Fabre#4
Well-Known Member
Tulipa mieleen tällainen asia ja kysymys, kun tiettyjen pelien ennakkohypeketjuja lueskelin läpi ja ajattelin, että pyhitetään keskustelu season passeista yhden otsikon alle, jotta itse pelien ketjut pysyisivät siistimpinä ja puheenaiheet itse pelissä, eikä kausipassien hankintapuheissa ja niihin kohdistuvissa kritiikeissä.
Jos vähän pohjustetaan ajatusta ja otsikon kysymystä, niin peliala on mennyt mikromaksuilun ja maksullisen lisämateriaalin suuntaan suhteellisen nopeaa tahtia ja se tahti tuntuu vain kiihtyvän. Kiitos digitaalisten jakelukanavien nykyään on helppoa tuoda peleihin maksullista lisäsisältöä. Kymmenisen vuotta sitten internet yleistyi edellisen konsolisukupolven alkutaipaleella ja ensimmäinen oma muistikuva maksullisista DLC-paketeista olivat räiskintäpeleihin tulleet karttapaketit. Jo aiemminhan myytiin varsinkin PC:n puolella lisälevyjä suuriin roolipelieepoksiin ja Sims-pelisarjaan.
Nyttemmin kausipassit ja vastaavat lisäosat ovat yleistymään päin ja lähes kaikkiin peleihin on tarjolla jonkunlainen lisämaksusta tuleva laajennus. Autopeleihin tuodaan maksullisia lisäratoja ja autoja, urheilupeleihin korttipaketteja, roolipeleihin pelin tarinaa jatkavaa tai sivuavaa lisäosaa, räiskintäpelien karttapaketit ja bonusaseet ovat edelleen mukana. Kausikortit tekevät kauppansa ja lopulta monesta uutena 70 euroa maksaneesta pelistä tuleekin lopulta 100 euron peli, kun luottokortit vinkuvat hoosiannaa.
Omasta mielestäni huolestuttavaa asiasta tekee se, että moni digitaalisten jakelukanavien helppouden takia tilaa konsolien verkkokaupasta suoraan sen "Gold Premium Editionin", joka maksaa helposti heti kättelyssä sen satasen, vaikka kausipassin sisällöstä ei edes ole monesti tilausvaiheessa käytännössä mitään tietoa. Näin on käynyt esim. viime syksynä EA:n Star Wars Battlefrontin kanssa, niin käy varmasti tulevan Activisionin The Divisionin kanssa myös. Batman Arkham Knight on myös yksi hyvä esimerkki. Tällainen ennakkotilailu, josta menee heti suoraan tieto pelin julkaisijalle ja kehittäjille, on vain omiaan rohkaisemaan julkaisijoita ja kehittäjiä pilkkomaan peliään osiin, jotta saman pelin kohdalla asiakasta voidaan potentiaalisesti rahastaa kahdesti, tai jopa vielä sitäkin useammin. Alan käytäntö on päässyt tähän pisteeseen, koska me pelaajat olemme viimeisen kymmenen vuoden aikana päästäneet asiat tähän pisteeseen. Me olemme liian hövelisti syytäneet rahaa pienissä erissä ympärillemme ja antaneet signaalin, että meistä on okei maksaa peleistä lopulta jopa 100 euroa kappaleelta. Minun mielestäni se on huolestuttavaa!
Kaikki kausipassit eivät toki ole huonoja! Esimerkiksi uusimmassa Rainbow Sixissä voi pelin sisäisellä valuutalla päästä käsiksi samaan sisältöön kuin kausipassin ostaneetkin odottamalla viikon pidempään ja pelaamalla peliä tienaten valuuttaa. Uusimmassa Halossa kehittäjä jakaa niinikään moninpelikartat kaikille ilmaiseksi. Kympin tai kahden kausipassi, joka sisältää ajallisen etuoikeuden tai itse gameplayn ulkopuolista bonusta tyyliin aseskinit tai vastaavat ovat mielestäni ihan okei. Niitä ostavat ne, jotka tosissaan haluavat kiittää kehittäjiä hyvistä peleistä. Valitettavasti meillä on edelleen peliskenen puolella muutama julkaisija(EA, Activision, osin myös Ubisoft), jotka tässä vaiheessa käyttävät kausipasseja ja pelien pilkkomisia härskisti rahastusmielessä hyväkseen. Tällaisten julkaisijoiden pelejä ostavien soisi miettivän hyvin tarkkaan ennen kuin menevät ostamaan "sian säkissä", eli ostamaan kausipassin ennakkoon tietämättä yhtään, mitä sillä saa. Sellainen käytös vain antaa signaalin, että tällainen käytös julkaisijoiden puolelta on okei ja että siitä tykätään.
Emme kai me tykkää kausipasseista? Emme kai me tykkää maksaa pelistä 100 euroa 70 euron sijaan? Kai me haluaisimme julkaisupäivänä kokonaisen pelin pilkotun ja moneen kertaan rahastetun sijaan? Pallo on nyt meillä pelaajilla, me voimme näyttää, mihin suuntaan me haluamme pelialaa kehittää kulkiessamme kohti 2020-lukua ja seuraavia laitesukupolvia!
Jos vähän pohjustetaan ajatusta ja otsikon kysymystä, niin peliala on mennyt mikromaksuilun ja maksullisen lisämateriaalin suuntaan suhteellisen nopeaa tahtia ja se tahti tuntuu vain kiihtyvän. Kiitos digitaalisten jakelukanavien nykyään on helppoa tuoda peleihin maksullista lisäsisältöä. Kymmenisen vuotta sitten internet yleistyi edellisen konsolisukupolven alkutaipaleella ja ensimmäinen oma muistikuva maksullisista DLC-paketeista olivat räiskintäpeleihin tulleet karttapaketit. Jo aiemminhan myytiin varsinkin PC:n puolella lisälevyjä suuriin roolipelieepoksiin ja Sims-pelisarjaan.
Nyttemmin kausipassit ja vastaavat lisäosat ovat yleistymään päin ja lähes kaikkiin peleihin on tarjolla jonkunlainen lisämaksusta tuleva laajennus. Autopeleihin tuodaan maksullisia lisäratoja ja autoja, urheilupeleihin korttipaketteja, roolipeleihin pelin tarinaa jatkavaa tai sivuavaa lisäosaa, räiskintäpelien karttapaketit ja bonusaseet ovat edelleen mukana. Kausikortit tekevät kauppansa ja lopulta monesta uutena 70 euroa maksaneesta pelistä tuleekin lopulta 100 euron peli, kun luottokortit vinkuvat hoosiannaa.
Omasta mielestäni huolestuttavaa asiasta tekee se, että moni digitaalisten jakelukanavien helppouden takia tilaa konsolien verkkokaupasta suoraan sen "Gold Premium Editionin", joka maksaa helposti heti kättelyssä sen satasen, vaikka kausipassin sisällöstä ei edes ole monesti tilausvaiheessa käytännössä mitään tietoa. Näin on käynyt esim. viime syksynä EA:n Star Wars Battlefrontin kanssa, niin käy varmasti tulevan Activisionin The Divisionin kanssa myös. Batman Arkham Knight on myös yksi hyvä esimerkki. Tällainen ennakkotilailu, josta menee heti suoraan tieto pelin julkaisijalle ja kehittäjille, on vain omiaan rohkaisemaan julkaisijoita ja kehittäjiä pilkkomaan peliään osiin, jotta saman pelin kohdalla asiakasta voidaan potentiaalisesti rahastaa kahdesti, tai jopa vielä sitäkin useammin. Alan käytäntö on päässyt tähän pisteeseen, koska me pelaajat olemme viimeisen kymmenen vuoden aikana päästäneet asiat tähän pisteeseen. Me olemme liian hövelisti syytäneet rahaa pienissä erissä ympärillemme ja antaneet signaalin, että meistä on okei maksaa peleistä lopulta jopa 100 euroa kappaleelta. Minun mielestäni se on huolestuttavaa!
Kaikki kausipassit eivät toki ole huonoja! Esimerkiksi uusimmassa Rainbow Sixissä voi pelin sisäisellä valuutalla päästä käsiksi samaan sisältöön kuin kausipassin ostaneetkin odottamalla viikon pidempään ja pelaamalla peliä tienaten valuuttaa. Uusimmassa Halossa kehittäjä jakaa niinikään moninpelikartat kaikille ilmaiseksi. Kympin tai kahden kausipassi, joka sisältää ajallisen etuoikeuden tai itse gameplayn ulkopuolista bonusta tyyliin aseskinit tai vastaavat ovat mielestäni ihan okei. Niitä ostavat ne, jotka tosissaan haluavat kiittää kehittäjiä hyvistä peleistä. Valitettavasti meillä on edelleen peliskenen puolella muutama julkaisija(EA, Activision, osin myös Ubisoft), jotka tässä vaiheessa käyttävät kausipasseja ja pelien pilkkomisia härskisti rahastusmielessä hyväkseen. Tällaisten julkaisijoiden pelejä ostavien soisi miettivän hyvin tarkkaan ennen kuin menevät ostamaan "sian säkissä", eli ostamaan kausipassin ennakkoon tietämättä yhtään, mitä sillä saa. Sellainen käytös vain antaa signaalin, että tällainen käytös julkaisijoiden puolelta on okei ja että siitä tykätään.
Emme kai me tykkää kausipasseista? Emme kai me tykkää maksaa pelistä 100 euroa 70 euron sijaan? Kai me haluaisimme julkaisupäivänä kokonaisen pelin pilkotun ja moneen kertaan rahastetun sijaan? Pallo on nyt meillä pelaajilla, me voimme näyttää, mihin suuntaan me haluamme pelialaa kehittää kulkiessamme kohti 2020-lukua ja seuraavia laitesukupolvia!