Kentucky Route Zero

JTahti

Well-Known Member
  • Episodipohjainen seikkailu
  • Steam (Win, Mac, Linux), PS4, XB1, Switch: 28.1.2020
  • Konsolifin pelisivu
Traileri:

Lainaus kirjasta Pelit elämän peilinä, sivu 113:

Pinnalta Kentucky Route Zero kertoo lähetti Conwayn viimeisestä kuljetuksesta. Vanha, väsynyt mies vie tuntematonta rahtia vanhalla, väsyneellä pakettiautolla pitkin Kentuckyn valtateitä. Matkaan lyöttäytyy vähä väliä lisää hahmoja, jotka ovat yleensä jollain tapaa juurettomia tai eksyksissä. Tahti on verkkainen ja sivutarinat samalla viivalla pääjuonen kanssa. Kuten peli sanoo, joskus pitää viettää aikaa epäsuoralla reitillä ennen perille pääsyä. Pääosassa on maagisrealistisen maailman ja sen asukkaiden tutkiminen: miksi kaikki lahoaa käsiin, eikä kukaan tiedä miten olla?
Tarinan tietty epämääräisyys heijastuu pelattuvuuteen. Ulkoisesti KRZ muistuttaa seikkailupeliä, jossa klikkaillaan kaikkea kiinnostavaa, jutellaan hahmoille ja selvitetään pulmia. Perinteistä haastetta kuitenkaan ei ole ja iso osa ajasta on pyhitetty tekstille. Kun pelissä tapahtuu jotain, oli kyse dialogista tai hahmojen mietteistä, se ilmaistaan yleensä tekstilaatikon kautta. Teksti on kuitenkin vuorovaikutteista: jokainen tekstilaatikko on täynnä vaihtoehtoja, joita valitsemalla vaikuttaa tarinaan. KRZ on sekoitus tekstiseikkailuja, Twine-tekstipelejä (joissa tarinapolut on hyperlinkattu nettisivun tapaan) ja monivalintakirjoja.
Ei löydy vielä PS Storesta, mutta Switch eShopissa on ja jos sen ostaa ennen huomista saa pari euroa alennusta. Täytyy pistää töpinäksi.
 
Viimeksi muokattu:

PeWi

Member
Itsekin luin Pelit elämän peilinä -kirjasta tästä ja vaikka kuvaus pelistä meinasi pahimmillaan ärsyttää (joo joo vähemmästäkin tajutaan että nyt on taiteellinen projekti kyseessä :rolleyes:) niin pitihän tämä laittaa lataukseen kun tuli shopissa vastaan.
Act III itsellä menossa Switch-versiossa ja kyllähän tämä on hengästyttävän hyvä peli. Samalla sellainen, ettei varmasti uppoa isoon osaan porukasta, koska lukemista on paljon. Jos fanittaa maagista realismia taidesuuntana, Twin Peaksia (tai esim. David Lynchiä yleisesti) ja nauttii kirjojen lukemisesta niin suosittelen hyppäämään mukaan, ainakin itseni on helppo nähdä mihin tämän kulttimaine perustuu. Toivottavasti jatkuu yhtä laadukkaana loppuun asti.
 

PeWi

Member
No niin, läpi meni ja parani vain loppua myöten. Hieno teos, joka on hehkutuksensa ansainnut, vaikkei täällä taidakaan isompia intohimoja herättää.
PC Worldin arvostelija teki saman kuin minä ja hyppäsi vasta 2020 tähän seikkailuun, joka on alkanut toisilla jo vuonna 2013 ja sisältänyt myös pelin ulkopuolista "viihdettä", kuten netissä pyörineen tosimaailman version pelissä tapahtuvassa paikallistv-kanavasta.
Tästä pelistä on kirjoitettu paljon, mutta mielestäni tämä lainaus oli osuva:

Coming to Kentucky Route Zero this late is fascinating because there’s a sense of familiarity that I doubt existed in 2013. It is still one of the strangest and most ambitious games I’ve ever played—and yet slightly less so, because like the Velvet Underground, Kentucky Route Zero has gone on to inform so much that came after. Even if you’ve never played a single moment of it, you’ve probably played something made by someone who did.

Disco Elysium seems like an obvious heir, its prosaic and dreamlike writing very reminiscent of Kentucky Route Zero. Where the Water Tastes Like Wine and its Americana folklore and fascination with the open road, that’s another. Inkle’s games, and the idea that lots of small choices are more important than a few massive ones. Celeste, and how it handles conversations. And the list goes on, a list that includes Night in the Woods, Paratopic, maybe even Control.
 
Ylös Bottom