Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

KonsoliFINin kauppa-alueiden huijaukset ja epäselvät kaupat

Vastaus: KonsoliFINin kauppa-alueiden huijaukset ja epäselvät kaupat

Monoplhoric ei ole ainoastaan luvannut viedä peliä postiin, vaan on kahteen eri otteeseen kirjoittanut jo vieneensä pelin postiin. Olisi eri asia, jos hän olisi luvannut viedä pelin postiin, mutta ei olisi sitten sairauden vuoksi näin voinut tehdä. Jos terveystilanne on heikko, niin se voi toki myöhästyttää pelin toimitusta ja tämän ymmärtäisin kyllä. Tässä ei vaan ole kyse siitä, vaan selkeästä valehtelusta.

Esim. viime perjantaina hän kirjoitti, että jaksoi parin Buranan voimalla viedä pelin postiin. En tiedä Buranalla helpottavaa sairautta, joka aiheuttaisi valehtelua. Sitä paitsi, miksi hän ei vienyt peliä postiin silloin, kun oli tarpeeksi terve noutamaan minun lähettämäni paketin, välittömästi sen saavuttua häntä lähinnä olevaan postiin? Monoplhoricin käytös ei tässä tapauksessa millään muotoa selity sairaudella. Ainakaan millään sairaudella, mitä voisi Buranalla hoitaa.

Minä en ole kohtuuton. Jos peli myöhästyy ja kaupan toinen osapuoli reilusti kertoo syyn moiseen, niin minä ymmärrän kyllä. Tässä tapauksessa niin ei vain ole käynyt.
 
Vastaus: KonsoliFINin kauppa-alueiden huijaukset ja epäselvät kaupat

Okei, Forza saapui minulle. Pari edellistä viestiäni ei siis enää pidä paikkaansa. Paitsi tietysti siltä osin, että pelin toimitus kesti yli kaksi viikkoa ja muutenkin oli välttelyä jne.

Oli miten oli, niin minä en ole kostonhimoinen henkilö ja koska pelin sain, niin asia on puolestani loppuunkäsitelty.
 
Vastaus: KonsoliFINin kauppa-alueiden huijaukset ja epäselvät kaupat

En keksinyt muuta paikkaa kysymykselleni, joten siirtäkää tarvittaessa.

Viimeksi suorittamani kaupat sujuivat niin kuin piti ja molemmat osapuolet hoitivat osuutensa. Posti kuitenkin päätti kuljettaessaan hajottaa pelikotelon kannet, joten ostaja ei ymmärrettävästi ollut tyytyväinen. Onko kuitenkin oikein että en saanut positiivista kauppapalautetta vaan neutraalin ja viestin "huonosti pakattu, kannet paskana"? Itsellä ei kuitenkaan ole mitään osuutta eikä koko kansien hajoamiseen vaan kaikki myymäni pelit ovat täysin moitteettomassa kunnossa siihen saakka kun ne postin kuljetettavaksi jätän.

Muillakin on varmasti ollut vastaavia tapauksia ja olisi hyvä tietää mitä mieltä muut ovat.
 
Vastaus: KonsoliFINin kauppa-alueiden huijaukset ja epäselvät kaupat

Posti kuitenkin päätti kuljettaessaan hajottaa pelikotelon kannet, joten ostaja ei ymmärrettävästi ollut tyytyväinen. Onko kuitenkin oikein että en saanut positiivista kauppapalautetta vaan neutraalin ja viestin "huonosti pakattu, kannet paskana"?

Hankala tilanne. Periaatteessa jos kannet ovat esim. jewel case -tyyppisiä ne kannattaa pakata aina parhaalla mahdollisella tavalla, pelkkä kuplakuori ei niitä suojaa. DVD-kotelot taas kestävät huomattavasti paremmin pudotuksia ja iskuja. Että periaatteessa ostaja on oikeassa jos kannet olivat sen tyyppisiä, että voi olettaa niiden hajoavan kuljetuksen aikana ilman kunnon pehmusteita.
 
Vastaus: KonsoliFINin kauppa-alueiden huijaukset ja epäselvät kaupat

Onko kuitenkin oikein että en saanut positiivista kauppapalautetta vaan neutraalin ja viestin "huonosti pakattu, kannet paskana"?
Tähän piti aiemmin vastata, vaan unohtui. Pahoittelut.

Kyseessä on tulkinta/rajatapaus. Periaatteessa, jos ette ole sopineet tai ostaja ei ole tiedustellut paketointitavasta, ei siitä voida myöskään jälkeenpäin purnata. Toisaalta, jos et ole maininnut että lähetät pelin heikoimmalla paketointitavalla (tavallinen kirjekuori ilman mitään suojausta), sitä voidaan ostajien mielestä pitää huonosti pakattuna. En tiedä oletko näin tehnyt, mutta yllämainittu paketointi sitä kuitenkin on.

Yleisesti on suotavaa, että pelilevy tuetaan paperilla, pahvilla tai kuplamuovilla kiinni keskiöönsä (estää pelilevyn irtoamisen) ja itse peli pakataan tiiviisti kuplamuovisuojattuun kirjeeseen (estää useimmat postitusprosessin kolhut ja pudotukset). Jos olet näin pakannut pelisi, ei pakkaustapaa voi väittää huonoksi. Suoraa vääntämistä tai raskasta painoa ei kuplamuovikirje tietenkään kestä, mutta ihan mahdottomia ei voi pakkaajaltakaan vaatia. Ja postin toiminnalle taas ei voi mitään, jos siellä remuavat paketteja rikki. Ostajan pitää näissä rikkoutumistapauksissa olla yhteydessä postin suuntaan.

Loppupäätelmä: Jos pakkasit pelin pelkkään tavalliseen kirjekuoreen ja pelikansi meni tämän vuoksi rikki, neutraali palaute on minusta kohtuullinen kompromissiratkaisu. Jos pakkasit huolellisesti kuplamuovikirjeeseen, neuvottele ostajan kanssa palautteen muokkaamisesta reilumpaan suuntaan. Jos se ei palautetason osalta onnistu, niin palautetekstiin voit pientä muokkausta kohtuuden nimissä pyytää.
 
Vastaus: KonsoliFINin kauppa-alueiden huijaukset ja epäselvät kaupat

Loppupäätelmä: Jos pakkasit pelin pelkkään tavalliseen kirjekuoreen ja pelikansi meni tämän vuoksi rikki, neutraali palaute on minusta kohtuullinen kompromissiratkaisu. Jos pakkasit huolellisesti kuplamuovikirjeeseen, neuvottele ostajan kanssa palautteen muokkaamisesta reilumpaan suuntaan. Jos se ei palautetason osalta onnistu, niin palautetekstiin voit pientä muokkausta kohtuuden nimissä pyytää.

Aina kun peliä paketoin niin tuen levyn keskiöön palalla talouspaperia koska kokemuksesta tiedän että levy lähtee helposti irti kuljetuksen aikana (ainakin PS3:n koteloissa). Peli oli pakattu pahvikoteloon, jonka olin discshopista saanut. Jokainen sieltä ostanut tietää että kuplamuovia kotelossa ei ole mutta on erittäin tukevaa pahvia.

Kuten sanoin, olen useasti aikaisemminkin pelejä kyseisellä pakkaustavalla lähettänyt eikä vastaavaa ole tapahtunut. Huonolle tuurille ei tietysti voi mitään ja tässä tapauksessa sitä oli.
 
Vastaus: KonsoliFINin kauppa-alueiden huijaukset ja epäselvät kaupat

Aina kun peliä paketoin niin tuen levyn keskiöön palalla talouspaperia koska kokemuksesta tiedän että levy lähtee helposti irti kuljetuksen aikana (ainakin PS3:n koteloissa). Peli oli pakattu pahvikoteloon, jonka olin discshopista saanut. Jokainen sieltä ostanut tietää että kuplamuovia kotelossa ei ole mutta on erittäin tukevaa pahvia.

Discshopin pahvilaatikko on aivan riittävää paketointia. Itse lähetän pelit lähes poikkeuksetta pehmustamattomassa Helposti-kuoressa, ellei ostaja erikseen halua kuplakuorta (tämän myös ilmoitan ilmoituksissani). Vielä ei tähän päivään mennessä ole tullut valituksia hajonneista peleistä.
 
Vastaus: Varoitus huijareista: mm. Paul Roger Brander ja Aku Petteri Aaltojärvi

Tännekkin nyt laitan viestiä kun käyttäjä Nestesaippua, oikealta nimeltään Santeri Jetsu kaupittelee tuolla pelejä jotka ostin ja maksoin (slim konsolin lisäksi). Siihen asti viestittelykin toimi vallan mainiosti, maksun jälkeisenä päivänä ei sitten enää vastaillut privaatteihin ja myöhemmin illasta tuli viesti ettei voikkaan myydä PS3 pakettia, syytä ei tosin ilmoittanut. Ja tottakai lupasi palauttaa rahat vaikkei tiennyt edes tilinumeroani. Noh laitoin tilinumeron hänelle (omatoimisesti) ja nyt olen kysellyt sitten että onko niitä rahoja laitettu takaisin päin (koska meikäläinen ei mikään koroton pikavippi ole). Ja saisinko esim. jonkunnäköisen kuitin tapahtuneesta? Mitään ei kuitenkaan ole vastattu vaikka kaveri on vähän väliä onlinetilassa tälläkin saitilla. Vaikuttaa hyvinkin epärehelliseltä toiminnalta. Ja nyt oli 400 euron summa kyseessä eli ei mitään äidin antamia viimeisiä viikkorahoja. Ja Santerille tiedoksi, tämänkin viestin korjaan kuhan kuulen sinusta jotain/näen rahat tililläni.
 
Vastaus: Varoitus huijareista: mm. Paul Roger Brander ja Aku Petteri Aaltojärvi

Tännekkin nyt laitan viestiä kun käyttäjä Nestesaippua, oikealta nimeltään Santeri Jetsu....

Murosta pomittu:

Teen ilmoituksen käyttäjästä Liqu!d,eli Santeri Jetsusta.
Kaverin kanssa sovittiin,että vaihan tietokonepakettini hänen lähes uuteen Ps3 slimiin.
Olin jo ehtinyt tehdä tilisiirron,koska sovimme,että maksan 100e välirahaa.Siirsin myyjän tilille 80e ja sovimme,että maksan loput myöhemmin.Tilisiirron jälkeen päätin kummiskin perua kaupat,koska toinen tietokoneeni oli mennyt rikki enkä viitsinyt luopua ainoasta tietokoneestani. Myyjälle se kävi mainiosti,mutta sitten tuli mutta matkaan.
Pyysin,että hän maksaa tuon 80e takaisin tililleni johon hän suostui.
Kaveri kertoi 4pv päästä,että on suorittanut tilisiirron. Koska meillä on eri pankeissa tilit menee siirrossa 2pv. Odotin 3pv eikä siirtoa kuulunut. Kaveria ei myöskään näkynyt mesessä. Ihan huvin vuoksi tein toisen messenger osotteen ja lisäsin kyseisen henkilön kamuksi ja kävi ilmi,että hän oli laittanut useasti mulle mesessä estot,mutta miksi? Epärehelliseltä vaikuttaa...

Ilmotin kaverille,että ei ole rahat tullut tilille vielläkään. Siinnä meni sitten toiset 4pv jonka jälkeen hän sanoi,että nytten on tilisiirto suoritettu. Taas meni toiset 3pv,mutta mitään rahoja ei näkynyt. Huijaukselta vaikuttaa?

Kiinnittäkää huomiota tähän seikkaan:
Ekalla kerralla kaveri ei edes tiennyt tilinumeroani,mutta väitti,että oli tehnyt tilisiirron.Epäilyttävää.. ellei maksua ala kuulua otan varmaan yhteyttä poliisiin.

Itsekkin sain aikoinaan tapella kyseisen pojan kanssa kun ei GH paketista alkanut rahoja kuulua... Pienen hermoilun jälkeen yllättävän nopeata tuli hänen äidin tililtä rahat minulle...

Edit; tuossa Santeri pojan huuto.net palautteet: http://salattu.huuto.net/fi/showfeedback.php3?fbuser=seivuor

Antti
 
Vastaus: KonsoliFINin kauppa-alueiden huijaukset ja epäselvät kaupat

Nestesaippualle annettu varoitus epäselvästä kaupasta ja ukaasi, mikäli summa tai konsoli ei ilmesty jäsen laslielle viimeistään ensi viikon tiistaihin (16.3.2010) mennessä. Käytännössä reagoimattomuus johtaa pysyviin banneihin. Samalla suositellaan ostajalle rikosilmoituksen tekemistä, jotta asia saadaan kuntoon.

Nestesaippuan kauppapalautteet eivät anna tämän tuoreimman keissin vanavedessä jäsenelle kovin valoisaa tulevaisuutta KonsoliFINin boardilla. Syy tähän on yksinkertainen: tavaroiden ja rahasummien kanssa EI leikitä enää sen jälkeen, kun kaupat on sovittu ja vastapuoli on oman osuutensa hoitanut. Etenkin arvokkaiden tavaroiden ja rahasummien kanssa puliveivaaminen on KonsoliFINin kauppa-alueille erityisen tuomittavaa. Toivottavasti jäsen laslie saa 400 euroaan tai sovitun konsolipakettinsa haltuunsa ilman lisäongelmia.

PS. Osapuolet voivat halutessaan selvittää/päivittää tapahtumia tähän ketjuun. Ylläpito tekee samoin.
 
Vastaus: KonsoliFINin kauppa-alueiden huijaukset ja epäselvät kaupat

Tällä hetkellä tilanne Nestesaippuan kanssa on siinä vaiheessa, että keskiviikkona sanoi maksaneensa tililleni rahat, tosin torstaina hän laittoi viestiä jossa sitten kyseli tilinumeroani minne maksaa rahat. Eli siis taas kerran oli valehdellut tässä tapauksessa. Eilen hän myös oli laittanut s-postiini maksutositteen, jossa näkyisi rahojen todella olevan siirretty tililleni. Vielä niitä ei kuitenkaan näkynyt ja viikonloppu alkaa, joten seuraava tarkistuskerta on sitten maanantai. Jos tällöin on rahat tilillä niin voi huokaista helpotuksesta ja antaa Nestesaippualle ainoastaan negatiivinen palaute.
 
Vastaus: KonsoliFINin kauppa-alueiden huijaukset ja epäselvät kaupat

Rahat oli tänään saapuneet tilille, nestesaippualle annettu negatiivinen palaute ja asia käsitelty loppuun hänen kanssaan. Suosittelen kuitenkin välttämään kaupankäyntiä kyseisen kaverin kanssa ellei saa tavaraa ensin.
 
Vastaus: KonsoliFINin kauppa-alueiden huijaukset ja epäselvät kaupat

laslei:lle laitettu neutraali-palaute. Kaupat on nyt loppuunkäsitelty.
 
Vastaus: KonsoliFINin kauppa-alueiden huijaukset ja epäselvät kaupat

laslei:lle laitettu neutraali-palaute. Kaupat on nyt loppuunkäsitelty.

Saanko kysyä, että mistä syystä Neutraali palaute? Mitä laslei teki väärin ettei ansainnut positiivista palautetta? Kyseli liian usein omien rahojensa perään, vai mitä?

Tiedä sitten onko joku käytäntö että nämä huijaus/epäselvät kaupat ovat sellaisia joista palautetta annetaan neutraalina. Myös sille osapuolelle joka on hoitanut oman puolensa kunnolla ja joutunut väärinkäytöksen kohteeksi.
 
Vastaus: KonsoliFINin kauppa-alueiden huijaukset ja epäselvät kaupat

laslei:lle laitettu neutraali-palaute. Kaupat on nyt loppuunkäsitelty.
Neutraali palaute kaupasta, jonka epäonnistumiseen olit itse ainoa osallinen? Palautteesi lasleille on poistettu ja katsaus suoritettakoon kauppa-alueohjeisiimme:
Kauppapalautteen antoon laajennus:

Päivämäärästä 16.12.2009 alkaen negatiivisen (tai neutraalin) kauppapalautteen voi antaa aina, jos kauppakumppani peruu sovitut kaupat. Sama koskee yhtäkkistä "katoamista" eli viesteihin vastaamattomuutta sekä ennalta sovittujen kauppaehtojen yksipuolista muuttamista kauppojen lukkoonlyömisen jälkeen. Kostopalautteet ovat ehdottomasti kiellettyjä, sillä itseaiheutettuun tekoon ei vastata lisävääryydellä. Lisäksi valheellisuus palautteissa ja kiistatilanteiden selvittelyssä ylläpidon suuntaan on raskaasti rangaistavaa. Ääripäänä sanktioinnissa toimii kaupusteluoikeuden täydellinen evääminen ja/tai pitkä määräaikainen porttikielto foorumille.
Vaikkei tämä enää kuulukaan kuin jälkikäteishuomiona aiheeseen, niin olit antanut neutraalin palautteen perusteluksi "negatiivisen käyttäytymisen". Kaikella kunnioituksella: jos myyt tavaran hintaan 400 euroa, otat rahat vastaan ja perut kaupat, et voi odottaa ostajalta täysin kritiikitöntä suhtautumista toimintaasi.

Päivitys koko tapaukseen: Nestesaippuan kaupankäynti KonsoliFINissä on ohi.
 
Vastaus: KonsoliFINin kauppa-alueiden huijaukset ja epäselvät kaupat

Konsolifin:in jäsen Komppa Henri Goman, ehdotteli tossa mulle Ps3 pakettia kun olin laittanu ostoilmotuksen konsolista tänne. No ei siinä mitään. Maksoin paketin 16.3 (225€) kaverin tilille ja nyt onkin tullut tiheään tahtiin mailiin "laitan pian postiin" spämmiä.

Googletellu henkilön sähköpostia ja sitten oikeaa nimeä, yön "googletus" sessio paljastanu että kaveri kusettanu 4 foorumilla kuukausien sisään "Koman ja Komppa" nickeillä.
 
Vastaus: KonsoliFINin kauppa-alueiden huijaukset ja epäselvät kaupat

Konsolifin:in jäsen Komppa Henri Goman
Pahoittelut viiveestä vastauksessa. Kyseisestä jäsenestä/henkilöstä on tullut toinen raportti yksityisviestillä ja muilla foorumeilla (mm. Murossa) kaverista myös ikävää luettavaa. Tämän enempää materiaalia ei tarvita. Tunnus bannattu pysyvästi foorumilta.

Mikäli löytyy muitakin Henri Gomanin huijausansaan joutuneita, niin suosittelen kaikkia tekemään rikosilmoituksen mahdollisimman pian lähimmällä poliisilaitoksella. Kauppaan liittyvät dokumentit (maili/yksityisviesti/foorumikeskustelut/tilinumerot jne) kannattaa tulostaa ja ottaa mukaan.

PS. Jälleen pitää peräänkuuluttaa myös ostajan vastuuta ja tervettä järjenkäyttöä kauppoja tehdessä. Jos esimerkkitapauksemme tapaan jäsenellä ei ole ainuttakaan kauppapalautetta, ei rahaa kannata näille ilmaiseksi jakaa, ellei tavaraa saa itselleen joko kasvotusten tai postiennakkona avausmahdollisuudella. Nykyaikana nettirikollisuus voi koskettaa ketä tahansa meistä, joten siihen kannattaa suhtautua erityisellä vakavuudella ja varovaisuudella.
 
Vastaus: KonsoliFINin kauppa-alueiden huijaukset ja epäselvät kaupat

Joo, sama henkilö Henri Goman kusetti minulta 35e näillä näkymin ja viesteihin ei ole enää pitkään aikaan vastannut. Rikosilmoitus pitää tehdä. EDIT: Minulle väitti, että posti on hukannut pelin.
 
Vastaus: KonsoliFINin kauppa-alueiden huijaukset ja epäselvät kaupat

Moi mitä mun kannataa tehdä ku vaihdoin kun maailma ei riitä pelin gba nimimerkkin silenhunter kanssa hän lupasi lähetää mulle vaihdossa battlefield 2 pc pelin. sovitiin ,että mä lähetän ensiks ja sitten mä.Ku mä olin lähettänyt ja vaihtaja saannut pelin kysyin koska hän pistää mulle ton pelin tulemaan? hän vastasi sunnuntaina 18.4.2010 ja sanoi viemänssä pelin maanantaina postiin jolloin on taa auki. ok kysyin eilen ku koko viikkoon ei peliä ole ilmestynyt eikä myyjä ole vastannut viesteihinni, vaikk on ollut tääll. minulla on kaikki yhteydenotto viestit tallessa mitä teen?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom