Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Jalkapallo - yleistä keskustelua nahkakuulan potkiskelusta

Mitä h*lvettiä? Suomen maajoukkueen kaikkien aikojen maalintekijä, Valioliigan p*skimmassa joukkueessa 11 maalia per kausi x 2 (maali per matsi korkeampi kuin Forsselilla), Championshipissä kaksi vähintään 26 maalin kautta. Ja sitten ihmetellään kun tätä kaveria kehutaan?
Jolle on upea pelaaja & maalintekijä ja aivan olennainen osa maajoukkueen menestystä ja mielestäni saakin kehuja. Uransa sisältänyt valitettavaa poukkoilua, mutta onhan noihin Pukin tilastoihin vielä matkaa.

Asiasta toiseen, KuPS voitti tänään Suomen Cupin. KuPSin kannalta tällä Cup-voitolla varmistetulla europelipaikalla ei liene niin väliä, niin selvästi joukkue on tällä hetkellä kiinni sijoissa 1-2.
 
Tänään sitten Romania vastassa..tuliskoha kotona voitto?

+Romania ei ole enää niin kova kuin 1990-luvulla
+Suomi sensijaan vähän parempi
 
Kansojen liiga ei tosiaan alkanut kauhean hyvin. Bosnia-peliä olin itse katsomassa Stadikalla, tunnelma oli komea, mutta valitettavasti tokalla puoliajalla annettiin vastustajalle jatkuvasti enemmän siimaa ja niinhän se kostautui lopun tasoituksena.
Tänään ei itse pääse matsiin paikan päälle, mutta toivottavasti on hyvä tunnelma ja kairataan voitto.
Kansojen liigassa se hieno puoli, että pirun tasaisia matseja kuitenkin luvassa.
 
Kansojen liiga ei tosiaan alkanut kauhean hyvin. Bosnia-peliä olin itse katsomassa Stadikalla, tunnelma oli komea, mutta valitettavasti tokalla puoliajalla annettiin vastustajalle jatkuvasti enemmän siimaa ja niinhän se kostautui lopun tasoituksena.
Tänään ei itse pääse matsiin paikan päälle, mutta toivottavasti on hyvä tunnelma ja kairataan voitto.
Kansojen liigassa se hieno puoli, että pirun tasaisia matseja kuitenkin luvassa.

No Romania ei ole ollenkaan yhtä kova kuin 90-luvulla,joten mahiksia on..
 
Voittoon on kiva lopettaa, mutta Kansojen liigan suoritus tais tältä kiekalta ollaan maksimissaan "ihan ok".
Voitettiin ainoastaan epämääräisesti Huuhkajia vastaan esiintynyt Montenegro kahteen kertaan. Tämän lisäksi olisi kyllä pitänyt vääntää kotona voitto edes Bosniasta tai Romaniasta (mielellään tietty molemmista), eritoten kun molempia matseja johdettiin ensin.
Tähän suoritukseen nähden tulos, eli lohkon kakkossija ja B-liigassa säilyminen sellaisia, mihin täytyy olla tyytyväinen.
Ja plussaa toki siitä, että uusia pelaajia saatiin ajettua sisään tämän pätkän aikana.
 
Itse näen säilymisen juurikin B-liigassa parhaana mahdollisena lopputuloksena tulevaisuutta ja nuoria nyt mukaan tulleita pelaajia silmällä pitäen. Seuraavan Kansojen Liigan aikaan ollaan juuri sellaisella tasolla, että tulee kovia pelejä, mutta samalla myös varmasti voittoja ja onnistumisia. Putoaminen C-tasolle olisi laskenut vastustajien tasoa jonkun verran ja vastaavasti nousu A-tasolle olisi tarkoittanut käytännössä liian kovia vastustajia. Nuorempien pelaajien kehittymiselle on parasta, että pääsevät pelaamaan kovia pelejä ja onnistumaan sen sijaan, että vastassa olisi näitä Euroopan aivan huippuja, joita vastaan käydään vaan sumppupuolustamassa ja silti ottamassa turpaan.

Elävänä esimerkkinä käyttäisin tämän juuri päättyneen/päättyvän Kansojen Liigan A-tason lohkoa 4, jossa pelasivat Hollanti, Belgia, Puola ja Wales. Wales sai kasaan yhden tasapelin. En näkisi, että tuollainen 'osallistumisen ilo' olisi palvellut Suomea juurikaan. Paremmin pelaajia palvelevat sellaiset pelit, jotka ovat tiukkoja ja tulee onnistumisia sen sijaan, että 'bussitetaan' vain ja silti hävitään käytännössä kaikki pelit. Toki pelit niitä kovista kovimpiakin vastaan kuuluvat asiaan, mutta niitä pelataan sitten karsinnoissa ja koitetaan parhaan mukaan kaapia joitain pisteitä niistä.
 
Lisäksi lohkon kakkossija tarkoittaa sitä, että Suomella on vielä mahdollisuus päästä EM-karsintojen arvontoihin kakkoskoriin. Sanomattakin selvää että tämä olisi iso apu, vaikka mentiinhän sieltä kolmoskoristakin viimeksi ;)
 
Lisäksi lohkon kakkossija tarkoittaa sitä, että Suomella on vielä mahdollisuus päästä EM-karsintojen arvontoihin kakkoskoriin. Sanomattakin selvää että tämä olisi iso apu, vaikka mentiinhän sieltä kolmoskoristakin viimeksi ;)
Kyllä, tämän illan tuloksista riippuu saatiinko tuolla maksimissaan ihan ok -suorituksella peräti hämmentävän hyvä lopputulos.
Ei muuta sitä, että enemmänkin olisi ollut otettavissa aika pienellä petraamisella.
 
Kyllä, tämän illan tuloksista riippuu saatiinko tuolla maksimissaan ihan ok -suorituksella peräti hämmentävän hyvä lopputulos.
Ei muuta sitä, että enemmänkin olisi ollut otettavissa aika pienellä petraamisella.
Suomelle aikamoinen lottovoitto tuo Romanian putoaminen ja Montenegron säilyminen. Tällä saatiin lohkokakkosten vertailuun 6 pistettä vs 1 piste.
 
Aikamoinen munkki Suomella, että parhaimmillaankin keskinkertaisella pelaamisella omasta lohkosta 2. sija ja vielä muiden lohkojen sopivien tulosten kautta paras lohkokakkonen ja EM-karsintojen arvontaan 2-korista. No, kerrankin näin. Suomi arvontalohkoissa ylempänä kuin Ruotsi ja Norja, ja svedut vielä tippui C-liigaan tulevalle Nations League -kaudelle. :D


Tulee kyllä todella epätasaisia lohkoja karsintoihin todennäköisesti. Sopivalla arpaonnella voi "kovin" jengi Suomen lohkossa olla suonenveto-Unkari, mutta kolmoskorista voi sitten napsua vaikka Ruotsi/Norja.
 
Nyt on käynyt todellinen tuuri. Toki kaikki menee vielä pieleen ja joku Oliver Kahn tulee ja nostelee meille vastaan Belgian, Ruotsin, Turkin ja Itävallan.
 
9.10 tehtävää arvontaa sotkee vielä UEFAn sekavat matkustus- ja talvisäännöt, eli yhteen lohkoon ei voi tulla liian montaa pitkän matkan maata tai "talvimaata". Täytyy ihmetellä miksi UEFAssa on vielä mukana "Euroopan ytimessä" sijaitsevia maita, kuten Kazakstan, joka sotkee etenkin matkustussäännöt kautta.

Jos stadikkaa ei olisi muumioitu museoksi, vaan modernisoitu oikeasti mm. katolla, voisi Suomi vapautua talvisäännöstä, kuten Ruotsi on vapautettu Friends Areenan katettavuuden takia, mutta valitettavasti museostadion ei sitä mahdollista.

Talvimaat, joita voi lohkossa olla vain kaksi:
  • Suomi
  • Viro
  • Färsaaret
  • Latvia
  • Islanti
  • Latvia
  • Liettua
  • Norja
  • Valkovenäjä

Matkustusrajoituksia tuo eniten Kazakstan, mutta myös Azerbaizan ja Islanti. Jos jompi kumpi Länsi-Aasian maista osuisi Suomen lohkoon, estäisi se läntisimmän Euroopan maiden osumista samaan lohkoon. Islanti taas rajaisi itäisiä maita. Pitkän matkan maita voi olla lohkossa vain yksi.
 
Viimeksi muokattu:
Jaliksen MM alkuun enään muutama päivä. Oma lapsuudesta asti ollut suosikki joukkue Italia jäi pahasti ulos kisoista :mad: Niin on pikkusen hakusessa mitä joukkuetta lähtis kannattaan, ehkä nämä kisat sais pitkästä aikaa saada voittajan euroopan ulkopuolelta. Argentiinaa siis täällä lähdetään kannattaan. Usallakin on ihan mielenkiintoinen joukkue ja keski-ikä 24 v voi jopa päästä omasta lohkosta jatkoon. No joka tapauksessa onhan tämä talvi mukavaa aikaa seurata MM futista.
 
Itsellä on noita kisoja kohtaan vähän kaksijakoiset fiilikset. Toisaalta laji on rakas ja olen aina pitänyt MM-kisoja lajin suurimpana tapahtumana. Varsinkin viime aikoina seurapalloilu on pöhöttyneen rahatilanteensa takia alkanut kiinnostamaan vähemmän ja vähemmän. Ihmisoikeustilanne ja kummallinen ajankohta kisoille kuitenkin on tässä laskenut kiinnostusta ja 'kisahuumaa' aika paljon. Kyllä noita pelejä varmaan tulee jonkun verran katsottua, mutta tuskin ihan samalla mielenkiinnolla kuin ennen. Mitään kisatuotteita en kuitenkaan aio ostaa, se on minun boikottini koskien kisaisäntää ja niitä tahoja, jotka ovat kisat tuonne myöntäneet.
 
MM futis on yleensä sitä kiinnostavinta futista, mutta kuten muutkin ovat jo maininneet, niin tämän vuoden turnaukselle on vähän kaksijakoiset fiilikset.

Toisaalta ajattelen niin, että eihän tämä farssi pelaajien ja joukkueiden vika ole ja heitä siellä katson. Sitten taas toisaalta en haluaisi antaa tälle hommalle oikeastaan ylipäätään katseluaikaa.

Totuus on, että varmaan tulee katseltua varsinkin sellaiset matsit, jossa jompikumpi tai molemmat joukkueet herättää jonkin sortin tunteita.
 
Totuus on, että varmaan tulee katseltua varsinkin sellaiset matsit, jossa jompikumpi tai molemmat joukkueet herättää jonkin sortin tunteita.
Ongelma tosiaan itselle se, että nämä kisat, sen joukkueet, siihen osallistuvat pelaajat eivät herätä tunteita. Tai no herättävät, mutta kauniisti ilmaistuna ihan erilaisia kuin pitäisi. Suru, sääli, pettymys ja vihaisuus tulevat ekana mieleen.

Eikä siinä, olenhan mä jalkapalloa rakastavana ihmisenä katsonut valtavat määrät futismatseja ilman, että on ollut lähtökohtaisesti mitään tunnetta pelaaviin joukkueisiin. Mutta en tiedä onnistuuko se nyt, kun MM-kisoihin nimenomaan on aina liittynyt hienoja tunteita ja pienempienkin futismaiden matsit ovat parhaimmillaan tuntuneet elämää suuremmilta. En tiedä voinko/voisinko katsoa MM-kisoja "vain taustalla pyörivänä futisviihteenä", ilman valtavan katkeraa sivumakua siitä, miltä MM-kisojen pitäisi tuntua.

Pakollinen muistutus: Kuten peli- ja leffakeskusteluissakin, olen vain avaamassa omia fiiliksiä jostain asiasta. Eli en ole sanomassa, etteivätkö muut saisi nauttia myös niistä asioista jotka eivät minulla maistu alkuunkaan.
 
Onhan tämä Fifan sisäinen korruptio ollut hyvin räikeetä eli kisoja jaettu minne vaan kunhan Fifan herrojen taskut on täytetty kahisevalla.
Qatarin ihmisoikeus jutut ja nämä stadioninen ja muiden kisojen rakennusvaiheessa kuolleet ihmiset on onneksi kaikkien tiedossa. Olisko kisat pitänyt siirtää jonnekin muualle niin kyllä. Periaattessa Fifa ja Qatari saa tästä enemmän rapaa niskaan kun kisoja ei siirretty muualle. Fifahan tässä asiassa on se suurin syypää joka siis päättää missä pelataan ja minne kisoja jaetaan. Että varmaan tulevaisuus on toivottavasti parempi tämän asian suhteen. Se on sitten eri asia mihin se viiva vedetään mikä maa kelpuutetaan järjestään kisoja onko esim, mexico jossa seuraavia kisoja pelataan niin sopiva jossa huumekartellit jyrää ja ihmisiä kuolee tästä syystä enemmän kuin jopa monissa sodissa.

Mutta onneksi itse peli ei muutu siellä ruoholla jota katson ja pitkästä aikaa on kisat ettei ihan selvää voittajaa voi helposti veikata.
 
Ylös Bottom