Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

Vastaus: E3 2014 (10-12.6., Los Angeles)

Onnistuu totta kai, mutta kun tässä pelissä niitä parkour-animaatioita on oletettavasti korotettu johonkin potenssiin edellisistä osista, niin ymmärrettävästä syystä samoja animaatioita ei voi järkevissä mittasuhteissa toteuttaa kahdelle erilaiselle sukupuolelle. Black Flagin parkourit on sivuhahmoilla hyvin rajallisia, joten ihan parkourista ei voida puhua, kun hahmot enemmänkin tekevät vain perushyppyä, ovat haarakyykyssä ja juoksevat. Pelihahmo oli myös hyvin miesmäinen kaikkialla muualla, kuin välivideoissa varmaankin juuri siitä syystä, että taisi käyttää samoja animaatioita, kuin vartijatkin.

Aa no niin, puhuttiin taas aidasta ja aidan seipäistä, vähän ristiin :D No mutta pääpointti kuitenkin, että lisää naispäähahmoja ja pelattavia naishahmoja peleihin. Jostain syystä niitä kurvikkaampia naisia ja niiden takapuolia on mukavampaa tuijottaa ruudulla kuin lihakimppumiehiä :D
 
Vastaus: E3 2014 (10-12.6., Los Angeles)

Tähän voi sanoa ihan samat. Harmittaa, että käytännössä roolipelit, joissa hahmon luonti on pelaajasta itsestään kiinni, ovat ne ainoat mahdollisuudet pelata tarinavetoisia pelejä naishahmolla. Tomb Raiderit tietty ovat poikkeus, mutta noin muuten ovat tosi vähissä sellaiset pelit, joissa tarinan päähenkilö ja pelattava hahmo olisi nainen.

Äkkiseltään tulee mieleen pelejä joissa nainen on päähenkilönä:
Portal
Mirror's Edge
Remember me

Kaikki arvostelumenestyneitä.
 
Vastaus: E3 2014 (10-12.6., Los Angeles)

Liittyen asscreedin naiskohuun. Pelissä tai muussa tuotteessa on aivan sama mitä hahmojen tms. jalkojen välissä on, tai siis itelle ainakin on ihan sama kunhan peli/tuote on hyvä. Ymmärrän toki että sukupuolet/sukuelimet voi joillekkin olla pakkomielle tai ongelma. Tuskin kukaan on mitään menettänyt tai ketään vahingoitettu vaikka asscreedissä ei naishahmoa olisi.
 
Vastaus: E3 2014 (10-12.6., Los Angeles)

Liittyen asscreedin naiskohuun. Pelissä tai muussa tuotteessa on aivan sama mitä hahmojen tms. jalkojen välissä on, tai siis itelle ainakin on ihan sama kunhan peli/tuote on hyvä. Ymmärrän toki että sukupuolet/sukuelimet voi joillekkin olla pakkomielle tai ongelma. Tuskin kukaan on mitään menettänyt tai ketään vahingoitettu vaikka asscreedissä ei naishahmoa olisi.

Aikalailla samaa mieltä. E3-messuilla esitetyistä peleistä, monessako oli pelattavana hahmona aasialainen tai vaikkapa afrikkalainen henkilö? Itseä kiinnostaa miksi äänekkäimpiä tasa-arvon puolustajia kiinnostaa vain sukupuolikysymykset.
 
Vastaus: E3 2014 (10-12.6., Los Angeles)

Aikalailla samaa mieltä. E3-messuilla esitetyistä peleistä, monessako oli pelattavana hahmona aasialainen tai vaikkapa afrikkalainen henkilö? Itseä kiinnostaa miksi äänekkäimpiä tasa-arvon puolustajia kiinnostaa vain sukupuolikysymykset.
Niinhän se peliteollisuudessa menee, että päämarkkina määrittää tuotteen, samoin kuin elokuva-alalla: markkinoinnin kohteet ovat (nuoria) valkoisia miehiä.

Olen kuitenkin sitä mieltä että esimerkiksi Far Cry 4:ään musta (afroamerikkalainen) päähenkilö olisi sopinut loistavasti. Far Cry 3:ssa päähenkilö oli melko stereotyyppinen pikkurikas valkoinen douchebag, joten esimerkiksi (wannabe) gangsta olisi ollut sille hyvä vaihtoehto uuteen peliin. Tietenkin afroamerikkalainen on kaukana afrikkalaisesta, mutta kehitystä sekin olisi.
 
Vastaus: E3 2014 (10-12.6., Los Angeles)

Kyllä mennään niin messujen vierestä kuin olla vaan voi, mutta omasta mielestäni Liberationissa nähty Aveline oli niin puupökkelö tapaus, että ihan hyvä etteivät väkisin ala työntää uutta naispäähahmoa tähän sarjaan. Huvittavaa miten ammattiloukkaantujat voivat loukkaantua tästäkin, mut hei: kukin tyylillään.

Olikos Activisionin pressissä mitään muuta kuin Call of Duty ja Skylandersia? Anyone?
 
Vastaus: E3 2014 (10-12.6., Los Angeles)

Niinhän se peliteollisuudessa menee, että päämarkkina määrittää tuotteen, samoin kuin elokuva-alalla: markkinoinnin kohteet ovat (nuoria) valkoisia miehiä.

Olen kuitenkin sitä mieltä että esimerkiksi Far Cry 4:ään musta (afroamerikkalainen) päähenkilö olisi sopinut loistavasti. Far Cry 3:ssa päähenkilö oli melko stereotyyppinen pikkurikas valkoinen douchebag, joten esimerkiksi (wannabe) gangsta olisi ollut sille hyvä vaihtoehto uuteen peliin. Tietenkin afroamerikkalainen on kaukana afrikkalaisesta, mutta kehitystä sekin olisi.

Puolestaloukkaantua voi lukemattomista asioista, jopa siitä että videopelissä ei ole etnistä tai tiettyä sukupuolta olevaa henkilöä mutta mihin raja vedetään. Pelissä tms. pitää ilmeisesti olla kaikki värit ja kaikki muutkin variaatiot ja sitten on ok. Paitsi että kuka on pääosassa, kuka on hyvis kuka pahis, kuka teki mitä missä ja milloin. Mitä numeroita saa näkyä jne jne jne.

Jos nyt vaan todetaan että pelintekijöillä on taiteellinen vapaus laittaa minkävärisiä tai minkäsukupuolisia hahmoja tahansa peleihinsä. Perustelu miksi jotain laatua ei ole tai miksi jokin on voidaan antaa vapaaehtoisesti mutta vaatia sitä ei voi koska vapaus(joka tosin nykyään tuntuu tarkoittavan sääntöjä/rajoituksia.)
 
Vastaus: E3 2014 (10-12.6., Los Angeles)

Puolestaloukkaantua voi lukemattomista asioista, jopa siitä että videopelissä ei ole etnistä tai tiettyä sukupuolta olevaa henkilöä mutta mihin raja vedetään. Pelissä tms. pitää ilmeisesti olla kaikki värit ja kaikki muutkin variaatiot ja sitten on ok. Paitsi että kuka on pääosassa, kuka on hyvis kuka pahis, kuka teki mitä missä ja milloin. Mitä numeroita saa näkyä jne jne jne.

Jos nyt vaan todetaan että pelintekijöillä on taiteellinen vapaus laittaa minkävärisiä tai minkäsukupuolisia hahmoja tahansa peleihinsä. Perustelu miksi jotain laatua ei ole tai miksi jokin on voidaan antaa vapaaehtoisesti mutta vaatia sitä ei voi koska vapaus(joka tosin nykyään tuntuu tarkoittavan sääntöjä/rajoituksia.)
Näinhän se pohjimmiltaan menee, kun "taiteesta" tai luovuuden ilmaisusta, luovasta työstä, on kyse. Toisaalta voitaisiin aloittaa väittely näin laajan vaikutuksen omaavien viihdeteollisuuden tuotteiden (moraalisesta) vastuusta avartaa ja kehittää kuluttajien maailmankuvaa, esimerkiksi rikkomalla stereotypioita.
 
Vastaus: E3 2014 (10-12.6., Los Angeles)

Näinhän se pohjimmiltaan menee, kun "taiteesta" tai luovuuden ilmaisusta, luovasta työstä, on kyse. Toisaalta voitaisiin aloittaa väittely näin laajan vaikutuksen omaavien viihdeteollisuuden tuotteiden (moraalisesta) vastuusta avartaa ja kehittää kuluttajien maailmankuvaa, esimerkiksi rikkomalla stereotypioita.

Voidaan mutta mikä sitten on lopputulema. Millä mittauksella tai määreellä voidaan osoittaa että maailmankuva laajenee/on laajentunut. Ainoastaan mutulla voi todeta ja se ei ole paljoa se.

Yrityksellä ei todellakaan ole vastuuta kuluttajan maailmankuvasta. Kuluttajan maailmankuva on luonnollisesti ihan jokaisen kuluttajan/ihmisen oma asia. Olisi karmaiseva ajatus jos yritys/suuryritys määrittelisi että miten ihmisen tulee ajatella, brrr.
 
Vastaus: E3 2014 (10-12.6., Los Angeles)

Voidaan mutta mikä sitten on lopputulema. Millä mittauksella tai määreellä voidaan osoittaa että maailmankuva laajenee/on laajentunut. Ainoastaan mutulla voi todeta ja se ei ole paljoa se.

Yrityksellä ei todellakaan ole vastuuta kuluttajan maailmankuvasta. Kuluttajan maailmankuva on luonnollisesti ihan jokaisen kuluttajan/ihmisen oma asia. Olisi karmaiseva ajatus jos yritys/suuryritys määrittelisi että miten ihmisen tulee ajatella, brrr.
Olen kanssasi saamaa mieltä, että vain suuryrityksen määrittelemä maailmankuva on pelottava ajatus. Mutta todellisuudessa suuryrityksethän määrittelevät toiminnallaan ja tuotteillaan jatkuvasti meidän maailmankuvaamme, ja niiden vaikutukselta on markkinataloudessa elävän vaikea välttyä. Myös naisen tai etnisen vähemmistön edustajan käyttämättä jättäminen pelihahmona on kuluttajan maailmankuvaan vaikuttamista. Pelkkä rahantekeminen toiminnan motiivina johtaa helpoimman tien valitsemiseen, mikä taas johtaa kulttuurikonservatiivisuuteen.
 
Vastaus: E3 2014 (10-12.6., Los Angeles)

Olen kanssasi saamaa mieltä, että vain suuryrityksen määrittelemä maailmankuva on pelottava ajatus. Mutta todellisuudessa suuryrityksethän määrittelevät toiminnallaan ja tuotteillaan jatkuvasti meidän maailmankuvaamme, ja niiden vaikutukselta on markkinataloudessa elävän vaikea välttyä. Myös naisen tai etnisen vähemmistön edustajan käyttämättä jättäminen pelihahmona on kuluttajan maailmankuvaan vaikuttamista. Pelkkä rahantekeminen toiminnan motiivina johtaa helpoimman tien valitsemiseen, mikä taas johtaa kulttuurikonservatiivisuuteen.

Yritys tekee tuotetta/palvelua x ja myy tuotetta/palvelua x korvausta vastaan. Yritys toimii niiden säädösten ja lakien mukaan mitä kulloisessakin maassa edellytetään. Niin suhteelliseen käsitteeseen kuin maailmankuvanlaajennus ei toivottavasti ikinä mennä minkään tahon toimesta koska ei ole olemassa oikeankokoista ja vääränkokoista maailmankuvaa. Kuluttajan maailman soisi edelleen olevan hänen oma asiansa. Toisaalta mielipidemuokkaus on vähän tämän päivän trendi. Ehkä maailmankuvanlaajennus tuleekin esim. suomen lakiin yhtenä yrityksien ja mahdollisesti muiden tahojen vaatimuksena. Mikä se oikea koko sitten tulee olemaan ja millä se jokaiselta mitataan niin en osaa arvata.

Suuryritykset määrittelevät paljon muutakin kuin muotiasioita. Ei varmasti tarvitse selittää kuinka vaikutusvaltaisia suuryritykset(esim. öljy-yhtiöt) ovat joka tasolla. Pelibisnes vaikka tuottoisaa onkin niin todellinen vaikutus tällä alalla arkeen on lähellä nollaa vs monet muut alat. Piirilevyjen yms. raaka-aineiden louhinta, jalostus ja sellaiset poisluettuna. Eli niihin asioihin joilla aikuisten oikeasti on merkitystä.

Sillä ei ikinä tule olemaan merkitystä ihmisten arkeen että oliko asscreed nelosessa tai vitosessa naishahmo. Voi toki väittää että nainen/naishahmo voi laajentaa maailmankuvaa. Naisen näkemistä/tapaamista on maapallolla vaan mahdotonta välttää vaikka asuisi amazonin sademetsässä tai afrikan aavikolla. Kärpäsestä härkänen, toisaalta avaa tällaiset aiheet ainakin jonkinlaista keskustelua.
 
Vastaus: Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

Lisää näyttelijättären mielipiteitä pelaajista ja pelialasta.

http://www.pelaajalehti.com/uutiset/naispelaaja-ennen-pelaajia-syrjittiin-nyt-he-syrjivat-muita-pelaajia

Videopelit ovat olleet ja on edelleen miesvaltainen harrastus. On siis luonnollista eikä yllätys että niitä harvoja naisia saatetaan kohdella tällaisen miesvaltaisen harrastuksen parissa eri tavalla. Oletan että naisvaltaisissa harrastuksissa mies ei automaattisesti ole yksi likoistakaan.

Tosiasia on että naiset pelaavat pääosin erilaisia pelejä kuin iso osa miehistä. Tästä saattaa tulla se ajatus että nainen ei voisi olla oikea pelaaja koska ei pelaa niitä oikeita videopelejä. Siinä missä SC2 top ranking on miehiä täynnä niin Asscreedin top listoilta voi löytyä naisiakin. Mitä kasuaaleimpiin ja sosiaalisiin aspekteihin nojaaviin peleihin mennään niin sitä enemmän naisten osuus kasvaa.

Mikä on se kuuluisa pelaaja, sitähän kaikki kysyvät ja kukaan ei osaa siihen vastata vaan jokaisella on pelaajasta oma näkemys. Jos joku siis haukkuu ei-pelaajaksi niin huonoin vaihtoehto on haistattaa hänelle *itut, kuten Tyler tekee. Tervepäinen pelaaja on vähän kuin ammattilainen, hänen ei tarvitse todistella kenellekkään mitään vaan teot puhuvat puolestaan.

Lopulta kyse on näkemyseroista siitä mitä pelaaja tarkoittaa. Hernettä ei tule vetää nenään jos joku haukkuu tai mollaa koska vain haukkuja siinä häpäisee itsensä.

Niin ja jos "ei-pelaajaksi" väittäminen on ensinkään haukkumista/solvaamista.
 
Vastaus: Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

Nais/valkoinen mieskohua vielä.

http://nyt.fi/a1402631581513

- Naishahmoa ei ole, koska sellaista ei haluttu.

Mikäs siinä sitten, pakko kun ei ole laittaa peliin naishahmoa tai mitään muutakaan tiettyä hahmoa. Ei ainakaan vielä.

- Miehet, naiset, mustat ja valkoiset, homot ja heterot, kaikki eivät välttämättä halua pelata aina samaa valkoista muskelimiestä.

Pakko ei ole pelata laisinkaan jos se tuntuu vastenmieliseltä nimenomaan valkoisen mieshahmon johdosta. Kuulostaa tosin hyvin rasistiselta periaatteelta olla pelaamatta peliä jonkin hahmon sukupuolen ja lisäksi ihonvärin takia. Että osaa olla tuplavastenmielinen artikkeli. Toistaiseksi taiteellinen vapaus pätee videopeleihin melko laajasti mutta sen ei jatkossa toki tarvitse olla niin.
 
Vastaus: Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

Finalisoijan linkki huvitti. Jotenkin ironista puhua ainaisesta valkoisesta miehestä pelisarjan yhteydessä, jonka päähahmoina häärii mm. intiaani, syyrialainen ja afrikkalainen orja.
 
Vastaus: Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

Finalisoijan linkki huvitti. Jotenkin ironista puhua ainaisesta valkoisesta miehestä pelisarjan yhteydessä, jonka päähahmoina häärii mm. intiaani, syyrialainen ja afrikkalainen orja.

Näin olen myös ymmärtänyt että asscreed sarjassa on monenmoista hahmoa vaikka kakkososaa pidemmälle en kyseistä sarjaa jaksanut pelata sen toistavuuden takia. Vaikka omaisi ennakkoluuloja tai vain inhottaisi pelata valkoisella miehellä koska valkoinen ja mies tai mustalla koska musta niin asian voi esittää hieman korrektimmin kuin tuossa nyt:n jutussa tehtiin. Esim. kertomalla että inhottaa kun pelissä ei saa tehdä omaa hahmoaan ja kehittää tätä vaan joutuu tyytymään valmiiksi tehtyihin ja lokeroituihin hahmoihin. Valmiit hahmot ovatkin inhottavia mutta pääosin vain siksi koska vielä nykyään hahmoista puuttuu monissa peleissä luonnetta ja syvyyttä. Tosin siihen hahmojen syvyyteen ja luonteeseen on tulossa aikaa päälle pakostikkin parannusta kun peliala ja teknologia edelleen kehittyvät.
 
Vastaus: Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

Laitetaan nyt tähän kun keskustelua pelien mieshahmoista ei ole.

https://www.youtube.com/watch?v=L8g_7YiPjns

Tällaiseen törmäsin ja ihmettelen miksi se on suosittu. Osa Sniper elite-sarjan myynnistä varmasti koostuu juurikin x-ray gorekamerasta joka on sarjan tunnusomaisin feature. Saa ampua ihmisiä pippeliin ja katsoa kuinka se räjähtää, hihii. Ottaen huomioon että Sniper elite koittaa olla realistinen sotapeli niin tällainen feature on sairas.

Naisia kun pitää saada peleihin mukaan vaikka hieman väkisin koska tasa-arvo niin Sniper elite olisi ollut hyvä paikka murtaa ööö...tai laajentaa maailmankuvaa tai jotain. Eli päähahmo olisi ollut nainen tai mies ja vihuissa olisi ollut myös naisia joita olisi voinut ampua pimppiin tai vaikka tisseihin x-ray featurella maustettuna. Hauskinta ja siten montage arvoista kamaa olisi voinut siis olla esim. munasarjashotit jne. Miten kaikin hullun hauskoin tavoin olisi voinut naisenkin sukuelimiä ampua Sniper elitessä jos siinä olisi naisiakin ammuttavaksi.
 
Vastaus: Keskustelua pelien naishahmoista (Huom! Pelkät "Höh-höh, tissit!" -viestit poistetaan!)

Hei osaatteko suositella jotain pelejä missä saisi pelata naispuolista pahista / femme-fatalea?

Itseäni on jo NES ajoista kyllästyttänyt Battletoadsit ja nykyään mm. ICO, Child of Light, Two Worlds, joissa sinänsä ei ole mitään vikaa, mutta joissa pahikset ovat olleet paljon kiehtovampia kuin pelien perussankarit ja olisi paljon kivempi pelata itse sellaista.

Varmaan aika harvassa tällaiset pelit, itsellä on jo hyllyssä:

- Bullet Witch
- Fable trilogia
- Max Payne 2
- Fallout sarja

Osaatteko suositella jotain muuta? Alustoina siis 360 ja PC.
 
Ylös Bottom