Keskustelua PS5:n huoltoon lähettämisestä - mukana myös äänestys

Onko PS5-konsolisi ollut huollossa?

  • On, sain PS5:n kunnossa takaisin.

    Äänet: 2 2,6%
  • On, sain PS5:n viallisena takaisin.

    Äänet: 2 2,6%
  • Ei, PS5 on toiminut moitteettomasti.

    Äänet: 70 90,9%
  • Ei, mutta olen lähettänyt/lähettämässä PS5:n huoltoon.

    Äänet: 3 3,9%

  • Äänestäjiä yhteensä
    77

jpvir

Active Member
Mun ps5 on ollu nyt yli kuukauden reissussa, viikko sitten kyselin prismalta et mitä sille kävi. Sain sit ympäripyöreen vastauksen että se on lähtenyt sonyn ohjeiden mukaisesti huoltoon, ei mitään muuta ei edes sitä et milloin on lähteny.
 

shamaniac

Well-Known Member
Eli voipi kestää kuten ajattelinkin. Aikoinaan X360 oli sekin ainakin pari viikkoa reissussa levyaseman vuoksi (ei sentään omalla kohdalla ollut RROD-vikoja).

Täällähän(?) oli se tapaus, jossa tuli naarmuisena takaisin? Pitäisikö tuosta ottaa kuvat ettei tule jotain sunnuntaisäätäjän telomaa konsolia takaisin? Eihän ne naarmut jossain kuorien alla toimintaa haittaa mutta periaatteenkin vuoksi en halua laitetta, jota on käsitelty päin persettä. Kuitenkin kyseessä puolen tonnin vehje, joten toivoisi sitä käsiteltävänkin asiallisesti.

Ehkä vähän typerä kysymys mutta näistä huoltohommistahan tuskin mitään korvausta saa? Matkakuluja tms? Ärsyttää ajella asian takia, joka ei ole itsestä mitenkään kiinni kun tuota vapaa-aikaa ei kauheasti ole ylimääräistä. Paitsi nyt voisi olettaa olevan mutta kyllä tuo yhden konsolin puutos äkkiä täyttyy kun löytyy joka valmistajan laitteet ja pelejä on kaikille jonoksi asti. Tosin ehkä aloitan sen kauan lykätyn DC-leffaputken television puolelta...
 

jpvir

Active Member
Tänään tulee ps5 kotiin! Toivottavasti myös hiljaisempana. Tarkastin myös ton tarkan ajan milloin lähetin sen eli vein sen vasta 8.8 postiautomaattiin ja 8.9 on tänään, et tasan kk meni koko reissuun. Sekoitti vähän kun otin yhteyttä prismaan jo heinäkuussa ja panttasin lähettämistä pari viikkoa.
 

rap

Well-Known Member
Noniin siin se nyt on. Tuli uus kone missä oli takakansi irti ja täynnä mustia naarmuja lisäks menetin pakkauksen ja tuo jalusta ei asetu kunnolla paikalleen. Eipä menny ihan putkeen taas tuokaan.
Kyllä on todella törkeää toimintaa, miten edes kehtaavat lähettää tuollaisen takaisin... Kannattaisko tuosta tehdä valitus? Mitähän jos tuon lähettää huoltoon takaisin katkeran kirjeen kanssa että vaadit myös kuoriltaan kunnossa olevaa konetta? Aikaa tosin menee taas pirusti.
 

shamaniac

Well-Known Member
Siis ilmeisesti se kansi, jonka saa muutenkin irti helposti? Voiko olla mahdollista että kyydityksessä lähtenyt irti? Millaisessa paketissa ne konsolin lähettävät takaisin ja millä kyydityksellä? Täytyykö tässä ottaa omasta konsolista kuvat ennen huoltoon vientiä että on todisteita että oli kunnossa ennen lähetystä jos kerran on vaara että tulee tuollaisena lähetyksenä takaisin...
 

jpvir

Active Member
Siis ilmeisesti se kansi, jonka saa muutenkin irti helposti? Voiko olla mahdollista että kyydityksessä lähtenyt irti? Millaisessa paketissa ne konsolin lähettävät takaisin ja millä kyydityksellä? Täytyykö tässä ottaa omasta konsolista kuvat ennen huoltoon vientiä että on todisteita että oli kunnossa ennen lähetystä jos kerran on vaara että tulee tuollaisena lähetyksenä takaisin...
Joo juurikin se valkoinen taka kuori on auennut tai ollut auki kuljetuksen ajan. Pistin kummallekin reklamaatiota että saavat tapella että kumpi korvaa. Ei noista naarmuista näy onneks kuin osa, ovat kyl näkyvimmällä paikalla mitä voivat kummassakin asennossa. Toi kamera jotenkin filtteröi noi haaleemmaks kuin todellisuudessa. Saavat ite valita lähettävätkö uuden kannen antavatko rahallista korvausta vai perutaanko kaupat, periaatehan on ettei viallisesta tuotteesta voi täyttä hintaa maksaa. Nuo vaikuttavat kuitenkin jälleenmyynti hintaan aika rajusti.

Naarmut ja palautus paketti.
20210909_053140.jpg 20210908_154658.jpg
20210908_164129.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Jartza72

Well-Known Member
Toivottavasti ei tarvi tuohon rumbaan ryhtyä.
Itse ainakin ottaisin konsolista kuvat ennen lähettämistä.
Onpahan sitten ainakin jotain dokumenttia mitä esittää, jos syyllistä aletaan esim. naarmuista etsimään.
Taitaa vaan ilmeisesti olla pirun tiukassa tuo kansi, että tuo naarmuuntumisen vaara on aika suuri kantta irroitettaessa.
Jos taas tuo kansi on tiukassa, ei sen pitäisi ainakaan kuljetuksessa irrota, ellei sitä ole jätetty jostain kumman syystä löysälle kasausvaiheessa.
Luulisi Sonyllä olevan ammattitaitoista korjausporukkaa tai sitten korjaukset on ulkoistettu Bangladeshin katulapsille.
No oli miten oli, niin onhan tuo kyllä törkeää miten maksavan asiakkaan (tällä hetkellä harvinaista) konsolia kohdellaan.
 
Viimeksi muokattu:

jpvir

Active Member
Sinänsä sillä ei ole mitään väliä vaikka olisin kuvannut sen lähettämäni konsolin koska tuo takaisin tullut on uusi ja käyttämätön. Edellisessä toi kansi oli kiinni kuin tauti sai oikeen kunnolla voimaa käyttää, tästä lähtee kun hiukan pikkusormella törkkää ei tarvii edes kulmaa raottaa.
 
Viimeksi muokattu:

Jartza72

Well-Known Member
Sinänsä sillä ei ole mitään väliä vaikka olisin kuvannut sen lähettämäni konsolin koska tuo takaisin tullut on uusi ja käyttämätön. Edellisessä toi kansi oli kiinni kuin tauti sai oikeen kunnolla voimaa käyttää, tästä lähtee kun hiukan pikkusormella törkkää ei tarvii edes kulmaa raottaa.
Katsoitko muuten onko tuo uusi konsolisi sitä "uutta" mallia pienemmällä jäähdytyselementillä vai orginaali?
Tuli vaan mieleen, että lähettävätkö korjaamosta sitä uuttakin mallia hajonneen tilalle.
 

shamaniac

Well-Known Member
Toivottavasti ei tarvi tuohon rumbaan ryhtyä.
Itse ainakin ottaisin konsolista kuvat ennen lähettämistä.
Minulla on rumba edessä ja tänään olen konsolia viemässä. Kuvia jo räpsin jos siitä jotain hyötyä kenties olisi tarvittaessa.

Onpahan sitten ainakin jotain dokumenttia mitä esittää, jos syyllistä aletaan esim. naarmuista etsimään.
Ainahan vahinkoja voi sattua mutta täällä oli muistaakseni toinenkin samanlainen tapaus joten aika tympeää että pitää varautua tällaiseen ennakkoon. Jos siis välittää noista sinänsä kosmeettisista vioista. Omalla kohdallani jo periaatekysymys: eihän näitä asioita noin voi hoitaa.

Taitaa vaan ilmeisesti olla pirun tiukassa tuo kansi, että tuo naarmuuntumisen vaara on aika suuri kantta irroitettaessa.
Omassa PS4:ssa kyllä on tiukka (videoissa lähtee kovin kivuttomasti omaan verrattuna) mutta PS5:n kansi oikein lennähti irti pienellä painamisella ja lattialle asti kun se oli niin helposti irrotettava. Onneksi siinä ei tullut mitään jälkiä siihen. Ja aukaisutekniikka pitänee olla oikea. Muutenkin olen ymmärtänyt että PS5 on todella helppo saada auki ja näin oli ainakin omassani.

Jos taas tuo kansi on tiukassa, ei sen pitäisi ainakaan kuljetuksessa irrota, ellei sitä ole jätetty jostain kumman syystä löysälle kasausvaiheessa.
Omani sinänsä helposti irrotettava kansi tuntuu kuitenkin pysyvän, joten epäilisin että onko tässä tapauksessa kansi ollut kunnolla edes kiinni. Pehmusteita kuitenkin vaikuttaisi olevan sen verran että ei kai se siellä itsestään irtoaisi.

Luulisi Sonyllä olevan ammattitaitoista korjausporukkaa tai sitten korjaukset on ulkoistettu Bangladeshin katulapsille.
No oli miten oli, niin onhan tuo kyllä törkeää miten maksavan asiakkaan (tällä hetkellä harvinaista) konsolia kohdellaan.
Siellä "ollaan vain töissä" ja kenties ajatellaan että kun jää sinne alle niin ei haittaa. Ei toimintaa sinänsä haittaakaan mutta kyllä minua ainakin tympäisee kosmeettisetkin viat, erityisesti jos en ole niitä itse aiheuttanut.

Olohuoneen televisiossani on järkyttävät naarmut lapsen jäljiltä (eivät näy kuin sivusta katsottaessa onneksi) mutta tämä on täysin hyväksyttävää kun ottaa huomioon minkä ikäinen sen on tehnyt ja missä asemassa on. Se että huollosta tulee laite huonommassa kunnossa takaisin (varsinaista korjausta lukuun ottamatta siis) on aika älytöntä.

Sinänsä sillä ei ole mitään väliä vaikka olisin kuvannut sen lähettämäni konsolin koska tuo takaisin tullut on uusi ja käyttämätön. Edellisessä toi kansi oli kiinni kuin tauti sai oikeen kunnolla voimaa käyttää, tästä lähtee kun hiukan pikkusormella törkkää ei tarvii edes kulmaa raottaa.
Voihan tuo olla jonkun toisen käytetty laite? Miksi täysin uusi laite olisi edes avattu tai jätetty kansi irralleen? Jos ottavat laitteen sisään, katsovat että mikä vika ja lähettävät seuraavan mikä on korjattu tilalle? Vai onko pyrkimys saada juuri sama laite takaisin? Jos kyse todella on täysin uudesta laitteesta niin sitten on outoa että on avattu tai sitten se todella on auennut kyydityksen aikana.

Itse olen ainakin saanut kerran eräästä huollosta identtisen läppärin omani sijaan. Siinä tosin oli se kämmi että oli väärällä prossulla (i5 i7:n sijasta). Kyse oli näytön vaihdosta/korjaamisesta niin oli ajateltu mennä helpon kautta. Lisäksi sanoivat että tiedostot pitää ottaa talteen joten senkin kautta tuo vaihto olisi onnistunut kun tuli puhtaalla windowsilla takaisin mutta ei ihan loppuun asti oltu katsottu laitteen speksejä.

---

Mitenkäs muuten kun konsolissa on kaikki tunnukset ja lienee pankkikorttikin tiedoissa? Saako noita jotenkin PSN:n kautta pois päältä ja/tai jonkin tuplavarmistuksen päälle? Kenties vainoharhailun puolelle menee jos kuvittelee että siellä huollossa aletaan jotain ostelemaan mutta ei kai tuosta haittaakaan ole jos saa jonkinlaista backuppia tuon suhteen. Ja jos konsoli ei tulekaan itselle takaisin niin sinne jonnekin ne tiedot sitten jää.
 

TT-2k

Päämoderaattori
Ylläpitäjä
Omassa PS4:ssa kyllä on tiukka (videoissa lähtee kovin kivuttomasti omaan verrattuna) mutta PS5:n kansi oikein lennähti irti pienellä painamisella ja lattialle asti kun se oli niin helposti irrotettava.
Tämä on omaa mutuiluani, mutta netin videoilla olevista konsoleista kuoret on otettu jo aiemminkin pois, ja siksi tuntuvat lähtevän niin helposti. Itelläkin ekalla avauskerralla sekä PS4 Pron että PS5:n kuoret tuntuivat olevan niin tiukassa, että melkein pelotti irrottaa. Sen jälkeen ovat irronneet kuitenkin huomattavasti helpommin.
 

shamaniac

Well-Known Member
Tämä on omaa mutuiluani, mutta netin videoilla olevista konsoleista kuoret on otettu jo aiemminkin pois, ja siksi tuntuvat lähtevän niin helposti. Itelläkin ekalla avauskerralla sekä PS4 Pron että PS5:n kuoret tuntuivat olevan niin tiukassa, että melkein pelotti irrottaa. Sen jälkeen ovat irronneet kuitenkin huomattavasti helpommin.
Tästä varmasti onkin kyse PS4:n kohdalla mutta oman PS5:n kuoret lähtivät ihan ekalla todella helposti. Hyvin vähän tarvitsi voimaa kun yhtä reunaa vain hieman nosti ja työnsi toisesta suunnasta. Tuon saisi yhdellä kädellä irti jos konsoli on sopivasti sylissä.
 

jpvir

Active Member
Lähinnä päättelin siitä et se on uus kun siinä keskellä oli suojamuovi viel kiinni ja tuulettimessa eikä muuallakaan ollu hitustakaan pölyä. Ton uuden takakannen "nastat" on epämuodostuneet ja pienemmät kuin edellises sen takii irtoo niin helposti valuvialta vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:

Jartza72

Well-Known Member
Lähinnä päättelin siitä et se on uus kun siinä keskellä oli suojamuovi viel kiinni ja tuulettimessa eikä muuallakaan ollu hitustakaan pölyä. Ton uuden takakannen "nastat" on epämuodostuneet ja pienemmät kuin edellises sen takii irtoo niin helposti valuvialta vaikuttaa.
Jotenkin epäilen, että laittavat tuon suojamuovin tuohon mustaan kohtaan suojaamaan sormenjäljiltä ja naarmuilta. Muilta osin tuo suojaus on sitten ollutkin enemmän ja vähemmän puutteellista. :rolleyes:
Ja tuskin vanhaakaan konetta lähettäisivät pölyjen kera takaisin.
Kai siellä jotain sinettejä on mistä näkisi onko avattu aiemmin.
Vanhoissa konsoleissa oli ainakin näin.
Tosi outoa myös, jos uudessa konsolissa olisi valuviallinen kansi, joka ei pysy kunnolla kiinni.
Tämä on nyt se kuuluisa mutu tuntuma.
 
Viimeksi muokattu:

shamaniac

Well-Known Member
Minäkin järkeilisin että muovit saa vanhaankin suojaksi ja pölyt voi putsata myös helposti. Mitään varmuuttahan tuosta on hankala saada vaikka tietäisi sarjanumeronkin kun ei sekään kerro onko se "uusi" ollut käytössä aiemmin jollain vai ei.

Miksei uusi muuten tulisi suoraan myyntipaketissa?
 

jpvir

Active Member
Miksei uusi muuten tulisi suoraan myyntipaketissa?
Ehkä siksi että myyntipaketissa on myös ohjain jalusta ja kaapelit. Tulis aikamoinen vuori niitä nurkkiin ja pakkauksetkin veis älyttömästi turhaa tilaa. Myynti pakkaukset ovat myös erilaisia eri maissa, esim. verkkovirrat ja virtajohdot saattaa olla erit eri maissa.
 
Viimeksi muokattu:

shamaniac

Well-Known Member
No niin, nyt on PS5 viety huoltoon. Mitään muuta ei tarvittu kuin konsoli. Näin Gigantissa siis ainakin. Nyt sitten jännäämään että milloin pääsee jatkamaan Miles Moralesia ja/tai mitä pelejä on konsolin takaisinpaluun aikana ilmestynyt. Deathloop kyllä kiinnostelisi ja ei olisi sen suhteen huonommassa paikassa konsoli hajota.

MUOKS: Nyt muistin että miksi olin ottanut konsolin lisäksi kaikki oheisvehkeet mukaan: Gigantin oma chat pyysi ne ottamaan. Kuitenkin huollossa nimenomaan sanottiin että "Sony ei muuta halua ottaa". Chatissa sanoi että "jos laite vaihdetaan uuteen" mutta mietin jo siinä että mistäpä ne sen uuden vetäisee näillä saatavuuksilla. Tosin tänäänhän tuota oli Gigantissa taas tarjolla :p
 
Viimeksi muokattu:

jpvir

Active Member
Ihan mielenkiinnosta tällainen pikku gallup kun sain oman ps5:ni runneltuna takaisin ja kaverilistallani on nyt noin 15 ps5:n omistajaa joista jo 9 on joutunut lähettämään laitteen huoltoon. Tämä saattaa auttaa myös kuluttajasuojaviranomaista mahdollisen ryhmäkanteen nostamiseksi. Jolloin saataisiin korvaustenhaku vähän helpommaksi kun Sonyn asiakaspalvelu nyt on mitä on.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom