Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kakspyöräset

Vastaus: Kakspyöräset

Tästä se lähtee, MP-harrastus. Yli kymmenen vuoden autoilu-uran, johon on mahtunut kaikkea Fiateista F430:n ja siivekkääseen kilpa-autoon, jälkeen on aika laajentaa veriryhmää B:stä AB:hen. Teoriatunnit on bookattu ja ajoja puuhastellaan sitten, kun nämä "lumenrippeet" sulavat pois. Asiaankuuluvaa kuumettakin on vähän ilmassa, vaikka pitkä tie onkin edessä. Onpahan aikaa järjestellä rahoitusta tuleviin menoeriin.

Olen yllätynyt, että mulla kesti näin kauan päätyä kaksipyöräisiin, kun bensa on kohissut suonissa pienestä saakka. Ehkä teinivuosina sivusta seurattu maaseudulle tyypillinen mopourpoilu myrkytti homman mielikuvista, eivätkä ne vuosien vieriessä naapurustossa puiden ympärille kiedotut piikit ja auton kylkeen tuupatut kyykyt varsinaisesti innostaneet hommaan.
Vaikea sanoa, mikä nyt sitten avasi silmät, mutta fakta on, että kovempaa pitää päästä ja autojen puolella yhtälö on aika hankala, kun myös ne arkiset liikkumisfunktiot pitää jotenkin hoitaa. Jos MP-hommaan alkuun budjetoidun rahan pistäisi auton vaihtoon, olisi tuloksena jotakin, joka ei kuitenkaan tarjoaisi niitä äärimmäisiä kiksejä mutkateillä, olisi käytännöllisyydeltään jossain määrin rampautunut ja maksaisi omaisuuden ylläpitää sekä menettäisi arvoaan kuin risteilylaiva italialaisen käsissä.

Tällaisessa tilanteessa 5-8 ke laite, joka haastaa tuon tähän astiset ajonautintopinaakkelit kuulostaa todella houkuttelevalta. Homma tietysti aloitetaan jollakin maltillisemmalla, mutta hintaero järkevän ja mielipuolisen välillä on pieni ja pariin kertaan on jo tullut kuultua lausahdus "isompaan on aina helppo vaihtaa".

Vaikka se aikaista onkin, voisin tässä vaiheessa voisi jo kysellä paatuneemmilta pyöräsuosituksia. Käyttö tulee jakautumaan työmatka-ajon ja viikonloppuleikkien kesken, Helsinki-Seinäjoki väliä pidemmät touringihommat saavat toistaiseksi hoitua vielä autolla. Ihan pienimmät pyörät eivät ehkä istu yli 190-senttiselle 85-kiloiselle, ja liikkeissä rupattelemassa käydessä on ehdotettu mm. Z750:ttä, Transalppia ja Hondan uutta NC700X:ää (jonka kierrosköyhä kone ei kyllä sytytä pätkän vertaa). Kokeilematta ei kuitenkaan pysty sanomaan, kuinka pahasti joku kai "perinteinen" ensipyörä ER-6N/F, SFV650 tms. puuduttaa ajossa. Kaikki neuvot ovat tervetulleita.

Onko muuten muilla foorumilaisilla samaa proggista tälle keväälle?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kakspyöräset

Aqualungille:

Suosittelisin sulle ensi pyöräksi tuollasta väliluokan pyörää, mihin esim. tuo kawan 750 osuu. Noissa pyörissä on kuitenkin sen verran tehoa, ettei niihin heti ekan kesän aikana kyllästy, toisaalta teho ei ole räjähtävää. Jos haluaa enempi vinguttaa, niin 600 kyykyillä saa samat tehot suuremmilla kiekoilla.

Mutta sen voin taata, että tuon kokoluokan pyörällä yläkierroksilla ensikertalainen kokee jo melkoisen euforian tunteen, on se kiihtyvyys sen verran huimaa.

Itse en suosittelis esim. noita hondia(NC 700X, transalp), koska luultavasti et koe sillä sitä tunnetta, mitä moottoripyörältä haet ( Jos siis toivot lisää paukkua vert. auto). Luultavasti kokisit jo kesän puolivälissä pyörän olevan liian tehoton.

Itse siirryin aprilia rs 125:sta (piikistä) Triumph daytona 675:seen, enkä ole missään vaiheessa katunut ostopäätöstä. Pitää vaan muistaa olla nöyrä pyörän tehojen suhteen.
 
Vastaus: Kakspyöräset

Tänään ostettu Honda cbr 600F 2004. Ei millään jaksaisi odotella lauantaihin jotta pääsisi korkkaamaan tulevan ajokauden :)
 
Vastaus: Kakspyöräset

Tilannepäivitystä. Viimeisiä ajoja viedään ja käsittelykoe + inssi olisi ensi viikolla. Yllättävät räntäsateet tekivät ekoista ajotunneista "mielenkiintoisia".
Ajokamat tuli hankittua ekan ajotunnin jälkeen, kun koululla ei ollut mun muotoiselle istuvia kamoja sitten alkuunkaan. Olin pelännyt yli puolentoista tuhannen keikkaa, mutta satuin oikeaan paikkaan oikeaan aikaan, ja ale/poistokamppeista tuli hyvä setti kaikki yhteensä 800 eurolla: Alpinestarsin Goretex-housut (ovh 600 e!) ja takki, HJC R-PHA10 kypärä, Forman touring-saappaat, Alpinestarsin kesäkisahanskat ja MP-asun talvihanskat.

Pyörän kanssa olen pitänyt pään kylmänä ja vältellyt liikkeitä; samoissa hommissa oleva naapuri meni jo ja osti Hornetin ennen ensimmäistäkään ajotuntia. Itse olen tykästynyt koulupyöränä olevaan Yamaha FZ6:n; sopii mun kokoiselleni, 71 kW riittää ensihätään ja parin laukun kanssa voi vähän reissatakin. Hornettia ei ehkä kehtaa ostaa, ettei olla naapurin kanssa ihan identtiset kivekset vierekkäisissä parkkiruuduissa, mutta pitää sekin sekä Z750 ja muut sadan kaakin peruspyörät käydä koestamassa ennen hankintaa.

[edit] Kortti tuli. Helposti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kakspyöräset

Täältä löytyy ympärivuotiseksi koulu/työkulkuvälineeksi tarkoitettu Kona Dr. Fine mallia 2010. Hyvin on kestänyt talvipakkaset ja kesähelteet. Kulkee kevyesti, vaihteisto just passeli kaupunki- ja matkakulkemiseen ja toistaiseksi ollut hyvin vähän huoltoa vaativa.
 
Vastaus: Kakspyöräset

Kyllä tuli ostettua hyvä moottoripyörä.

Kelta-musta-valkoinen Yamaha YZF-R125 kevytmoottoripyörä. Vuosimallia -09. 20 000 mittarissa ja ikinä ei ole kuulemma tarvinnut tehdä mitään sen suurempaa huoltoa. Ketjut oli vaihdettu uusiin. Itse tuli jo vaihdettua eteen jarrupalat, kun kulutuspintaa oli n. 2mm jäljellä. Takarengas pitää vaihtaa piakkoin.

Vehje on 4-tahtikone ja kulutus on olematonta.

Itse tullut nyt 232.1km hursitettua ja puoli tankillista on mennyt bensaa.
 
Vastaus: Kakspyöräset

Viime viikolla sain ensipyörän myytyä (600 hornet) joka kerkesi olla minulla vuoden verran. Tänään hain -06 FZ1-S:n ja olihan sillä nastaa päästellä. Loppui se vinguttaminen ja pykältely ohitustilanteissa.
 
Vastaus: Kakspyöräset

Itellä on nyt mökillä Solifer S1 ollu jo muutaman vuoden,mutta mopokorttia en viitsisi ajaa ensisijaisesti sen älytön hinta 450e+ siis voi kiinalaiset makaronit sentään.Toi S1 makso puolest tosta.Kevarikorttia voisi harkita,mutta aika sen sitten näyttää kun on siihen ikää
 
Vastaus: Kakspyöräset

Itellä on nyt mökillä Solifer S1 ollu jo muutaman vuoden,mutta mopokorttia en viitsisi ajaa ensisijaisesti sen älytön hinta 450e+ siis voi kiinalaiset makaronit sentään.Toi S1 makso puolest tosta.Kevarikorttia voisi harkita,mutta aika sen sitten näyttää kun on siihen ikää

Juu. Ite ajoin mopokortin ja pulitin siitä 59€. Kevarikortti maksoikin sitten 650€, mutta ajokortista saa sitten 300€ hyvitystä.

Pikkuveli ajoi juuri mopokortin ja tais olla 350€. Tajuton hinta, vaikka olikin sen 100€ halvempi kuin muissa paikallisissa liikennekouluissa.
 
Vastaus: Kakspyöräset

Itselläni on tuollainen Suzuki VS800, ja toisin kuin yleensä, haaveilen sen vaihtamisesta pienempään customiin.
Nice! Haaveilen nykyään ensipyöräksi about 500-kuutioista halpaa customia, jonka vois viitsiessään tuunailla bobberiksi. Jos jostain tippuu yhtäkkiä irtorahaa niskaan, tiedän nyt kehen ottaa yhteyttä.

Onko kukaan muuten ottanut bobberia työn alle? Kiinnostaisi kuulla vähän kokemuksia tekemisestä. Netistä oon noista lukenut ties kuinka paljon, mutta silti vähän mietityttää. Mitään kulkupeliä en oo vielä muokkaillut ellei polkupyörää lasketa.
 
Vastaus: Kakspyöräset


Voi että! Tämä on niin kova laite! Ensipyöräksi ostin frendiltä ja aivan mahtava kikotin. Niin kevyt ja näppärä, että vieläkin harmittaa kaatumatautisuus, jonka johdosta jouduin pyörän myymään vakuutusyhtiölle :eek:. Keula nousi kevyesti ihan kaasulla ja muutenkin meni mutkaan kuin ajatus. Kaiholla muistelen niitä 15 000 kilometriä joita yhdessä vietettiin..

Tällä hetkellä mennään K9 kilogixxerillä ja mittarissa karvan päälle 6000 km. Voimaa on kuin pienessä kylässä, mutta racereplikaksi melko möhkön oloinen, mutta niinhän nuo suizat tuppaavat olemaan. 1,5 vuoden jälkeen edelleen liikkeelle lähdetään pelonsekaisella kunnoituksella pyörää kohtaan. Hieno laite :cool: Pitäisi vain putkisto vaihtaa, mutta hintaa tulisi kevyet 2000 euroa, jos yoshin rännin laittaa kiinni.. Liian hapokasta taitaa olla, ja orkkispöntöillä ainakin tämä kesä.
 
Vastaus: Kakspyöräset

Mulle iskenyt varmaan joku 32 veen aivohalvaus, hirveä mopedi kuume, taidan säästää tuon lailisilla teillä sallitun pärrän hommaamisen ensi kesään mutta vauhtia on pakko saada kun ei auto riitä eikä varsinkaan suomen maanteiden nopeusrajoitukset.

Monttupyörä on siis hommattava, onko ehdotuksia minkälaista kannattaisi lähteä etsimään? Teiniikäisenä niillä on viimeksi päristelty mummon perunapellot solmuun ja hirvee kirominenhan siitä tuli, ajat ja mallit ovat varmaan muuttuneet hurjasti jo tuossa ajassa.

250cc pienempää en kuitenkaan edes harkitse, periaate on vähän sama kuin Nikki Sixxin bassolla, täysiä tai ei ollenkaan.
 
Vastaus: Kakspyöräset

250cc pienempää en kuitenkaan edes harkitse, periaate on vähän sama kuin Nikki Sixxin bassolla, täysiä tai ei ollenkaan.
Ensimmäinen kysymys: Kaks- vai nelitahti? Kakstahdilla tiheät huoltovälit, kulkevat ja kiihtyvät pirteämmin. Nelitahdeissa ei niin tiheät huoltovälit mutta ovat myös hitusen laiskempia.
 
Vastaus: Kakspyöräset

Ensimmäinen kysymys: Kaks- vai nelitahti? Kakstahdilla tiheät huoltovälit, kulkevat ja kiihtyvät pirteämmin. Nelitahdeissa ei niin tiheät huoltovälit mutta ovat myös hitusen laiskempia.
No jooh, kyllähän tuo pitää paikkaansa, mutta jollei ihan huippukuski ole niin kyllä nelitahdilla pärjää ihan hyvin. Tai voisi sen niinkin kääntää, että samantehoisista 2 ja 4-tahdeista 2-tahti on aina kevyempi. Ja tosiaan, 4-tahti ei kaipaa läheskään niin paljon huoltoa. Paljoa yli 400cc ei kannata hommata, alkaa käydä monttuilu turhan raskaaksi. Itse valitsisin KTM:n nelitahdin, tosin japanilaisetkin ovat ihan hyviä.
 
Vastaus: Kakspyöräset

Itselläni on Yamaha WR 125R. Ajokautta täälläpäin ollut jo 5 viikkoa, mutta ketjut meni katki ja teki lohkoon reiän viime syksynä. Varastossa talven yli säilytettiin rikkinäisenä. Reikä on nyt korjattu tiivisteaineella. Vielä pitäisi uudet ketjut ja rattaat laittaa paikoilleen ja uusi takarengas saada hommattua.
 
Ylös Bottom