Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kastle

KonsoliFIN Alumni
E3-ketju ja TT-2k:n kommentti antoi aihetta tällaisen ketjun aloittamiseen. Nyt kun jokaisella tämän sukupolven konsolilla on liikkeentunnistus (tai ainakin tulossa), niin vertailut, pohdinnat, kyselyt sun muut tänne.

Huomatkaa, tämä ei ole Konsolisota-alueella.

Tässä siis viimeisin kommentti E3-ketjusta:
TT-2k sanoi:
Kun toinen käsi/patukka ohjaa pelkkää sauvaa (jossa tod.näk. on rajallinen määrä nappuloita), ei kahdellakaan kapulalla ole niin paljoa näppäinyhdistelmiä kuin perinteisessä ohjaimessa. Toki toimintoja voidaan mäpätä uudelleen, eli esim. ketju- ja strategiavaihdot tulevatkin napin painamisen sijaan äänikomennoilla.

Voin toki olla täysin väärässäkin, mutta ensimmäiset ajatukseni nimenomaan NHL-pelistä liikeohjauksella olivat sen suuntaisia, että HC:mmat pelaajat eivät sille lämpene kontrollien liiallisen yksinkertaistamisen vuoksi. Joku esim. PESiä Wiillä pelanneena voisi tietysti kertoa, miten Wiimote+nunchukilla ohjailu eroaa perinteisestä padiohjauksesta. (Mutta ehkä tätä keskustelua varten pitäisi olla sitten jo oma ketjunsakin...)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

E3-ketju ja TT-2k:n kommentti antoi aihetta tällaisen ketjun aloittamiseen. Nyt kun jokaisella tämän sukupolven konsolilla on liikkeentunnistus (tai ainakin tulossa), niin vertailut, pohdinnat, kyselyt sun muut tänne.

Huomatkaa, tämä ei ole Konsolisota-alueella.

Tässä siis viimeisin kommentti E3-ketjusta:

Lue TT-2k Pessin arvostelu. Siinä hiukan valotan kontrolleja ja niiden toimimista. Loppujen lopuksi mitään ei puutu vaikka nappuloita onkin vähemmän. Muissa genreissä sama juttu, poislukien ehkä perinteiset tappelupelit ala Tekken sun muut. Ohjaus tuo toisaalta moneen eri genreen lisää mahtavuutta, kuten esimerkiksi juuri Pes, Anno ja Red Steel 2 osoittaa. RS2 vaikuttaa kyllä erityisen mielenkiintoiselta, koska siinä on jo miekkailu hiottu niin pitkälle että se mittaa jopa lyönnin voimakkuuden ja siirtää sen pelimaailmaan. TS, paksummin panssaroituja kavereita joutuu lyömään kovemmin oikeastikkin. Tämä toki saadaan toimimaan vain WM+ laitteen avustuksella.

Liikkeentunnistus on tullut jäädäkseen, osittain sen takia että immersio on lisääntynyt ja osittain sen takia että kontrolleja on nyt pystytty yksinkertaistamaan aikaisemmasta. Samalla ei ole oikein mitään menetettykkään.

Edittiä: Mielenkiinnolla odottelen mikkisoftan toteutusta aiheesta :)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Nintendon Iwatan haastattelu on esillä Financial Times lehdessä. Hän kertoo Nintendon aikanaa testanneen myös kamerapohjaista ohjausta, mutta päätyneen lopulta kiihtyvyysantureiden käyttöön, koska saavuttivat niillä paremmat tulokset. Kamerapohjainen ohjaus vaatii laitteistolta enemmän tehoa, joten ehkäpä valinta johtuu myös osaksi siitä. Tiedä sitten kumpi oli määräävä tekijä, Wii:n kustannusrakenne vai edistynein ohjaustapa.

Yksi mielenkiintoinen kommentti artikkelissa oli joltain nimeämättömältä taholta:

But one industry executive said Microsoft might struggle to make the device affordable, because of the large number of components.

Hinta tulee varmasti olemaan suurelta osin kynnyskysymys miten laajalti pelaajat uuden teknologian ottavat omakseen. Se myös tulee varmasti vaikuttamaan siihen miten paljon pelijulkaisijat uuteen teknologiaan panostavat. Liian kallis lisälaite tarkoittaa väistämättä vähemmän myytyjä pelejä ja sitä kautta pienemmän panostuksen pelien kehittämiseen. Muna ja kana dilemma on vahvasti läsnä tälläkin alueella. Sonyn osalta "puolet" uudesta ohjaimesta, eli kamera, on jo olemassaolevaa tekniikka ja siten halvempaa, mutta toisaalta se vaatii kuitenkin varsinaisen kapulan hankkimista.

FT.com / Companies / Technology - Nintendo rejected rivals choice of technology
Artikkelin lukeminen vaatii rekisteröitymisen/käyttäjätunnuksen (anon:anon toimii).

Sonyn Peter Dille puolestaan kertoo, että "The Wandin" devkitit ovat jo lähteneet kehittäjille, ja studiot ovat päässeet jo työskentelemään uuden teknologian kanssa.

PS3 motion control already in devs' hands
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Sonyn Peter Dille puolestaan kertoo, että "The Wandin" devkitit ovat jo lähteneet kehittäjille, ja studiot ovat päässeet jo työskentelemään uuden teknologian kanssa.

Myös Natalin devkitit on toimitettu kehittäjille; Venturebeat.com

VB: How long have you been working on this?

Shane Kim: A long time. Its complex. At Microsoft Research, weve had a lot of work going on for a long time. Weve done a lot of work in natural user interfaces. Voice recognition is one of them. Thats why we have been able to deliver development kits for it this week.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

(Lähes) 1:1 -liikkeentunnistuksesta saadaan Wiillä ensikokemuksia Tiger Woodsin, Virtua Tenniksen ja Grand Slam Tenniksen parissa muutaman viikon sisällä. Eniten kiinnostaa tietenkin Nintendon oma kehitystyö ja heinäkuussa Suomeen saapuva Wii Sports Resort vaikuttaa ennakkoarvioiden perusteella aika mahtavalta, jopa Destructoidissa kehuvat maasta taivaisiin - ja lähinnä Wii Motion Plus -ohjauksen.

But I swear, I kid you not, the sword moves in a 3D environment exactly as it does in real-life. And don't think that means just a simple waggle back and forth like so many other Wii games try to get away with. When using the Wii Motion Plus, the sword can be turned, pointed, even moved behind your back or under your legs and the in-game sword will do the exact same thing. Seriously.

Destructoid - E3 09: Hands-on with Wii Sports Resort
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

EA Sports on jo työstämässä versiota jumppahumppa pelistään EA Sports Active molemmille uusille teknologioille. Jipii.. tai jotain.

EA Sports already working on Active for Natal/PS3 Motion Controller

En tiedä ovatko pelijulkaisijat oikeilla jäljillä jos vain kopiovat Wiille toimineet ja myyneet konseptit kahdelle muulle laitteelle. Niiden omistajat ja kohdeyleisö ovat kuitenkin kovin erilaisia kuin Wiin, joten oma veikkaukseni on, että esim. EA Sports Active ei tule olemaan samanlainen hitti HD-konsoleilla, kuin se on Wiillä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Niiden omistajat ja kohdeyleisö ovat kuitenkin kovin erilaisia kuin Wiin, joten oma veikkaukseni on, että esim. EA Sports Active ei tule olemaan samanlainen hitti HD-konsoleilla, kuin se on Wiillä.

EA Sports Active on kyllä sellainen tapaus, että sopinee Natalille kuin meikäläiselle Wiimote käteen. Eli täydellisesti.

Puolen tunnin testauksen perusteella voisin kuvitella "pelin" olevan Natalille aivan omiaan, toimivampi kuin Wiillä joka sekin on jo varsin mainio. Balance Board -harjoituksia en tosin ole vielä tyypännyt.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Spong väittää, että ainakin osa Milo-esityksestä oli feikkiä. Irkissä tuota epäiltiin jo esityksen aikana, sillä demonneen neitosen kädet eivät ruudulla liikkuneetkaan aina ihan samalla tavalla kuin todellisuudessa. Tästä nokkelimmat-pokkelimmat päättelivät, että kyseessä oli tarkkaan ennalta harjoiteltu juttu, mutta pieni lipsahdus paljasti asian todellisen laidan.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Spong väittää, että ainakin osa Milo-esityksestä oli feikkiä. Irkissä tuota epäiltiin jo esityksen aikana, sillä demonneen neitosen kädet eivät ruudulla liikkuneetkaan aina ihan samalla tavalla kuin todellisuudessa. Tästä nokkelimmat-pokkelimmat päättelivät, että kyseessä oli tarkkaan ennalta harjoiteltu juttu, mutta pieni lipsahdus paljasti asian todellisen laidan.

Sinänsä tämä ei olisi mitenkään yllätys. Kaikilla on varmaan mielissä kuinka M$ on aikaisemmin demonnut uusia juttuja (Wall guy, Amped, palkattuja hurraajia,...). Vaikka lopulta kaikki onkin ollut pidemmälti kuten demottiin. Ja kyllähän tätä vähän yksi jos toinenkin kehittäjä tuntuu tekevän.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Periaatteessa on mahdollista, että esitys on nauhoitettu ennalta ja TV-ruudulla pyörii kyseinen nauhoite aiemmasta otoksesta. Sitä ei kuitenkaan voi kiistää, että Milo & Kate oli E3-messuilla toimittajien testattavana ja lukemattomista rajoituksistaan huolimatta osoitti vähintään teknologisen potentiaalinsa - joskaan ei ehkä pelillistä. Ei silti lainkaan hullumpi saavutus muutamassa kuukaudessa tehdyksi demoksi. Hahmontunnistus, värientunnistus, äänentunnistus, perspektiivin muuttaminen katsojan sijainnin mukaan - näiltä osin peruspilarit ovat paikoillaan. :)

Tällaisissa ohjelmissa tulee aina jossain vaiheessa tietokantarajoitteet vastaan (ainakin siihen asti, kunnes joku valopää keksii oikean tekoälyn), mutta saa nähdä, miten paljon uskottavuutta pidentäviä trikkejä - kuten Molyneux sanoi - Milo & Kateen saadaan sisällytettyä. Se ratkaissee aika pitkälti sen, pidetäänkö ohjelmaa lopulta onnistuneena vai ei. Ellei mukana sitten ole tarinaa tai muuta perinteisempää pelisisältöä.

Klassinen esimerkki keskusteluohjelmasta on 1960-luvulla tehty Eliza. Sitä voi jututtaa, tosin vain perinteisesti näpyttelemällä, täällä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Spong väittää, että ainakin osa Milo-esityksestä oli feikkiä.

Öh, luuliko joku tuota konseptivideota oikeaksi?

Molyneuxhan itse sanoi että lehditön kokeiltavana olleessa Milossa on vielä paljon "fuskua".
Kyseessähän ei ole valmis tuote.

Luulisi että herätyskellot olisivat soineet useammalla jo ensisekunneilla, kun AI tervehtii typyä nimellä.
Ei taida puhesynteesi olla vielä ihan tuolla tasolla.

Ja tähän liittyen:
That said, then, we can't be expected to believe that this is the first time that 'Claire' stood in front of the virtual lad.

Niin, mitenkäs Milo olisi tiennyt Clairen nimen, jos tämän ensimmäistä kertaa tapaisi?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Näin signaalinkäsittelyn ja hahmontunnistuksen alalla työskentelevänä suhtaudun tuohon Nataliin hiukan epäluottamuksen vallassa. Hahmontunnistuksen algoritmit on vielä joko aika alkeellisia tai laskennallisesti raskaita. Lisähaastetta tuo se, että tuo 3D-kamera aistii sen tilan vain yhdestä suunnasta ja on verrattavissa suoraan esim. ultraäänikuvaukseen. Ongelmat ei muodostu niinkään resoluution puutteesta, vaan siitä että se tila ja siinä olevat hahmot pitäis tunnistaa vajaasta datasta. Ihminen kun vielä osaa muuttaa muotoaan ja kokoaan sekä on erilainen eri puolilta, niin ongelmia siinä on. Veikkaisin että semmosta haaraperushyppyä voi tunnistaa, mutta joku Wii Sportsia vastaava ohjaaminen lienee reaaliaikaisena vielä utopiaa. Isot selkeät liikkeet, kuten kuvakkeiden siirtely kättä ojentelemalla (C.S.I tv-sarjojen tyyliin) pitäis onnistua hyvin, ja avannee mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Hyvä kun innovaatioita tulee kuitenkin, ja toivottavasti tämäkin vempain yllättää positiivisesti.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Näin signaalinkäsittelyn ja hahmontunnistuksen alalla työskentelevänä suhtaudun tuohon Nataliin hiukan epäluottamuksen vallassa. Hahmontunnistuksen algoritmit on vielä joko aika alkeellisia tai laskennallisesti raskaita. Lisähaastetta tuo se, että tuo 3D-kamera aistii sen tilan vain yhdestä suunnasta ja on verrattavissa suoraan esim. ultraäänikuvaukseen. Ongelmat ei muodostu niinkään resoluution puutteesta, vaan siitä että se tila ja siinä olevat hahmot pitäis tunnistaa vajaasta datasta. Ihminen kun vielä osaa muuttaa muotoaan ja kokoaan sekä on erilainen eri puolilta, niin ongelmia siinä on. Veikkaisin että semmosta haaraperushyppyä voi tunnistaa, mutta joku Wii Sportsia vastaava ohjaaminen lienee reaaliaikaisena vielä utopiaa. Isot selkeät liikkeet, kuten kuvakkeiden siirtely kättä ojentelemalla (C.S.I tv-sarjojen tyyliin) pitäis onnistua hyvin, ja avannee mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Hyvä kun innovaatioita tulee kuitenkin, ja toivottavasti tämäkin vempain yllättää positiivisesti.

Itsekkin olen kyllä epäileväinen tuon hahmontunnistuksen, äänentunnistuksen ja skannauksen kanssa. Ensinnäkin kasvotunnistus vaatii tosiaa varmasti paljon ja mitenkäs jos samalla konsolilla on kymmeniä naamoja, entä jos liikku tai on sivuttain, entä jos on joku vammane ilme niin tunnistaako se sitten?
mitenkäs sitten äänen kanssa, eri ihmisillä eri äänensävy ja erillaiset aksentit ja niin edespäin.
Mielestäni näissä kummassakin on nin paljon muuttujia ettei ehkä ihan vielä noin hyvin toimi nuo ominaisuudet kuin mitä annettiin ymmärtää. Mutta jos oikeasti laite toimisi niin hyvin kun MS mainostaa niin varmaan aika suolainen hinta tuollaisella laitteella. :confused:
Skannauksesta taas sen verran kun näkyy siinä videossa kun tämä poika skannaa skeittilaudan dekki kuvan niin peli EI SKANNAA ESINETTÄ PELIIN (niinkuin jotkut luulevat) vaan sen dekki kuvan jo valmiiseen skeitti peliin. Ainakin omasta mielestä mahdotonta skannata kahdesta suunnasta ja kamera tajuaisi miten esine tehdään 3D muotoon. Mietin vain kun poika piti lautaa ja skannasi sen dekki kuvan niin ei tainnut jäädä sormia siihen skannaus kuvaan? miten laite tajuaa erottaa sormet laudasta? lämpökamera? entä jos skannaan lämpimän lehmänruhon niin ottaako se ollenkaa? :confused:

Entäs sitten HC pelaajille. Ainakin näytti että ajopelit, tappelupelit yms voi toimia NATAL:lla mutta eipä kovin monet muut pelit. Mitä jos joku kaveri tulee sohimaan viereen niin miten käy? Uskon että Natal tulee menestymään ja vaikka mielestäni natal ei ihan hc pelikäytössä voi olla niin hyvä kuin sonyn wand ja miksi luulen näin...siksi koska vaikka voit varmasti pelata monen tyyppisiä pelejä natalilla niin kyllä peleissä yleensä on niin paljon kontrolleja ettei niitä pelkästään voi kuvastaa kehon ja sormien liikkeillä tai jos voisi niin oisi se liian monimutkaista. Olin kuitenkin yllättynyt kuinka hyvin esim laite tunnistaa sormet ja erinnäiset käsi eleet :eek:.
Vaikka monet sanovat ettei Natal voi toimia z(syvyys) tasossa hyvin, mutta voihan se sillä mitä lähempänä olet kameraa sitä isompi olet ruudulla. Natalille saadaan varmasti kaikkia hauskoja minipelejä joilla koitetaan kahmia niitä casual pelaajia.
Toivon että sony tuo Eye Toy:lle tuon valikoiden yms valinta käsillä heiluttaen niin ei tarvis ku sohvalla istua ja heilutella kättä =D
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ylläolevaan; Se video jossa perhe pelaa Natal-pelejä on konseptivideo, ei tuollaisia pelejä ole vielä olemassakaan.
Videon alussahan vilahtaa teksti jossa tämä todetaan.

siksi koska vaikka voit varmasti pelata monen tyyppisiä pelejä natalilla niin kyllä peleissä yleensä on niin paljon kontrolleja ettei niitä pelkästään voi kuvastaa kehon ja sormien liikkeillä tai jos voisi niin oisi se liian monimutkaista.

Natalissahan on se etu, että sitä voi pelata vaikka normaali ohjain kädessä. Mietippä esim. Ghost Reconissa voisit antaa joukkuetovereille äänettömiä komentoja käsieleillä, tyyliin "viholllinen vasemmalla, kierrä oikealta, annan suojatulta", kuten leffoissa. ;)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ongelmat ei muodostu niinkään resoluution puutteesta, vaan siitä että se tila ja siinä olevat hahmot pitäis tunnistaa vajaasta datasta. Ihminen kun vielä osaa muuttaa muotoaan ja kokoaan sekä on erilainen eri puolilta, niin ongelmia siinä on.

En nyt sano, etteikö ongelmia olisi, koska niitä tosiaan on vielä paljon. Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että Natalin kanssa ei ehkä pitäisikään lähteä suoraan Wii Sports -linjalle, vaan miettiä jotain uutta, jossa juuri kyseinen laite on hyvä. Mitä sellaista 3D-kameralla voi tehdä, mikä ei ole mahdollista 2D-kameralla tai käsissä pidettävillä ohjaimilla?

Vähääkään monimutkaisempiin peleihin tarvittaneen kyllä jatkossakin edes jonkinlainen ohjain - oli se sitten pädi tai vaikka Wii-kapula. Pelejä voidaan silti elävöittää sillä, että peli "näkee" pelaajansa. En oikein käsitä, miksi Microsoft markkinoi Natalia yksipuolisesti vain sillä, että nyt ohjaimia ei tarvitakaan lainkaan. Molyneux'n tekemä rinnastus pelin ja pelaajan välisestä muurista pisti erityisesti korvaan. Ehkä tarkoituksena oli osoittaa teknologian potentiaali, eikä niinkään realistisia pelisovelluksia.

Noin teknologian puolesta Natalin pitäisi olla alansa huippua, ainakin mikäli "ex-Wii-hakkeriin" on uskominen. Mutta yhdellä kameralla ei tosiaan nähdä vielä kaikkea. Todella villeiksi visiot yltyvät tietysti siinä vaiheessa, kun huoneen joka nurkkaan kuvitellaan 3D-kamera. Käytännössä tämä tosin taitaa jäädä vain PC:n teknologiademoihin. Käsittääkseni Natalin kaltaisia 3D-kameroita pitäisi alkaa valua PC-puolen kuluttajamarkkinoille jo tänä vuonna, joten niistä ehkä saadaan vähän osviittaa, mihin maailma on menossa. :)

PS. Tällaisen kameran hinta on todennäköisesti 50-100 euroa. About samaan hintaluokkaan asettunee myös Playstationin Eye+Wand-kombo. Hinnan puolesta kilpailu Wiitä vastaan voi olla aika vaikeaa. Saattaa tosin olla, että pohjimmiltaan Microsoft ja Sony hakevat uusilla ohjaimilla kokemusta seuraavia konsoleitaan varten, jotta Nintendo ei saisi etulyöntiasemaa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Pyhät pyssyt sentään millainen haloo siitä olisi tullut jos Sonyltä olisi tuo Milo skandaali tullut :rolleyes: "Meh, konsepti video.Ei siinä mitään." Just joo. Vaikka oikein Spielbergin olivat ostaneet mukaan puhumaan AIsta ja teknisestä hyppäyksestä sekä Molyneux vielä videossa painotti että "This works. Today. Now." Kuitenkaan tästä ei "neljää" vuotta jauheta ja oteta joka vaiheessa esille ennen Milon julkaisua ja vielä senkin jälkeen. Free Pass on everything.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ainakin joku pelijöyrnälisti oli mun kanssa samaa mieltä..

Eurogamer's Best of E3 2009 Article - Page 2 // None /// Eurogamer - Games Reviews, News and More

"Best Technology - Honourable Mentions:

Sony's motion controller was less radical than Microsoft's, had only the sketchiest demos, and wasn't available for anyone to try - but it did look great fun to use, and arguably had much more realistic gaming applications than Natal."

;)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Internetillä on norsuakin parempi muisti, ja nyt joku on kaivanut arkistojen kätköistä PS2:n EyeToy-ajoilta olevan esittelyvideon, jossa on melkoisen tutun näköinen konsepti; kamera ja patukka, jonka päässä on värikäs pallo. Aivan, Sonyn nyt esittelemä "taikasauva" perustuu jo pari vuotta sitten ensimmäisen kerran esiteltyyn ideaan. PS2-aikana konsepti ei vaan ollut ihan niin tarkka ja hienostunut - oletettavasti PS2:n tehojen vuoksi - mutta perusperiaate on melko pitkälti sama.

Update! Kappas, tuon uutisen kommenteista löytyi vielä vanhempi pätkä, EyeToy-esittelyä vuodelta 2006. Ja mitäs siellä onkaan? Kasvojentunnistusta, valikkojen pläräämistä käsillä, jne. :)
 
Ylös Bottom