Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

IGN:n äänestys kaikkien aikojen parhaista peleistä

Nostelen vähän vanhaa topikkia, mutta nyt kun GoW pelattu viiveellä itsekin läpi PS5-parannuksin niin tavallaan yllättävä tulos kyllä.
Vuosikymmenten ajan nämä sukupolvensa, saati kaikkien aikojen parhaat pelit ovat olleet pelattavuudeltaan edes jossain määrin mullistavia. Pelialan ns. gold standardeja, joista muut pelit ottavat kokonaisia rakenteita, tai ainakin elementtejä. Hetkessä heitetty esimerkki: Horizonin pian ilmestyvässä jatko-osassa ja monessa muussa viime vuosina julkaistussa pelissä vapauden tunnetta tuo jonkinlainen liitovarjo, jonka avulla hahmo voi hypätä korkealta ja päätyä kauas horisonttiin. Kiva ominaisuus, joka jonkun edelläkävijän piti ensin tehdä.

GoW on erittäin hyvin tehty ja viihdyttävä, ilmeisesti monia syvästikin koskettanut paketti, mutta en keksi mitään osa-aluetta missä se olisi selkeä edelläkävijä (grafiikasta en ole antanut moisia pisteitä oikeastaan RE4 jälkeen ja sekin peli oli monella muullakin rintamalla trend setter :)). GoW tuntuu enemmän teokselta, jossa on otettu vanha pelisarja ja tuutattu se täyteen
Mikä Sukupolvensa Paras / Iso ja Tärkeä PS4-peli kyseessä:

- Läheisen ihmisen kuolema ohjaa päähenkilöä
- Pelissä on toimintakohtauksia, joissa pelaajan tulee selvitä alueen vihollisista
- Pelissä on quick time eventejä
- Pelissä on yksinkertaista kiipeilyä, kävelyä, ahtaista paikoista kulkemista jne. Näinä aikoina päähenkilö käy dialogia matkakumppaninsa kanssa. Mene kohtaan x ja paina ympyrää ja peli etenee.
- Pelissä on raakaa väkivaltaa
- Peli pyrkii avaamaan päähenkilön ja hänen läheisensä tunnemaailmaa
- Pelissä on jonkin verran yksinkertaisia puzzleja
- Pelissä on jonkin verran tai no aika paljonkin kaikkea pientä etsittävää
- Peli on teknisesti aivan ykkösluokkaa ja graafisen kehityksen merkkipaalu
- Peli on rohkea irtiotto sarjan edellisestä osasta

Vastasitko God of War? Oikein!
Vastasitko Last of Us II? Oikein!

Mutta kuten täällä on moneen kertaan todettu, niin lopulta kyse on kai sitten kuitenkin puhtaasti makuasioista, vaikka epätoivoisesti yritänkin räpiköidä jotain "objektiivisuutta" mukaan. Jos/kun jonkun mielestä God of War vuodelta 2018 on hänen mielestään paras pelikokemus ikinä, on minulla tähän 0% vastaansanomista.
Pakko vain mainita tämä, koska jossain toisaallahan Dark Souls valittiin juuri kaikkien aikojen videopeliksi. Ja vaikka GoW on konkreettisesti omaan makuun parempi peli (en ole koskaan pelannut DS:ää läpi enkä usko näin tekeväni), niin minun on jotenkin helpompi niellä tämä jälkimmäinen valinta. Edellä mainituista syistä.
Mulle God of war oli taas pelattavuudeltaan timanttia. Se kirves oli niin pirun siisti kun heität sen jonnekin ja kolmiota painamalla se irtoo tyyliin jostain örkin rinnasta ja palaa takaisin käteen. Vähän kuin Thor elokuvien mjölnir. Ymmärrän kyllä vuoden peli palkinnon koska mun on erittäin vaikea keksiä pelistä valitettavaa. Jokainen osa-alue on huippuunsa hiottu. En tiedä ehkä se poika vähän jarrutti mut eipä tuokaan taisteluissa ainakaan taakkana ollut, päinvastoin.
 
Mulle God of war oli taas pelattavuudeltaan timanttia. Se kirves oli niin pirun siisti kun heität sen jonnekin ja kolmiota painamalla se irtoo tyyliin jostain örkin rinnasta ja palaa takaisin käteen. Vähän kuin Thor elokuvien mjölnir. Ymmärrän kyllä vuoden peli palkinnon koska mun on erittäin vaikea keksiä pelistä valitettavaa. Jokainen osa-alue on huippuunsa hiottu. En tiedä ehkä se poika vähän jarrutti mut eipä tuokaan taisteluissa ainakaan taakkana ollut, päinvastoin.
Juu en mä ole tästä eri mieltä, erittäin hyvä peli GoW on. Mutta omalla listalla ei ole mitään asiaa Kaikkien Aikojen Parhaaksi "vain" sillä, että pelattavuus on timanttia. Sen pitää olla mullistavaa. Esim. Portal 2 (jonka GoW äänestyksessä tiputti) sisältää pelimekanismeja ja tiettyä tunnelmaa, joita on jo enemmän tai vähemmän suoraan kopioitu lukuisiin muihin peleihin. Siihen verrattuna on heitettävä kirves vielä kevyttä valuuttaa, vaikka aivan hemmetin hauska ja siisti ase olikin.

Hot take: God of War on marvelleffa-aikakauden tuotos eikä tule roikkumaan kaikkien aikojen parhaiden pelien listalla enää 2030-luvun taitteessa, jolloin nuo tietyt samat Super Metroidit, Metal Gear Solidit, Zeldat, Dark Soulsit jne. ovat vielä keskusteluissa mukana :cool:
...toki voi olla, että olen tässä asiassa räikeästi väärässä. Eikä se minua haittaisi :D
 
Tuo lista on ihan vitsi ja kertoo rajua kieltä IGN ymmärryksestä koko alan suhteen, hiljaiseksi vetää... :/
 
Tuo lista on ihan vitsi ja kertoo rajua kieltä IGN ymmärryksestä koko alan suhteen, hiljaiseksi vetää... :/
Hiljaiseksi vetää lähinnä se, että jotkut ajattelevat tällaiseen listaan löytyvän jonkinlaisen objektiivisen totuuden. En nyt itsekään ole varsin monesta pelistä samaa mieltä IGN:n listan kanssa, mutta kyllä sieltä kuitenkin hyviä pelejä paljon löytyy. Ja joka tapauksessa ovat hyvin aina perustelleet peliarvostelunsa, vaikka en aina olisi heidän kanssaan samaa mieltä ollutkaan. Usein sentään voin todeta olleenikin jopa samaa mieltä heidän arvostelemistaan peleistä.

Huvittavaa sinänsä, että tunnut mieltävän pelialan kokemuksen ja tietämyksen näkyvän automaattisesti sellaisena pelimakuna, josta sinä voisit olla samaa mieltä. Uutisena sinulle: makuasiat ja ihmisten henkilökohtaiset mieltymykset EIVÄT TOIMI NOIN!
 
Ylös Bottom