Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kännykät

Millasia luureja muut foorumistit käyttää? :)

Täällä mennään OnePlus 7 Pro -mallisella luurilla. Tätä ennen oli OnePlus 3T. Se palveli vallan mainiosti 3 vuotta, joten oli luontevaa siirtyä saman valmistajan uuteen laitteeseen. Tässä seiskassa on varsin hyvät kamerat, tehoja ja tallennuskapasiteettia vaikka muille jakaa. Niin ja 5G valmius. Tykkään myös siitä että koko etupuoli on näyttöä ilman etukameraa tai muuta kuvaruutua rikkovaa elementtiä.
 
iphone XS Max 64Gb tähtiharmaa. Hyvin on pelannut ja katsotaan seuraavan kerran luurin vaihtoa kun saadaan 5G Applen luureihin.
 
Itse en ole koskaan tarvinnut älyttömän tehokasta älyluuria. Itselle riittää, että perusapit toimivat eli lähinnä sähköpostin tarkistus, iltapäivälehdet, kartat, viestittely ja soittaminen. Kameraa käytän ehkä pari kertaa vuodessa, että sellainenkin on ihan hyvä olla olemassa, mutta en maksaisi extraa, että saisin jonkun paljon paremman kännykkäkameran.

Tällä hetkellä käytössä Honor 8 Lite, joka maksoi reilu 2 vuotta sitten uutena jonkun 220 euroa. Edelleen ulkoisesti kuin uusi, kulumisen huomaa siitä, että uutena akku kesti 2,5 - 3 päivää latausten välillä, mutta nykyään joutuu lataamaan kahden päivän välein. Itselleni ajaa asiansa enemmän kuin hyvin, mutta joutunen varmaan keväällä uusimaan, jos tuo akku tuosta alkaa kuoleentua enemmänkin. Seuraavakin puhelin tulee olemaan joku max. 200-250 euron Android.

Kaikilla on tietenkin käyttötarkoituksensa puhelimille, mutta ihmettelen silti niitä ihmisiä, jotka kuluttavat lähes tonnin tai jopa yli puhelimeen. Ei sillä taivaspaikkaa meinaan saa ostettua, vaikka kalliin luurin ostaisikin. Itse käytän mieluummin sen rahan tietokoneeseen, jolla on paljon mukavampi kirjoittaa, hoitaa pankkiasiat ja katsella vaikka YouTubea, kuin sillä muutaman tuuman kokoisella luurilla, vaikka siinä luurissa olisin vaikka Omenan logo ja vaikka timantteja pinnassa. Se käyttömukavuus ei siitä silti muuksi muutu.

Tekeekö se "perus 200-300 euron luuria" moninkertaisesti kalliimpi luuri mukamas asiat moninkertaisesti nopeammin ja paremmin? Onko elämässä oikeasti niin kiire, että ne muutamat mahdolliset säästetyt sekunnit ovat niin tärkeitä, että tarvitsee ostaa moninkertaisen hintainen puhelin?
 
Viimeksi muokattu:
Kaikilla on tietenkin käyttötarkoituksensa puhelimille, mutta ihmettelen silti niitä ihmisiä, jotka kuluttavat lähes tonnin tai jopa yli puhelimeen. Ei sillä taivaspaikkaa meinaan saa ostettua, vaikka kalliin kuurin ostaisikin. Itse käytän mieluummin sen rahan tietokoneeseen, jolla on paljon mukavampi kirjoittaa, hoitaa pankkiasiat ja katsella vaikka YouTubea, kuin sillä muutaman tuuman kokoisella luurilla, vaikka siinä luurissa olisin vaikka Omenan logo ja vaikka timantteja pinnassa. Se käyttömukavuus ei siitä silti muuksi muutu.
Olen tavallaan kanssasi samaa mieltä. En itsekään ostaisi tuhannen euron puhelinta, mutta voin silti ostaa 700 euron puhelimen, jos maksaminen hoituu noin 20 euron kuukausitahdilla. Pidän sitä vähän kuin osana puhelinlaskua, ja sitä se myös käytännössä on kun samalla laskulla ovat.

Toki meillä käyttötarkoitukset myös eroavat. Minulla pyörii puhelimessa oma sähköposti, duunin sähköposti ja pikaviestintä (Yammer ja Teams), somen kaikki mahdolliset kanavat, suoratoistot Youtubesta Netflixiin, foorumia selaan melkein yhtä paljon puhelimella kuin tietokoneella, HSL:n kuukausilippu, Xbox ja Game Pass appit, Whatsapp, kaikki pankkiasiat, shoppailusovellukset kuten Amazon, Tori ja Huuto.net, liikuntasovellukset kuten Strava ja Polar Flow, Spotify, lentoyhtiöiden appit lentolippuja varten ja kameraakin käytän aikas paljon.

Sitä on niin paljon menossa, että harvemmin haluaa sitten enää kotona istahtaa tietokoneen ääreen tekemään kaikkia niitä asioita, jotka ovat hoituneet jo puhelimella tien päältä tai vaikka kotisohvalta telkkarin katsomisen lomassa. OnePlus 7 Pron yks etu on myös se että siinä on suurehko 6,67 tuuman näyttö. Tämä myös osaltaan nostaa käyttömukavuutta.
 
Todella monella puhelin korvaa tietokoneen nykyään, niin ostaahan sitä silloin mielellään vähän paremmilla ominaisuuksilla varustetun puhelimen.

Mulla vielä käytössä iPhone SE ja onhan tässä alkanut päivittämistä miettimään, mutta ei sillä vielä kiire ole, kun tuohon tulee vielä päivityksiäkin ja käytössä on myös tabletti jolla hoidan nettiselaamiset ym. Tietokonetta ei enää löydy ja en tiedä hommaanko edes koskaan.
 
Joo en itsekään suostu ostamaan yli 300€ maksavaa kännykkää. Tämä Moto 1 Action tosiaa maksoi Gigantissa 269€.

Joku voisi sanoa että tässä on "vain 6.3 tuuman näyttö" mutta kyllä tuo mulle on riitävän iso.

Moto 1 Vision on muuten käytännössä sama luuri mutta siinä on paremmat kamerat. Näillä on 30€ hinta eroa vaan koska toisessa on vähän parempi kamera. Todella vähän tulee koskaan mitään kuvattua. Mutta kyllä sit esimerkiksi Hesari on asia mitä mä en paperi muodossa juuri lue. IS IL sama juttu.

Käyttötarkoituksia on toki erilaisia mut on se mukava saada luettua jo kotimatkalla kaikki kiinnostavat jutut niin voi kotona ehtiä tekemää jotai.

Jos kiinnostaa se oman luurin Suorituskyky niin kannattaa kokeilla nuo Antutu Benchmarkin testit läpi.

Itse sain tällä motolla vajaa 180 000 pistettä. Edellinen Honor 10 Lite juuri ja juuri 140 000 pistettä.

En usko että tuo ero selittyy pelkällä Puhtaalla Androidilla.

Kivasti koko ketju heränny eloon yhdellä kysymyksellä :D
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä äkkiä hoksaa miksi maksaa puhelimesta edes sitä 700 euroa (saati tonnia) kun vähän päälle 200 eurolla saa laitteen, joka tekee nuo samat asiat. Tuossa ylempänä siis tuo OnePlus 7 Pro -teksti.

Pikaisesti vertailin omaan Moto G5 Plussaan ja prosentuaalisesti ei ainakaan ole millään tuon hintaeron väärti. Ehkä isompi näyttö sitten on se merkittävin ero? Senkin saanee halvemmalla kuin että joutuisi maksamaan pelkästään siitä erosta/edusta 500 euroa. Kameran suhteen myös huomaisi hyvin varmasti eron jo pelkän kehityksen takia mutta siihen ei kiinnitetty huomiota tuossa ylempänä.

Joka tapaukset nuo samaiset, listatut asiat pystyn tekemään tuolla omalla puhelimellani eikä tee tiukkaakaan.

En ole vielä tähän päivään mennessä ymmärtänyt kenelle nuo tonnin pinnassa ja yli maksavat puhelimet oikein ovat. Jotain imago-hommaa vai liikaa rahaa? Onhan se varmasti sulavampi kokemus kuin vaikkapa omani mutta ei se tonnia vaadi että saa puhelimen sulavalla käyttökokemuksella (ja pidän omaanikin kyllä sulavana). Enkä tietenkään kenellekään mene sanomaan etteikö rahojaan saa käyttää kuten haluaa mutta onhan tuollaisen hankintaa hyvin vaikea järjellä perustella. Itselle tosin puhelin on enemmän autoon verrattava väline, jolla tekee ne asiat, joita sillä pitääkin tehdä. Onhan niitä autojenkin joukossa ihmisillä paljon kulkuneuvoja, jotka ovat selvästi enemmän mitä tarve vaatii.

Itse olen kaivannut lähinnä parempaa kameraa, sillä puhelin on aina mukana ja sillä on huomannut ottavansa sen vuoksi paljon kuvia. Olisihan tuota järkkärit, videokamerat, pokkarit ja muutkin mutta ne eivät ole ikinä mukana kun tulee jokin yllättävä kuvauskohde. Seuraavaksi täytyykin mahdollisesti harkita päivitystä puhelimeen, jonka kamera olisi selvästi parempi. Ne parhaat kamerat ikävä kyllä ovat aina siellä kalliimmassa päässä vaikka tuskin olisi mitenkään mahdoton tehdä puhelin, jossa keskityttäisiin kameraan ja jätettäisiin vaikkapa massiiviset muistit ja tehoprossut hillitymmäksi. Nythän löytyy paljon malleja, joissa keskitytään akun kokoon mutta kameraan painottavia malleja on vähemmän osunut silmiin (vaikka niitäkin jokunen poikkeus lienee).

Joku nykyisen Moto G5 Plussani spekseillä muuten varustettu laite mutta laadukkaammalla kameralla riittäisi itselleni. Voisin vaikka viidensadankin pintaan sellaisesta maksaa jos kamera oikeasti olisi siellä vertailujen kärkipäässä. Tarkalleen en tiedä miten paljon tehot vaikuttavat kameran toimintaan mutta uskallan väittää että hyvä kamera ei vaadi muita kalliimman pään speksejä.

Ainahan voi tietenkin ostaa vaikka Galaxy S7:n. Omalla kohdalla jäänyt vähän epäselväksi Android-päivityksettömyyden haitat. Onko tuo verrattavissa päivittämättömään Windowsiin tai virustutkattomaan koneeseen vai miksi on niin iso asia jos päivitykset on laitteesta lopetettu? Lähteekö ohjelmilta tuki? Vielä ei ole sellaistakaan tullut vastaan ja aika kauan saisi varmaan pysyä vanhassa kapulassa ennen kuin ongelmia tulee, vai?
 
Minulla on Sony XZ1 compact 4,6" näytöllä. Nuo Sonyn compactit ovat kai pienimpiä tehokkaita älypuhelimia tällä hetkellä. Puhelin joutui heti alkuunsa huoltoon, koska puhe ei kuulunut hyvin vastaanottajalle, ilmeisesti jotain vikaa mikrofonissa. Välillä puhelin käy kuumana ja kerran se on tiltannut täysin, mutta lähti nappeja rämpyttämällä toimimaan. Kokonaisuudessaan olen kuitenkin tyytyväinen puhelimen laatuun ja ominaisuuksiin. Sonyn puhelinten muotoilua on haukuttu kulmikkaaksi ja vanhanaikaseksi, mutta minulle se sopii joka suhteessa paremmin kuin nämä muut nykyiset mallit eikä tarvitse pelätä puhelimen taittumista tms.

Pieni koko on erittäin tärkeä ominaisuus, koska joskus joutuu raahaamaan useampaa puhelinta mukana, esim. oman puhelimen lisäksi työpuhelinta. Jos mukana on sen lisäksi muuta tavaraa, taskujen kapasiteetti tulee nopeasti täyteen. Liikkuessa pieni puhelin on myös mukava. En ole oikein keksinyt, miksi puhelimissa pitää olla niin älyttömän suuri näyttö. Suuren näytön hommiin minulla on erikseen 10" tabletti.
 
Itellä Oneplus 3 käytössä. Ikää vähän yli 3 vuotta ja takakameran zoomi simahti tuossa noin kuukausi takaperin. Ilmeisesti kuitenkin yleinen tyyppivika ja korjaavat ilmaiseksi vaikka takuu loppunutkin. Nice ! Sitten kun hennoo luopua puhelimesta siksi aikaa että käy korjauksessa, nii samalla reissulla voisi vaihdattaa akun. Ei ole enään ihan niin iskussa mitä alkuaikoina. Aux reiän olen myös saanut murjottua huonoon kuntoon survomalla sinne tyhmyyksissäni kieroja liittimiä. Sitä ei ikävä kyllä voi aspan mukaan vaihtaa erikseen, vaan sitten pitäisi koko emolevy vaihtaa ja rupee tulemaan sitten sitä laskua siinä määrin että melkeen sama ostaa uusi luuri. Kuulokkeet kuitenkin toimii, mutta meinaavat pienimmästäkin liikkeestä kammeta itsensä ulos. Ominaisuuksia, ei vikoja...

Kaiken kaikkiaan todella hyviä kokemuksia ollut Oneplus 3:n kanssa ja näillä näkymin kun sen seuraavan luurin aika joskus koittaa, niin sama logo tulee siinäkin komeilemaan.
 
En kyllä äkkiä hoksaa miksi maksaa puhelimesta edes sitä 700 euroa (saati tonnia) kun vähän päälle 200 eurolla saa laitteen, joka tekee nuo samat asiat. Tuossa ylempänä siis tuo OnePlus 7 Pro -teksti.
Vastataan nyt, kun minun tekstiin viittaat. Jos könttäsummana joutuisin puhelimen ostamaan, niin olen kanssasi samoilla linjoilla. En maksaisi puhelimesta 700 euroa. En ehkä edes 200 euroa. Mutta kun puhelimen saa osaksi puhelinlaskua ilman että kokonaishintaan tulee lisäkuluja, koen tämän niin hyväksi diiliksi, että voin ottaa vähän paremman puhelimen.

200 euron puhelin varmasti tekee kaikki samat asiat, mutta arvoston sulavuutta, johon ainakaan itselläni olleet halvemmat mallit eivät aina pystyneet. Ominaisuudet, jotka halvemmista malleista yleensä ensin karsitaan ovat tallennustila ja kameran laatu. Arvostan suuresti molempia. Esim. tällä hetkellä pelkkiä kuvia on puhelimessa 30 gigan edestä ja lentoreissuille Viaplaysta ladatut paikalliset kopiot leffoista ja sarjoista haukkaavat 15 gigaa. Ja nyt kun katson niin ihan vaan perus pdf ja excel tiedostojakin on yli gigan edestä. Joten esim. tuon Moto G5 Plussan sisäinen muisti ei riittäisi mihinkään. Joo, tiedossa on että voisin ostaa ulkoisen muistikortin, mutta mitä jos se ei sovikaan sitten taas seuraavaan puhelimeen? Ja onhan sekin lisäkustannus. Koen yhtenäisen sisäisen muistin helpommaksi (ja rahan arvoiseksi). Lisäksi OnePlus 7 Pron viehätysvoimaa kasvatti se että kännykän etupuoli on kokonaan pelkkää ruutua. Tykkään tuosta designista.
 
Itellä Oneplus 3 käytössä. Ikää vähän yli 3 vuotta ja takakameran zoomi simahti tuossa noin kuukausi takaperin. Ilmeisesti kuitenkin yleinen tyyppivika ja korjaavat ilmaiseksi vaikka takuu loppunutkin. Nice ! Sitten kun hennoo luopua puhelimesta siksi aikaa että käy korjauksessa, nii samalla reissulla voisi vaihdattaa akun. Ei ole enään ihan niin iskussa mitä alkuaikoina. Aux reiän olen myös saanut murjottua huonoon kuntoon survomalla sinne tyhmyyksissäni kieroja liittimiä. Sitä ei ikävä kyllä voi aspan mukaan vaihtaa erikseen, vaan sitten pitäisi koko emolevy vaihtaa ja rupee tulemaan sitten sitä laskua siinä määrin että melkeen sama ostaa uusi luuri. Kuulokkeet kuitenkin toimii, mutta meinaavat pienimmästäkin liikkeestä kammeta itsensä ulos. Ominaisuuksia, ei vikoja...

Kaiken kaikkiaan todella hyviä kokemuksia ollut Oneplus 3:n kanssa ja näillä näkymin kun sen seuraavan luurin aika joskus koittaa, niin sama logo tulee siinäkin komeilemaan.

Itelläkin on oneplus3T ja käyttöikää tulee täyteen 4 vuotta tammikuussa. Nyt ilmeisesti akku alkaa olla aika finaalissa kun ei lataudu enää niin nopiaa kuin ennen ja palaa loppuun aika nopeasti. Tuntuu lämpiävän paljon herkemmin kuin ennen pienestäkin netin käytöstä. Podcastin kuuntelu Soundcloudista kuluttaa akun täydestä latingista nollaan 2 tunnissa ja puhelin itse kertoo että kyseinen appi vei vain 8% akkutehosta. Muutoin akku kyllä kestää sen päivän jos ei surffaile tai tee mitään erikoista, mutta heti kun tekee jotain netin käyttöön liittyvää niin alkaa akku huveta. Tiedä sitten missä vika.

Yleisesti ottaen olen ollut todella tyytyväinen puhelimeen ja ostanen saman valmistaja luurin seuraavaksikin.
 
Täysin sama homma muuten omassa akussa ! Ratkaisin ongelman lataamalla kaikki podcastit luuriin.

ps: julkaisu ollut tuolla T-mallille 2016 marraskuu, että 4 vuoden käyttöikää saat vielä tammikuun jälkeenkin varrota ;)

Jaa niinkö vähän siitä olikin :D. No kyllä tällä sitten pitäis vielä melkein vuosi kitkuttaa että edellisen luurini (Samsung) päihittäisi.
 
Viimeksi muokattu:
Itellä on ollut iPhone 6 S plussa käytössä nyt viimeiset kolme vuotta. Akun kesto alkoi olla jo aika huonoa joten äskettäin vaihdatin uuden akun ja toimii taas kuin uusi. Joten eiköhän tällä luurilla mennä taas seuraavat kolme vuotta. Uusissa puhelimissa ei ole kuitenkaan mitään itselle tärkeitä ominaisuuksia tullut.
 
Samsung Galaxy S8+ tuli ostettua muutama kuukausi sitten käytettynä, akku ja näyttö takuuseen vaihdettuna edellisen omistajan toimesta. Parin vuoden takaisena lippulaivana toteaisin edelleenkin olevan erittäin pätevä luuri. Näyttö huippuluokkaa, akunkesto mainio ja kamerakin on omaan käyttöön erittäinkin passeli. Ensimmäinen langatonta latausta tukeva puhelin itselleni ja siihen totuttuani olisi vaikea jatkossa luopua kyseisestä ominaisuudesta. Menee kategoriaan ei välttämätön, mutta todellakin käyttöä mukavoittava ominaisuus. Monien parjaama sormenjälkilukijan sijainti on mielestäni sekin mainio. Etenkin suojakuorta käyttäessä sormi löytää alustalle hyvinkin luontevasti eikä kameran linssiä tule lähmittyä. Ainoa harmillinen homma on se, että Android 10 ei ole tälle luurille tulossa. Ei sinänsä itseäni kuitenkaan haittaa suuresti, sillä Pie on varsin mainio nykyiselläänkin.
 
Itellä Oneplus 3 käytössä. Ikää vähän yli 3 vuotta ja takakameran zoomi simahti tuossa noin kuukausi takaperin. Ilmeisesti kuitenkin yleinen tyyppivika ja korjaavat ilmaiseksi vaikka takuu loppunutkin.

Yikes. Tänään tulee niin sanotusti noutaja. Onneksi kuitenkin vain UPS:n toimesta. Eli Oneplus3 lähtee Puolaa kohden. Kaapista tuli vedettyä vanha armeijassakin palvellut Lumia 620. Suojakuoren korttitaskuista löytyi vielä virallinen lomatodistuskin. Henk. Koht. Syy ja 5 vuorokautta. Voi juku. Aika retro fiilis kyllä tuon lumian kanssa. Kyllä jo tässä ensiminuuteilla huomaa että on se älyluuri vain kasvanut luontevaksi käden jatkeeksi, niin oudolta kuin se itselle tuntuukaan myöntää. Varmaan kännykän käyttö vähenee nyt hetkeksi. Tuskin niitä iltasanomiakaan tekee mieli päivittää aina kun on jouten oloa, jos sitä etusivia pitää lataa minuutti. Tekee ehkä ihan hyvääkin tälläinen pienimuotoinen vieroitus...


E: Välittömästi iski silmille ensimmäinen "ongelma". Millä mä nyt lähetän chromecastiin kaiken kiinnostavan kuvamateriaalin. Kai ne saa selaimestakin jotenkin sinne taiteiltua. Miten vanhanaikaista. Täytyy varmaan päreitä alkaa poltella tässä kohta, niin on asiaan kuuluva tunnelma.
 
Oneplus3 saatu takaisin omiin käpäliin. Näemmä kaikki tiedot olivatki synkattu tähän google tiliin ja puhelin osasi totaalisen nollauksen jälkeen hakea kaikki sovelluksetkin takaisin pilvestä. Wow. Meitsi vanhanaikaisena teki "muistilistan" mitä pitää ladata takaisin. Vallan kätevää. Miinuksena jokseenki huolestutta(vakin?) tieto ja ennekaikkea ymmärrys siitä että googlella on tosiaan paljon sitä dataa olemassa. Vaikka mielestäni olen aina koittanut laittaa täppää hirveesti kohtaan että ei saa vakoilla ja salakuunnella. The world we live in...
 
Oneplus3 saatu takaisin omiin käpäliin. Näemmä kaikki tiedot olivatki synkattu tähän google tiliin ja puhelin osasi totaalisen nollauksen jälkeen hakea kaikki sovelluksetkin takaisin pilvestä. Wow. Meitsi vanhanaikaisena teki "muistilistan" mitä pitää ladata takaisin. Vallan kätevää. Miinuksena jokseenki huolestutta(vakin?) tieto ja ennekaikkea ymmärrys siitä että googlella on tosiaan paljon sitä dataa olemassa. Vaikka mielestäni olen aina koittanut laittaa täppää hirveesti kohtaan että ei saa vakoilla ja salakuunnella. The world we live in...
Tervetuloa vuoteen 2010!

Google-tili tosiaan on jo vuosia "varmuuskopioinut" yhteystietojen yms. lisäksi sovelluslistaa (teki tätä jo ensimmäisen Android luurini kanssa sillä ensimmäisellä Samsung Galaxy S:llä ).

Mitään paikallisia tallennuksiahan tuo ei synkkaa, mutta melkein jokainen sovellushan nojaa nykyään pilvitallennukseen, jolloin mitään ei tallenneta paikallisesti. En nyt oikein ymmärrä, mitä vakoilua joku Googlen sovelluskaupasta ladattujen sovellusten listassa on, mitään muutahan tuo varmuuskopiointi ei palauta. Ja sovelluskauppojahan on varmaankin nykyään kolmetoista tusinassa, mutta kukaan ei länsimaissa näistä muista tiedä. Eli sivulatauksena asennettuja tai muista sovelluskaupoista ladattuja sovelluksia tuo perinteinen tyhjässä laitteessa Google-tilin aktivointi ei lataa.
 
Ylös Bottom