Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua PS4 Pron hiljaisuudesta/äänekkyydestä

Saatanako repesin :D tosiaan pakko tämä kone on avata ja puhdistaa kun vitonen tulee.
Ilmeisesti jotkin tuotantoerät ovat olleet jostain syystä viallisia tuon jäähdytyksen suhteen, koskapa oma heti julkaisussa ostettu PS4 ei metelöi yhtään.
Myöskin PS4 pro on hiljainen vaikka noissakin on ollut tuota ääni/jäähyongelmaa.
 
Ilmeisesti jotkin tuotantoerät ovat olleet jostain syystä viallisia tuon jäähdytyksen suhteen, koskapa oma heti julkaisussa ostettu PS4 ei metelöi yhtään.
Myöskin PS4 pro on hiljainen vaikka noissakin on ollut tuota ääni/jäähyongelmaa.
Kuten tästä ketjusta hyvin huomaa, se on ihan tuuripeliä ollut minkälaisen koneen saa. Ei sen pitäisi näin mennä. Ja ei noi omat PS3 ja PS4 konsolit olleet kaikki suihkuturbiineja pakasta vedettynä, ne on ajan mittaan alkaneet huutaa ennemmin tai myöhemmin sijoittelusta tai puhdistuksesta huolimatta.

Suunniteltua vanhenemista, paskaa suunnittelua, roska komponentteja vai hälläväliä kokoonpanoa. Tiedä häntä. Mutta luotto Sonyyn rautavalmistajana ja tulevaan PS5 konsoliin on suunnilleen nollissa tai negatiivinen.
 
Kyllähän siellä varmasti eroja on konsoleiden välillä ja joitain maanantaikappaleitakin tehtailta päässyt kuluttajille asti, sitä ei varmasti kukaan kiistä. Sen kuitenkin totean, että jos sen laitteen tuollaiseen lähes kokonaan umpinaiseen "kaikukoppaan" tunkee, niin aivan varmasti laite pitää kovempaa ääntä kuin avoimessa tilassa ollessaan! Tuossa Miikan videon sijoitusratkaisussa se poistuva lämmin ilma törmää taka- ja sivuseiniin ja osa siitä päätyy vielä varmaan toisenkin kerran kiertoon laitteen sisään, kun se imee jäähdytysilmaa ulkopuolelta. Itse en laittaisi minkään merkkistä konsolia tuollaiseen pieneen kaikukoppaan.

Oma 2013 marraskuussa ostettu perusmalli on ollut koko elinaikansa neljästä suunnasta avonaisella tasolla ja on edelleenkin varsin hiljainen, vaikka käyttötunteja on takana erittäin suuri määrä ja laitteella on pelattu sukupolven tehoa vaativista peleistä kaiken maailman RDR 2:t, The Last Of Usit ja vastaavat. Ei tuo äänetön ole, mutta aika tarkkaan saa esim. RDR 2:ta pelatessa kuunnella tuohon 2 metrin päähän, että sen tuulettimen hurinan kuulee. Itsellä on vielä varsin tarkat korvatkin. Eikä tuo yksilö kesälläkään mitään poikkeuksellista puhinaa pitänyt, kun sillä The Last Of Us 2:n pelasin. Tiedä häntä, mutta luotto Sonyyn rautavalmistajana ja tulevaan PS5 konsoliin on tältä pohjalta varsin korkea.
 
Kyllähän siellä varmasti eroja on konsoleiden välillä ja joitain maanantaikappaleitakin tehtailta päässyt kuluttajille asti, sitä ei varmasti kukaan kiistä. Sen kuitenkin totean, että jos sen laitteen tuollaiseen lähes kokonaan umpinaiseen "kaikukoppaan" tunkee, niin aivan varmasti laite pitää kovempaa ääntä kuin avoimessa tilassa ollessaan! Tuossa Miikan videon sijoitusratkaisussa se poistuva lämmin ilma törmää taka- ja sivuseiniin ja osa siitä päätyy vielä varmaan toisenkin kerran kiertoon laitteen sisään, kun se imee jäähdytysilmaa ulkopuolelta. Itse en laittaisi minkään merkkistä konsolia tuollaiseen pieneen kaikukoppaan.
Ongelmahan on se että monet TV-tasot nyt vaan on tuon mallisia. Ehkä Sonyn konsolia ei ole suunniteltu olemaan tuollaisissa vähääkään ahtaamissa tiloissa, mutta ihan samoissa paikoissa ne Xbox Onet ja Nintendo Switchit makoilevat ja ovat järjestäen hiljaisempia. Minullakin itseasiassa kaikki muut laitteet on "suljetuissa" tiloissa, mutta PS4 on tietokonepöydällä, niin että joka suuntaan on reilusti tilaa. Tämä juurikin siksi kun laite huutaa kuin suihkuturbiini. Oli se lämpötahnojen vaihdon jälkeen pari viikkoa hiljainen, mutta aika nopeasti palattiin vanhoihin desibeleihin.

Joten joko Sonylla on tehty suunnittelumoka jo alkuvaiheessa, kun ei ole tajuttu millaisia TV-tasot noin yleensä on, tai sitten yksinkertaisesti maailmalla on liikkeellä ihan reilusti näitä äänekkäämpia yksilöitä syystä X. Ehkä huonoa kasaamista, ehkä huonompaa lämpötahnaa, ehkä laite vaan kerää normaalia enemmän pölyä.

Kaikesta tästä huolimatta minulla on uuteen laitteeseen luottoa. Jo se että PS5 on about pilvenpiirtäjän korkuinen kertoo siitä, että nyt ainakin yritetään tehdä hyvää ilmanvaihtoa ja jäähdytystä.
 
Kyllähän siellä varmasti eroja on konsoleiden välillä ja joitain maanantaikappaleitakin tehtailta päässyt kuluttajille asti, sitä ei varmasti kukaan kiistä. Sen kuitenkin totean, että jos sen laitteen tuollaiseen lähes kokonaan umpinaiseen "kaikukoppaan" tunkee, niin aivan varmasti laite pitää kovempaa ääntä kuin avoimessa tilassa ollessaan! Tuossa Miikan videon sijoitusratkaisussa se poistuva lämmin ilma törmää taka- ja sivuseiniin ja osa siitä päätyy vielä varmaan toisenkin kerran kiertoon laitteen sisään, kun se imee jäähdytysilmaa ulkopuolelta. Itse en laittaisi minkään merkkistä konsolia tuollaiseen pieneen kaikukoppaan.

Oma 2013 marraskuussa ostettu perusmalli on ollut koko elinaikansa neljästä suunnasta avonaisella tasolla ja on edelleenkin varsin hiljainen, vaikka käyttötunteja on takana erittäin suuri määrä ja laitteella on pelattu sukupolven tehoa vaativista peleistä kaiken maailman RDR 2:t, The Last Of Usit ja vastaavat. Ei tuo äänetön ole, mutta aika tarkkaan saa esim. RDR 2:ta pelatessa kuunnella tuohon 2 metrin päähän, että sen tuulettimen hurinan kuulee. Itsellä on vielä varsin tarkat korvatkin. Eikä tuo yksilö kesälläkään mitään poikkeuksellista puhinaa pitänyt, kun sillä The Last Of Us 2:n pelasin. Tiedä häntä, mutta luotto Sonyyn rautavalmistajana ja tulevaan PS5 konsoliin on tältä pohjalta varsin korkea.
Itse olen sijoittanut konsolit suoraan tason päälle tv:n viereen niin pääsee ilma kiertämään.
Tv: tasossakin on säädettävät hyllyt joten, jos sinne jotain sijoittaa, niin hyllyjen korkeutta pystyy säätämään miltei portaattomasti ja näin saa kyllä tarvittavaa tilaa yllin kyllin. Samoin tason takaseinän olen nikkaroinut helposti irrotettavissa olevista paneeleista. Näin konsolin mahdollinen takaa puhaltava kuumailma ei jää tasolle turhaan kiertämään. Nyt sitten varmaankin vanhat konsolit menevät juurikin noihin hyllyihin ja uutukaiset jäävät tuohon tason päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekkin pidin PS4 pro tuollaisessa tilassa kuin Miika, nyt siirtänyt sen tuohon TVn viereen mutta ei se sitä ole hiljentänyt, varmaan pölyä kertynyt niin paljon tai muuta. Mutta PS5 menee suoraan tuohon TVn viereen ja jos PS4 suunnitelussa ei otettu huomioon TV tasoja niin vielä vähemmän on otettu PS5 suunnnittelussa se huomioon koska se mahdu mihinkään :D tai sitten jää hyvin marginaalisesti tilaa ilman kiertää.
 
En viihdi vielä lähtä konetta availemaan mutta ajattelin tänään käyttää koneen tallissa ja puhdistaa kompuran paineilmalla, tossa tuli vaan mieleen että onko siinä puhalluksessa sitten liikaa painetta että kannattaako harkita muuta pika puhdistusta? :D
 
En viihdi vielä lähtä konetta availemaan mutta ajattelin tänään käyttää koneen tallissa ja puhdistaa kompuran paineilmalla, tossa tuli vaan mieleen että onko siinä puhalluksessa sitten liikaa painetta että kannattaako harkita muuta pika puhdistusta? :D
Mä oon puhaltanut semmosesta paineilmapullosta ilmaa konsolin sisuksiin hyvin sillä ainakin pöly irtoaa. Voi olla että kompuran puhalluksessa on vähän liikaa tehoa. Lähtee vielä osat irti. :D
 
Mä oon puhaltanut semmosesta paineilmapullosta ilmaa konsolin sisuksiin hyvin sillä ainakin pöly irtoaa. Voi olla että kompuran puhalluksessa on vähän liikaa tehoa. Lähtee vielä osat irti. :D

Joo pitääpä melkein käydä puuilosta hakemassa pullo, tulikin mieleen että appiukko oli PS2 kompuralla putsannut niin se oli menny rikki ja puhalluksen jälkeen oli alkanu kolinaa kuulumaan sisällä :D
 
Ja jos kompuran paineilmaletkuun on päässyt muodostumaan kosteutta, niin sekös se sitten harmittaa. :D

Joo sitähän olis saattanut päästä myös vähän, tuo ei kummastikkaan paljoa muodosta kosteutta.
 
Nyt on konsolia käytetty irti ja paineilmalla putsailtu, ei edes pahasti lähtenyt keulimaan enään. Vaimolle myös näytin ton videon niin ekana kysyi että mistä tuo on niin sanoin että tämähän on meiltä että tuo on meidän pleikkari :D meinas vaan ettei oo ikinä kuulu että se tommosta ääntä pitää.
 
Tulikohan kolmannen kerran tämän vuoden aikana vaihdettua Kryonautit, lämpötyynyt ja tällä kertaa myös Deltan tuulettimen tilalle Nidecin vastaava. Pleikkarin takana on vielä kaksi tietokonetuuletinta puhaltamassa kuumaa ilmaa pois laitteesta. Melun taso ei välttämättä laskenut, mutta ehkä tuo Nidecin tuuletin pitää vähän vähemmän ärsyttävää ääntä. Järkyttävän äänekäs laite tuo joka tapauksessa vieläkin on, eikä kuluttajan pitäisi joutua tuunailemaan tuotteitaan tällä tavoin.
 
Tulikohan kolmannen kerran tämän vuoden aikana vaihdettua Kryonautit, lämpötyynyt ja tällä kertaa myös Deltan tuulettimen tilalle Nidecin vastaava. Pleikkarin takana on vielä kaksi tietokonetuuletinta puhaltamassa kuumaa ilmaa pois laitteesta. Melun taso ei välttämättä laskenut, mutta ehkä tuo Nidecin tuuletin pitää vähän vähemmän ärsyttävää ääntä. Järkyttävän äänekäs laite tuo joka tapauksessa vieläkin on, eikä kuluttajan pitäisi joutua tuunailemaan tuotteitaan tällä tavoin.
Itse en Kryonauttia enää käytä konsoleissa, koska tuntui "valuvan" sieltä välistä pois todella nopeasti (pump out/bleeding efekti)

Valmistaja suositteli Thermal Grizzly Aeronauttia, koska siinä ei ole silikonia ja pitäisi kestää paremmin, niin sitä olen nyt käyttänyt ja ainakin vielä tuntuu pelittävän hyvin.

Phobya HeGrease Extreme on kuulemma myös ihan hyvää konsoleihin, kun on todella jämäkkää kamaa (tämä pitää itse joskus vielä testata, jos tulee tahnan vaihto eteen)
 
Itse en Kryonauttia enää käytä konsoleissa, koska tuntui "valuvan" sieltä välistä pois todella nopeasti (pump out/bleeding efekti)

Valmistaja suositteli Thermal Grizzly Aeronauttia, koska siinä ei ole silikonia ja pitäisi kestää paremmin, niin sitä olen nyt käyttänyt ja ainakin vielä tuntuu pelittävän hyvin.

Phobya HeGrease Extreme on kuulemma myös ihan hyvää konsoleihin, kun on todella jämäkkää kamaa (tämä pitää itse joskus vielä testata, jos tulee tahnan vaihto eteen)
Samaa huomasin itsekin, että tietyt tahnat valuneet pois. No kryonauttia sinne viimeksi laitoin ja ajan kanssa ääni taas koveni. Nyt Pro jo uudella omistajalla joten olkoon hänen murheensa. Tietääpä tuon jos joskus vielä PS4/Pron avaa.
 
Tuli tänään vaihdettua vanha julkkari-Pro CUH-7200-sarjan konsoliin, jota edellinen omistaja kehui hiljaiseksi. Ja oikeassa oli, sillä ero tuuletinmelussa on todella huomattava. Tämä uusi vempele vain vienosti tuhisee Miles Moralesissakin, kun edellinen yksilö huudatti tuuletinta niin kovilla kierroksilla, että vastamelukuulokkeet päässä piti pelata.

Gran Turismo Sportia pyörittelin kans tunnin verran, ja siinä uusi Pro-vehjes on enimmäkseen äänetön ja vain hetkittäin hieman nostaa kierroksiaan.
 
mx-4 2019, sama homma kans, tahnat valuu sirun päältä pois ja huuto alkaa. Pojan koneeseen laitoin thermal grizzly carbonaut lämpötyynyn ja tuo toimi todella hyvin, ajan kanssa alkoi pitämään enemmän ääntä, mutta kyse ei ollut tyynystä vaan pölystä, koneesta kansi irti ja imurin putki kiinni tuleettimen kohdalle ja pölyt veks, hiljeni samalle tasolle kuin ennenkin. Tuota voin kyllä suositella. protip: Yhdestä carbonaut palasta intelin prossulle saa kahteen pleikkariin (normi versio, prosta en tiedä) tyynyt leikkaamalla ja asennuksessa on pakko käyttää pienen pieni tippa tahnaakin että tyyny pysyy paikoillaan asennuksessa.

 
mx-4 2019, sama homma kans, tahnat valuu sirun päältä pois ja huuto alkaa. Pojan koneeseen laitoin thermal grizzly carbonaut lämpötyynyn ja tuo toimi todella hyvin, ajan kanssa alkoi pitämään enemmän ääntä, mutta kyse ei ollut tyynystä vaan pölystä, koneesta kansi irti ja imurin putki kiinni tuleettimen kohdalle ja pölyt veks, hiljeni samalle tasolle kuin ennenkin. Tuota voin kyllä suositella. protip: Yhdestä carbonaut palasta intelin prossulle saa kahteen pleikkariin (normi versio, prosta en tiedä) tyynyt leikkaamalla ja asennuksessa on pakko käyttää pienen pieni tippa tahnaakin että tyyny pysyy paikoillaan asennuksessa.


Tuota samaista tuotetta joskus itsekin ajattelin kokeilla, mukava kuulla että toimii!
 
Ylös Bottom