Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

Kovalchuk

New Member
Vaadin tämän ketjun perusteella myös avattavaksi ketjun "kummassa on anatomisesti kiihottavammat naishahmot: Heavy Rain vai Mass Effect.:D

Haha, pointsit tälle ^^ :D Saman tien voitaisiin avata ketju väittelylle, että kumman konsolin Ninja Gaiden 2(Sigma):ssa naishahmot näyttävät ja "tuntuvat" mukavammilta! Tässä pitää kuitenkin muistaa se, että vaaka kääntyy aika selkeästi PS3-version puolelle, koska sitä pelatessa PÄÄSEE OHJAAMAAN PELIHAHMON TISSEJÄ :D
 
Vastaus: Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

Huomautan, että otsikossa määritellään keskustelun aiheeksi naishahmot peleissä, ei naishahmojen ruumiinosat peleissä.

Viime vuosina etenkin, on pelien päähahmoina esiintynyt lisääntyvässä määrin kaljujen kuutiopääsotilaiden sijaan naishahmoja, esimerkkinä vaikkapa Heavenly Swordin Nariko ja Kai parivaljakko ja Mirror's Edgen Faith.

Perinteisesti naishahmot ovat olleet vain koristeina ja parhaimmillaankin vain tukihahmoina, poikkeuksena tietysti Lara Croft.

Tässäkin pelin kotimaa ja kulttuuri tuntuvat vaikuttavan suuresti, länsimaisissa peleissä nähdään harvemmin puhdasta naishahmojen seksististä esittelyä, mikä taas Japanista tulevissa peleissä on yleisempää.

Tämänkin osalta murros pelaamisessa ylipäätään tuo muutoksia, sillä pelaaminen laajenee nopeasti perinteisen kohderyhmän, eli nuorten miesten, ulkopuolelle, joten pelien ilmeen ja tarinan tulee mukautua uusiin tarpeisiin.

Toivottavasti naishahmojen käyttö auttaa pelikehittäjiä löytämään uusia ideoita ja tapoja kuljettaa tarinaa eteenpäin, ja tarjota hieman luovempia ratkaisuja jo kaavoihin kangistuneeseen kalju sotilas + asearsenaali kuvioon.
 
Vastaus: Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

Tappelupeleistähän sitä naiskauneutta löytyy vaikka muille jakaa, se on tuskin kenellekään yllätys.
The Design Inspiration on kasannut parhaimman näköiset kimulit eri peleistä, Most Attractive Female Fighters From Popular Games | The Design Inspiration.

Tuossa kyllä näkyy japanilaisten pelikehittäjien sovinismi aika konkreettisesti, mutta eipähän se varmaan peruspelaajia liiemmin haittaa. :)
 
Vastaus: Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

1upin Scott Sharkey esittää yhden näkökulman asiaan uudessa humoristisessa Whiteboard-featuressa.

Minä välitän enemmän henkilöhahmosta kuin siitä miltä se näyttää, tyhmä hahmo on tyhmä hahmo. Hyvä esimerkki hyvistä naishahmoista on Suikoden-sarja, josta löytyy paljon naishahmoja joka lajia ja hyvin monia eri persoonallisuuksia, ja edustettuna on niin paljas pinta (esim. Jeane) kuin juopot älykötkin (esim. Elaine) ja kaikki siltä väliltä.
 
Vastaus: Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

Onko tämä nyt sitten sitä kuuluisaa tasa-arvoa, että keskustellaan vain naisista? Ihan yhtä epärealistisia ja mauttomia ne mieshahmotkin ovat. ;)
 
Vastaus: Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

Onko tämä nyt sitten sitä kuuluisaa tasa-arvoa, että keskustellaan vain naisista? Ihan yhtä epärealistisia ja mauttomia ne mieshahmotkin ovat. ;)

Äläpä valehtele. Vai väitätkö, etten ole yhtä lihaksikas kuin Cole Train?
 
Vastaus: Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

Ihan mielenkiintoinen keskustelunavaus. Naishahmoja on alkanut tässä viime aikoina näkymään pelien päärooleissa hieman enemmän kuin aikaisemmin. 90- luvun loppupuolella ainoa merkittävä naishahmo oli juurikin tuo neiti Croft.

Ehkäpä yksi mieleenpainuvimmista ja persoonallisimmista naishahmoista on Half Life kakkosessa ja sen lisäosissa esiintyvä Alyx. Ei ehkä pelin päähahmo, mutta hyvin vahva sivuhahmo, joka on monessa mukana pelin edetessä. Onpa vielä kaiken hyvän lisäksi erittäin nätti. Eli tässä tapauksessa ei olla sorruttu mihinkään suuriin stereotypioihin tai älyttömän suuriin rintavarustuksiin. Meikäläinen tykkää:).

E: Tuli tässä mieleen vielä yksi toinenkin itseäni miellyttänyt naishahmo, joka sekin tuntuu omalla tavallaan hyvin luonnolliselta ja kyseiseen peliin erittäin hyvin istuvalta. Eli Unchartedista tuttu Elena. Käy pelin aikana oikein nokkelaa sanailua pelin päähahmon Nate Draken kanssa. On myös monessa mukana pelin aikana ja tuo tapahtumiin sen tarvittavan lisämausteen omalla persoonallisuudellaan. Toimii meikäläiselle erittäin hyvin.

Tuossapa kaksi ensimmäisenä mieleentulevaa esimerkkiä pelien hyvistä naishahmoista.
 
Vastaus: Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

Ihan mielenkiintoinen keskustelunavaus. Naishahmoja on alkanut tässä viime aikoina näkymään pelien päärooleissa hieman enemmän kuin aikaisemmin. 90- luvun loppupuolella ainoa merkittävä naishahmo oli juurikin tuo neiti Croft.

Naiselta näyttäminen ei ole vielä sama kuin nainen. En muista ensimmäisistä TR-peleistä Larassa mitään naisellisuuteen viittaavaa. Toisaalta, tavallinen tyttö tai nainen pelisankarina on yhtä harvinainen kuin tavallinen poika tai mies.

Itseasiassa seikkailupeleissä taitaa olla kovin normaalien naisten edustus pelattavina hahmoina. Päivitän, jos keksin parempia esimerkkejä.
 
Vastaus: Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

Beyond Good and Evilin Jade on yksi parhaista naishahmoista peleissä. Myös Fahrenheitin naisetsivä (joka on niin unohtumaton, etten enää muista nimeä) oli myös hyvin kirjoitettu, mutta toisaalta niin oli suurin osa pelin muistakin hahmoista. Eikä tietysti pidä unohtaa Unchartedin Elenaa.

Aatamin kommentti on oikeastaan pirun hyvä: se, että hahmo näyttää naiselta ei tee tästä vielä "naishahmoa". Puhukoot tasa-arvohyypät mitä tahansa, miehen ja naisen psykologiassa on ratkaisevia eroja. Naisen käytöstä epäloogisena pitävä mies ei vain ymmärrä naisen ajattelutapaa, siksi välttämättä mies ei osaa arvostaa hyvin kirjoitettua naishahmoa pelissä. Case in point: Fahrenheitin Sam (siis sen mustan poliisimiehen naisystävä, nimimuistini voi taas tehdä tenän).

Juuri näiden realististen hahmojen takia odotan jonkin verran Heavy Rainia. David Cage ja kumppanit ovat osoittaneet olevansa kunnianhimoisia tarinankertojia, ja jos joku onnistuu hiukan toppuuttelemaan niiden järjettömimpien tarinankäänteiden kanssa, niin Heavy Rain voi rikkoa rajoja henkilöhahmojen ja pelitarinan saroilla.

Jos ihan yleensä hyviä pelihahmoja haluaa nähdä, niin pelatkaapa piruuttanne tuo ensiksi mainitsemani Beyond Good and Evil, ja katsokaa Jaden ja Pey'j:n suhdetta. Ja yllättäen Ratchet & Clank: Tools of Destructionissa nähdään pieni, mutta liikuttava kohtaus, jossa Ratchet kuvittelee Clankin joutuneen romuttamokuntoon, mutta pikku peltipurkin noustessa tantereesta kaverukset ovat selvästi liian äijiä reagoidakseen tilanteeseen kovin tunteellisesti.
 
Vastaus: Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

Komppaan täysillä jryin kirjoituksia, sillä tullut tosi elämässä kyllä todistettua, että naiset ovat oikeasti toiselta planeetalta ja vaikka heidän aivoituksensa joskus ovatkin, hmmm, omaperäisiä(vaimo lukee myös foorumia. anteeksi kulta), niin silti he saavat yleensä tehtyä asiat paremmin kuin miehet. Malliesimerkkinä oli meillä taulun kiinnitys. Remontin päätteeksi oli taulujen kiinnitys seinään. Sanoin että hoidan homman, no problem. Remontin jäljiltä kaikki työkalut oli varastossa miljoonan eri lankun, rullan, laatan, yms takana. Kun vihdoin hikisenä ja runsaasti kiroilleena tulin takaisin sisälle, oli vaimo naputtanut naulan kiinni kengän korolla.

Peleissä naishahmot ovat valitettavan usein vain samanlaisia puunaamoja, kuin miehetkin. Oikeastaan ne todella kiinnostavat naishahmot löytyy Unchartedista, Beyond good and evilista, fahrenheitista ja Mass Effectistä. Niin ja MS:n kiinnostava naishahmo ei ollut se ketä naitiin vaan se toinen. Päällisin puolin tylsä hahmo paljastui psykologisesti hyvin kiinnostavaksi tapaukseksi. Kertoo jotain, että minun on pelattava peli kolmannen kerran läpi, että saan hahmon(mahdollisesti?) mukaan seuraavaan osaan. Kun vikalla kerralla hän sai vahingossa uhrata itsensä miehistön puolesta.

Uncharted 2:n videoiden pohjalta vaikuttaa, että siinä tulee olemaan taas hyvät naishahmot. Ainakin läpät sopivat vähän railakkaampien tyttöjen suuhun. Ihan kotoinen fiilis tulee kuittailun määrästä:D

Niin ja fantasiapelien naishahmoista ei kannata alkaa edes puhumaan. Jopa Witcher antoi aika tylsän kuvan naisista, vaikkakin omalla tavalla normifantasian vastaisen. Bikinihaarniskat ja vastaavat ovat yksi syy, miksi en voi sietää fantasiapelejä. Tästä syystä Dragon age ei tunnu iskevän ja trailerit ovat vieneet loputkin kiinnostuksen hivevet. Todellisen keskiajan kuvaus voisi olla hauskaa, mutta jenkkien syytähän tuo fantasianomisto on. Heillä kun ei oikeaasti koulussa, tai muualla opeteta, millainen oikea keskiaika on ollut. Ei näet kuulu oman maan historiaan ja jenkkien historiassa on ihan riittämiin tavalliselle opiskelijalle opeteltavaa.

Yksi aidoimpia naishahmoja on kuitenkin pelissä nimeltä Facade. Toki tuo on kokeilullinen peli, mutta toimii.
 
Vastaus: Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

Pakko tähän väliin todeta, että WET:n päähahmo Rubi oli kyllä piristävä tapaus, vaikka peli itsessään ei mikään mullistava ollut. Juuri sellainen "sankarityyppi", joka osoitti, että nainen pärjää siinä missä mieskin ja monessa kohtaa vielä paremminkin. Rubin jutut olivat piristäviä ja hauskoja ja hahmon asenne "vedän turpaan, jos olet eri mieltä" tai "jos et ole puolellani, olet minua vastaan" sopi peliin hyvin. Suosittelen kokeilemaan peliä, jos jostain sen käsiinne halpaan hintaan saatte!

PS. Rubi on myös omaan silmään melkoisen kaunis ja viehättävä ilmestys, joka oikeastaan nostaa koko pelin arvosanaa puolella numerolla :D
 
Vastaus: Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

Tämähän on jo sanottu mutta Faith mirrors edgessä oli todella hieno hahmo.
En osaa edes ajatella minkälainen peli olisi ollut jos päähenkilö olisi ollut mies.
Mutta faith oli todella sopiva tuohon peliiin.
 
Vastaus: Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

Satuin törmäämään tähän varsin huvittavaan "sensuuritapaukseen" tulevasta roolipelistä Arc Rise Fantasia. Äärimmäisen vähäpukeisen naishahmon vaatetukseen ilmeisesti lisättiin yksi kankaankaistale, jotta Japanissa saatiin alempi ikäluokitus. Jokainen voi noita kuvia katsoa ja miettiä, onko tuontasoisessa lisäyksessä mitään järkeä kun kyseinen hahmo joka tapauksessa keikistelee puolialastomana. Samanlainen tapaushan oli Soul Calibur IV:n Ivyn kanssa, tosin siinä tapauksessa ihan vastaava lisäys taidettiin tehdä vasta länsimaisiin versioihin eikä japanilaiseen, jos oikein muistan.
 
Vastaus: E3 2014 (10-12.6., Los Angeles)

Itseä huvittaa suuresti tuo naishahmoista (tai niiden uupumisesta) peleissä. Homma on ottanut varsinkin twitterissä aivan omat mittasuhteet, jotenkin tähtäimessä on pelkästään Ubisoft, vaikkei kellään muullakaan pelitalolla ole asiat peleissään yhtään eri mallilla.
 
Vastaus: E3 2014 (10-12.6., Los Angeles)

Itseä huvittaa suuresti tuo naishahmoista (tai niiden uupumisesta) peleissä. Homma on ottanut varsinkin twitterissä aivan omat mittasuhteet, jotenkin tähtäimessä on pelkästään Ubisoft, vaikkei kellään muullakaan pelitalolla ole asiat peleissään yhtään eri mallilla.

Tähän voi sanoa ihan samat. Harmittaa, että käytännössä roolipelit, joissa hahmon luonti on pelaajasta itsestään kiinni, ovat ne ainoat mahdollisuudet pelata tarinavetoisia pelejä naishahmolla. Tomb Raiderit tietty ovat poikkeus, mutta noin muuten ovat tosi vähissä sellaiset pelit, joissa tarinan päähenkilö ja pelattava hahmo olisi nainen. Olisi ollut ehdottoman jännittävää, jos esim. nyt tulevassa AC: Unityssä olisi ollut pelattavana pääassasiinina nainen.
 
Vastaus: E3 2014 (10-12.6., Los Angeles)

Tähän voi sanoa ihan samat. Harmittaa, että käytännössä roolipelit, joissa hahmon luonti on pelaajasta itsestään kiinni, ovat ne ainoat mahdollisuudet pelata tarinavetoisia pelejä naishahmolla. Tomb Raiderit tietty ovat poikkeus, mutta noin muuten ovat tosi vähissä sellaiset pelit, joissa tarinan päähenkilö ja pelattava hahmo olisi nainen. Olisi ollut ehdottoman jännittävää, jos esim. nyt tulevassa AC: Unityssä olisi ollut pelattavana pääassasiinina nainen.

Eikös jossain mobiili/käsikonsoli assassiinissa päähahmo ollut nainen? Ja ymmärrän kyllä, ettei naishahmoilla voida käyttää miesten parkour-animaatioita (joita tässä pelisarjassa on aivan älyttömästi), joten mielestäni on ihan ymmärrettävää, ettei pelattavien hahmojen sukupuolia ole montaa erilaista.
 
Vastaus: E3 2014 (10-12.6., Los Angeles)

Eikös jossain mobiili/käsikonsoli assassiinissa päähahmo ollut nainen? Ja ymmärrän kyllä, ettei naishahmoilla voida käyttää miesten parkour-animaatioita (joita tässä pelisarjassa on aivan älyttömästi), joten mielestäni on ihan ymmärrettävää, ettei pelattavien hahmojen sukupuolia ole montaa erilaista.

AC: Liberationissa oli tosiaan naisassasiini, mutta tuota tekelettä en ole kokenut. Aveline nimeltään ja ennakkotilaajat saivat ainakin Black Flagiin bonussisältönä pari tehtävää Avelinea PS4:lle, jolloin pääsin vähän kokeilemaan. Ihan hyvin se parkour naisellakin onnistui. Lisäksi Black Flagissahan on yksi tärkeä sivuhahmo myös nainen, jolta nähdään parkouria. Valtavirta pelialalla taitaa vaan olla sellainen, ettei Lara Croftin lisäksi taida olla suurempaa huutoa naispäähahmoille, valitettavasti.

Nyt kun oikein mietin, niin vuosia sitten julkaistiin eräs toimintapläjäys nimeltään WET, jossa päähahmo oli nainen... :D
 
Vastaus: E3 2014 (10-12.6., Los Angeles)

Ihan hyvin se parkour naisellakin onnistui. Lisäksi Black Flagissahan on yksi tärkeä sivuhahmo myös nainen, jolta nähdään parkouria.
Onnistuu totta kai, mutta kun tässä pelissä niitä parkour-animaatioita on oletettavasti korotettu johonkin potenssiin edellisistä osista, niin ymmärrettävästä syystä samoja animaatioita ei voi järkevissä mittasuhteissa toteuttaa kahdelle erilaiselle sukupuolelle. Black Flagin parkourit on sivuhahmoilla hyvin rajallisia, joten ihan parkourista ei voida puhua, kun hahmot enemmänkin tekevät vain perushyppyä, ovat haarakyykyssä ja juoksevat. Pelihahmo oli myös hyvin miesmäinen kaikkialla muualla, kuin välivideoissa varmaankin juuri siitä syystä, että taisi käyttää samoja animaatioita, kuin vartijatkin.
 
Ylös Bottom