Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

IGN:n äänestys kaikkien aikojen parhaista peleistä

Ajoittain aika kultaa muistot mutta kyllä yhä edelleen tulee pelattua fablea, fallout nv ja ehkä eniten resident evil 1 yhä uudestaa ja uudestaan läpi. GTAV on tullut ostettua muutamalle eri alustalle mutta kun vaan ei sytytä, uusin God of war tuli pelattua mutta sekin oli loppujen lopuksi puuduttava ja omasta mielestä siittä puuttui se viha mitä ekoissa oli.


Sama elokuvissa 80-90 luvun toiminnat on luoneet jotain mihen nykyaikaiset ei vain tunnu pystyvän. Joka joulun perinteisiin kuuluu et hans lentää nakatomin katolta alas eikä siihen vain kyllästy.

Tykkäys jo ihan tästä lauseesta.
 
Onhan se niin, että naperona pelit iski kovempaa kuin nyt 30 vuotta myöhemmin. Nyt on kuitenkin elänyt ja nähnyt maailmaa jo sen verran paljon enemmän, että eihän mikään peli voi nousta suhteessa yhtä kovaksi kokemukseksi kuin aikanaan. Joku Eye of the Beholder oli sellainen peli mitä tuli väännettyä niin paljon kuin vaan mahdollista oli ja se on itselleni varmasti kokemustensa ansiosta "parempi" (eli itselleni merkittävämpi) peli kuin moni nykyisistä peleistä - jotka taas objektiivisesti ovat varmasti kaikilta osin parempia pelejä. Sitten oli joku LHX Attack Chopper jonka muistan edelleen, samaten joku faijan tuoma lerpulla ollut japaninkielinen vuorikiipeilypeli(!) mistä en tajunnut juuri mitään, mutta olivat itselleni paljon parempia kuin moni nykyisistä peleistä. Summa summarum, paras ja tärkeä peli menevät näissä aina iloisesti sekaisin ja niinhän sen kuuluu ollakin, kun makuasioita vertaillaan.

Nautin edelleen suunnattomasti pelaamisesta, joskin toki tarjonnan laajenemisen myötä olen varmasti paljon kriittisempi sen suhteen mihin aikaani kiinni laitan. Nykyään kun on mahdollisuus pelata vain ja ainoastaan hyviä pelejä, jos niin haluaa. Itse en todellakaan osaa sanoa, mikä mielestäni on paras peli. Ehkä sellaiset on olleet hyviä, jotka nousevat mieleen asiaa miettiessä mutta toisaalta varmasti moni hyvä on jo hautautunut muistin syövereihin vaikka voisi omalla listalla olla ihan kärkipäässä...
 
Siellä on viimeinen äänestys menossa ja nyt vasta huomasin, että tässähän äänestetään eri alustoilla ja nämä äänet jotenkin lasketaan yhteen? IGN sivuilla on äänestys, mutta myös twitterissä, youtubessa ja instagramissa. IGN:n sivuilla GTA V näyttää olevan aika ylivoimainen, mutta sitten esim. twitterissä GOW sai kaksi kolmasosaa äänistä. Tämä on kyllä kummallisin äänestys ja parhaan pelin valitseminen mitä on tullut vähään aikaan vastaan.

Kommentti artikkelista:
With nearly 73% of votes coming via Instagram Stories, each game needs a strong performance there to hope to advance. For example, 3 seed Chrono Trigger beat 14 seed Burnout 3: Takedown on every platform but Instagram, which was enough to tilt the scales in favor of the underdog.
 
SotC:n suhteen on vain se että periaatteessa se oli pelikelvoton ilmestyessään ja vasta remake teki siitä oikeasti pelikelpoisen teoksen. Ei pelkästään sen perusteella voi yleistää että ennen oli pelit huonompia.

Toista todistaa vaikka jokin Super Mario Bros 3, joka on täysin pelattava ja toimiva teos vielä tänä päivänäkin, joten on aika paljon myös kiinni siitä mistä pelistä on kyse.

Mikään "ennen oli pelit parempia" ei pidä paikkaansa siinä missä on paljon nykypelejä, jotka ovat huonompia kuin 20-30 vuotta vanhat pelit. Sekä ennen että nykyään on sekä huonoja pelejä että timanttista tavaraa ja näiden välissä vielä kaikkea mahdollista.

Mutta totta kai teknisesti pelit yleisesti ovat parempia kuin ennen. Ja siitähän tuossa SotC:n kanssakin on pääosin kyse vaikka totta kai silmä on tottunut jo parempaan että myös ulkoasun takia monet jättäisivät sen alkuperäisen pelaamatta vaikka olisi teknisesti kunnossa.
Surkea oli framerate alkuperäisellä pelillä, mutta täysin pelattava ja läpäistävä peli se oli silti. Ei ollut peliä rikkovia bugeja joka esti etenemisen. Kyllä aika moni vanha peli surkeasti toimi aikanaan jos alkaa kunnolla muistelemaan jotain San Andreaksenkin ~25fps mutta eipä tuo aikanaan mitään haitannut kun paremmastakaan ei tiedetty.

Lähinnä tässä tulen siihen, että eikö minun pitäisi automaattisesti pitää alkuperäistä SOTC parempana pelinä kuin nykyistä remakea, koska se teki kaiken ensin ja siitä pelistä minulla on ne nostalgiset muistot joidenka pitäisi painaa aika paljon vaakakupissa kun mietitään parasta peliä?

Siellä on viimeinen äänestys menossa ja nyt vasta huomasin, että tässähän äänestetään eri alustoilla ja nämä äänet jotenkin lasketaan yhteen? IGN sivuilla on äänestys, mutta myös twitterissä, youtubessa ja instagramissa. IGN:n sivuilla GTA V näyttää olevan aika ylivoimainen, mutta sitten esim. twitterissä GOW sai kaksi kolmasosaa äänistä. Tämä on kyllä kummallisin äänestys ja parhaan pelin valitseminen mitä on tullut vähään aikaan vastaan.

Kommentti artikkelista:
Eikö se ole vain ihan hyvä, että äänestää voi monella eri alustalla? Harva kumminkin jotain IGN:n nettisivuja edes selailee niin ihan hyvä, että mahdollisuus tarjotaan muuallakin äänestää. Enkä nyt tiedä olisiko mikään twitter-only äänestys yhtään sen parempi.

Mielestäni on ihan hyvä, että äänestyksen hoitaa maailman luetuin uutissaitti eikä esimerkiksi Muropaketti tai joku muu pienempi toimija niin kuin näissä kovin yleensä on tapana.

Tavallaan ymmärrän kritiikin tuota äänestys-tyyliä kohtaan jossa valitaan parempi kahden välillä, mutta sanon myös, että itselleni olisi ainakin vaikeuksia nyt rankata ne pelit paremmuusjärjestykseen ja valita se absoluuttinen paras peli top-pelien listaltani. Tälläin vastakkainasettelun yhteydessä minun on paljon helpompi valita se paremmuus kahden pelin väliltä.

Luonnollisesti tälläiset listaukset ovat aika turhia kun mielipiteitä on maailmassa yhtä monta kuin persereikiäkin, mutta aina ihan yhtä omituisia nämä listaukset ovat olleet ennenkin eikä tämä äänestys kyllä poikkeus ole siinä.
 
Eikö se ole vain ihan hyvä, että äänestää voi monella eri alustalla? Harva kumminkin jotain IGN:n nettisivuja edes selailee niin ihan hyvä, että mahdollisuus tarjotaan muuallakin äänestää. Enkä nyt tiedä olisiko mikään twitter-only äänestys yhtään sen parempi.
Mutta tässä on se, että sama ihminen voi äänestää neljä kertaa. Siihen päälle tietysti kaikki muut kikkailut ja sukkatilit ynnä muut, mutta ihan laillisin keinoin sama ihminen voi äänestää neljä kertaa. Toinen tekee näin, toinen ei. Tällöin äänten painotus vääristyy.
Tavallaan ymmärrän kritiikin tuota äänestys-tyyliä kohtaan jossa valitaan parempi kahden välillä, mutta sanon myös, että itselleni olisi ainakin vaikeuksia nyt rankata ne pelit paremmuusjärjestykseen ja valita se absoluuttinen paras peli top-pelien listaltani. Tälläin vastakkainasettelun yhteydessä minun on paljon helpompi valita se paremmuus kahden pelin väliltä.
Tässä tosiaan useampi on kritisoinut tätä äänestystyyliä. Se ei nosta esiin parasta peliä, vaan parhaimman kaksintaistelujen voittajan.
Luonnollisesti tälläiset listaukset ovat aika turhia kun mielipiteitä on maailmassa yhtä monta kuin persereikiäkin, mutta aina ihan yhtä omituisia nämä listaukset ovat olleet ennenkin eikä tämä äänestys kyllä poikkeus ole siinä.
No näinhän se on. Tässä äänestyksessä on vaan useampi asia joka sotii "kaikkien aikojen parhaan pelin" valintaa vastaan.
 
Surkea oli framerate alkuperäisellä pelillä, mutta täysin pelattava ja läpäistävä peli se oli silti. Ei ollut peliä rikkovia bugeja joka esti etenemisen. Kyllä aika moni vanha peli surkeasti toimi aikanaan jos alkaa kunnolla muistelemaan jotain San Andreaksenkin ~25fps mutta eipä tuo aikanaan mitään haitannut kun paremmastakaan ei tiedetty.
Ehkä tuo "pelikelvoton" oli väärä sana mutta verratessa remakeen sitä voisi jo käyttää. Konteksti on tietenkin tärkeää ja kuten sanoit, ei paremmasta tiedetty. Minultakin tuo alkuperäinen löytyy ja pelasin sen nauttien sujuvuutta miettimättä mutta nykypäivän standardeilla katsellen sanoisin että pelikelvotonta se lähentelee. On se (ruudunpäivitys) ainakin parempi syy "pelikelvottomuuteen" kuin pelkät vanhentuneet grafiikat, jotka nekin ajanevat useita nykypelaajia klassikoiden luota korkeintaan remakeja odottelemaan.

Lähinnä tässä tulen siihen, että eikö minun pitäisi automaattisesti pitää alkuperäistä SOTC parempana pelinä kuin nykyistä remakea, koska se teki kaiken ensin ja siitä pelistä minulla on ne nostalgiset muistot joidenka pitäisi painaa aika paljon vaakakupissa kun mietitään parasta peliä?
Tavallaan joo.

Toisaalta se riippuu kai lopulta siitä että millä perusteilla kukakin nämä arvottaa. Minulle SotC on "sama peli" alkuperäisenä ja remakena, joten totta kai sen kautta remake on parempi. Samoin pyrin muutoinkin yleensä arvottamaan mahdollisimman objektiivisesti omia "parhauksiani", sillä vaikka kuinka alkuperäinen Tomb Raider oli mahtavinta ikinä, ei se oikeasti pärjää nykyään monellekaan samanlaiselle uudelle pelille.

Ehkä pelejä pitäisikin arvottaa tosiaan pelin idean kuin teknisen toteutuksen kautta? Tällöinhän alkuperäinen SotC olisi täysin sama teos kuin remake. Jätettäisiin siis julkaisuajan tekniset rajoitteet sekä tekniikan kehittyminen tietyiltä osin pois ja arvotettaisiin sen perusteella mitä jää? Ei sekään mikään vastaus tähän pohdintaan toki ole koska se antaisi myös samalla paljon anteeksi, sillä esimerkiksi moni peli olisi parempi kokemus ihan vain tasaisemmalla ruudunpäivityksellä.

Hankala kysymys kyllä että miten laittaa paremmuusjärjestykseen niin eri ikäisiä pelejä kun pelit on niin kiinni aikansa teknologiassa. Ja miten ikinä saavuttaa jokin yhteisymmärrys, että nyt tehdään näin?

Tavallaan ymmärrän kritiikin tuota äänestys-tyyliä kohtaan jossa valitaan parempi kahden välillä, mutta sanon myös, että itselleni olisi ainakin vaikeuksia nyt rankata ne pelit paremmuusjärjestykseen ja valita se absoluuttinen paras peli top-pelien listaltani. Tälläin vastakkainasettelun yhteydessä minun on paljon helpompi valita se paremmuus kahden pelin väliltä.
Isoin ongelma on juuri kaksintaistelu-idea. Battle Royaleissahan tuo on hyvin tuttua että tulee matseja jolloin tuntuu että voitto ei ole edes ansaittu jos/kun osuu paikalle aina itseä huonompi vastustaja kun joku muu eliminoi ne, joista olisi itselle vastusta. Sattumalla on siis iso osuus eikä tuota voi kauhean virallisena totuutena pitää, mikä ei tietenkään liene tarkoituskaan.
 
Kyllä mä väittäisin, että useimmat konsolisukupolven lopussa tulleet pelit ovat pyörineet "huonosti". Shadow of the Colossus oli silti ulkoasultaan aivan eri luokkaa, mitä muut PS2:n pelit tuohon aikaan olivat. Peli oli myös täysin valtavirrasta poikkeava ja veti minut ainakin todella hyvin mukaansa.

Pelikelvoton se ei ollut, mutta tosiaan, nykymittareilla ei tuollaista frameratea enää suvattaisi.
 
Muutama sana nostalgiasta ja muusta:

Kysymykseen siitä, onko nostalgia jonkinlainen tekijä viihdetuotteita arvioitaessa, on vastaus mielestäni ilmiselvä. Onhan viihdeteollisuus keskittynyt yhä suuremmissa määrin vanhojen suosikkien uudelleenlämmittelyyn.

Täällä esitettiin kysymys, kestävätkö videopelit yhtä hyvin aikaa kuin esim. elokuvat. Mielestäni vastaus on sekä kyllä että ei. Pelasin Super Metroidin ensimmäistä kertaa (ihan alkuperäisversiona) läpi yli 15v sen julkaisun jälkeen ja se oli aivan upea. Super Mario Bros 3 on jo mainittu, mutta myös esimerkiksi Super Mario Kart on pelattavuudeltaan vieläkin aivan täyttä rautaa - jostain Tetriksestä puhumattakaan. Sen sijaan Goldeneye 007 oli aikoinaan täysin mullistava peli ja ilmiselvä alan merkkipaalu, mutta ajan hammas on nakertanut sitä mainittuja tekeleitä kovempaa. Ja tämä siis hepulta, joka pelaa Goldeneyeta yhä N64:lla joka hemmetin vuosi :p

Se, että peli on osin vanhentunut ei toisaalta vaikuta suoraan kuvaani siitä, voiko se taistella kaikkien aikojen parhaan pelin tittelistä. Jos ei, niin tämähän tarkottaisi sitä, että "peli tuntuu hyvältä vuonna 2021" saisi suuremman painoarvon kuin se, miten merkittävä peli on ollut koko videopelihistorian kannalta. Jälkimmäisellä tavalla saataisiin "kaikkien aikojen parhaaksi peliksi" aina joku suht uusi tuotos, joka tippuu listoilta 10v päästä.

Ovatko nykypelit sitten parempia vai huonompia? En mä tiedä, tuskin ainakaan huonompia? Tosiasiassahan selvä enemmistö peleistä on aina ollut itselleni yhdentekeviä, mutta joka vuosi on silti löytynyt kiinnostavaa pelattavaa. Just tällä hetkellä AAA-peleistä itseäni puhuttelee vain osa, mutta onneksi Death Strandingejä ja Breath of the Wildeja tippuu silti tasaiseen tahtiin. Ja toisaalta indie-maailma tarjoaa sitten aivan päättömiä tekeleitä, jotka herättävät ihan samanlaista intoa kuin pelit 90-luvulla.
 
Mutta tässä on se, että sama ihminen voi äänestää neljä kertaa. Siihen päälle tietysti kaikki muut kikkailut ja sukkatilit ynnä muut, mutta ihan laillisin keinoin sama ihminen voi äänestää neljä kertaa. Toinen tekee näin, toinen ei. Tällöin äänten painotus vääristyy.
Samalla tapaa ihminen voi äänestää neljä kertaa jos äänestys olisi vain twitterissä. Äkkiä sitä uudet tunnukset luo.

En näe sinänsä isona ongelmana jos joku innokas haluaa äänestää useampaan kertaan sillä botit nämä nettiäänestykset aina ratkaisevat niin kuin nytkin näyttää käyvän, kun GTA sai jostain muutaman tunnin aikana kymmeniä tuhansia ääniä ja käänsi 80-20 tilanteen päinvastaiseksi tuolla nettisivun puolella.

Tässä tosiaan useampi on kritisoinut tätä äänestystyyliä. Se ei nosta esiin parasta peliä, vaan parhaimman kaksintaistelujen voittajan.
Mutta eikö se aivan sama missä kohtaa sitä putoaa jokin peli, kun tässä kumminkin etsitään parasta (=suosituinta) peliä eikä niinkään mikä peli on paras ja mikä 17. paras? Joo, TF2 päihitti Super Metroidin, mutta mitä tuo muutti lopputuleman kannalta? Tuskin Super Metroid kumminkaan finaaliin olisi yltänyt. Kaikkihan tuolla listalla on omalla tapaa perusteltavissa parhaaksi peliksi - etenkin kun viimeisiä lohkopareja katsoo.

Höpsöjä ovat kaikki tällaiset äänestykset, mutta ei tämä mielestäni yhtään sen epäreilumpi ole jos tarkoituksena on nimenomaan valita se paras peli eikä mitenkään rankkailla näitä pelejä tiettyyn järjestykseen.
 
Samalla tapaa ihminen voi äänestää neljä kertaa jos äänestys olisi vain twitterissä. Äkkiä sitä uudet tunnukset luo.

En näe sinänsä isona ongelmana jos joku innokas haluaa äänestää useampaan kertaan sillä botit nämä nettiäänestykset aina ratkaisevat niin kuin nytkin näyttää käyvän, kun GTA sai jostain muutaman tunnin aikana kymmeniä tuhansia ääniä ja käänsi 80-20 tilanteen päinvastaiseksi tuolla nettisivun puolella.
Tottakai voi äänestää useamman kerran. Siksi mainitsin sukkatilit ja kikkailut. Nyt se on kuitenkin entistä helpompaa kun äänestyskanavia on neljä. Botit sitten tietysti vielä erikseen, jotka tekevät tästä vieläkin hölmömpää.
Mutta eikö se aivan sama missä kohtaa sitä putoaa jokin peli, kun tässä kumminkin etsitään parasta (=suosituinta) peliä eikä niinkään mikä peli on paras ja mikä 17. paras? Joo, TF2 päihitti Super Metroidin, mutta mitä tuo muutti lopputuleman kannalta? Tuskin Super Metroid kumminkaan finaaliin olisi yltänyt. Kaikkihan tuolla listalla on omalla tapaa perusteltavissa parhaaksi peliksi, ja etenkin kun viimeisiä lohkopareja katsoo, niin totean vain itse mielessäni "valitse tuosta nyt sitten se paras".

Höpsöjä ovat kaikki tällaiset äänestykset, mutta ei tämä mielestäni yhtään sen epäreilumpi ole jos tarkoituksena on nimenomaan valita se paras peli eikä mitenkään rankkailla näitä pelejä tiettyyn järjestykseen.
Ongelma kaksintaisteluissa on se, että joku peli ei välttämättä olisi päässyt näin pitkälle, jos se olisikin kohdannut jonkun toisen pelin aikaisemmassa vaiheessa. Tällainen bracket voi siis olla pelille suosiollinen tai vastaavasti epäsuosiollinen.
 
Vaikka muutama omista lempipeleistä jäi heti ekalla kierroksella(FFVII/MGS3) lähtökuoppiin mutta tuota kun katselee niin aikalailla kaksi kovinta on vastakkain.

Sodan jumala mätki Witcher 3 ja Skyrmia turpaan ja GTAV voitti taas uusimman Zeldan ja Last of us 1
Jokainen näistä peleistä on oman ilmestymisvuotensa ylistetyintä peliä(GTAV ja LoU1 tulivat kyllä samana vuonna)
 
aikalailla kaksi kovinta on vastakkain.
Totta, että finaaliin ei sitten lopulta pääse kuitenkaan kukaan kovin helposti.

Enkä yritä väittää tuloksia vastaan, koska kuten jo moneen otteeseen todettua niin täysin subjektiivisia hommia + nettiäänestyksissä omat hölmöytensä. Vähän henk.koht. särähtää korvaan, että kaikkien aikojen parhaat pelit on tehty 2013 ja 2018. Eikä esim. silloin kun videopelit ottivat konsolisukupolvien välissä aivan valtavia harppauksia. Mutta tällä mennään ja mikäs siinä, turha meikäläisenkään on jotain nuoruuden 3D-pelien ällistelyjä liikaa romantisoida.
 
Ongelma kaksintaisteluissa on se, että joku peli ei välttämättä olisi päässyt näin pitkälle, jos se olisikin kohdannut jonkun toisen pelin aikaisemmassa vaiheessa. Tällainen bracket voi siis olla pelille suosiollinen tai vastaavasti epäsuosiollinen.
Kuten jo viittasin aikaisemmin, en usko että lopputulos olisi muuttunut mitenkään finaalikaksilon välillä, koska tässä tosiaan etsitään vain sen yhden tietyn pelin sijoitusta eikä millään muulla sijoituksilla ole väliä.

Kuten ylempänä mainittiin, niin God of War ja GTAV molemmat voittivat sen verran kovia haastajia jo itsessään, että en kyllä oikein keksi mikä peli nuo kaksi sitten olisi voinut kaataa ja muuttaa tämän äänestyksen lopputulemaa.
 
Kuten jo viittasin aikaisemmin, en usko että lopputulos olisi muuttunut mitenkään finaalikaksilon välillä, koska tässä tosiaan etsitään vain sen yhden tietyn pelin sijoitusta eikä millään muulla sijoituksilla ole väliä.

Kuten ylempänä mainittiin, niin God of War ja GTAV molemmat voittivat sen verran kovia haastajia jo itsessään, että en kyllä oikein keksi mikä peli nuo kaksi sitten olisi voinut kaataa ja muuttaa tämän äänestyksen lopputulemaa.
No heitetään nyt se kaikista yksinkertaisin esimerkki meneillään olevaan tilanteeseen. Mitä jos nämä kaksi peliä olisivat kohdanneet kaksintaistelussa jo vaikka semifinaalissa? Mitä jos finaalissa olisikin vastassa joku peli jota vastaan kumpikaan näistä ei tässä äänestyksessä ollut, mutta kun siinä vaiheessa jäljellä on enää kaksi peliä, niin silloin jengi äänestäisikin tätä toista jäljellä olevista vaihtoehdoista.
 
No heitetään nyt se kaikista yksinkertaisin esimerkki meneillään olevaan tilanteeseen. Mitä jos nämä kaksi peliä olisivat kohdanneet kaksintaistelussa jo vaikka semifinaalissa? Mitä jos finaalissa olisikin vastassa joku peli jota vastaan kumpikaan näistä ei tässä äänestyksessä ollut, mutta kun siinä vaiheessa jäljellä on enää kaksi peliä, niin silloin jengi äänestäisikin tätä toista jäljellä olevista vaihtoehdoista.
Ihan hyvä äänestystapa tuo IGN tyyli mielestäni on, oishan sen tietenkin voinut tehdä niinkin että katsotaan vain että mikä saa eniten ääniä, mutta se ei ole yhtä viihdyttävää.
 
No heitetään nyt se kaikista yksinkertaisin esimerkki meneillään olevaan tilanteeseen. Mitä jos nämä kaksi peliä olisivat kohdanneet kaksintaistelussa jo vaikka semifinaalissa? Mitä jos finaalissa olisikin vastassa joku peli jota vastaan kumpikaan näistä ei tässä äänestyksessä ollut, mutta kun siinä vaiheessa jäljellä on enää kaksi peliä, niin silloin jengi äänestäisikin tätä toista jäljellä olevista vaihtoehdoista.
Sitten se moraalinen finaali olisi käyty jo silloin semifinaali-vaiheessa ja sen voittanut on aika vahvoilla voittaa koko paskan. :D Vähän sama kun naisten jääkiekossa jenkit ja kanukit kohtaisivat semifinaali-vaiheessa. Eipä siinä paljoa enää tuon jälkeen jää jännitettävää finaaliin.

Loppujen lopuksi tässä äänestyksessä on hyviä pelejä niin tippunut kuin päässyt jatkoon ja ei ainakaan itsellä ole sen enempää moitittavaa siitä mitkä pelit siellä nyt olivat viimeisten joukossa jäljellä. Kun näissä äänestyksissä on jo itsessään mahdotonta valita sitä absoluuttisen parasta peliä niin on ihan hyvä vain mielenkiinnon kannalta, että tämä ratkaistaan tällä tapaa.
 
Eipä tuosta kannata mieltä pahoittaa, ketä vaan voi lyödä kilpailun pystyyn maailman parhaasta pelistä. Kyllähän kratos? Voitti jonkun gaminbible äänestyksen badass hahmosta ja snake tippu heti alussa pois pelistä.

Hauskaa että joku jaksaa näitä järjestää.
 
Tietyllä tapaa yllättävä lopputulos kuitenkin. Tällaiset valinnat parhaista ovat tietenkin aina turhia, mutta silti iloitsen, kun GTA ei voittanut. Mikä hyvänsä muu kuin GTA tai CoD. :)
 
Tietyllä tapaa yllättävä lopputulos kuitenkin.
Nostelen vähän vanhaa topikkia, mutta nyt kun GoW pelattu viiveellä itsekin läpi PS5-parannuksin niin tavallaan yllättävä tulos kyllä.
Vuosikymmenten ajan nämä sukupolvensa, saati kaikkien aikojen parhaat pelit ovat olleet pelattavuudeltaan edes jossain määrin mullistavia. Pelialan ns. gold standardeja, joista muut pelit ottavat kokonaisia rakenteita, tai ainakin elementtejä. Hetkessä heitetty esimerkki: Horizonin pian ilmestyvässä jatko-osassa ja monessa muussa viime vuosina julkaistussa pelissä vapauden tunnetta tuo jonkinlainen liitovarjo, jonka avulla hahmo voi hypätä korkealta ja päätyä kauas horisonttiin. Kiva ominaisuus, joka jonkun edelläkävijän piti ensin tehdä.

GoW on erittäin hyvin tehty ja viihdyttävä, ilmeisesti monia syvästikin koskettanut paketti, mutta en keksi mitään osa-aluetta missä se olisi selkeä edelläkävijä (grafiikasta en ole antanut moisia pisteitä oikeastaan RE4 jälkeen ja sekin peli oli monella muullakin rintamalla trend setter :)). GoW tuntuu enemmän teokselta, jossa on otettu vanha pelisarja ja tuutattu se täyteen
Mikä Sukupolvensa Paras / Iso ja Tärkeä PS4-peli kyseessä:

- Läheisen ihmisen kuolema ohjaa päähenkilöä
- Pelissä on toimintakohtauksia, joissa pelaajan tulee selvitä alueen vihollisista
- Pelissä on quick time eventejä
- Pelissä on yksinkertaista kiipeilyä, kävelyä, ahtaista paikoista kulkemista jne. Näinä aikoina päähenkilö käy dialogia matkakumppaninsa kanssa. Mene kohtaan x ja paina ympyrää ja peli etenee.
- Pelissä on raakaa väkivaltaa
- Peli pyrkii avaamaan päähenkilön ja hänen läheisensä tunnemaailmaa
- Pelissä on jonkin verran yksinkertaisia puzzleja
- Pelissä on jonkin verran tai no aika paljonkin kaikkea pientä etsittävää
- Peli on teknisesti aivan ykkösluokkaa ja graafisen kehityksen merkkipaalu
- Peli on rohkea irtiotto sarjan edellisestä osasta

Vastasitko God of War? Oikein!
Vastasitko Last of Us II? Oikein!

Mutta kuten täällä on moneen kertaan todettu, niin lopulta kyse on kai sitten kuitenkin puhtaasti makuasioista, vaikka epätoivoisesti yritänkin räpiköidä jotain "objektiivisuutta" mukaan. Jos/kun jonkun mielestä God of War vuodelta 2018 on hänen mielestään paras pelikokemus ikinä, on minulla tähän 0% vastaansanomista.
Pakko vain mainita tämä, koska jossain toisaallahan Dark Souls valittiin juuri kaikkien aikojen videopeliksi. Ja vaikka GoW on konkreettisesti omaan makuun parempi peli (en ole koskaan pelannut DS:ää läpi enkä usko näin tekeväni), niin minun on jotenkin helpompi niellä tämä jälkimmäinen valinta. Edellä mainituista syistä.
 
Ylös Bottom