Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Jonkinlainen valistuskampanja vaan ostajille, niin eipä pääse myyjät huijaamaan niin helposti. Jos ongelmana on tosiaan lähes täysin nämä palauteettomat vastakirjautuneet foorumistit valemyynteineen, niin kyllä vika on mitä suurimmiten ostajissa.

Tämä. Tarpeetonta hyysämistä mielestäni laittaa jotakin rajoituksia myyntiketjuihin. Tyhmiltä rahat pois, jos ei osata lukea tilannetta.

E: Äänestin väärin, piti äänestää "En kannata".
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Ylipäätään kannattaisi noita ehdotuksia kritisoidessa muistaa, että pelkkä "mun mielestä paska ehdotus" ei anna minkäänlaista vinkkiä siitä, mikä sitten olisi hyvä ehdotus. Niinhän se on, että esitetyistä ehdotuksista tupataan valitsemaan paras, vaikka se olisi kuinka huono.
Olikohan tämä osoitettu minulle? Yllä yritin kertoa miten ostaja voi välttää joutumasta huijatuksi. Eli äänestän valistuskampanjan puolesta (jos siis jotain on pakko valita).
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

En tiedä, onko seuraavaa mahdollista toteuttaa, mutta ainakin ajatuksena voisi harkita huuto.netistäkin tuttua tunnistautumista, jossa siis tunnistaudutaan verkkopankilla (tai jo edellä mainitulla puhelimella, verkkopankkitunnukset kuitenkin aukottomampi tapa). Tämä voisi olla siis myyjille pakollinen, ostajalle ei niinkään. Tällä todella varmistauduttaisiin siitä, että käyttäjä on se kuka väittää olevansa.

Kulut tunnistautumisesta jäävät pieniksi. Myyjille tuskin verkkopankkitunnusten pakollisuus on ongelma. Tietenkin tässä on ongelmana se, että käyttäjät, jotka myyvät todella harvoin pelejä, voivat kokea tämän turhankin hankalaksi. Eikä sekään tietenkään takaa ostajan turvallisuutta, että tietää, kenen kanssa tekee kauppaa.

Omia heränneitä ajatuksia vain listailen...
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

En tiedä onko tuo verkkopankkitunnusten käyttäminen tunnistautumiseen tarvittava. Yleensä kun nämä kaupat käydään verkkopankin kautta ja ongelmatapauksissa viranomaiset voivat kaivaa rikollisen tiedot tililtä jolle rahat on maksettu, KFin ei tee noilla tunnistustiedoilla mitään kun ennalta ei voida ketään estää kaupustelemasta noiden tietojen perusteella.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

En tiedä onko tuo verkkopankkitunnusten käyttäminen tunnistautumiseen tarvittava. Yleensä kun nämä kaupat käydään verkkopankin kautta ja ongelmatapauksissa viranomaiset voivat kaivaa rikollisen tiedot tililtä jolle rahat on maksettu, KFin ei tee noilla tunnistustiedoilla mitään kun ennalta ei voida ketään estää kaupustelemasta noiden tietojen perusteella.

Olet oikeassa näiden asioiden suhteen, mutta verkkopankkitunnistautumisella saadaan ainakin henkilön oikea nimi selville (ja tätä kautta voi googlettaa mahdolliset aiemmat rikkeet) ellei sitten joku ole niin typerä, että antaa omat tunnuksensa käyttöön jollekin rikolliselle.

Toki tälläinen verkkopankkitunnistautuminen varmasti myös lisää kynnystä rikolliselle toiminnalle. Tämä myös estää sen, että sama henkilö tulee ja huijaa täällä uudemman kerran uudella tunnuksella - let's face it - IP-bansku ei varmasti estä yhtäkään asiansa osaavaa (tai kirjaston koneen äärelle pääsevää) rikollista.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Tuo uusintarikkojien karsiminen olisi tosiaan plussaa, mutta omasta mielestä toimintaa ei pitäisi monimutkaistaa liikaa.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Tässä on pari ongelmaa.

1, Miten määritellään kokeneempi jäsen? Esim. itseäni ajatellen: En ole tehnyt täällä yhtään kauppoja ja viestejä on kasassa vain 60. Tosin jäsen olen ollut kuusi vuotta ja ikää minulla on päälle 30v. Onko Pekka 13v, jäsen vuoden, viestejä 500 minua kokeneempi jäsen?
Sanavalinta tuossa itsellä kehnosti valittu. Kokemuksella tarkoitan siis toissijaisesti rekisteröitymispäivää ja ensisijaisesti kauppapalautteiden määrää. Iällä ei ole merkitystä. Eli karkeasti kehystettynä enemmän kauppoja tehneellä olisi oikeus saada tavara ennen maksua.

Jos asetelma tuntuu yleiskäytössä hankalalta tai liian tulkinnanvaraiselta, niin sitä voidaan soveltaa vain hiljattain vastarekisteröityneisiin myyntimiehiin ja pelkkiin kauppapalautteisiin. Eli jos vaikka olet rekisteröitynyt tänään ja haluat myydä Playstation 3 Slimin hintaan 200 euroa, niin lähetät pleikkarin ostajalle, mikäli tällä on kauppapalautteita alla. Mikäli ostajalla ei ole kauppapalautteita alla tai sinulla ei järjestely käy, niin postiennakko avausmahdollisuudella käynee kummallekin osapuolelle turvallisen kaupan takaamiseksi. Postiennakkoa suosittelemme muutenkin käytettäväksi arvokkaiden tavaroiden kanssa, jos myyjästä ei ole riittävästi tietoa/luottoa.
2. Nettikaupoissa (esim. Huuto.net) on normaali käytäntö: maksu ensin, sitten paketti postiin. Jos ostaja ei tähän suostu, niin aina voi käyttää postiennakkoa. Lisäksi voi pyytää myyjän puhelinnumeron ja sopia kaupan yksityiskohdista puhelimessa, niin saa lisävarmistusta millainen myyjä on kyseessä.
KonsoliFIN ei ole nettihuutokauppa, mutta mainitsemasi kaupansopimismuodot käyvät hyvin täälläkin. Mikä tässä oli se ongelmakohta?
Täällä yritetään ylisuojella tyhmiä ostajia.
Yhteisön parasta tässä haetaan miettimällä eri vaihtoehtoja, joilla huijareiden toimintaa kauppa-alueillamme vaikeutetaan. Onko näiden vaihtoehtojen puntaroiminen tyhmempää kuin tyhmien ostajien ylisuojeleminen? Ei minusta. Ja jos nyt vedetään periaatteellista leikkiä vähän pidemmälle, niin mieluummin näkisin yhteisön suojelemassa tyhmiä kanssajäseniään kuin ulkopuolisia huijareita. Any day given.

Muttah, niinkuin aiemmin mainittua, niin myös tuo jryin huikkaama ehdotus on yksi optio muiden mukana. Lisää saa pommittaa ja ehdottaa.
Oma mielipiteeni on, että noita rajoituksia ei tarvita. Jokainen voi kuitenkin itse katsoa tuon käyttäjän viestimäärän ja milloin käyttäjä on rekisteröitynyt.
Tämä vaihtoehto ei vähennä huijaustapausten määrää nykyisestä. Sellaisia ehdotuksia kaivattaisiin, jossa näin tapahtuisi.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Oma mielipiteeni on, että noita rajoituksia ei tarvita. Jokainen voi kuitenkin itse katsoa tuon käyttäjän viestimäärän ja milloin käyttäjä on rekisteröitynyt.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

KonsoliFIN ei ole nettihuutokauppa, mutta mainitsemasi kaupansopimismuodot käyvät hyvin täälläkin. Mikä tässä oli se ongelmakohta?
Ymmärsin lauseesi "Kokeneempi jäsen on etuoikeutettu saamaan tavaran ennen maksua" että myyjä lähettäisi paketin ja ostaja maksaisi rahat hänen tilille vasta saatuaan paketin. Tämä on ongelma, en itse ikinä lähettäisi pakettia näin. Postiennakolla toki, koska silloin tiedän saavani rahat.
Yhteisön parasta tässä haetaan miettimällä eri vaihtoehtoja, joilla huijareiden toimintaa kauppa-alueillamme vaikeutetaan. Onko näiden vaihtoehtojen puntaroiminen tyhmempää kuin tyhmien ostajien ylisuojeleminen? Ei minusta. Ja jos nyt vedetään periaatteellista leikkiä vähän pidemmälle, niin mieluummin näkisin yhteisön suojelemassa tyhmiä kanssajäseniään kuin ulkopuolisia huijareita. Any day given.
En todellakaan halua huijareita puolustella. Mutta vaikuttaa siltä, että nämä huijaustapaukset ovat niin ilmiselvelviä. Laitetaan suoraan rahaa täysin tuntemattoman ihmisen tilille. Ei olla viitsitty edes keskustella myyjän kanssa puhelimessa :confused:.

Näitä täällä ehdotettuja vaihtoehtoja lukiessa ihmetyttää tarve luoda byrokraattinen suljettu yhteisö kaupankäyntiä varten. Kun kuitenkin kyseessä on niinkin yksinkertainen asia kuin kahden ihmisen välinen kommunikointi. Ja siinä on molemmilla kaupan osapuolilla vastuu kaupankäynnin onnistumisesta.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Ehdotetaan seuraavaa: (ei tietoa onko mahdollista) Myyjän, jonka palautteet ovat esim. välillä 0-10 kyseisen myyjän tekemän ketjun avausviestiin tulisi automaattisesti tulipunainen teksti, joka kehottaa ostajaa äärimmäiseen varovaisuuteen ja ohjeistusta miten kannattaa toimia.

Edit. Jaa siellä olikin jo samantyylistä ehdotettu.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

En kannata. Omaa tyhmyyttä on jos nettikaupoissa tulee huijatuksi.

+1


Ei ole KonsoliFIN:in hommia tämä. 50 viestinraja on idioottimainen sääntö ja tuo pelin lähetys ennen maksua vielä idioottimaisempi.

KonsoliFIN tehnyt oman osan tuolla kauppapalautesysteemillä, joka on hyvä systeemi. Tosin, kauppapalaute saisi minun mielestä näkyä joka alueella, ei pelkästään kauppa-alueella.


edit: enpä huomannut avannon kommenttia, mutta täysin samaa mieltä avannon kanssa.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

En kannata viesti/aikarajoja taikka pankkitunnuksia.
Luulisi normaalin maalaisjärjen riittävän.

On se kumma että jätkät koodaa foorumeita kasaan ja kikkailee eri ohjelmilla ja tuntee elektroniikkaa uskomattoman hyvin ja muutenkin välkkyä sakkia mutta peruselämän realiteetit on hukassa.
Kusettajia on aina ja tulee olemaan,ei niitä millään viestihistorioilla ja 6kk rekkailuilla kitketä pois.Metodit vaan muuttuu.Sitten 2v päästä on uusi samanlainen ketju että mitäs nyt tehdään näille huijareille? Vaikka pitäisi miettiä että miten taotaan ihmisten päähän miten netistä ostellaan ja ostajan vastuuta.
Itse ihmettelin kuinka helposti ihmiset luottivat täällä kun rupesin noita pleikkaripelejä kauppaamaan,siirsivät rahat tilille vaikka viestejä/palautepisteitä oli tasan nolla.Järkevää? Musta ei.Kiitos kuitenkin kaikille mun kanssa kauppaa tehneille.

Tässä mun vinkit joilla säästyy kusetukselta täällä ja muualla:
1.Jos kauppa vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta,se on kusetus.
2.Jos myyjä on vähääkään hämärä/epämääräinen,kusetus.
3.Ootteko kuulleet Postiennakosta?

Nyt oikeasti valot päälle ja järkeä käyttämään.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Ymmärsin lauseesi "Kokeneempi jäsen on etuoikeutettu saamaan tavaran ennen maksua" että myyjä lähettäisi paketin ja ostaja maksaisi rahat hänen tilille vasta saatuaan paketin. Tämä on ongelma, en itse ikinä lähettäisi pakettia näin. Postiennakolla toki, koska silloin tiedän saavani rahat.
Ongelma on ihan yhtä suuri ostajalla, kun asiaa katsot vastapäisestä suunnasta. Miksi ostaja maksaisi rahoja saamatta ensi tavaraa? Koska se on yleinen käytäntö ja koska myyjän sanaan tulisi luottaa enemmän kuin ostajan sanaan? Niinpä. Postiennakko on myös ostajan turva.
En todellakaan halua huijareita puolustella. Mutta vaikuttaa siltä, että nämä huijaustapaukset ovat niin ilmiselvelviä. Laitetaan suoraan rahaa täysin tuntemattoman ihmisen tilille. Ei olla viitsitty edes keskustella myyjän kanssa puhelimessa :confused:.
Täysin samaa mieltä ja useimmat KonsoliFINissä tapahtuneet huijaustapaukset ovat juuri niitä, ilmiselviä. Myyjä on vastarekisteröitynyt ja ostaja maksaa suoraan tilille. Ei epäilyjä, ei varmistuksia, ei noutoa tai tuontia, ei postiennakkoa. Vain suora rahasiirto tuntemattoman ihmisen tilille. Aina joku tarttuu onkeen. Valitettavasti.
Näitä täällä ehdotettuja vaihtoehtoja lukiessa ihmetyttää tarve luoda byrokraattinen suljettu yhteisö kaupankäyntiä varten. Kun kuitenkin kyseessä on niinkin yksinkertainen asia kuin kahden ihmisen välinen kommunikointi. Ja siinä on molemmilla kaupan osapuolilla vastuu kaupankäynnin onnistumisesta.
Itsekin kannatan mahdollisimman kapulavapaata kaupankäyntiä, mutta epäkohtiin on joskus tartuttava, kun eivät kaikki tykkää tehdä kaupankäynnistä yksinkertaista, kantaa vastuutaan ja hoitaa kommunikointia asianmukaisesti. Mitäs sitten...maksajan vika, elämä jatkuu? Annetaan huijarikukkien kukkia ja tyhmien maksaa jatkossakin? Optio se on sekin. Mutta annetaan nyt sitä ennen aivonikkareille mahdollisuus tuoda ehdotuksiaan esille.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

... ja tuo pelin lähetys ennen maksua vielä idioottimaisempi.

Omalla kohdalla ainakin toiminut hyvin. Jos palautteita tai pitkää suht. aktiivista historiaa foorumilta ei löydy niin rahoja en tilille ekaksi laita. Pelejä ym tullut osteltua isoja kasoja ja vain kerran olen saanut kielteisen vastauksen ja sekin sitten paljastui huijariksi. Ja olen myös itse lähettänyt hyvä palautteisille ostajille tuotteen vaikka rahat ei olisi näkynytkään tilillä. Mutta että miten noi huijarit saataisiin pois... Onnea yritykseen.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

En kannata, esimerkiksi itse olen ollut rekisteröityneenä nyt kuukauden ja risat, mulla ei ole kuin jotain 10 viestiä kirjoitettuna, mutta +7 positiviista kauppapalautetta. Kyllähänä tuo ärsyttäisi kun joutuisin alkaa noita viestejä näpyttelemään vielä sen 40 kappaletta, että voisin kauppaa jatkaa.. :mad:
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Viestiraja on huono ratkaisu. Yleensä kaikissa huijareita torjuvissa keinoissa aiheutetaan enimmäkseen harmia rehellisille. Kaupankäynti on aina vastuullista toimintaa ja yleensä huijarit pääsevät iskemään kun vastapuoli on luottanut liikaa. Huijaaminen on kuitenkin erittäin harvinaista, joten sen vuoksi ei pitäisi rakentaa säännöstöä, joka aiheuttaa huomattavaa harmia ja älyttömyyksiä. 50 viestin kirjoittaminen on helppoa aktiiviviestijälle mutta suurin osa foorumin seuraajista ei kirjoittele itse vaan lukee ketjuja. Silloin kaupankävijöiden piiri supistuu huomattavasti ja foorumin arvo kauppapaikkana heikkenee.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Aikaraja voisi olla parempi rajoitus kaupanteolle. Esimerkiksi uusi tulokas voisi käydä kauppaa oltuaan kuukauden päivät rekisteröityneenä. Eiköhän siinä ajassa tule jotain kirjoiteltuakin. Olisi hieman outoa kuukauden jälkeenkin, jos ei ole viestejä lähetellyt.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Olisi hieman outoa kuukauden jälkeenkin, jos ei ole viestejä lähetellyt.

Ei laisinkaan. Viestien lähettely on loppujen lopuksi pienen porukan harraste, suurimman katsoessa sivusta ja nauttien ehkä silti annista puuttumatta siihen itse. Viestiraja tuottaa väistämättä turhia postauksia, kuitenkaan foorumin ideana tuskin on maksimoida viestien määrää. Vähempi parempi, jos silloin pysytään paremmin asiassa.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Aikaraja voisi olla parempi rajoitus kaupanteolle. Esimerkiksi uusi tulokas voisi käydä kauppaa oltuaan kuukauden päivät rekisteröityneenä. Eiköhän siinä ajassa tule jotain kirjoiteltuakin. Olisi hieman outoa kuukauden jälkeenkin, jos ei ole viestejä lähetellyt.

No itse olen ollut sen kuukauden ja risat. Foorumeita seuraan aktiivisesti päivittäin mutta harvemmin jaksan mitään kirjoittaa.. Eli tämä on täysin käyttäjäkohtaista ja vähän huono mennä yleistämään.
 
Vastaus: Huijareille kapuloita rattaisiin KonsoliFINissä - osallistu taklauskampanjaan

Ei laisinkaan. Viestien lähettely on loppujen lopuksi pienen porukan harraste, suurimman katsoessa sivusta ja nauttien ehkä silti annista puuttumatta siihen itse. Viestiraja tuottaa väistämättä turhia postauksia, kuitenkaan foorumin ideana tuskin on maksimoida viestien määrää. Vähempi parempi, jos silloin pysytään paremmin asiassa.

No olisi se aika outoa, jos ei viestejä tule, vaikka on rekisteröitynyt foorumille. Lähinnä aikarajan tarkoitus olisikin estää se, että vain rekisteröityy nopeaa kaupantekoa varten. Tosin esim itsellä ei ole yhtään kaupankäyntiä sen jälkeen kun tuo palautepiste tuli käyttöön. Olenkohan itsekin siis vain huijari, jos yhtäkkiä alan myydä tavaraa täällä :).
 
Ylös Bottom