yllättäjiä ja ehkäpä myös tämä tapa julkaista peli ihan puskista sai tämän tuntumaan vielä sen puoli pistettä tuoreemmalta.

4.5/5

Pelin läpäisyn jälkeen tulee mm. uusi Rhythm Master vaikeustaso (jos tippuu rytmit D-luokkaan tulee Game Over), jaksoja saa valita vapaaksi uudelleen pelattavaksi ja siellä aukeaa ilmeisesti niitä ovia, joita ihmetellään lukittuina ensimmäisellä kerralla. Kyllä tästä vielä vähän nälkää jäi, joten tulee kyllä koluttua myös näitäkin ja nämä saattaa tuoda vielä useammankin lisätunnin peliaikaa lisää, varsinkin jos innostuu noita arvosanoja nostamaan. Itse sain achievementitkin vain 335/1000, joten paljon on vielä koluttavaa, jos täydellisen 100% läpäisyn haluaa saada.
 
Viimeksi muokattu:
Yllätysjulkaisu tarkoitti tottakai sitä, että viralliset arvostelutkin tulevat jokusen päivän myöhässä. Nyt niitä alkaa olla sen verran että keskiarvon laskeminen on järkevää.

KA: 88 ja 100% kriitikoiden suositus.

 
Kyllä tää peli oli tässä. Track 4 ei saatana pääse edes easyllä sitä simulaatio kohtaa missä kilpi sillä robotilla. Ei ole kyse rytmistä, siinä saa helposti perfect tasoa. Noi robotit on kyllä ärsyttävän vaikeita. Meni hermot ja mielenkiinto. Saa taas perua game passin. Sai sen kympinkin takaisin kun perui tilauksen.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tää peli oli tässä. Track 4 ei saatana pääse edes easyllä sitä simulaatio kohtaa missä kilpi sillä robotilla. Ei ole kyse rytmistä, siinä saa helposti perfect tasoa. Noi robotit on kyllä ärsyttävän vaikeita. Meni hermot ja mielenkiinto. Saa taas perua game passin. Sai sen kympinkin takaisin kun perui tilauksen.
Eikö ne kilpirobotit saa hoidettua kutsumalla sen isomman kaverin apuun? Vai puhutaanko tässä jostain muusta vihollisesta?
 
Noi robotit on kyllä ärsyttävän vaikeita. Meni hermot ja mielenkiinto.

Itse olen yleisesti ottaen varmaankin alle keskivertoa sorminäppäryyttä vaativissa peleissä ja muutamassa kohtaa tässäkin pelissä joutui ihan oikeasti keskittymään, mutta noiden vähän väkevämpienkin riviroboottien suojien tuhoaminen on tosiaan ihan yksinkertainen homma, kunhan vaan sen jujun oivaltaa.

Näitä vähän vastaavia vihollisia on enemmänkin ja usein tosiaan se "jippo" ihan kerrotaan suoraan, kun näitä ensimmäistä kertaa kohdataan, niin muistaakseni tässäkin (jos siis oli tuo mihin Dragonfly viittaa).
 
Etsin tätä tietoa omaa pelaamista silmällä pitäen, mutta laitetaanpa tänne kun on ihan tähdellistä infoa.

Mitä Hi-Fi Rushissa voi tehdä pelin läpäisyn jälkeen? Video sisältää spoilereita, joten jos et missään nimessä halua tietää mitä aukeaa läpäisyn jälkeen, niin älä katso.
 
Läpi meni.

Tähän voisi kirjoitella pidempääkin tekstiä, mutta @J.Sunderland summaa tuossa muutama viesti takaperin ne asiat, joista itsekin olisin kirjoitellut. Joten mennään tällä kertaa listamuotoisilla plussilla ja miinuksilla.

Plussat:
+graafinen tyyli ja äänimaailma
+tykättävät hahmot ja heidän välilleen rakentuvat suhteet
+pelin edetessä monipuolistuva rytmikäs toiminta
+toisistaan eroavat kekseliäät pomotaistelut
+kenttäsuunnittelu, joka oli samalla suoraviivaista, mutta piilotti sisäänsä paljon löydettävää ja kerättävää
+pelin läpäisyn jälkeen aukeava lisäpelattava on aina mukava yllätys

Miinukset:
-11 tuntinen läpipeluu tuntui hieman lyhyeltä, sillä näin loistavaa peliä olisi pelannut vähän pidempäänkin

Loistava peli. Ihmettelen suuresti, jos tämä ei kisaile vuoden lopussa omissa valinnoissa vuoden peli -tittelistä.
 
Digital Foundryn Alex on hyvin vaikuttunut Hi-Fi Rushin grafiikoista. Toivottavasti Digital Foundryllä on video tekeillä tämän pelin suhteen. Kuten tässä ketjussakin on jo jokuseen kertaan todettu, pelin graafinen tyyli on nappisuoritus.

 
Tässäpä peli, jonka puuttuminen Pleikkarin valikoimista harmittaa, olisi hauska ainakin testata.
 
Tässäpä peli, jonka puuttuminen Pleikkarin valikoimista harmittaa, olisi hauska ainakin testata.
Ota kuukaudeksi Game Pass ja testaa nettiselaimen kautta tai Game Pass -sovelluksella puhelimen ruudulta. Siitähän se kipinä voi lähteä ja tarttuu vielä Xbox kaupasta kainaloon. :)

Toki pelin pelaaminen onnistuu natiivisti myös pelaamiseen kykenevällä tietokoneella, jos sellainen sattuu löytymään.
 
Ota kuukaudeksi Game Pass ja testaa nettiselaimen kautta tai Game Pass -sovelluksella puhelimen ruudulta. Siitähän se kipinä voi lähteä ja tarttuu vielä Xbox kaupasta kainaloon. :)

Toki pelin pelaaminen onnistuu natiivisti myös pelaamiseen kykenevällä tietokoneella, jos sellainen sattuu löytymään.
Viive vaan pilven kautta on turhan kova varsinki tähän peliin. :/
 
Ota kuukaudeksi Game Pass ja testaa nettiselaimen kautta tai Game Pass -sovelluksella puhelimen ruudulta. Siitähän se kipinä voi lähteä ja tarttuu vielä Xbox kaupasta kainaloon. :)

Toki pelin pelaaminen onnistuu natiivisti myös pelaamiseen kykenevällä tietokoneella, jos sellainen sattuu löytymään.
Vain loputon määrä pelejä kesken ainakin neljällä eri konsolilla, ei tässä yksi (varsinkaan tällainen "ihan hauskalta" vaikuttava) peli saa hommaamaan yhtään mitään :p
 
Digital Foundryn Alex on hyvin vaikuttunut Hi-Fi Rushin grafiikoista. Toivottavasti Digital Foundryllä on video tekeillä tämän pelin suhteen. Kuten tässä ketjussakin on jo jokuseen kertaan todettu, pelin graafinen tyyli on nappisuoritus.



Tähän vähän jatkoa.



Täytyy itsekkin ottaa vkl työnalle kun odottanu jo tuolla Xboxin kiintolevyllä julkaisusta asti. Peli ainakin yhdistää kaksi itselle rakasta peligenreä.
 
En sitten malttanut odottaa viikonloppuun vaan pakko oli eka kenttä läpäistä ja onhan tämä nyt kovaa menoa. Musiikipuoli vähän turhan kevyttä itselle mutta toimii silti hyvin. Ääninäyttely tosi pätevää, hahmot loistavia. Visuaalinen puoli on täydellinen ja pelin combat mekaniikat tuntuu hyviltä.

Jatketaan tästä sitten ja katsotaan miten kantaa mutta alku on ainakin tosi lupaava.
 
Tässähän kävi nyt niin, että lähdin melkein heti läpipeluun jälkeen uusintakierrokselle kaikkien kerättyjen kykyjen kanssa. Tätä tapahtuu omassa pelaamisessa todella harvoin. Yleensä siirryn seuraavan pelin pariin. Nyt kuitenkin tiesin että kentissä on löydettävää ja paikkoja mihin ei vaan ensimmäisellä kierroksella edes ollut mahdollista päästä, joten halusin käydä vielä seikkailemassa. Asiaa tietysti auttaa se, että Hi-Fi Rushia on niin hauska pelata.

Tykkään myös kerätä peleistä Achievementteja ja tässä ensimmäinen läpipeluu ei tuottanut kuin 300 pistettä täydestä tonnista, joten kerättävää jäi vielä paljon.

Nyt jo sitten Track 5 menossa toista kierrosta ja olen täysin yllättynyt siitä kuinka hyvin tätä jaksaa heti perään uudelleen. Vielä on muu läpipeluun jälkeen auennut sisältö kokeilematta, mutta kaipa se on sitäkin testattava, kun peli onnistuu näin pahasti koukuttamaan.
 
Ylös Bottom